Newsletter radnice - červen 2022

Červnové vydání newsletteru událostí v Ostravě.

Trať v Opavské ulici bude nejmodernějším tramvajovým úsekem v Ostravě

koleje

Dohromady 1626 metrů tramvajových kolejí mezí křižovatkami ulic 17. listopadu a Martinovská čeká naprosto zásadní modernizace.

Zmizí starý známý kolejový rošt, který bude nahrazen zatravněným systémem pevné jízdní dráhy. Díky ní lidé pocítí znatelné snížení hluku i vibrací z tramvajové dopravy. Dopravní podnik Ostrava (DPO) zajistí rovněž rekonstrukci 3 přilehlých zastávek – Telekomunikační škola, Poruba Vozovna a VŠB-TUO. Tato trať představuje klíčovou spojnicí mezi Porubou a dalšími ostravskými částmi.

Miroslav Svozil, náměstek ostravského primátora pro dopravu, řekl: „Nástupiště zastávek budou osazeny novým mobiliářem ve standardu města Ostrava, obdobně jako například na zastávce Kotva nebo Důl Jindřich. Nově zrekonstruovaná nástupiště místním nabídnou kombinaci hned několika prvků bezpečnosti: bezbariérový nástup do tramvají, osvětlení nástupní hrany a zábradlí v zastávkách.“

Rekonstrukce přinese dočasná prázdninová omezení

Po celý červenec a srpen si modernizační práce vyžádají určité dopravní nepohodlí, dvouměsíční čekání však za výsledek rozhodně bude stát.

Dojde k úpravě tras linek č. 3, 4, 7, 8, 11, 12, 17, 18, 26, 43, 46 a 59. Všechny tramvajové spoje budou ve směru do Poruby odkloněny do Martinova. Cestující přestoupí na zastávce Třebovická. Ve vyloučených úsecích bude zavedena náhradní autobusová doprava. Přes týden v intervalu 3 minuty (ve špičce) a 5 minut (mimo špičku). Provoz linky č. 5 zajistí náhradní autobusovou doprava „NAD5“.

Pro osobní dopravu bude omezený průjezd křižovatkami Opavská – Martinovská - Francouzská, Opavská -17. listopadu a Opavská - Sokolovská, kde mimo MHD nebude možný průjezd mezi Sokolovskou a Porubskou. Průjezd po ul. Opavské bude sveden do jednoho jízdního pruhu, jízdní pruh přilehlý trati bude uzavřen. Podrobnosti najdou cestující na webu dpo.cz/opavska.


V čele Knihovny města Ostravy stane od září nová ředitelka

knihovna

Novou ředitelkou Knihovny města Ostravy se od 1. září 2022 stane Irena Šťastná, která v městské organizaci působí již od roku 2002. Ve funkci nahradí současnou ředitelku Miroslavu Sabelovou, která knihovnu vedla úctyhodných 22 let.

Miroslava Sabelová se za dobu svého vedení zasloužila o výrazný rozvoj jedné z nejstarších městských institucí (knihovna v loňském roce oslavila 100. výročí svého působení.) Ostravská rodačka začala pracovat pro knihovnu v osmdesátých letech minulého století. Již tenkrát se knihovna potýkala s nevyhovujícími prostory. Éra Miroslavy Sabelové, jakožto ředitelky Knihovny města Ostravy, znamenala proto především významné rekonstrukce a dobudování poboček, které dnes v celkovém počtu 29, včetně ústřední knihovny, obsazují všechny ostravské obvody. V knihovně se spolu se zaměstnanci zasadila o realizaci řady projektů, které mají nejen kulturní, ale také vzdělávací a komunitní přesah.

Za mimořádný přínos ostravské knihovně poděkoval Miroslavě Sabelové primátor Tomáš Macura: „Paní ředitelka Sabelová dosáhla nebývalých úspěchů. Mezi ty největší zcela jistě patří kvalitní síť poboček, které navštěvují čtenáři všech generací. Knihovna se také díky odbornému vedení paní ředitelky dočkala řady ocenění, získala například hned tři tituly Knihovna roku, kterou udílí v několika kategoriích Ministerstvo kultury. V loňském roce se navíc dostala ostravská knihovna do seznamu TOP deseti knihoven ČR dle nejvyššího počtu výpůjček. Obsadili jsme po Praze skvělé 2. místo s celkovým počtem 1 250 699 výpůjček. Je to dostatečný důkaz opravdu velmi kvalitní práce, kterou Miroslava Sabelová se svým týmem odvedla. Přejeme paní ředitelce, aby ve svém dalším profesním působení byla stejné úspěšná a děkujeme jí za více než dvě dekády kvalitního vedení naší instituce."

