Newsletter Radnice - září 2022

Zářijové vydání newsletteru událostí v Ostravě.

Volby do zastupitelstev obcí a Senátu České republiky 2022

volby

Konec září bude patřit volbám do obecních zastupitelstev a také do Senátu Parlamentu České republiky. Konat se budou ve dnech 23. a 24. září 2022. Oprávnění voliči vyšlou své zástupce do zastupitelstva města Ostravy, zastupitelstev jednotlivých městských obvodů a třetiny Senátu ČR (ve volebním obvodu č. 70 se sídlem Ostrava-město: městské obvody Moravská Ostrava a Přívoz, Mariánské Hory a Hulváky, Lhotka, Hošťálkovice, Nová Ves, Petřkovice, Slezská Ostrava, Radvanice a Bartovice, Michálkovice, Vítkovice, Hrabová, Nová Bělá, Stará Bělá a obce Stará Ves nad Ondřejnicí, Vratimov, Václavovice, Šenov).

K volbám se může dostavit každý občan České republiky, který alespoň v druhý den voleb dosáhne věku 18 let a má hlášen trvalý pobyt v obci (do zastupitelstev mohou volit také cizinci – pouze občané EU, kteří zde jsou hlášeni k pobytu, pokud požádají o zápis do dodatku stálého seznamu voličů nebo pokud prokážou, že jsou oprávněnými voliči v den voleb).

U sebe je potřeba mít doklad totožnosti, pokud volíme mimo svůj okrsek a požádali jsme si o jeho vydání, tak voličský průkaz (ten ale pouze pro volby do Senátu). Veškeré informace lze podrobněji vyčíst v zákonech č. 491/2001 Sb. (zastupitelstva obcí) a č. 247/1995 Sb. (Senát).


V ostravské zoo jsou dvě nové stavby s atraktivními výběhy a moderním zázemím

Giboni

Zoologická zahrada a botanický park Ostrava otevřela dvě nové expozice vzácných zvířat. Ze starého pavilonu primátů se do podstatně komfortnějších chovatelských prostor přesunuli makaci lví a giboni bělolící. Kromě nich zde návštěvníci zoo narazí také na další dosud nechované druhy.

