Vítěz architektonické soutěže k řešení stavby Nové Bazaly navrhl pro Ostravu unikátní stadion
Ostrava vybrala pro stavbu Nových Bazalů vítězný architektonický návrh, který nejlépe reagoval nejen na zadání, ale také na zásady návrhů fotbalových stadionů. Vítězný návrh se od ostatních projektů jednoznačně odlišuje svým tvarem, řešením fasád, materiálovým pojetím i celkovou přiměřeností zpracování. Soutěžní porota vyjádřila uznání za odvedenou práci, profesionalitu a nasazení všech čtyř finálových týmů, kterou prokázaly při vývoji projektu.
    „Vítězný návrh jsme vybrali jednomyslně. Reflektuje zásadní body, které byly pro město nosné. Elegantní architektonické řešení nabízí jednoduchou, kompaktní formu. Respektuje silné poselství místa a je vhodně situován v krajině. Má ambici stát se novou dominantou Ostravy, která nabídne zázemí jak fotbalu, tak laické veřejnosti. Vítězný návrh se zrodil ve studiu s takřka šedesátiletou historií, které má na kontě víc jak 200 realizací na čtyřech kontinentech a jehož multidisciplinární tým čítá přes 200 odborníků. Mezi jeho realizace náleží například rekonstrukce stadionu Santiago Bernabéu nebo projekty stadionů v La Paz a Dubaji,“ konstatuje primátor statutárního města Jan Dohnal.
Vítězné L35 Arquitectos je urbanistické, architektonické a designové studio se zastoupením v Barceloně, Madridu, Paříži, Miláně, Miami, Mexiku, Bogotě, Santiagu, Istanbulu a Abú Dhabí. V jeho portfoliu nalezneme široké spektrum projektů, od vlakového nádraží, obchodních center, revitalizace městských čtvrtí až ke stadionům. Vítězný architektonický návrh předcházely nezbytné průzkumy a ověřovací studie ke zvětšení kapacity stadionu a příprava architektonické soutěže. Nyní bude zapotřebí dopracovat vítězný návrh stavby, následovat budou projekty pro povolení stavby a pro její realizaci. Stavět by se mělo začít v ideálním případě v roce 2029.

Nový fotbalový stadion umožní konání mezinárodních utkání, včetně české fotbalové reprezentace. Jeho situování zpět na Bazaly, kde klub působil 56 let od roku 1959, znamená jeho návrat „domů.“ Nový stadion by měl být certifikován dle standardu BREEAM. Objekt obsáhne nejnovější technologie v oblasti udržitelnosti a energetické účinnosti. Stadion nabídne muzeum fotbalového klubu i další služby, restaurace, fanshopy aj. V současnosti jsou náklady odhadovány na 2,5 miliardy korun a v dalších stupních projektové přípravy budou zpřesňovány. Kapacita stadionu je zamýšlena v počtu zhruba 19 500 - 20 000 sedících diváků.
„Kvalitní architektura je pro Ostravu klíčová, proto také vítězný návrh nového stadionu vzešel z architektonické soutěže. Navrhnout Nové Bazaly pro Ostravu chtěli naši architekti i odborníci z různých koutů světa, celkem se přihlásilo 30 zájemců. Vítězný návrh se vyznačuje silnou identitou a nese jasné a sebevědomé vyjádření směrem k městu s elegantní architektonickou reakcí a jednoduchou, kompaktní formou. Částečné zapuštění objektu do terénu jej přirozeně integruje a dodává mu objem a přítomnost. Na straně přiléhající k obytné zástavbě se stadion stává klidnějším a více ukotveným v krajině, zatímco směrem k městu sebevědomě vystupuje a vytváří novou dominantu, která na své okolí reaguje a zároveň jej nově definuje,“ dodává Jan Dohnal, primátor města.

V porotě architektonické soutěže byli zastoupeni renomovaní architekti, Valerie Mulvin z Dublinu, Derek Wilson z Londýna, András Borbély z Budapešti, Martin Bělkovský, působící v Brně i Vídni, Martin Tycar z Prahy, Tomáš Vymetálek z Hradce Králové a Tadeáš Goryczka z Ostravy. Mezi další členy poroty náleželi zástupci města a fotbalového klubu FC Baník Ostrava. Přizváni byli i odborníci rozličných specializací, týkající se například oblasti sportu, udržitelnosti, požární bezpečnosti, rozpočtu, statiky aj. Právě důraz na výjimečná architektonická řešení významných staveb vedl v Ostravě k vypsání celé řady architektonických soutěží. I podoba ostravské Nové radnice, největšího radničního komplexu v zemi, která se vloni zařadila mezi národní kulturní památky, vzešla před sto lety z architektonické soutěže. Také nová podoba rekonstruovaných historických městských jatek či kulturní památky Domu kultury města Ostravy s přístavbou koncertního sálu byly výsledkem architektonických soutěží.
„Dovolte mi poděkovat všem týmům za jejich odvedenou práci a nasazení při přípravě soutěžních návrhů. Velmi si toho zaujetí pro věc a desítek a desítek hodin práce vážíme. Výsledkem je návrh ikonické stavby v blízkosti centra města, takřka sousedící s národní kulturní památkou Nové radnice, která se stane turistickým cílem i obyvateli města vyhledávaným místem. Chystáme také výstavu soutěžních prací, na kterou se veřejnost může těšit v lednu příštího roku,“ doplňuje primátor města Jan Dohnal.
Předsedkyní soutěžní poroty byla významná irská architekta Valerie Mulvin z Dublinu, která hodnotila také soutěžní návrhy k aktuálně budovanému koncertnímu sálu v Ostravě. S Ostravou je spjatá i svou účastí v architektonické soutěži na novou podobu bývalých městských jatek, tehdy však v roli účastníka soutěže. Vítězný soutěžní návrh stavby Nových Bazalů popsala předsedkyně poroty Valerie Mulvin se svými kolegy v porotě následujícím způsobem:
„Z vnějšího pohledu návrh vysílá silné poselství místa, zakořeněné v průmyslovém dědictví ostravského regionu – využívá masivní čedičový sokl a lehký kovový plášť v horní části, což je velmi vhodné řešení pro území bývalého lomu Bazaly a zároveň odkaz na místní tradici ocelářství a hornictví. Navržené barevné ladění fasády v odstínech podobných cortenové oceli působí teple a zároveň vyjadřuje sílu průmyslové minulosti Ostravy. Architektonicky vytříbené řešení využívající různé formy kovové sítě je zároveň robustní, lehké i transparentní, přičemž zprostředkovává život uvnitř stadionu.

