Newsletter Radnice - LEDEN 2022

Lednové vydání newsletteru událostí v Ostravě.

Tomáš Macura: Ostrava je městem pro nové začátky

primátor1
  • Začátek nového roku je vždy příležitostí k ohlédnutí se za rokem předešlým. Které jednotlivé události a momenty loňska byly podle Vás pro město klíčové?

Bohužel, rovněž uplynulý rok 2021 zásadně ovlivnila koronavirová pandemie a nelze se tomuto tématu vyhnout. Vedle celé řady úkolů a činností, které jsme v souvislosti s ním museli zvládnout, vypíchnu dvě témata. Prvním bylo zřízení velkokapacitního očkovacího centra na Černé louce jako společného projektu města, kraje, Fakultní nemocnice Ostrava a Lékařské fakulty Ostravské univerzity. Finanční a hmotnou pomocí přispěly rovněž některé významné místní podniky, za což jim patří velké uznání. Díky souhře všech těchto aktérů zde bylo do konce loňského roku podáno na 350 tisíc vakcín, což je číslo, které z Černé louky dělá jedno z nejefektivnějších očkovacích center v celé České republice. Druhou oblastí bylo, že jsme i v loňském roce v několika vlnách pokračovali v podpoře místních drobných podnikatelů i neziskového sektoru. Pomoc Ostravy svým rozsahem i rychlostí neměla mezi jinými českými městy konkurenci. Nejdůležitější ale je, že se navzdory pandemii nezastavil, ba ani nezpomalil rozvoj města. Průběžně informujeme o postupu významných investičních projektů, ať už na webu města, v novinách či na sociálních sítích. Z loni dokončených investičních projektů tak z pestré palety připomenu alespoň zrekonstruovaný porubský Dům kultury Poklad, sportovní halu v Nové Bělé, kanalizační sběrač B do Radvanic nebo revitalizovaný Smetanův sad v Mariánských Horách. Zahájena byla dlouho připravovaná stavba bytového domu Nové Lauby a parkovacího domu před městskou nemocnicí nebo oprava památkově chráněné Grossmannovy vily. Svému dokončení se blíží rekonstrukce historických městských jatek, revitalizace Havlíčkova nábřeží nebo nové expozice pro makaky a gibony v zoo. Samozřejmě je toho mnohem více. Kromě velkých akcí pak běží celá řada menších projektů zkrášlujících celkový obraz našeho města. Mnoho z nich je realizováno i s využitím městských dotačních programů Tvoříme prostor nebo Programu na zachování a obnovu kulturních památek a významných městských staveb.

  • Už v první otázce jsme se chtě nechtě museli dotknout tématu koronaviru. Loni se zdálo, že by díky očkování mohl virus rychle zmizet. Teď vidíme, že dobojováno ještě není. Na lidech je z toho všeho znát únava, rezignace, pesimismus. V čem vidíte pověstné světlo na konci tunelu? Existuje nějaká „strategie naděje“?

Máte pravdu, že loni touhle dobou jsme připravovali očkovací kapacity a netrpělivě vyhlíželi první dodávky vakcín, v kterých většina z nás spatřovala rychlé a konečné řešení pandemie. Dnes víme, že situace je složitější a boj s koronavirem bude delší, a ještě nějaký čas bude vyžadovat určitá omezení ovlivňující naše životy. To jistě není úplně příjemná vyhlídka a pro některé může být docela frustrující. Tím spíše, pokud se třeba bojí o zaměstnání. Roztrpčení lze pochopit. Mnohá z centrálních opatření navíc nebyla dobře komunikována, jiná šla významově proti sobě. Skepse, natožpak rezignace však rozhodně nejsou na místě. Chápu, že lidi v některých profesích trápí nejistota, že vše trvá déle, než jsme čekali, že očkujeme třetí dávkou a nevíme, zda bude poslední. Jenže zároveň považuji za nutné říci, že v tom boji už začínáme vyhrávat. Časy, kdy chyběly vakcíny i zdravotnické pomůcky, kdy nás ta situace zaskočila, jsou pryč. O mechanismu působení koronaviru dnes víme mnohem více než před rokem a toto poznání se promítá do širšího spektra reálně dostupných medikamentů a léčebných postupů. Statistická data také jednoznačně potvrzují vysokou míru účinnosti vakcín, zejména pokud jde o předcházení těžkému průběhu onemocnění, a tento pozitivní efekt by byl ještě markantnější, kdyby míra proočkovanosti společnosti byla vyšší. Získané zkušenosti také vedly k poznání, že boj s covidem nevede přes centrálně vyhlašované lockdowny, že to je něco, co si tato společnost a ekonomika již nemohou znovu dovolit. Jsem si jistý, že tak, jako se naši předkové museli vypořádat i s většími překážkami, než je tato, tak i my si poradíme s covidem. Je však zřejmé, že se to neobejde bez spolupráce a solidarity rozhodující části společnosti, kdy za projev takové solidarity je potřeba považovat i vlastní očkování.