„V posledních letech jsme investovali do řady nových pavilonů a expozic, které zvyšují atraktivitu zoo pro návštěvníky, ale také zlepšují podmínky pro chov zvířat. Díky tomu patří naše zoologická zahrada k nejoblíbenějším místům v Ostravě, kam míří místní i návštěvníci ze širokého okolí a ze zahraničí. Ročně ji navštíví kolem půl milionu lidí. Velký zájem je na druhou stranu pro město závazkem, že se o svou zoo musí nadále dobře starat. Budování dalších expozic je tak logickým krokem pro její rozvoj," řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
Expozice nabídnou návštěvníkům nový a nerušený pohled na vzácné druhy primátů, které doposud obývaly starý pavilon v malých zamřížovaných prostorách. Skládají se ze dvou novostaveb, mají velký přírodní venkovní výběh a moderní chovatelské zázemí. Součástí staveb jsou také chodníky, vyhlídka a originální les.
Nové expozice výrazně zlepší podmínky života vzácných zvířat a pomohou naplnit cíl moderní zoologické zahrady, kterým je chov zvířat v co nejpřirozenějších podmínkách s respektem k jejich potřebám. Díky tomuto přístupu se v současnosti může ostravská zoo pyšnit největšími chovnými skupinami několika vzácných druhů primátů, k nimž patří i vyhubením ohrožení makaci lví. Zásadní je i nová expozice pro gibony bělolící, kteří patří k nejohroženějším druhům primátů a jsou vůbec nejvzácnějšími gibony chovanými v lidské péči. Chov v zoologických zahradách pro ně může být v budoucnu jedinou nadějí na zachování pro příští generace.
„Gibony bělolící chová Zoo Ostrava od roku 2002, makaky lví od roku 1978. Celou dobu obývaly oba druhy těchto převzácných a v přírodě ohrožených primátů poměrně stísněné prostory bez přirozené vegetace. Starý pavilon pochází z roku 1966, je již naprosto nevyhovující a čeká jej demolice. Nyní se makaci a giboni dočkali nových a nadčasových chovatelských zařízení, která jim nabízejí mnohem více prostoru, vzrostlé stromy a celkové podmínky důležité pro jejich přirozené projevy a chování. Nové krásné stavby jistě ocení i návštěvníci, kteří mohou nyní pozorovat oba druhy přes sklo či z vyhlídek zcela bez optických bariér ve velkých přírodních výbězích, podobně jako je tomu v případě hulmanů posvátných, kočkodanů Dianiných nebo šimpanzů hornoguinejských," uvedl ředitel Zoo Ostrava Jiří Novák.
Expozice pro makaky lví nese název „Wanderu". Toto domorodé pojmenování bylo přejato i do dalších jazyků, jako například němčiny, angličtiny, polštiny a jiných. Dříve byli pod tímto jménem známi i u nás a „wanderáci", jak se jim říkávalo, patřili k poměrně běžně chovaným. Dnes jde o velice vzácný druh.
Expozice pro gibony bělolící je pojmenována jako „Vadhta ni", což v laoštině znamená Chrám gibonů. Stavba je z části zpodobněna jako opuštěný chrám, který postupně zarůstá vegetací. Tím naznačuje, že největší hrozbou pro tato arboreální (na stromy vázaná) zvířata je činnost člověka, který odlesňuje a zabírá plochy původního primárního lesa. Přímou hrozbu představuje rovněž nelegální lov. „Chrám gibonů" je tedy metaforou, jde o „přetahovanou" mezi člověkem a přírodou. Chrámem a posledním útočištěm gibonů je ve skutečnosti samotný les.
Kromě primátů budou nové expozice obývat i další druhy, které návštěvníci doposud v zoo většinou nemohli vidět. V pavilonu Wanderu je nyní vedle makaků přivítají tany severní, hroznýšek skvrnitý a gekončík noční. V Chrámu gibonů pak veverky šedobřiché, krokodýlovci čínští a kardinálky čínské. Ve venkovním výběhu s gibony jsou jelínci vepří, které návštěvníci již znají z výběhu „Indie zblízka" nebo z projížďky po safari.
Město Ostrava podporuje svou zoologickou zahradu systematicky, každoročně přispívá na její provoz a financuje její modernizaci, potřebnou infrastrukturu a stavbu nových pavilonů a expozic.
„V loňském roce byla dokončena například stavba voliéry La Pampa s originální ručně pletenou sítí, opravy a zateplení řady budov v areálu a dokončila se kompletní výměna veřejného osvětlení a elektro rozvodů v celé zahradě. V současné době probíhají práce na výstavbě nového vícepodlažního parkovacího domu. Kromě přípravy projektů pro další expozice připravujeme úpravy objektu Tanganika a hlavně připravujeme veškerou dokumentaci pro stavbu expozice pro tučňáky v centrální části zoo, kterou bychom chtěli zahájit už příští rok," dodala náměstkyně Kateřina Šebestová.


Galerie PLATO vystavuje ve zrekonstruované budově bývalých jatek

jatka výstava

Nová kapitola někdejších městských jatek, přestavěných na reprezentativní sídlo galerie současného umění PLATO se začala psát 21. září 2022. Druhý život památkově chráněné budovy odstartovala vernisáž mezinárodní výstavy „Optimalizované bajky o dobrém životě".

Samotný proces záchrany bývalých jatek, zakončený zpřístupněním galerijních prostor, započal roku 2017, kdy statutární město Ostrava vypsalo příslušnou architektonickou soutěž. Úloha zásadní proměny objektu při zachování jeho historického rázu nakonec připadala polskému architektovi Robertu Koniecznému a jeho studiu KWK Promes. Právě Konieczný je obecně považován za průkopníka svébytného stylu, tzv. moving architecture.