Po náročné etapě, kterou symbolicky uzavírá otevření zatím poslední pobočky „V Zálomu" se Miroslava Sabelová rozhodla odstoupit z funkce ředitelky, v knihovně však bude nadále profesně působit. „Jsem ráda, že předávám Knihovnu města Ostravy v dobré kondici. Umístění všech 29 knihoven je stabilizováno, prošly rekonstrukcí nebo redesignem interiérů, působíme v on-line prostředí, ale i v tom tradičním, nabízíme řadu zajímavých a funkčních služeb. Můj osobní pocit z dobře odvedené práce posiluje řada celostátních ocenění, které jsme získali a důvěra v knihovnu, protože jsme partnerem mnoha organizací i projektů, a hlavně o nás mají zájem čtenáři a návštěvníci. Mé uvažování o odchodu z funkce zbrzdily covidové roky, ale jsem ráda, jak rychle na moji žádost zareagoval zřizovatel a tím jsou dány podmínky pro další rozvoj velké veřejné knihovny, kterou Knihovna města Ostravy bezpochyby je. Moje další profesní směrování se určitě bude stále točit kolem knihoven a čtení, starání se o knihovnu byla pro mě velká výzva, stanovila jsem si řadu cílů a s hrdostí i úlevou vidím, že se mi je podařilo naplňovat," doplnila paní ředitelka Sabelová.

Miroslavu Sabelovou ve funkci nahradí Irena Šťastná, která v současné době zastává v knihovně pozici vedoucí knihovnických služeb, což mimo jiné zahrnuje vedení a koordinaci sedmi poboček. Nová ředitelka je absolventkou Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity a Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Uchazeči se ve výběrovém řízení zúčastnili dvoukolového jednání, absolvovali psychologické testy a prezentovali návrh své koncepce. Sedmičlenná komise, jejímiž členy byli mimo zástupce města například ředitel Knihovnického institutu Národní knihovny Vít Richter či ředitelka Moravskoslezské vědecké knihovny Libuše Foberová, navrhla jako komplexně nejvhodnější kandidátku Irenu Štastnou.


Zastupitelstvo města Ostravy rozhodlo o změnách Územní plánu Ostravy

uz pl

Zastupitelstvo města Ostravy vydalo na svém zasedání ve středu 22. června změnu Územního plánu Ostravy č. 3 a rozhodlo o pořízení změny č. 4. V platnost tak vstupuje řada dílčích změn, které by byly projednávány v průběhu posledního roku.

Zároveň město zahajuje zpracování další série změn v území, mezi nimiž je i významná rozvojová plocha mezi Novou Karolinou a Dolní oblastí Vítkovice. Územní plán je zásadní dokument, řešící rozvoj města. Stanoví urbanistické požadavky k využívání území s ohledem na jeho charakter a vytváří předpoklady pro další výstavbu a rozvoj města.

Nově vydaná změna číslo 3 řeší podané návrhy fyzických a právnických osob, městských obvodů a také vlastní podněty města. Reaguje tak většinou na drobné změny v území, ve vazbě na žádosti majitelů pozemků, podané v průběhu minulého roku. Nikterak však nedochází ke změně celkové urbanistické koncepce rozvoje města. Součástí změny jsou i některé aktualizace již realizovaných dopravních staveb. Dokument však musí reagovat i na aktuální stav v území a na eventuální změny v něm, případně na měnící se potřeby města a jeho obyvatel. Územní plán Ostravy byl vydán v roce 2014. Od té doby proběhly tři jeho drobné změny, konkrétně změny pod číslem 1, 2a a 2b.

A co je změnou číslo 3 řešeno?

  •  vymezení nových nebo rozšíření stávajících zastavitelných ploch pro bydlení v rodinných domech, avšak pouze v minimálním rozsahu
  • přeměna způsobu využití některých menších ploch v zastavěném území města, kdy změna reaguje na současný stav v území, zrušení některých zastavitelných ploch pro bydlení v rodinných domech a pro lehký průmysl, ve kterých nebyl dosud projeven zájem o výstavbu
  • změna způsobu využití již vymezených zastavitelných ploch tam, kde taková změna lépe odpovídá navazujícímu území
  •  aktualizace např. hranice zastavěného území, ve vazbě na již realizovanou výstavbu
  • aktualizace některých prvků dopravy a inženýrských sítí
  • drobné úpravy textové části územního plánu tam, kde byla potřeba větší srozumitelnosti a jednoznačnosti
  • pro některé zastavitelné plochy byla nově vymezena podmínka pořízení územní studie

Po vydání změny zajistí magistrát města vyhotovení územního plánu, ve kterém již budou vydané změny zahrnuty, což lze očekávat na přelomu července a srpna. To pak bude zveřejněno veřejnou vyhláškou a také na webových stránkách města pro snazší přístup občanů, projektantů i investorů. Územní plán je rovněž k dispozici na odboru územního plánování a stavebního řádu magistrátu města (v budově Nové radnice, Prokešovo náměstí 8, Moravská Ostrava) a na všech stavebních úřadech.

V průběhu prací na této změně obdrželo město další žádosti občanů o jeho dílčí změny. Rovněž tyto žádosti zastupitelstvo města dne 22. června projednalo a rozhodlo o pořízení další změny územního plánu, která bude pořizována pod číslem 4. Ani u této změny však zastupitelstvo nevyhovělo všem žádostem, které obdrželo. Důvodem je zejména nevhodné rozšiřování dalších zastavitelných ploch na úkor orné půdy, případně zásah do ploch zeleně. Proto zastupitelstvo rozhodlo o pořízení jen u několika z nich. Celkem bylo za rok 2021 podáno 44 návrhů na změnu územního plánu. Zastupitelstvo města rozhodlo o pořízení změny v polovině z nich, u 22 položek.