  • Obraťme list. V rozhovorech, jako je tento, bývá už klasikou ptát se na Vaši představu jakési budoucí Ostravy. Co kdybych se zeptal trochu jinak – město i loni opět pokračovalo v podpoře obnovy historických městských staveb, zároveň představilo některé velmi moderní – až futuristické – stavební projekty. Jaká má být po této stránce tvář Ostravy? Jak se minulost doplňuje a prolíná s budoucností?

O to nám právě jde. Zachovávat historické a kulturní dědictví města a kombinovat je s moderní architekturou. Myslím, že právě toto působí dobře nejenom na rezidenty, ale také na ty, kdo město navštíví. V kombinaci historie s modernou spatřuji ten správný směr. Ostrava k tomu má svým historickým vývojem a také existencí celé řady nezastavěných proluk skvělé dispozice. Samozřejmě, za jedné, a to zcela zásadní, podmínky: všechny stavby, ať již historické, nebo moderní, musí být rovněž funkční. Hledání smysluplné a trvale udržitelné funkce může být přitom náročnější než navrhnout budově krásný „kabát“. Na to pamatujeme, ať už rekonstruujeme historickou Grossmannovu vilu, nebo připravujeme nejmodernější koncertní halu. Ostatně, hledání nové veřejné funkce bylo tím hlavním faktorem, proč jsme tak dlouho čekali i na zahájení opravy bývalého obchodního domu Ostravica – Textilia.

  • Území, které dnes nazýváme Ostravou, za sebou má zajímavý vývoj. Dlouho šlo o roztroušené zemědělské oblasti, pak ho charakterizovaly uhelné jámy a těžní věže, ke kterým se později přidaly vysoké pece a industriální panoramata. Přijde v budoucnu „něco“, čím bude Ostrava opět takto snadno popsatelná a zapamatovatelná? Podobně, jako když se řekne: „Praha – Hradčany, Třeboň – rybníky, Pardubice – perník“? Nebo převládne spíše model, řekněme, rozmanitého místa?

Velmi nerad bych Ostravu spojoval s nějakým konkrétním produktem, materiálem nebo substancí. Města se v čase mění a taková materiální spojení tedy netrvají věčně. Osobně bych si přál, aby se nám podařilo naplnit slogan „Ostrava – město pro nové začátky“, který je ústředním mottem strategického plánu rozvoje našeho města známého pod značkou FajnOVA. Nevnímejme to jen jako nějaký abstraktní pojem. Ostrava má nakročeno k tomu, aby si v ní každý našel to své a neměl důvod odcházet, a naopak, aby lákala i nově příchozí. Takže ano. Tou naší charakteristikou bude pestrost možností a nabídek. Proto přicházíme s novými projekty, proto investujeme do vzdělání, do bydlení, kultury, veřejného prostoru a dalších oblastí v míře v dřívějších letech nebývalé. Pro příklad – již od příštího školního roku se na Černé louce naplní studenty dvě nové fakulty Ostravské univerzity, na jejichž výstavbě se město podílí. Už ty samotné jedinečné stavby zatraktivní centrum města a nové studijní obory pak zvýší zájem o studium v Ostravě. Z těch studentů se pak mohou stát ti, kdo se v Ostravě usadí, a projdou tím vzpomínaným novým začátkem. Pojďme tedy Ostravu raději charakterizovat jako malířskou paletu se spoustou barev. Takovou spoustou, že alespoň jedna z nich se každému zalíbí, on se chytí pomyslného štětce a tím štětcem si namaluje ten nový začátek, který jsme si dali takřečeně na štít.

  • Ostravským primátorem jste od listopadu 2014. Když se za celou tou dobou ohlédnete, v čem se moravskoslezská metropole nejviditelněji změnila?