Stavební práce na budově skončily letos na jaře. Dnes se zde nachází 5 výstavních sálů, přičemž každý z nich může fungovat jak samostatně, tak ve vzájemném propojení. Umožňuje to unikátní architektonický prvek, který je pro zrekonstruovaná jatka charakteristický. Tím jsou otočné stěny, dovolující v neposlední řadě začlenit přilehlá venkovní prostranství do výstavních prostor. Kromě výstavních sálů je součástí budovy veškeré myslitelné zázemí. Najdeme zde administrativní část, kavárnu nebo místnosti, určené pro přednášky a školní či obecně vzdělávací aktivity.

Náklady na rekonstrukci, jež zároveň představuje vlajkový projekt oživení městského centra, vyšly na 190,8 milionů korun bez DPH.

„Jsme v ideální situaci, kdy dojíždí akce, které máme v bývalém hobbymarketu a tady už můžeme dělat ten program, který předznamenává nějakou budoucnost - velké silné výstavy,"  zhodnotil ředitel Galerie PLATO Marek Pokorný. 

Uměleckou premiérou někdejších jatek se stala vernisáž výstavy „Optimalizované bajky o dobrém životě". Svá výtvarná díla v jejím rámci vystavuje 15 umělců, přičemž některá z nich vznikla přímo pro nové prostory Galerie PLATO.  Prostřednictvím vystavených exponátů je návštěvníkovi kladena otázka, co je to dobrý život a jakým způsobem jej žít. 

Názory na jeho využití se různí, návody a techniky, které náš život mají zlepšit, jsou všudypřítomné. Příklady se množí a protiřečí si. A my sami si ve svých každodenních rutinách a v pokusech o jejich narušení odporujeme,“ doplňují náhled na téma výstavy zástupkyně kurátorského týmu Daniela a Linda Dostálkovy.

Kurátoři divákovi záměrně ponechávají značnou míru volnosti v interpretaci jednotlivých uměleckých děl. Výstava potrvá do 1. 1. 2023.


Ostravský bikesharing bude nadále zajišťovat nextbike

Bikesharing

Ostrava zná provozovatele oblíbené služby sdílených kol na příští dva roky. V rámci vyhlášeného koncesního řízení byla vybrána nabídka společnosti nextbike Czech Republic, s. r. o.
Služba sdílených kol funguje ve městě již čtvrtým rokem a tento způsob dopravy je velmi oblíbený. V Ostravě je celoročně v provozu přes 1 000 sdílených kol umístěných v 356 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos téměř 72 tisíc. V loňském roce uskutečnili 515 000 výpůjček, při kterých ujeli víc jak 717 000 kilometrů. Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech, kde jsou umístěny cyklostojany. Díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut pro uživatele zdarma.
„Současná smlouva o poskytování služby sdílených kol končí na konci prosince, proto jsme vyhlásili otevřené výběrové řízení na provozovatele na další dva roky. Důležitým faktem je, že z analýzy výpůjček vyplynula potřeba pokračování finanční podpory ze strany města, chceme­ li udržet nebo dále rozšířit rozsah využití této rychlé a vlastně i ekologické formy dopravy po městě na krátké vzdálenosti," řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „Lidé, kteří si bikesharing oblíbili, se v příštích dvou letech mohou těšit na zvýšení počtu jízdních kol v exponovaných měsících roku od června do září, kdy dojde k jejich navýšení o sto kusů," dodala náměstkyně Šebestová.
„Ostrava je pro nás doslova srdeční záležitostí a jsme rádi, že tady budeme pokračovat i nadále, přičemž se budeme společně s městem snažit o to, aby služba sdílených kol byla co nejdostupnější pro občany," řekl jednatel společnosti nextbike Lukáš Luňák. „Pro následující dva roky je pro nás výzvou i další zlepšení zabezpečení našich kol, přičemž pro tento účel vyvíjíme i zcela nové zámky," dodal Lukáš Luňák.
„Novinkou pro příští dvě bikesharingové sezóny je to, že uživatelé aplikace našeho ostravského dopravního podniku s názvem „moje DPO", kteří jsou držiteli celoročního kuponu ODIS v tarifní oblasti města Ostravy a oblasti XXL, budou mít nově k využití dalších 15 minut zdarma, tedy dohromady celých 30 minut zdarma při každém využití služby. Součástí řešení je i provázání s aplikací Dopravního podniku Ostrava," uzavřela Kateřina Šebestová.