Předmětem prověření a zpracování návrhu změny č.4 nebudou pouhé drobné plochy pro rodinnou zástavbu, jak tomu většinou bývá, ale budou se prověřovat i dvě významná území ve městě. S ohledem na jejich specifika budou tato území řešena samostatnými změnami.

Jednou z nich je území podél ulice Opavské, a to i ve vazbě na lokalitu známou pod názvem „Myslivna," kde je dnes umístěna rezerva pro vědeckotechnický park. "V průběhu minulého roku jsme se ve spolupráci s MAPPA a MSIC zabývali dostavbou stávajícího území technologického parku, kde se nám podařilo navrhnout intenzivnější zástavbu, zároveň jsme obdrželi žádost o změnu využití území podél ulice Opavská, které je dlouhodobě uvažováno jako alternativa pro rozvoj parku. S ohledem na tyto skutečnosti jsme iniciovali změnu územního plánu, jejímž cílem je redefinovat funkčních plochy v širším území pro zajištění rozvoje technologického parku a zároveň omezit možnost výstavby v přírodě blízké lokalitě Myslivny, což bylo i dlouhodobým cílem místních obyvatel," vysvětlila Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora. Plochy podél ulice Opavské mají potenciál vytvořit důstojný vstup do města a nově by zde mohly být nastaveny parametry významné městské třídy lemované moderní městskou zástavbou. A právě tato skutečnost, spolu s nevelkou vzdáleností od areálu VŠB, vedou město k záměru spojit budoucí podobu území s v minulosti diskutovaným vymístěním rezervy pro rozvoj vědeckotechnologického parku. Reálnost záměru bude prověřena v rámci procesu pořizování změny územního plánu.

Druhou takovou lokalitou, která bude prověřena samostatnou změnou, je území mezi Černou loukou a areálem Dolní oblasti Vítkovic. Jedná se o významné území, které se v posledních letech úspěšně rozvíjí. Záměrem města je využít potenciálu kdysi opomíjené řeky Ostravice a propojit centrum města jižně s Dolní oblastí Vítkovic, na které se v minulosti nacházel těžký průmysl. Na území město pořídilo studii, jejíž autorem je kolektiv prof. Ing. arch. Romana Kouckého, a která zde umisťuje novou moderní čtvrť, kde najde bydlení, práci a zábavu až 12 tisíc lidí. Ambiciózní záměr, pracovně nazývaný „Pod Žofinkou" přirozeně propojí centrum a Dolní oblast Vítkovice. Změna komplexně prověří umístění záměru do území zejména z pohledu jeho širších vazeb a komunikačních propojení.


Letos se opět jezdilo do práce (nejen) na kole, nejlepší z Ostravanů našlapal přes 3 tisíce kilometrů

do práce na kole
Více než tisícovka ostravských účastníků najela přes 256 tisíc kilometrů a ušla 128 tisíc kilometrů pěšky. Ostrava se totiž již popáté – jako městský koordinátor – zapojila do květnové celorepublikové výzvy Do práce na kole, tentokráte do 12. ročníku.

Cílem této oblíbené akce je nejen šetřit životní prostředí, zlepšit kondici účastníků, ale také pomocí dat o zapsaných cestách zlepšovat (cyklo)infrastrukturu ve městě.

„Je to velmi příjemná a smysluplná akce a velmi mě těší, že se do ní Ostrava již popáté v roli koordinátora zapojila. Přináší řadu pozitivních efektů – lidé méně jezdí auty, pohyb je dobrý pro jejich fyzičku a v neposlední řadě tím šetří životní prostředí," řekla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „Chtěla bych tímto poděkovat všem účastníkům a také organizátorům a všem partnerům této výzvy," uzavřela náměstkyně Šebestová.

Květnová výzva je zároveň soutěžní. Pro tento rok bylo vyhlášeno několik soutěžních kategorií. A to pravidelnost týmů, cyklozaměstnavatel roku a cykloměsto. Do výzvy se mohou zapojit všichni napříč celou republikou, kteří jsou starší 16 let.

Závěrečné setkání ostravských účastníků s vyhlášením výsledků a oceněním těch nejlepších proběhl 21. června tradičně v prostorách Radniční restaurace. Opět se ukázalo, že zájem o výzvu je veliký a že zapojení účastníci mají silného soutěžního ducha.

V celkovém součtu zdolaných kilometrů Ostrava opět obhájila 3. místo v republice za Prahou a Brnem. Celkem 1 133 účastníků v Ostravě překonalo 256 198,2 km na kole a 128 098 km pěšky. Stěžejní pro výzvu je zejména rozměr ekologický – v přepočtu na objem emisí ostravští účastníci „ušetřili" městské ovzduší o 49 572 215 gramů CO2.

Nejvýkonnější ostravský cyklista ujel celkem 3 003,2 km, nejlepší cyklistka 2 515,4 km. Chodec, který obsadil první příčku v žebříčku účastníků, ušel či uběhl dle oficiálních materiálů organizátora za celý květen 1 351,2 km, nejlepší chodkyně 392 km.