Odpověď do značné míry souvisí s předchozí otázkou. Naše vedení města od začátku vidělo priority rozvoje Ostravy jinde než kupříkladu v investicích do průmyslových zón. Tím se nechci nijak negativně vymezovat vůči mým předchůdcům. Doba prostě přinesla jiná hlavní témata. Začali jsme se orientovat především na kvalitu městského života, na všechny ty oblasti, o nichž byla před chvílí řeč. Nové investice i dotační programy tedy míří hlavně sem. I proto vznikl Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA). V rozsahu dříve nevídaném jsme začali vyhlašovat architektonické a urbanistické soutěže. Někteří nám vyčítají, že Ostrava je hlavně městem vizualizací. Netuší, jak dlouho trvá připravit velký projekt. Vždyť třeba na městských jatkách pracujeme od roku 2015, na Nových Laubech nebo koncertní síni od 2017. V několika následujících letech tyto a další stavby zásadně ovlivní podobu města. Věřím, že ani největší škarohlíd nemůže popřít, kolik zde za poslední dobu přibylo nových nebo revitalizovaných parků, květinových záhonů, zkrátka kvalitní zeleně. Změnil se celkový kurz rozvoje města. I díky tomu se dnes o Ostravě hovoří s uznáním jako o jednom z nejdynamičtěji se vyvíjejícím českém městu.

  • Nejen úřadem živ je člověk. Jak vlastně trávíte vánoční svátky? Byly ty loňské něčím jiné v porovnání s předchozími?

Loňské svátky pro mě byly spojeny s velmi silným osobním momentem. Krátce před nimi totiž zemřela moje teta, kterou jsem dříve často brával do divadla a na koncerty. Poslední dva roky života nicméně prožila ve faktické a dobrovolné izolaci, nakolik se snažila zcela vyhnout jakémukoliv riziku spojenému s covidem. Nakonec neumřela na koronu, ale stářím a bohužel sama. Velmi to ovlivnilo mé myšlení. Člověk si uvědomí, že izolace a lockdowny prostě nejsou východiskem a takový způsob života bychom neměli připustit. Ale k vlastní otázce… Vánoce netrávím nijak zvlášť originálně. Největší radost mi dělá klasická relaxace v rodinném kruhu a s blízkými, kam řadím i naši šestihlavou zvířecí smečku. A také s knihami. Dostal jsem naštěstí pod stromek několik knih různých žánrů. Nějaká historie, poezie i detektivka… A také další vydání mého oblíbeného Malého prince. Štědrý den jsem nicméně zahájil ještě v částečně pracovním duchu tradiční návštěvou složek IZS. Pokaždé si říkám, že by bylo pěkné, kdyby si každý uvědomil, že i tehdy, když on čeká doma na zlaté prasátko, jsou v zaměstnání spousty lidí připravených chránit naše životy, zdraví a majetek. Nad rámec tradice jsem se tentokrát ještě zastavil i v očkovacím centru na Černé louce a nakonec na covidových pracovištích městské nemocnice. Přestože personál měl spoustu důvodů být přetažený, unavený a už poněkud otupělý, dojem jsem z něj měl naprosto opačný. Byli skvělí. To odhodlání a optimismus mě utvrzují v přesvědčení, že nad pandemií zvítězíme.

  • Vstoupili jsme do roku 2022. Podle všeho bude poměrně turbulentní. Co byste vzkázal a popřál obyvatelům Ostravy? Mimochodem, dal jste si do nového roku nějaké předsevzetí?

Osobní předsevzetí si již nějakou řádku let nedávám. Postačí mi, budu­‑li si moci říct, že jsem se ani v tomto roce nezpronevěřil svým zásadám a neztratil svůj pomyslný vnitřní maják. Co se týče přání Ostravanům, nejspíš bych ho namíchal ze tří ingrediencí. Zaprvé obligátně popřeji pevné zdraví. Ovšem s dovětkem, že to, jestli zůstaneme zdraví, máme významně i ve svých rukou. Přičemž aktuálně v „době koronavirové“ můžeme stylem svého života a způsobem chování bezprostředně ovlivnit i zdravotní stav lidí v naší blízkosti. Zadruhé všem přeji větší schopnost empatie a porozumění. Jakéhosi vhledu do situace, postojů a názorů těch druhých. V řadě případů by to napomohlo překonání zdánlivě nesmiřitelných rozdílů nebo alespoň otupení hran. Závěrem pak popřeji velký kus optimismu. Ne nadarmo se říká, že myšlenky se zhmotňují a člověka, který na svět nahlíží pesimisticky, častěji potkají svízele i v reálném životě. Buďme optimisty.