Primátorský pohár za nejlepší leteckou ukázku míří potřetí do Maďarska

nato magyar

Také letos probíhalo na oficiálním facebookovém profilu Ostravy hlasování o nejzdařilejší leteckou show v rámci Dnů NATO a & Dny Vzdušných sil Armády České republiky . V ostré konkurenci z úchvatných výkonů získal nejvíce hlasů maďarský stíhač David Szentendrei na Gripenu JAS-39 C. Vítěz převzal z rukou Tomáše Macury Cenu primátora s pamětním listem.

Maďarské vzdušné síly tak na mošnovském nebi triumfovaly už potřetí za sebou. Loni a předloni Cenu primátora vybojoval se svým gripenem Mate Majerik. Současný vítěz David Szentendrei, který hlasování ovládl s jasným předstihem, je rovněž držitelem  ceny Paula Bowena za nejlepší sólové vystoupení proudového stroje z letošního Air Tatto. 

Také druhou příčku facebookového hlasování obsadili Maďaři, tentokrát posádka vrtulníku Mi-24.Pomyslný bronz bere švýcarská formace Patrouille Suisse.


Porubský symbol má za sebou kompletní opravu

oblouk 2022

Stavební práce, které vrátily Oblouku v Porubě ztracený lesk, skončily. Stalo se tak 2,5 roku poté, kdy radnice místní části Poruba nabyla od společnosti Residomo (dnes Heimstaden) její podíl v Oblouku a rozhodla se „bránu do Poruby" upravit do podoby z časů jejího vzniku. Samotné opravy trvaly 1,5 roku.

Rekonstruovaný objekt ve stylu sorely 50. let je 250 metrů dlouhý, přičemž zahrnuje 201 bytů a 14 nebytových prostor. Jeho součástí jsou rovněž umělecká sgrafita na fasádách, kterých bychom zde našli 114. Stavebníci museli opravit 12 676, 65 metrů čtverečních fasády, 4 354, 25 metrů čtverečních střešních krytin, 4 692, 14 metrů čtverečních hydroizolace, 3 100 metrů čtverečních tepelné půdní izolace, 58 komínů a postavit 201 zbrusu nových sklepních kójí.

„Oblouk rekonstrukci potřeboval. Mluvilo se o ní dlouho, ale pořád jsme naráželi na složité vlastnické vztahy, kdy jsme polovinu vlastnili my a tu druhou Residomo, dnešní Heimstaden. Společnost nám nabídla odkup a my jsme se toho chopili. Na podzim roku 2019 jsme si vzali úvěr, byty koupili a okamžitě začali plánovat rekonstrukci,“ uvedla starostka Lucie Baránková Vilamová.

Nákup se uskutečnil v ideální době, stačilo jednání protáhnout o půl roku či rok a už by si ho Poruba nemohla dovolit. Mezitím vzrostly jak ceny nemovitostí, tak stavebních prací i úrokové sazby. „Úvěr jsme získali na úrok ve výši 1,7 procenta fixovaných na dvacet let. Dnes by to bylo šest nebo sedm procent. A to je neskutečný rozdíl. Koupili jsme 128 bytů za 129 milionů korun. Stačí se podívat na stránku jakékoli realitky, abyste se udělali představu, za kolik bychom nakupovali teď. A celou rekonstrukci jsme vysoutěžili za 109 milionů korun, při současné ceně materiálů bychom se pohybovali v úplně jiných relacích. To bohužel poznáváme u staveb, které soutěžíme v současné době. Troufám si proto tvrdit, že rekonstrukce Oblouku bylo jedno z nejlepších rozhodnutí Poruby za poslední roky, a to po stránce ekonomické, společenské i kulturní,“ dodala starostka.

Rekonstrukci prováděla stavební společnost Bystroň Group, která má s opravami historických objektů značné zkušenosti. V roce 2018 kupříkladu získala za Knurrův palác ve Fulneku ocenění stavba Moravskoslezského kraje, letos pak dokončila přeměnu nejstaršího stavení na Jablunkovsku, knížecího domu ze 16. století, na Muzeum Trojmezí. I pro ni představovala rekonstrukce Oblouku cosi výjimečného.