Letos se do výzvy ve městě zapojilo hned několik partnerů. Účastníci soutěže tak právě díky nim měli pestřejší nabídku tzv. „akcí na triko" a i výher v soutěžním klání. Spolek Ostravou na kole věnoval do soutěže vouchery na zapůjčení nákladních kol, projekt SteelOva nabídl oceněným vyzkoušení aplikace Hornický příběh Ostravy a síť kaváren COKAFE se zapojila jak do akce na triko, tak věnovala do soutěže balíčky kávy a poukázky na konzumaci ve svých provozovnách.

Město kromě výkonů jednotlivců oceňovalo také týmy. V letošním roce se jich účastnilo celkem 269, z nichž 166 splnilo podmínku pro zařazení do slosování o ceny: alespoň dvě třetiny z realizovaných cest do/z práce museli zvládnout na kole/pěšky/jiným ekologickým způsobem.

Zvláštní kategorií je vyhlášení Cyklozaměstnavatele roku. Titul v příslušném městě získává firma, která na základě dotazníku nominujících zaměstnanců obdrží nejvyšší bodové ohodnocení.

Hodnocení je rozděleno do čtyř tematických oblastí zaměřených na propagaci jízdy na kole, firemní aktivity, kvalitu, dostupnost a bezpečnost stání pro kola a zázemí, které mají zaměstnanci k dispozici. V rámci 12. ročníku získala titul Cyklozaměstnavatel roku v Ostravě společnost ČSOB, a.s.

„Tato soutěž nám pomáhá také jinak – díky anonymizovaným datům, která během soutěže pořadatel sbírá, můžeme snadno zjistit, kudy lidé na kole jezdí a jak své trasy vybírají. A díky přehledu o těchto skutečných trasách můžeme zlepšit cyklistickou infrastrukturu ve městě," doplnila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.

Výzvu Do práce na kole organizuje v České republice spolek Automat, který prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut.


Ostrava pomůže dotacemi nejen sportovním aktivitám ve městě

elektroměr

V nelehké situaci permanentně se zvyšujících cen energií pomůže město dotacemi při zajištění služeb pro obyvatele.

Zastupitelé na svém červnovém zasedání schválili finance pro žadatele v rámci dvou nových dotačních programů, a to programu na podporu společensky odpovědných projektů v oblasti sportu a programu na zmírnění ekonomických dopadů rostoucích cen energií na činnost subjektů z oblasti sportu a tělovýchovy, kultury, volnočasových a prorodinných aktivit. Možnost této mimořádné pomoci schválili zastupitelé již na svém březnovém a následně dubnovém jednání.

V rámci prvního nového dotačního programu bylo přihlášeno celkem 89 projektů s požadavky na podporu v celkové výši 24 588 tisíc korun. Zastupitelstvo na doporučení komise rozhodlo o podpoře 52 společenský odpovědných projektů, mezi něž bude rozděleno 5 234 tisíc korun. Financemi město podpoří pohyb dětí, mládeže, dospělých i seniorů v rámci aktivit sportovních klubů a organizací.

„Obdrželi jsme velké množství projektů k posouzení. Mezi těmi, které budou podpořeny jsou například pracující se specifickými cílovými skupinami, jako jsou třeba handicapovaní spoluobčané, děti z méně podnětného prostředí," uvedla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. Původní předpokládaný finanční rámec pro dotační program byl 10 miliónů korun, tento však nebyl bezezbytku rozdělen. „Podpora byla zaměřena opravdu na projekty, které mají v kontextu společenské odpovědnosti smysl. A tak se při sportovních aktivitách mohou setkat senioři se svými mladšími příbuznými, děti se budou moci společně hýbat na příměstských táborech," vysvětlila Andrea Hoffmannová další typy podpořených projektů.

Mezi desítkami financovaných aktivit je například projekt s názvem sportování bez bariér – studenti oboru sociálních činností, senioři (členové Sokola) a lidé se zdravotním postižením budou společně sportovat. Dalším podpořeným projektem je integrační turnaj v para-badmintonu. Finance však poputují též k výuce juda v hodinách tělesné výchovy na základní škole, dále výuce florbalu, basketbalu i parkouru školních dětí či výuce bruslení dětí mateřských škol. A financovány jsou i různé příměstské tábory, atletické, v badmintonu či tábory u koní. Neschází vodácké aktivity pro děti i seniory, včetně výuky bezpečného chování u vody a řešení eventuálních krizových situací u vody.

Nárůst ceny energií se týká každého z nás, a tudíž i subjektů, které zajišťují sportovní, kulturní, prorodinné či jiné volnočasové aktivity na území města. Proto se město rozhodlo k vyhlášení druhého dotačního programu, jež byl schválen jako dvoukolový a jehož cílem je pomoci klubům a též zamezit zdražování vstupného či poplatků. V rámci tohoto programu bylo v I. kole podáno 19 přihlášek, ve kterých žadatele požadovali téměř 4 170 tisíc korun.

„Program je nastaven tak, aby pomohl opravdu těm, u nichž je nárůst cen energií významný, a mohl by pro další činnost organizace být třeba i likvidační. Pro příklad kritéria hodnocení lze uvést navýšení jednotkové ceny energie o více než padesát procent," popsala Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.