Městská nemocnice hospodaří nejprůhledněji ze všech nemocnic v kraji

nemocnice

V hodnocení státních úřadů, institucí a organizací, kterých se týká Zákon o registru smluv, Městská nemocnice Ostrava znovu vylepšila svou známku z předchozích let. K-Index každoročně hodnotí kolem tisícovky organizací, a přispívá tak k transparentnosti nakládání se státními prostředky. Softwarový nástroj Hlídače státu na základě otevřených dat z Registru smluv analyzuje transparentnost úřadů a jejich hospodaření s veřejnými prostředky. Ze 101 sledovaných nemocnic na území celé ČR skončila Městská nemocnice Ostrava čtvrtá. V žebříčku stovky všech nejlepších sledovaných subjektů pak obsadila 17. místo. Tyto výsledky se promítají do zlepšeného hospodaření nemocnice, které její vedení plánuje i nadále zdokonalovat. Výše zmíněný K-Index hodnotí úřady, instituce a organizace, které uzavřely v daném roce se soukromými subjekty minimálně 60 smluv nebo jejich hodnota převyšuje 48 milionů korun. Slouží jako srovnávací a hodnoticí nástroj, který má za cíl zlepšit a kultivovat chování státních institucí. Známka udělená ostravské městské nemocnici se v K-Indexu každým rokem pravidelně zlepšuje. Hodnocení, jak úřad nebo organizace hospodaří a v jaké míře poskytuje co nejmenší prostor pro riziko korupčního jednání, je zveřejněné na www.hlidacstatu.cz.


Ostrava opět podpoří vaše nápady, jak zkrášlit město

prostor

Také v letošním roce se mohou hlásit zájemci o dotaci z programu města Ostravy, který je určen všem, kteří mají zajímavý nápad, jak estetizovat veřejný prostor nebo zlepšit jeho funkci. Dotační program „fajnOVy prostor,“ který Ostrava vyhlásila poprvé v roce 2017 a podpořila od té doby finančně bezmála pět desítek projektů, má nový název, změn doznal i jeho vizuál. Program Tvoříme prostor je vyhlášen až do konce roku 2024, ale skládá se z několika dílčích výzev.

V rámci první výzvy, která začíná 10. ledna, mohou zájemci své záměry předkládat do 1. února. Pokud však první termín nestihnou, mohou je zasílat v termínech dalších výzev, tedy k prvnímu květnu, srpnu a listopadu.

Letos přicházíme opět s tímto úspěšným programem, jehož cílem je zkrášlení ostravských veřejných prostor, zvýšení jejich užitné hodnoty nebo získání nové funkce, a to podle představ a přání samotných občanů nebo návštěvníků Ostravy. Zajímavý nápad podpoříme opět částkou až 500 tisíc korun. Program se nově jmenuje TVOŘÍME PROSTOR!!!, ale jeho podmínky zůstaly takřka shodné. Je nastaven tak, že stačí, aby žadatel popsal svůj nápad do jednoduchého záměru a přiložil k tomu odhad rozpočtu. Nemusí sepisovat složitou dokumentaci ani projekt. Žádost je nutné odeslat do 1. února, a to opět jednoduše, e-mailem,“ uvedla Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora.

Posouzení předložených žádostí o dotaci projde třemi koly hodnocení. V prvním kole žadatelé jen elektronicky odešlou své záměry a komise nejprve posoudí jejich realizovatelnost a splnění podmínek programu. Následně žadatelé představí svůj nápad členům hodnotící komise a do třetího kola již zasílají finální žádost se všemi nutnými formálními záležitostmi, případně i se zapracovanými úpravami dle doporučení komise. Hodnotící komise předložené projekty posuzuje vždy z hlediska nejen estetické a užitné hodnoty pro daný prostor, ale hlavně z hlediska zapojení komunity do samotné realizace projektu, což je jedna ze základních podmínek pro získání dotace.