V orientaci směrem k centru města je navržen velkorysý vzor otvorů ve tvaru včelí plástve, inspirovaný přirozenou hexagonální strukturou čedičových sloupů. Tento motiv umožňuje, aby stadion na horních úrovních odpovídal městskému měřítku, zatímco v přízemí reaguje na měřítko člověka. Stejná forma včelí plástve je dále promyšleně rozvinuta jako šestiúhelníková mříž, která je uplatněna v interiéru i na fasádě a vytváří nezapomenutelnou cestu pro diváky – dynamickou, vizuálně propojenou s exteriérem a obzvláště působivou po setmění. Promyšlené řešení nočního architektonického nasvícení tohoto velkorysého motivu navozuje dynamické propojení stadionu s městem a zároveň zvýrazňuje koncept i materiálové pojetí fasády.
Hlavní vstup je jednoznačně vymezen jako domov klubu FC Baník Ostrava, orientován směrem k městu a doplněn promyšleným, bezbariérovým systémem přístupových teras různé šířky, které umožňují umístění stánků s občerstvením či jiných příležitostných aktivit pro příchozí fanoušky a návštěvníky a zároveň plynule propojují veřejný prostor s bezprostředním okolím stadionu.
Při příchodu z centra města návštěvníci postupně stoupají po těchto terasách ke stadionu – vzniká tak prostorový příběh s parkovým charakterem, kde architektura a krajina plynule přecházejí jedna v druhou. Podium na úrovni hlavního ochozu má víc než jen funkční význam – stává se spojnicí mezi terénem a stavbou, mezi městem a událostí. Shromažďuje dav, usměrňuje příchod a rámuje vstup. Okolní schodiště a terasy kopírují proměnlivý terén, přičemž respektují hexagonální geometrii fasády. Zde se pohyb mění v prostorovou choreografii – plynulou, přehlednou a v souladu s rytmikou místa.
Dopravní řešení je do návrhu vhodně integrováno a zahrnuje i určité úpravy stávajících dopravních tras, které jsou vítané – například snížení počtu jízdních pruhů v okolí stadionu. Společně s promyšleným rozdělením jednotlivých druhů dopravy a jejich toků tak zajišťuje přehlednost a snadnost pohybu ve dnech utkání i mimo ně, a to ze všech směrů a s využitím všech druhů dopravy. Zvláštní důraz je pak kladen na pěší provoz a jeho přirozený společenský rozměr.

Návrh střechy ve tvaru hyperbolického paraboloidu se harmonicky propojuje s fasádou a vytváří jednotný celek, který působí výrazně i při pohledu z větší dálky. Důležité je, že profil střechy vytváří uzavřenou arénu, která pomáhá fanouškům vytvářet atmosféru tím, že koncentruje a udržuje hluk a energii davu uvnitř. Na jihovýchodní a jihozápadní straně jsou umístěny dvě fanzóny, které nabízejí fanouškům možnost volby podle směru, odkud přicházejí.
Z hlediska provozu návrh nabízí dvoupatrovou arénu se dvěma hlavními úrovněmi tribunových ochozů, což zároveň pomáhá vyřešit náročné terénní podmínky tohoto typu stavby. Provozní struktura stadionu je přehledná – všechny skupiny uživatelů mají vlastní vstupy i samostatné komunikační trasy, čímž se předchází křížení a zajišťuje se plynulý pohyb i bezpečný odchod.
Všichni diváci mají zajištěny optimální výhledové poměry s hodnotou C alespoň 90 mm. Okolní plochy kolem hracího pole poskytují odpovídající odstup mezi hráči a diváky. Vnitřní prostory jsou velkorysé a dobře funkčně uspořádané, přičemž vizualizace i volba materiálů opět podtrhují pocit návaznosti na dědictví průmyslové Ostravy.

Všechny prostory hospitality mají výhled na hrací plochu a nabízejí skvělé možnosti pro využití jak během utkání, tak i mimo ně. Návrh efektivně využívá terén k umístění provozního zázemí na jediné úrovni. Tréninkové zóny jsou dobře promyšlené a vhodně situované. Porota ocenila, že návrh důkladně zohlednil mimořádné situace, například evakuaci, dále postup výstavby v historicky složitém terénu i dlouhodobou udržitelnost a snadnou údržbu stadionu."
Video s krátkým příběhem cesty k návrhu Nových Bazalů je k vidění na oficiálním městském youtube kanále. Zajímavý informační přehled naleznete rovněž na webu https://novebazaly.ostrava.cz/. Mnoho zajímavého zaznělo také na tiskové konferenci města Ostravy, konané na lávce nad Bazaly. Zájemci si její průběh mohou přehrát ze záznamu.