Podmínky dotačního programu v I. kole splnilo 16 žadatelů, kterým statutární město Ostrava přispěje na úhradu navýšených cen za energie částkou 4 463 tisíc korun. Celková alokace programu je 20 miliónů korun, a i ve II. kole mohou o podporu požádat subjekty z oblasti sportu, kultury, volnočasových či prorodinných aktivit.

Lhůta pro podání žádosti v druhém kole je programem stanovena od 8. srpna 2022 do 22. srpna 2022. O žádostech by mělo být rozhodnuto do konce září a smlouvy pak musí žadatelé podepsat do konce listopadu. Detailnější informace o dotačním programu je k dispozici na webu města v sekci dotace.


Ostravský „mrakodrap" se dočká své rekonstrukce

mrakodrap

Zastupitelstvo města rozhodlo o uzavření smlouvy s investorem First Skyscraper s. r. o. na rekonstrukci dominantní výškové budovy v centru Ostravy a výstavbu nového parkovacího domu.

Obě stavby musí být dokončeny nejpozději do pěti let, tedy do roku 2027. Cílem města je rekonstrukcí ikonického domu na ulici Ostrčilova rozšířit portfolio bytů v centru města, včetně městského nájemního, současně posílení parkovacích kapacit pro obyvatele nového bytového domu i veřejnost žijící v blízkém okolí, a v neposlední řadě vyřešení dalšího z dlouhodobě prázdných a zničených domů ve městě.

„Ještě před pěti lety jsme měli v Ostravě celou řadu významných, ale prázdných a zničených budov či přímo skeletů. Jsem rád, že se nám je krok po kroku daří odstraňovat. Třicet let stojící skelet vedle krajského úřadu již plně funguje, stejně tak porubský Dům kultury Poklad. Před pár týdny začala rekonstrukce bývalého módního domu Ostravica Textilia, koncem loňského roku Grossmannovy vily a nyní přichází na řadu i výškový dům na ulici Ostrčilova. Ať se již jedná o objekty v soukromém vlastnictví či v majetku města, spojuje je jedno, a to složitá cesta k jejich záchraně, na řešení pro mrakodrap jsme začali pracovat v roce 2020 a nyní přecházíme do druhé fáze," konstatoval primátor města Tomáš Macura.

S ohledem na technické problémy je objekt již od roku 2013 prázdný. Opakovaně se vedly debaty o jeho demolici či rekonstrukci. Mezi zásadní technické problémy patří nefunkční opláštění objektu, nevyhovující bezpečnostní parametry, především protipožární, únikové trasy apod. Navzdory popsanému se město rozhodlo tento objekt v centru Ostravy zachránit a zadalo zpracování investičního záměru, který by ověřil realizovatelnost projektu při zachování výšky objektu a zároveň navrhl architektonické ztvárnění budovy.

Návrh řešení věžového domu zpracovalo v letech 2020-2021 Studio AI DESIGN pod vedením architektů Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Zachovává stávající dům a navrhuje jeho rekonstrukci a přístavbu s primární funkcí bydlení v rozsahu až 75 nových bytů od 1kk po nadstandardní byty mezonetového typu. K zajištění parkovacích míst v lokalitě pak záměr počítá s výstavbou parkovacího domu v místě dnešního parkoviště. Rekonstrukce je navrhována ve vysokém architektonickém standardu a objekt obsahuje služby a prostory specifického charakteru, jedná se např. o požadavek na zelenou fasádu objektu včetně centrálního zavlažování, recepci v objektu či zelenou střechu na parkovacím domě.

Vzhledem k potřebě města rozšiřovat také skladbu svého nájemního bydlení byl prodej nemovitostí současně spojen s budoucí koupí některých bytů ve zrekonstruované budově a podílu na parkovacím domě. I u nich je investor vázán dodržet definované projekční standardy. Město je tak vlastně prvním zákazníkem investora. „Ostrava je svým přístupem k výstavbě bytových objektů ve spolupráci se soukromým sektorem v rámci České republiky průkopníkem. Na investora se přenáší projekční část celého projektu. Investor bude tím, kdo rekonstrukci budovy a stavbu parkovacího domu projektově připraví a stavbu zrealizuje, město nakonec bude vlastnit většinu parkovací ploch a část bytů k nájmu pro širokou veřejnost. Po rezidenci Nové Lauby, která je už v realizaci, jde tak již o druhý projekt v Ostravě obdobného charakteru. Od spolupráce s privátním investorem si slibujeme především úsporu finančních nákladů a zefektivnění projektu, protože realizace těchto záměrů je skutečně ekonomicky velmi náročná. Přesto máme za to, že atraktivní bydlení má být dostupné i formou nájemního bydlení, nejen pro ty, kteří mají možnost si byty za velké peníze koupit. Své finanční prostředky tak zároveň bude moci město alokovat na projekty převážně veřejného charakteru," uvedla Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora.