Pokud mají Ostravané ve svém okolí kousek prostranství, které by mohlo vypadat úplně jinak a lépe, a pokud navíc vědí, jak jej nápaditě změnit, současně se nebojí přiložit ruku k dílu, aby svůj nápad mohli zrealizovat, je právě program Tvoříme prostor tím, který jim pomůže zajistit potřebné finance. Podpořena může být celá řada projektů, třeba veřejné zahrady pro pěstování zeleniny, venkovní posezení, výsadba zeleně a květinové záhony, dětská či workoutová hřiště, zázemí pro venkovní hry, pingpongové stoly, veřejné grily a další,“ dodala náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.

V tomto roce jde o již pátý ročník dotačního programu, za dobu jeho existence podpořilo město již 45 projektů v celkový výši takřka 12 miliónů korun a podařilo se tak zkrášlit nebo změnit mnoho míst, které dnes zpříjemňují život v Ostravě.

Zájemci o dotaci najdou veškeré informace o programu, včetně přihlášky, na webu www.tvorimeprostor.cz. V odkazu zájemci například zjistí, jak podat projektový záměr i jednotlivé podmínky. Některé lze namátkou předestřít. Žádat o dotaci může podat fyzická nepodnikající osoba nebo nestátní nezisková organizace. Projekt je nutné uskutečnit pouze na území města Ostravy. Poskytnutou dotaci mohou lidé využít na projekty ve veřejném prostoru, jež jsou podmíněny zapojením dalších obyvatel. Projekt musí být po dokončení veřejnosti přístupný, sloužit i dalším spoluobčanům a nesmí být využíván k účelům komerčním. Finanční prostředky je možné, kromě samotného provedení projektu, použít také na jeho přípravu.


V Ostravě platí nová odpadová vyhláška

ozoauto

S účinností od 1. ledna 2022 vstoupila v platnost Obecně závazná vyhláška statutárního města Ostravy č. 12/2021, o stanovení obecního systému odpadového hospodářství. Městské zastupitelstvo ji schválilo v listopadu loňského roku. Tato vyhláška upravuje systém nakládání s komunálním odpadem původem z nepodnikatelské činnosti fyzických osob, přebírání movitých věcí v rámci předcházení vzniku odpadu, přebírání tzv. živnostenského komunálního odpadu, stejně jako výrobků s ukončenou životností. V neposlední řadě například vyjmenovává, na jaké složky komunální odpad třídíme a jak jej odděleně odkládáme do příslušných nádob nebo na určená místa. Z důvodu obecně rostoucích životních nákladů občanů nejen za energie se město rozhodlo v letošním roce poplatek za svoz odpadů nezvyšovat, přestože už nyní za celý systém nakládání s odpady ve městě doplácí kvůli stále větším výdajům 120 milionů korun ročně. Poplatek vzroste až roku 2023, a to ze současných 498 korun na částku 720 korun za rok. Děti do 6 let a senioři nicméně budou stále platit nezměněných 498 korun. Časový předstih umožní, aby se lidé na tuto změnu snadněji připravili.

„Vyhláška, rozdělená do dvanácti článků, stanoví občanům základní povinnosti a způsoby nakládání s jejich odpadem podle platné legislativy tak, abychom všichni chránili životní prostředí, udržovali ve městě čistotu i příjemný vzhled jednotlivých lokalit a společně přispívali k co nejvíce nejefektivnějšímu využívání zdrojů a surovin nacházejících se v odpadech.“ Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora pro životní prostředí.


Město Ostrava hledá odborný tým pro urbanistický návrh okolí Hlavního nádraží

 

nádr

Město Ostrava vyhlásilo veřejnou zakázku na zpracovatele urbanistického návrhu okolí Hlavního nádraží Ostrava. Komise bude vybírat odborný tým složený z architektů a dopravních specialistů, a to na základě multikriteriálního hodnocení – kvality navrženého řešení, kvalifikace osob a nabídkové ceny. Nabídky lze podávat do 31. ledna 2022.

Hlavní nádraží Ostrava je důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města, jeho aktuální využití a vzhled však neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujícím, je proto dlouhodobě centrem pozornosti. Město Ostrava v minulosti pracovalo s několika variantami řešení přednádraží, poslední z nich předpokládalo umístění muzea dopravy v předprostoru nádraží a vymístění tramvajové smyčky, právě vymístění tramvajové smyčky se však v rámci projektové přípravy potvrdilo jako ekonomicky i provozně neopodstatněné a město je proto nuceno přistoupit k jiné variantě.

