Výuka cizích jazyků se dočká opětovné podpory ze strany města
Kvalitní jazyková vybavenost patří k výhodám, které v případě každého jednotlivce přispívají nejen k dorozumění se v zahraničí, ale napomáhají taktéž širšímu rozhledu a v neposlední řadě mohou zvyšovat konkurenceschopnost dotyčného na pracovním trhu. Statutární město Ostrava si je této skutečnosti vědomo a s dlouhodobou pravidelností proto podporuje výuku cizích jazyků v mateřinkách i na základních a středních školách.
Ilustrační foto. Dvojice žákyň nad učebnicí. Autor: MMO
V letošním roce skrze „Výzvu na podporu cizojazyčné výuky na území statutárního města Ostravy pro školní rok 2025/2026“ (dále jen Výzvu) a „Program na podporu cizojazyčné výuky na území statutárního města Ostravy pro školní rok 2025/2026“ (dále jen Program) vyčlenil k danému účelu dohromady 9 milionů korun.
Peněžní prostředky jsou určeny na vzdělávání pedagogických pracovníků v souvislosti se zvýšením jazykových kompetencí a kompetencí pro výuku cizích jazyků, k úhradě poplatků za mezinárodně uznávané jazykové zkoušky žáků, na pořízení učebních pomůcek souvisejících s cizojazyčnou výukou a výukou cizích jazyků a k úhradě mzdových nákladů jazykově kompetentních učitelů, lektorů a rodilých mluvčích.
Podpora cizojazyčné výuky je rovněž výslovně zahrnuta v zahrnuta v Akčním plánu pro Strategii vzdělávání města Ostravy 2030. „Jak Výzva, tak Program jsou zaměřeny na metodickou a jazykovou podporu výuky cizích jazyků a na podporu rozvoje bilingvní výuky, dále výuky formou obsahově a jazykově integrovaného učení CLIL (Content and Language Integreated Learning) a cizojazyčné výuky. Cílem je zvýšit komunikativní dovednosti a jazykové kompetence občanů žijících na území statutárního města Ostravy, stejně jako podpořit rovné příležitosti uchazečů o zaměstnání a zároveň zlepšit kvalitu výuky cizích jazyků,“ přiblížila náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová cíle obou dokumentů. „Liší se výhradně podle potenciálních žadatelů, pro které jsou dotace z Výzvy nebo Programu určeny.“
O finanční podporu vyplývající z Výzvy mohou žádat příspěvkové organizace, zřízené statutárním městem Ostrava nebo jeho městskými obvody, které vykonávají činnost mateřské školy, základní školy a střední školy částečně v cizím jazyce. Ve školním roce 2025/2026 si mezi sebe za účelem podpory cizojazyčné výuky rozdělí celkem 5,5 milionu korun.
Program byl naopak vytvořen pro mateřské, základní a střední školy, která nejsou zřizovány městem nebo městskými obvod, zároveň však mají sídlo na území Ostravy a splňuje další podmínky Programem stanovené. Pro ně je na školní rok 2025/26 v Programu přichystáno dohromady 3,5 milionu korun.
Lhůta pro podání žádosti k čerpání prostředků je u Výzvy i Programu vymezena totožně, a to obdobím 14. 4. – 25. 4. 2025. Do výběrového řízení se žadatelé budou přihlašovat prostřednictvím žádosti zveřejněné na webových stránkách statutárního města Ostravy www.ostrava.cz, v sekci „Dotace“, oblast „Vzdělávání“. Komisi pro vzdělávání, vědu a výzkum bude předložen návrh na výši poskytnutí dotací jednotlivých žádostí dle stanovených kritérií Výzvy nebo Programu.
O přidělení finanční podpory z Výzvy či programu orgány města rozhodnou v průběhu června 2025.
Jako příklad uplatňování výše zmíněné vyučovací metody CLIL může posloužit Základní škola MUDr. Emílie Lukášové a Klegova v Hrabůvce. Metodou CLIL zde učí ve třech předmětech: informatice, přírodopisu a hudební výchově.
Žáci jsou v hodinách informatiky seznamováni s používáním počítačové techniky metodou CLIL, která je pro tento předmět příhodná, jelikož velká část pojmů, povelů a výrazů je právě v anglickém jazyce. V rámci výuky se žáci setkávají jak se základními pojmy, jako jsou: firewall, windows, ICT, net, web, browser, software, byte, tak s anglickými povely (ICT instructions), typu: start the computer, click, push, open the file, close the window, fill the chart. Pokyny jsou vyučujícím zřetelně vysloveny a promítnuty žákům v písemné formě. Nutným předpokladem práce na PC je také obeznámení se s klávesnicí, na níž se nachází další anglické výrazy.
K procvičení těchto pojmů slouží pracovní listy s obrázky hardwaru, kde žáci doplňují odpovídající anglický výraz. Pracují také s online slovníkem anglicko-českým (Deepl, Google Translator). Při práci na internetu probírají nejenom vyhledávání na sítích, především pak při na serveru GOOGLE pomocí internetových pojmů a zkratek, ale i problematiku bezpečné komunikace na internetu. Učí se význam pojmů jako hoax, phishing, spam, cyberstalking, fake news, co znamenají a čeho se při setkání s nimi vyvarovat.
Vývojové trendy informačních technologií operují s výrazy typu games, graphic, cpu, phone, cell, touch, memory, source, charts, kterým je třeba rozumět. A jelikož je škola hrou, tak se seznamují s aktuálně velmi populární hrou dostupnou i na mobilních zařízeních Brawl Stars Game, kde si v online slovníku vyhledávají pojmy a popisy jednotlivých postav ze hry. Příklad: speed, attack range, power, damage, reload, health, event apod. Touto pro žáky zajímavou formou si osvojují základy nejen informatiky, ale i angličtiny.
Při výuce přírodopisu je používána aplikace Lifeliqe, která disponuje 3D modely dostupnými v dvojjazyčné podobě, používají se materiály z edice Oxford Read and Discover, materiály čerpané z knih, časopisů a internetu, které se přizpůsobují pro výuku s ohledem na věk, schopnosti a dovednosti žáků. Velkou oblibu si získala krátká výuková videa v anglickém jazyce, která jsou zpestřením probíraného tématu a zábavnou formou tak propojují výuku přírodních věd a jazyka. Pro opakování jsou používány výukové karty (flashcards), spojovačky a krátké doplňování slov do textu.
CLIL v hudební výchově má pestřejší využití, než by se na první pohled zdálo. Nejde jen o samotný zpěv anglických, latinských či francouzských písní, ale práce s textem těchto písni (rozbor, překlad, historické a jiné kulturní souvislosti). Studium anglických zdrojů k tématům z dějin hudby, používání anglických termínů a pokynů při hře na Orffovy nástroje. Bonusem je pro žáky sledování a rozbor hudebních videí na YouTube.