O záměru prodeje nemovitostí a vyhlášení výzvy k podání nabídek rozhodly jednotlivé orgány města v prosinci loňského roku. Nabídka společnosti First Skyscraper s. r. o. byla doručena v řádném termínu do konce března tohoto roku a splnila podmínky zadávacího řízení. Předpokládané náklady na rekonstrukci objektu činily v prosinci loňského roku 2021 téměř 510 miliónů korun bez DPH. S ohledem na současnou ekonomickou situaci spojenou s růstem cen stavebních materiálů, ceny práce i inflace, lze s jistotou říci, že se investiční náklady stavbu bytového i parkovacího domu navýší, což je riziko, které na sebe přenáší soukromý investor.

Společnost zaplatí městu veškeré náklady za přípravu dokumentací a podkladů opatřených městem pro získání maxima relevantních informací vztahujících se k proveditelnosti projektu ve výši zhruba 5,3 milionů korun bez DPH a dále kupní cenu za pozemek ve výši téměř 43,3 milionu korun bez DPH. Město po dokončení staveb odkoupí od investora 15 bytů včetně 3 bezbariérových a část (90) parkovacích míst za necelých 231 milionů korun bez DPH. Celkově tak investice město vyjde na 182 milionů korun. Je třeba zdůraznit, že tato cena je naopak fixní. Byty ve vlastnictví města se využijí výhradně pro nájemní bydlení, parkovací místa budou sloužit nejen nájemníkům, ale i pro parkování veřejnosti. Soukromému investorovi zůstane až 60 bytů, minimálně 75 parkovacích míst a nebytové prostory.

Kromě toho je investor povinen na vlastní náklady provést estetizaci okolního veřejného prostoru, a to do roka od dokončení výstavby. Půjde zejména o osazení okolních zelených ploch, podle studie zpracované investorem před zahájením výstavby a v rozsahu území vymezeného ve smlouvě. Investor bude zavázán realizovat i související dopravní infrastrukturu nezbytnou pro zajištění dopravní obslužnosti budovy a parkovacího domu. Dopravní infrastruktura bude rovněž zajištěna prostřednictvím nákladů investora, ve vymezeném rozsahu a podle dopravní studie, jejíž zpracování zajistilo město.

Konečným vlastníkem dopravní infrastruktury bude město bez nutnosti vynaložit náklady na pořízení, avšak s tím, že pak bude zajišťovat údržbu a správu komunikací. Smluvní podmínky mezi městem a investorem jsou nastaveny tak, aby eliminovaly rizika nedokončení projektu. S tím souvisí i přenos rizik a kompletních finančních nároků na investora. Investor se zavazuje zpracovat příslušné projektové dokumentace, zrealizovat rekonstrukci a výstavbu nemovitostí včetně související technické, dopravní a zelené infrastruktury, vše ve smlouvou stanovených milnících. Při jejich nedodržení je investor povinen platit městu sankce či je město oprávněno od smluv odstoupit.

Širší nabídka kvalitního bydlení a architektonická kvalita bytového fondu jsou prioritami města Ostravy vycházející z cíle Zdravé město v rámci Strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017-2023 pod značkou fajnOVA. Rekonstrukce výškového domu na ulici Ostrčilova je zároveň strategickým projektem města.


První část modernizace sportovního areálu Poruba je dokončena

sap

Sportovní areál Poruba ve Skautské ulici se dočkal své modernizace. Její první část byla rozdělena na dvě fáze, v první etapě bylo vybudováno hřiště a v druhé pak rekonstruovány tenisové šatny.

Nové hřiště je osazeno umělým trávníkem III. generace, byly provedeny stavební úpravy tribuny, terénní a sadové úpravy, vybudováno bylo nové oplocení i související technická a dopravní infrastruktura.

„SAP, bývalý areál VOKD Poruba, se po letech chátrání dočkal kompletní rekonstrukce, jejíž první část jsme letos zdárně dokončili. Na bývalém škvárovém hřišti vyrostlo první certifikované hřiště s umělou trávou a lajnováním pro americký fotbal, což potěší všechny fanoušky tohoto sportu. Ostrava Steelers je prvoligovým ostravským klubem s výbornými výsledky a toto zázemí si pro sebe i svou mládež zaslouží. Hřiště bude samozřejmě sloužit také ostatním klubům a sportům, včetně evropského fotbalu. Věřím, že nové sportoviště naláká k pohybu nové děti i dospělé," uvedla náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.

Nové sportoviště nabízí zajímavé parametry. Fotbalové hřiště o rozloze 62 x 100 metrů, hřiště pro americký fotbal o výměře 48,74 x 106,8 metrů a celkovou plochu 7 820 m². Umělý povrch III. generace, koberec z monofilní čočky doplněný o pískový a granulátový vsyp, splňující parametry Fotbalové asociace ČR pro utkání do úrovně MSFL. Povrch je nalajnován jak pro fotbal, tak pro americký fotbal a jsou zde umístěny branky, střídačka i kamerová plošina. Taktéž osvětlení naplňuje nejmodernější parametry. Sportoviště využívají fotbalisté 1. FC Poruba a hráči amerického fotbalu ISMM Ostrava Steelers, ale je určeno rovněž pro výuku tělesné výchovy a také pro širokou veřejnost.