Znalí historie budou vědět, že řešení Hlavního nádraží je tak trochu evergreen, nicméně to, na co jednotlivé návrhy a jejich zpracovatelé vždy narazili, bylo řešení tramvajové dopravy v území, bezbariérovost a smysluplné přestupní vazby. Pro současné zadání jsme využili veškeré získané zkušenosti a informace s cílem zajistit jeho realizovatelnost. Zaměřujeme se však také na vazbu s projekty SŽ a zakázku jsme dle návrhu Městského ateliéru prostorového plánování a architektury koncipovali tak, aby hlavním kritériem pro výběr zhotovitele byl profesní přístup uchazečů a cílíme tak na vysokou kvalitu řešení,“ řekla investiční náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

Cílem připravovaného projektu je tedy pojetí Hlavního nádraží jako jednoho z hlavních přestupních terminálů města s moderním a atraktivním veřejným prostorem. Podklady obsahují komplexní informace o území, nadále se počítá s prostorem pro případné budoucí muzeum dopravy.

Projekt nutně naváže na připravovanou rekonstrukci železničního uzlu Ostrava, kde je investorem Správa železnic. Ten zahrnuje mimo jiné kompletní rekonstrukci kolejiště a přístupu k nástupištím. Uvedená akce reaguje na přípravu výstavby vysokorychlostní trati do Ostravy, kdy Hlavní nádraží bude jednou z klíčových zastávek. Město se po sérii jednání s představiteli Správy železnic dohodlo na variantě přístupu k nástupištím podchodem, které představují nejefektivnější propojení vlakových nástupišť, nástupišť pro MHD a plánovaného podzemního parkoviště. V tomto kontextu je potřeba zrekonstruovat i přednádraží, včetně dominantního zastřešení, které komplexně není předmětem stavby Správy železnic. Součástí řešení budou také pěší a cyklistické vazby na okolí.

„Pro tento složitý úkol potřebujeme zkušený projekční tým vedený architektem urbanistou. Zároveň je nutné, aby návrh vznikal v intenzivní spolupráci se všemi důležitými aktéry v území. V daném časovém kontextu jsme se tedy dle předchozích zkušeností rozhodli pro tento model a věříme, že hodnocení na základě profesního přístupu zaujme renomované kolegy architekty, urbanisty nebo dopravní inženýry,“ doplňuje architekt Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA.

Bližší informace o veřejné zakázce jsou k dispozici na profilu zadavatele: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003636/zakazka/480828 i webových stránkách MAPPA: https://www.mappaostrava.cz/predprostor-hlavniho-nadrazi

Nabídky mohou zájemci podat do 10 hodin dne 31. ledna 2022. Návrhy bude hodnotit radou jmenována komise a část kvality navrženého postupu pak odborná pracovní skupin ve složení: Ing. arch. Ondřej Chybík, akad. arch. Vít Máslo, Ing. Martin Chovanec a Ing. arch. Ondřej Vysloužil.

Rada o výběru dodavatele rozhodne v únoru, současně bude také uzavřena smlouva a její plnění začne pravděpodobně v březnu 2022.


Odstávka elektronické spisové služby přinese omezení

radnica hezka

Z technických důvodů dojde od čtvrtku 20.1.2022 do pondělí 24.1.2022 (včetně) k dílčímu omezení provozu Magistrátu města Ostravy v souvislosti s nutnou odstávkou elektronické spisové služby.

V tyto dny nebude možné:

  • nahlížet do spisů vedených v digitální podobě, ověřit stav podání v systému,
  • získat výpisy ze systému Czechpoint na Středisku informačních služeb v budově Nové radnice

Konkrétně jde o Formulář výpisu z bodového hodnocení řidiče, Výpis elektronických receptů pacienta, Formulář výpisu z insolvenčního rejstříku, Formulář katastru nemovitostí, Výpis snímku z katastrální mapy, Výpis z veřejného rejstříku (obchodní rejstřík, spolkový rejstřík, nadační rejstřík, rejstřík ústavů, rejstřík společenství vlastníků jednotek a rejstřík obecně prospěšných společností), Rejstřík trestů, Formulář výpisu z rejstříku trestů právnických osob, Formulář seznamu kvalifikovaných dodavatelů, Formulář živnostenského rejstříku, Zprostředkovaná identifikace, Výpis údajů z registru obyvatel, Veřejný výpis údajů z registru osob, Neveřejný výpis údajů podnikajících fyzické osoby z registru osob, Výpis o využití údajů z registru obyvatel, Záznam o využívání údajů z registru osob, Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v registru obyvatel, Žádost o reklamaci údajů při zjištění nesouladu v registru osob, Žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě.