Vzhledem ke skutečnosti, že Oblouk patří mezi kulturní památky, dohled nad stavebními pracemi prováděli také památkáři z Magistrátu města Ostravy, kteří se účastnili jednotlivých kontrolních dní, podíleli se na výběru konkrétních stavebních prvků a řešili záležitosti jako třeba barevnost fasády či výběr oken. Náměstkyně ostravského primátora Zuzana Bajgarová jejich zapojení kvitovala s uznáním: „Musím říci, že bylo ku prospěchu věci.  Podařilo se najít způsob jak spojit praktickou využitelnost s historickou věrností.  Naši památkáři  zvolili velmi dobrý přístup a podle mého názoru rozhodně zvýšili kvalitu celkového výsledku ."

Práce v oblasti Oblouku v žádném případě nekončí. Nyní je na řadě zkrášlení bezprostředního okolí. Chodníky procházejí opravami a podél nich přibývá nový městský mobiliář, tedy lavičky a koše.


Milostivé léto znovu pomáhá dlužníkům

milostive leto

Druhé kolo akce Milostivé léto, která byla premiérově spuštěna loni, znova umožní lidem s exekucemi zbavit se svých dluhů, případně jejich objem zásadně snížit. Od začátku září až do konce listopadu tedy dlužníkům postačí uhradit dlužní jistinu spolu se stanoveným poplatkem exekutorovi. Zbytek dluhu jim bude odpuštěn. Podmínkou je, aby dlužník nebyl v insolvenci a dluh naopak byl vymáhán soudním exekutorem. Do Milostivého léta spadají pouze exekuce zahájené před 28. října 2021.
V Ostravě čelilo na konci loňského roku exekucím téměř 13,5 % obyvatel starších 15 let. Magistrát se proto aktivně rozhodl přispět k tomu, aby dlužníci využili šance, kterou jim Milostivé léto nabízí. Letáky s příslušnými informacemi najdou třeba v ostravské MHD, spolu s kontakty na magistrátní Sociopoint. Ten zájemcům nabízí profesionální pomoc ze strany sociálních pracovníků.
Značnou část pohledávek tvoří právě pokuty za „černou jízdu" v soupravách Dopravního podniku Ostrava (DPO). Proto se DPO rozhodl věnovat Milostivému létu rozšířenou podporu. Pasažérům, kteří chtějí své dluhy řešit, stačí kontaktovat jeho Zákaznické centrum–oddělení řízení pohledávek nebo zavolat na telefonní číslo 597 401 617. Další možností je zaslání e­ mailu na adresu dpored@dpo.cz.
Ostravané se mohou v této věci obracet na výše uvedený Sociopoint. Učinit tak lze telefonicky na linku 800 700 650, případně e­ mailem na . V úředních hodinách je možná osobní schůzka na Magistrátu města Ostravy na Prokešově náměstí 8 v kanceláři č. 51.
Radu a pomoc při využití institutu Milostivého léta poskytnou i sociální odbory ostravských městských obvodů, jakož i různé neziskové organizace, třeba Diecézní charita ostravsko­ opavská. Pomoci je připravena rovněž Dluhová linka Člověka v tísni 770 600 800.
Veškeré podrobnosti jsou dostupné na www.bezpecnejsi.ostrava.cz/milostive­ leto­ ii/ nebo www.milostiveleto.cz
„Vysoký podíl obyvatel v exekuci, který je o 2/3 vyšší než celorepublikový průměr, je jedním z nejvážnějších sociálně­ ekonomických problémů města. Život v exekuci často znamená zásadní překážku při získání odpovídajícího bydlení, kvalitního zaměstnání nebo vzdělání, a lidé se tak dostávají do pasti. Milostivé léto považujeme za institut, který může pomoci aspoň části dlužníků jejich problémy vyřešit, a proto jej chceme maximálně podpořit. Tím spíše, že se už pravděpodobně nebude opakovat," řekl Tomáš Macura, primátor města Ostravy.