V rámci 1. části II. etapy došlo k rekonstrukci a dostavbě objektu tenisových šaten, které od letošního zahájení venkovní sezóny slouží tenistům. Do tohoto objektu bylo přesunuto také zázemí areálu a sportovních klubů, které zde svou sportovní činnost realizují. Sportovci mohou využít pět šaten pro tenis, šatnu pro rozhodčí, situována jsou zde dále kanceláře sportovních klubů, kancelář vedoucího a správce, technické místnosti a velká vyhlídková terasa na kurty. Modernizace areálu byla zahájena v prosinci 2020. Dokončení této etapy zbrzdila na podzim loňského roku epidemie onemocnění covid-19 a následný nástup chladného počasí, který z technologických důvodů nedovolil provedení pokládky umělého trávníku do konce roku 2021 dle původního předpokladu.

Celkové náklady na první část modernizace (tedy opravy hřiště a tenisových šaten) dosáhly 57 milionů korun a byly poskytnuty z rozpočtu statutárního města Ostravy. Slavnostní otevření hřiště proběhlo v neděli 19. června 2022 za účasti zástupců města a následným utkáním Ostrava Steelers a Přerov Mommoths.

V únoru letošního roku pak odstartovala II. část rekonstrukce tohoto sportoviště, náklady dosáhnou 166 milionů korun a práce budou probíhat do roku 2023. Jde o náročnější etapu, zahrnující rekonstrukci a výstavbu hlavní fotbalové travnaté plochy s tribunou pro 1 000 diváků, atletického 400 m oválu s technickými sektory, tréninkového travnatého hřiště, víceúčelového hřiště s umělým povrchem, workoutového a dětského hřiště. Sportoviště budou využívat sportovci, sportovní kluby i veřejnost.


Ostrava má vynikající ratingové hodnocení

radnice slunce

Mezinárodní ratingová agentura Moody's aktualizovala dne 22. června 2022 kreditní analýzu statutárního města Ostravy a potvrdila městu Ostravě stávající ratingovou známku Aa3 s výhledem stabilním. Vynikající ratingové hodnocení přidělila agentura Moody's městu Ostravě na základě podrobného prověření hospodaření města za uplynulý rok, jeho stávající finanční situace, finančního výhledu a s přihlédnutím k enviromentálním, sociálním a vládním rizikům. Ostrava má opět nejvyšší možné hodnocení, shodné s ratingem České republiky.

Potvrzení ratingu Aa3 zohledňuje u města Ostravy zejména silnou provozní výkonnost, robustní likviditu, obezřetné rozpočtové řízení a mírnou úroveň zadlužení města a nízkou dluhovou službu plně krytou hotovostními rezervami.

Výhled ratingu je stabilní – ratingová agentura očekává udržení solidní provozní výkonnosti a nadále silnou likviditu. Agentura Moody's hodnotí město od roku 2002. Původní stupeň Baa1 byl postupně vystřídán příznivějšími známkami, přičemž tu současnou Ostrava získala v roce 2019. Historii ratingového hodnocení města lze připomenout blíže:

  • 2002 – známka na úrovni Baa1
  • 2003 – 2005 známka na úrovni A3, stabilní
  • 2006 – 2015 známka na úrovni A2, stabilní
  • 2016 – známka A2, pozitivní
  • 2017 – známka na úrovni A1, stabilní
  • 2018 – známka na úrovni A1, pozitivní
  • 2019 – 2021 známka na úrovni Aa3/stabilní
„Od podzimu 2014, kdy jsme převzali vedení města, byl jeho rating zlepšen již čtyřikrát. Limitou získání ještě lepšího hodnocení je tak aktuálně hlavně rating českého státu. Význam potvrzeného vysokého hodnocení spočívá hlavně ve finanční důvěryhodnosti Ostravy a dostupnosti externích finančních zdrojů za prvotřídních podmínek," dodal primátor města Tomáš Macura.

V příloze je uvedena celá hodnotící škála, kterou agentura Moody's používá. Význam městem získané ratingové známky Aa3 jako čtvrté nejvyšší na škále 21 možných stupňů hodnocení je zřejmý.


Městská policie Ostrava pomáhá již 30 let

městská policie

V letošním roce uplynulo třicet let od zřízení Městské policie Ostrava. Prvních osmdesát strážníků složilo svůj slib v dubnu roku 1992. Výčet činností ostravské městské policie by byl velmi dlouhý.

Počínaje ochranou osob a majetku, přes zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na komunikacích k odhalování protiprávního jednání a konče preventivními aktivitami. Organizace, struktura, výstroj i výzbroj městské policie naznala v uplynulých desetiletích mnoha změn ku prospěchu obyvatel i návštěvníků města.

„Strážníci v uplynulých desetiletích řešili zcela mimořádné situace, pomáhali při povodních v roce 1997, pandemii, zachránili desítky životů a nyní se účastní řešení uprchlické krize. Přes 70 strážníků bylo nasazeno při řešení střelby ve fakultní nemocnici. Nicméně také každodenně vyráží do ulic města, aby pomáhali při běžných strázních obyvatel, objasňovali protiprávní jednání, zajišťovali provoz na komunikacích. Významně se ale podílí i na prevenci, věnují se zvlášť zranitelným obětem, dětmi počínaje, seniory konče," konstatoval primátor města Tomáš Macura a doplnil „Dámy a pánové, kteří jste se rozhodli denně oblékat uniformu strážníka Městské policie Ostrava, přijměte mé poděkování za veškerou službu ve prospěch našeho města a jeho obyvatel i návštěvníků. Vím, že občas možná ještě můžete čelit i předsudečné averzi vůči uniformě, nicméně racionálně soudícímu člověku je význam vaší služby zřejmý."