  • Odbor ochrany životního prostředí bude přijímat všechna podání veřejnosti, ale nebude možné vydat jakýkoliv písemný výstup po učiněném podání ani vydat osvědčení o zápisu do evidence zemědělských podnikatelů, rybářský lístek, lovecký lístek.
  • Živnostenský úřad bude přijímat všechna podání veřejnosti, ale nebude možné vydat jakýkoli písemný výstup po učiněném podání, ani zapsat údaje do Živnostenského rejstříku. V případě nutnosti doporučujeme kontaktovat okolní obecní živnostenské úřady.
  • Odbor financí a rozpočtu bude přijímat všechna podání veřejnosti, ale nebude možné vydat jakýkoli písemný výstup po učiněném podání, nebude vydávat žádné potvrzení o úhradě poplatku za komunální odpad, nebude možné učinit ústní podání do protokolupodle § 60 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, v platném znění.
  •  Odbor dopravně správních činností - oddělení evidence řidičů a provozu autoškol bude fungovat v přepážkové činnosti bez omezení. Výjimkou budou činnosti oddělení při vedení správních řízení jako např. evidence podkladů pro doplnění správních spisů nebo sepisování protokolů z ústních jednání, nebude možné dohledávání dokumentů a nahlížení do spisů, včetně vyřizování žádostí externích subjektů. Oddělení evidence silničních vozidel - přepážky budou přijímat podání s žádostí o provedení zápisu nebo změn v registru vozidel.  Nebude však možné provést zápisy do registru vozidel na základě doručených plných mocí do datových stránek, (např. registrace vozidla na leasing) a vyřizovat žádosti externích subjektů. Oddělení správního řízení bude omezena agenda správního řízení, kdy zejména nebude možné dohledávání dokumentů a nahlížení do spisů, ať už jde o vyhledávání ve spisech v digitální podobě nebo ověření stavu podání v systému, rovněž nebude možné rozhodovat o žádostech o upuštění výkonu zbytku trestu zákazu činnosti.

Agendy týkající se vydávání občanských průkazů, cestovních dokladů, řidičských průkazů, evidence vozidel, podatelny MMO budou fungovat bez omezení v rámci úředních hodin.

V případě nutnosti řešení dalších úředních záležitostí, vyžadujících dohledání a ověření dokumentace (např. v rámci agend stavebního řízení, přestupků, životního prostředí, smluv apod.) vás zdvořile žádáme, abyste zvážili odložení vaší návštěvy na jiný den.


Na sport jde více peněz, žádat o ně je snazší

sport

Městské zastupitelstvo rozhodlo o poskytnutí dotací v oblasti sportu o celkové výši 132,7 milionu korun. Peníze budou rozděleny mezi 172 projektů v oblastech tělovýchovy a sportu, významných sportovních akcí i podpory významných sportovních klubů. U celkové částky došlo k navýšení o 20 %.

Došlo také ke změně v dotačním programu „podpora tělovýchovy a sportu“.Ten výrazně sníží administrativní zátěž pro jednotlivé žadatele. Zatímco dříve byl rozdělen na šest samostatných položek, nyní se dotace v případě pořádání sportovní akce smrskne do jedné až dvou žádostí. Právě pro tento dotační program Ostrava na rok 2022 vyčlenila bezmála 32 milionů korun. Dosáhne na ně téměř stovka klubů, v nichž sportuje asi 14000 dětí. Tyto dotace jsou rozdělovány plošně na základě kapitační platby. Nehledě na druh sportu či velikost klubu, přispívá město na každého malého sportovce částkou 4600 korun ročně. V oblasti vrcholového sportu rovněž došlo ke změnám. Kluby jsou hodnoceny stejně podle sportů, jež reprezentují. Lhostejno, zda se jedná o tým ženský, nebo mužský. Pro tyto kluby navíc město připravilo podporu marketingové strategie a pomoc se získáváním sponzorů. Vrcholové kluby byly podpořeny částkou přibližně 92 milionů korun.