Magistrátní peníze opět pomohou pedagogům i studentům

peníze pedastude

V rámci schválených dotačních titulů statutární město Ostrava každoročně investuje do podpory vzdělávání zhruba 45 milionů korun. Dlouhodobá podpora školství ze strany města trvá už 18 let. Žadatelé o finanční prostředky na rok 2023 pochopitelně nepřijdou zkrátka ani tentokrát. 

„Ostrava je leaderem v celé řadě aktivit a programů, jež významným způsobem rozvíjejí možnosti vzdělávání. Intenzivně se věnujeme podpoře talentovaných dětí, napomáháme rozvoji škol a zajištění ideálních podmínek pro vzdělávání žáků. Peníze investované do kvalitního vzdělávání nejmladší generace mají nezastupitelný význam. A je to zase otázka kvalitního školství, která často rozhoduje na pomyslných vahách při volbě místa k životu mnoha mladých rodin," připomněla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.

Zájemci mohou žádat o podporu v rámci dvou programů. První je zaměřen zejména na finanční podporu vzdělanosti dětí na území statutárního města. Celkový objem financí pro tento program je předpokládán v částce 7,6 milionu korun. Peníze jsou určeny k financování celoročních i jednorázových vzdělávacích aktivit, významných akcí celoměstského charakteru, mezinárodní spolupráce pro děti škol mateřských až středních. Dotaci lze žádat též na vzdělávací aktivity zaměřené na doučování žáků základních škol a vzdělávací aktivity knihoven zajišťované základními školami a příspěvkovými organizacemi města.
V rámci druhého programu lze žádat finance k podpoře talentmanagementu a rozvoje zejména přírodovědné, funkční a technické gramotnosti, kreativity dětí i další vzdělávání pedagogů. Finance bude možné využít k práci s nadanými dětmi, pro rozvoj talentovaných dětí, stejně jako ke vzniku nových a k rozvoji stávajících studijních programů, zajištění rozličných soutěží i středoškolských odborných činností, dalšího vzdělávání pedagogů. Celková částka programu určená pro oblast vzdělávání a talentmanagementu je 37,203 milionu korun.
Elektronické žádosti lze posílat od 19. do 30. září 2022. Více na www.talentova.cz


Ivan Binar se stal čestným občanem města a dvojice strážníků zachránila život

binar

Mimořádný umělecký přínos Ivana Binara pro město ocenili ostravští zastupitelé na svém zářijovém zasedání udělením čestného občanství statutárního města Ostravy. Oceněný převzal listinu o udělení čestného občanství a finanční dar z rukou primátora města Tomáše Macury.

Návrh k udělení čestného občanství Ivanu Binarovi podal spolek Fiducia. Čestné občanství je nejvyšší formou ocenění města, poprvé bylo uděleno v roce 1935 prezidentu T. G. Masarykovi. Do současnosti bylo uděleno 71 oceněným, naposledy před pěti lety v roce 2017.

záchrane

Součástí ceremonie, která se odehrála při zasedání Zastupitelstva města Ostravy, bylo i předání stužek za záchranu života. Primátor města Tomáš Macura je udělil strážníkovi Tomáši Janáčkovi a policistovi pprap. Danielu Kociánovi. Oba muži se podíleli na záchraně života ženy, která zkolabovala na svatbě syna.  Včasný zásah znamenal pro ženu nejen záchranu, ale též snížení následků po neodkladné resuscitaci.


Neobvyklá vyhlídková lávka nad Bazaly se stává skutečností

Jaklovecka vyhlidka

Právě v měsíci září startují stavební práce, které dají lávce nad ikonickým stadionem Bazaly zcela novou podobu a zároveň umožní těm, kdo po ní procházejí, jedinečný výhled na město.
Příslušný projekt, připravený radnicí Slezské Ostravy, totiž slibuje kromě atraktivního vzhledu ve spojení cortenu a betonové lávky taktéž její zakončení „obrazovým rámem". Ten jistě uvítají všichni návštěvníci, kteří si rádi pořídí pěkný panoramatický snímek s okolní krajinou. Zpevněné plochy se dočkají nové zeleně, ať už trávy či květin. Změn dozná i blízké okolí. Přilehlé zastávky MHD budou přetvořeny na pomyslné fotbalové střídačky, a to s tradičními modrými sedačkami, které jsou generacím návštěvníků Bazalů dobře známé.
Rekonstrukce lávky vyjde přibližně na 39 milionů korun. Opravu lávky zaplatí ostravský magistrát, proměnu veřejného prostranství pak městská část Slezská Ostrava v hodnotě 20 milionů korun. Hotovo by mělo být během roku 2023.