Výkon služby je aktuálně zajišťován čtyřmi spádovými oblastmi, konkrétně se jedná o oblast Slezská Ostrava, Moravská Ostrava a Přívoz, Martinovská a oblast Ostrava – Jih. Krom uvedených oblastí zajišťuje službu též operativní oddíl, jehož působnost je celoměstská. Jeho součástí jsou pak skupiny hlídkové a pořádkové služby i hipologie a kynologie. Dále je zřízen též úsek krizového a operačního řízení, úsek přestupků, úsek prevence a středisko vzdělávání a volnočasových aktivit. Významnou pomoc při řešení místních záležitostí představuje služba okrskářů. Město je rozděleno do 109 okrsků a první okrskáři do ulic města vyrazili už v roce 2006. V současnosti vykonává službu ve městě 488 mužů a 144 žen, přičemž 47 strážníků pomáhá lidem ve městě již od založení Městské policie Ostrava v roce 1992.

„Za dobu svého trvání prošla Městská policie Ostrava postupně svým vývojem, a i přes složité začátky se v průběhu let stala nepostradatelnou složkou zajišťující bezpečnost občanů a veřejný pořádek na území statutárního města Ostravy. Během těchto třiceti let se měnila nejen její struktura, ale také technické vybavení. V současné době patří Městská policie Ostrava k jedné z nejlepších a nejlépe vybavených městských policií v zemi," uvedl Miroslav Plaček, ředitel Městské policie Ostrava.

Za tři desetiletí vypátrali ostravští strážníci 8 183 hledaných osob, zadrželi 13 908 pachatelů trestné činnosti a řešili 1 767 188 přestupků. Při objasňování, prevenci, ale také zajištění plynulého provozu hraje významnou roli i městský kamerový systém, který byl zprovozněn v roce 1996 a původně zahrnoval dvě stanoviště v centru města. Nyní je v lokalitách, kde dochází k častějšímu páchání protiprávního jednání či nejfrekventovanějších křižovatkách, využíváno celkem 920 kamer. Pořízené záznamy se často staly klíčem k objasnění trestných činů – závažných i bagatelních, stejně tak rozsáhlých sérií protiprávního jednání.

Již v roce 1996 byl založen oddíl prevence a dohledu, tehdy v něm byly zastoupeny pouze ženy a jejich služba byla cílena zejména k preventivním aktivitám pro děti a mládež. Oddělení prevence není součástí všech městských policií, v Ostravě se nyní preventivními aktivitami intenzivně věnuje 12 strážníků, šest asistentů prevence kriminality a referent dopravní výchovy. Preventisté zajišťují například programy pro seniory. Program tzv. senior linky byl zahájen v roce 2009, kdy započaly první montáže zařízení. Aktuálně je na pult centralizované ochrany napojeno 523 zařízení. Od roku 2005 pak strážníci opatřili dveře příbytků seniorů víc jak 1000 kusy panoramatických kukátek a řetízků. Dalším žádaným programem je značení jízdních kol a kompenzačních pomůcek. Od roku 2013 bylo syntetickou DNA označeno 4 600 kol a 207 kompenzačních pomůcek. Velmi aktuální a chtěné jsou ale také programy pro děti, za všechny pak příkladmo jeden k informování o kybernetické bezpečností dětí s názvem #onlineMPO.

Ostravská městská policie zajišťuje i vzdělávání a přípravu čekatelů na pozici strážníka pro tři kraje. Konkrétně vzdělává strážníky 31 obecních a městských policií v Moravskoslezském kraji, čtyři městské policie z Olomouckého kraje a pět městských policií ze Zlínského kraje. Vzdělávací proces již v Ostravě absolvovalo 7 137 strážníků a čekatelů. Za zmínku stojí ovšem i zřízení linky tísňového volání 159 v roce 1993. Koncem roku 1995 došlo ke změně čísla linky 156 a stala se součástí Centra tísňového volání Integrovaného záchranného systému Ostrava. Počet tísňových volání se v uplynulé době výrazně navýšil, zatímco v roce 2005 využilo pomoci prostřednictvím této linky zhruba 27,5 tisíce lidí v nouzi, v loňském roce již strážníky tímto způsobem kontaktovalo přes 54 tisíc volajících.

Připomenout je možné také rozšíření výkonu služby v roce 2005 o cyklohlídky. Okrskáři využívají jízdních kol zpravidla při službě v okrajových či hůře dostupných lokalitách, ale také při dohledu na cyklostezkách. Aktuálně do služby takto vyráží 55 cyklistů – strážníků. A při dobovém ohlédnutí doplníme také informaci, že první ročník Mezinárodního setkání jízdních policií se uskutečnil v Ostravě již v roce 1998 a má tedy dlouholetou tradici.