Dotační podpora se týká rovněž celoroční činnosti sportovních klubů od klasických disciplín až po ty méně obvyklé, jako třeba lukostřelba. Ze sportovních akcí to pak budou turnaje snad ve všech sportech, jaké si lze představit. Mezinárodním parahokejovým pohárem počínaje a Ostrava Judo Open konče. Na 47 takových akcí zamířilo zhruba 9 milionů korun. „Jsme rádi, že můžeme být partnerem různorodých aktivit v oblasti sportu na území města. Jedním z negativních důsledků pandemie je rovněž menší zájem dětí sportovat a vyhledávat pohyb, je proto nezbytné nabídnout jim dostupné sportovní vyžití, vést je ke zdravému životnímu stylu a dostatečně je motivovat. Věřím, že tento nový systém s jasnými pravidly prospěje klubům a motivuje i je získávat více dětí pro sport a pohyb,“ konstatovala náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. Na projekty v oblasti infrastruktury, tedy udržování kvalitních technických podmínek sportovišť, je alokováno až 6 milionů korun.


Město hledá ředitele/ředitelku Ostravského muzea

muzeum

Město Ostrava vypsalo výběrové řízení na pozici ředitele/ředitelky Ostravského muzea. Potenciální zájemci mají možnost zaslat podklady k výběrovému řízení do 28. února 2022. Nový ředitel/ředitelka nahradí ve funkci dlouholetou ředitelku organizace, Jiřinu Kábrtovou.

Ostravské muzeum je jakožto příspěvková organizace města významnou součástí zdejší společensko-kulturní infrastruktury. Dosavadní ředitelce, paní RNDr. Jiřině Kábrtové, patří skutečně velké poděkování za její mnohaletou práci v čele této instituce. Doufám, že se nám podaří najít vhodného nástupce, který naváže na její úspěchy a přijde i s novými myšlenkami, které přinesou tomuto muzeu další perspektivy. K tomu by měla přispět i výběrová komise, složena převážně z mimoostravských odborníků. Pevně věřím, že komise vybere z přihlášených kandidátů takovou osobnost, která posune naše ostravské muzeum dále v kontextu moderního, edukativního a pro veřejnost atraktivního muzejnictví,“ uvedl Zbyněk Pražák, náměstek primátora.

Uchazeči představí členům komise svou vizi o fungování Ostravského muzea. Součástí vize by měla být prioritní témata odborného rozvoje instituce, rámcový ekonomický plán, představa o marketingu a řízení lidských zdrojů. Zájemci o pozici mohou vycházet z materiálů a zpráv týkajících se dosavadního hospodaření a plánů činností muzea, které jsou uveřejněny na webových stránkách města.

Výběrové řízení je otevřeno pro uchazeče s ukončeným vysokoškolským vzděláním v magisterském oboru s dobrou znalostí českého muzejního prostředí. Vyžadována je vysoká úroveň vyjadřovacích schopností, aktivní znalost jednoho světového jazyka a manažerské a organizační schopnosti.

Uchazeči zasílají přihlášky v písemné podobě včetně předepsaných příloh, jejichž součástí je i koncepce rozvoje Ostravského muzea na období 2022–2027. Přihlášku spolu s přílohami lze zaslat poštou nebo osobně doručit na podatelnu Magistrátu města Ostravy. Přihláška bude považována za řádně doručenou ve stanovené lhůtě, pokud bude doručena se všemi přílohami nejpozději v poslední den lhůty 28. února 2022 do 16.00 hodin.

Ostravské muzeum sídlí v budově Staré radnice na Masarykově náměstí v centru města Ostravy. Jeho historie sahá až do roku 1872, kdy vzniklo díky významnému ostravskému sběrateli a pedagogovi, Karlu Jaromíru Bukovanskému. Současná ředitelka muzea, ostravská rodačka a absolventka oboru geologie a mineralogie, Jiřina Kábrtová, se do vedení dostala po revoluci. Za éry svého vedení se zasadila o řadu úspěšných výstav jakožto i zásadní rekonstrukci v letech 2004–2006, během níž byly odkryty zbytky kamenných zdí domu, pravděpodobně ze 14. století.

Bližší informace o výběrovém řízení na tel č. 737 270 896, Mgr. Barbora Stankušová, vedoucí odboru kultury a volnočasových aktivit, Magistrát města Ostravy; informace také na www.ostrmuz.cz.