V Praze do dvou hodin? Vysokorychlostní trať může být pro Ostravu zásadní

Rychlovlak

Železnice, kterou se z Ostravy do Prahy dostanete za 1 hodinu a 50 minut. Do Brna pak za rovnou tři čtvrtě hodinu. Výrazné zrychlení regionálních spojů. Nové moderní čtvrti okolo vlakových terminálů. Koleje, po nichž sviští vlaky podobné francouzským TGV nebo japonským šinkansenům. Bujná fantazie? Kdepak. Toho všeho se můžeme reálně dočkat.
Už začátkem června v rámci brněnské železniční výstavy Rail Business Days proběhlo jednání krajských hejtmanů k přípravě vlakových vysokorychlostních tratí (VRT). Partnery „na druhé straně stolu" jim byli zástupci vedení Správy železnic a odborní konzultanti z Francie. Cílem projektu je podstatné zkrácení časové dostupnosti mezi hlavními centry v České republice. Výstavba vysokorychlostních tratí má dosáhnout stavu, kdy samotná vzdálenost jednotlivých měst nebude z hlediska cestování po železnici vůbec důležitá. Vlaky ji totiž překonají ve velmi krátkém čase.
Jedním z výstupů jednání je plán vysokorychlostní trati Praha – Brno – Ostrava s odbočením do Břeclavi. Moravskoslezský kraj s ní počítá v Zásadách územního rozvoje, přičemž dotčená města už požádal o součinnost.
Takzvané VRTky radikálně změní situaci v železniční dopravě. K lepšímu. Hlavní metropole propojí expresní vlaky, a to doposud nevídanou rychlostí až 320 km/h.
V souvislosti s výstavbou odpovídající infrastruktury je přímo na hlavní trati zvažován vznik zbrusu nových terminálů. Ty by se měly objevit na okrajích velkých měst. Kolem terminálů mohou do budoucna vyrůst zcela nové městské čtvrti, které svým obyvatelům nabídnou atraktivní bydlení nebo komfortní dopravní síť.
Pokud jde o VRT Praha – Brno – Ostrava/Břeclav, nelze opomíjet ani její mezinárodní význam. Trasa totiž bude součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T). V jejím rámci se počítá s pokračováním trati do Polska (v ostravském směru) a dále pak do Rakouska i na Slovensko (břeclavský směr).
Studii proveditelnosti celého projektu Ministerstvo dopravy schválilo v lednu 2022, aktuálně probíhá příprava další dokumentace. Trať je rozdělena na dva stavební úseky: VRT Moravská brána I Prosenice – Hranice n/M a VRT Moravská brána II Hranice n/M – Ostrava-Svinov. Samotná stavba s největší pravděpodobností začne v letech 2025, respektive 2026. Z Ostravy bychom se mohli do Prahy za necelé dvě hodiny podívat v roce 2030.
„Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Ostravou přinese hned několik zcela klíčových výhod. Zdůraznil bych, že kromě rychlejšího spojení s Brnem a Prahou se také výrazně sníží dojezdové časy na regionálních spojích. Trať totiž bude součástí celorepublikového dopravního systému rychlých vlaků. Ty budou využívat jak samotnou VRT, tak navazující modernizované tratě. Vlakem se všude dostaneme natolik rychle, že stěhování za prací nebo vzděláním do vzdálenějších měst se stane minulostí. Nebude už nutné. Tato skutečnost významně pomůže právě Ostravě, která se prozatím nadále potýká s odlivem mladých, vzdělaných a kvalifikovaných lidí," sdělil Miroslav Svozil, náměstek primátora pro dopravu.