U příležitosti Dne učitelů Ostrava znovu ocenila pracovníky školských zařízení
Ocenění výjimečných osobností v oboru školství ze strany statutárního města Ostravy se na Den učitelů stalo každoroční tradicí už od roku 2005. Město tak dává najevo, že si váží pracovníků ve školství – oblasti, kterou považuje za jednu ze svých priorit.
Oceněné osobnosti s náměstkyní primátora Andreou Hoffmannovou. Foto: Jiří Zerzoň
Cenu, která je určena pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům v mateřských školách, základních školách a školských zařízeních zřízených městem, městskými obvody a dalšími zřizovateli, na území města Ostravy, si letos v Komorní scéně Aréna převzalo 11 žen a 2 muži, a to ve čtyřech kategoriích: Mimořádná pedagogická osobnost, Ocenění za celoživotní pedagogickou činnost, Ředitel školy a konečně Odborník školního poradenského pracoviště.
Nominanty k ocenění mohli navrhovat jak zřizovatelé, tak ředitelé jednotlivých škol, ale také jejich pracovní kolektivy nebo školské rady. Došlé návrhy následně projednala komise pro vzdělávání, vědu a výzkum, o samotných oceněních konkrétních školských pracovníků pak rozhodla rada města.
Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová vyjádřila všem oceněným velké poděkování, které v širším významu adresovala všem, kdo v oblasti školství zodpovědně působí. „Pokud prohlásím, že Ostrava vnímá oblast školství coby klíčovou, nebude to poprvé ani naposledy. Všichni chápeme složitost a proměnlivost současného vzdělávacího procesu. Učitelé, kteří chtějí zaujmout, a přitom naučit, nemají v konkurenci všemožných lákadel ucházejících se o dětskou pozornost snadnou pozici. Přesto svou úlohu zvládají, jak dokazují také jména oceněných. To oni pomáhají zcela zásadním způsobem utvářet a rozšiřovat obzory dětí, které jednou ovlivní naši společnou budoucnost. Stará pravda říká, že učit není povoláním, nýbrž posláním. Naši pedagogové si tento fakt uvědomují a já jim při naplňování tohoto jejich poslání přeji jen to nejlepší.“
Při posuzování každé z nominací hrálo roli mnoho faktorů. Kromě vlastní pedagogické činnosti hodnotitelé posuzovali celkový přístup ke vzdělávání žáků, včetně uplatňování tvůrčích a novátorských metod. Přihlédnuto bylo k případné publikační činnosti v oboru, zapojení do mezinárodních programů nebo vytváření vlastních projektů.
Předávání cen zpestřilo divadelní představení „Tohle není Višňový sad“ v podání herců Komorní scény Aréna.
Ocenění převzali:
V kategorii Mimořádná pedagogická osobnost
Mgr. Marian Byrtus, učitel ZŠ, koordinátor primární prevence, 16 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, Komenského 668, p. o.
K ocenění navržen ředitelkou školy.
Učitel tělesné výchovy. Věnuje se zejména atletice, působí rovněž jako instruktor lyžování. Od žáků se učí sportům jako parkur, airsoft, slackline aj. Svou sportovní odbornost rozšířil o oblast prevence sociálně patologických jevů. Vykonává činnost koordinátora primární prevence. Podílí se na přípravě a realizaci ozdravných pobytů pro žáky. V rámci péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vytvořil ve spolupráci s Centrem aplikovaných pohybových aktivit Univerzity Palackého v Olomouci „Individuální vzdělávací plán na tělesnou výchovu pro žáky s myopatickým syndromem.“ Vyučuje také fyziku a informatiku. Vede kroužek robotiky, kde učí děti pracovat s ozoboty a programovatelnými stavebnicemi.
Mgr. Dagmar Škvárová, učitelka, školní metodik prevence, 36 let praxe, ZŠ Ostrava-Mar. Hory, Karasova 6, p. o.
K ocenění navržena ředitelkou školy.
Třídní učitelka, která má ve třídě žáky s podpůrnými opatřeními 2. a 3. stupně. Jedná se o žáky s narušenou komunikační schopností, sluchovou vadou a mentálním postižením. Svou výuku realizuje metodou instrumentálního uvědomování, která vychází z učení Reuvena Feuersteina, aktivně uplatňuje v hodinách etickou výchovu. Díky využívání těchto metod byla škola ohodnocena a obdržela titul Etická škola bronzového stupně. Paní učitelka se zúčastnila dvou zahraničních stáží na Islandu a v Řecku.
Mgr. Radka Palátová, ředitelka, 34 let praxe, ZŠ Ostrava-Dubina,V. Košaře 1221/6, p. o.
K ocenění navržena pedagogickým kolektivem.
Ředitelka školy, oceněna za úspěšný projekt Visegrad Fund Aid and Integration of Ukrainian Children Families. Řídí školu, která je krajem určena pro vzdělávání cizinců v českém jazyce. Ta získala „Cenu evropského občana 2023“.
V kategorii Ocenění za celoživotní pedagogickou činnost
Mgr. Vlasta Krmášková, zástupkyně ředitele a učitelka ZŠ, 44 let praxe, ZŠ a MŠ Ostrava-Bělský Les, B. Dvorského 1049/1, p. o.
K ocenění navržena pedagogickým kolektivem.
Zástupkyně ředitele, vyučuje dějepis. Česká školní inspekce ocenila nadstandardní vzdělávání žáků v hodinách dějepisu. Stála u zrodu Učitelské společnosti v Ostravě, kde vede dějepisnou sekci. Podílí se na přípravě dějepisné soutěže „Keltičkův kahan“, mnoho let pracuje v okresní i krajské komisi Dějepisné olympiády. Pro školu získala partnerské školy v Katovicích, ve Švédsku, Litvě a Itálii. Pracovala s řadou studentů budoucích učitelů z PF OU i PF Palackého univerzity v Olomouci. Vede kroužek pro nadané děti „Společenské vědy“, podílí se na organizaci projektů, soutěží, exkurzí a pokračuje v metodické práci se studenty PF OU.
PaedDr. Yvona Lišková, učitelka ZŠ, 35 let praxe, ZŠ a MŠ Ostrava-Hrabůvka, Krestova 36A, p. o.
K ocenění navržena ředitelkou školy.
Pracuje ve škole jako třídní učitelka, vyučuje český jazyk, hudební výchovu a rozšířenou hudební výchovu. Působí také jako vedoucí předmětové komise českého jazyka. Z vlastní iniciativy organizuje pěveckou soutěž Talentshow na Krestovce. Z této soutěže byl vybrán i Jan Pražák jako představitel Olivera Twista v muzikálu, který je uváděn v ND MSK. Paní učitelka zajišťuje školní koncerty pro širokou veřejnost – vánoční a jarní, které jsou velice úspěšné a dělají radost rodičům i prarodičům. Je vysoce kreativní, inspirující. Jde o vynikajícího metodika nejen v hudební výchově, ale i v českém jazyce.
Drahoslava Šromová, učitelka přípravné třídy, 50 let praxe, ZŠ Ostrava, Gebauerova 8, pracoviště Ibsenova, p. o.
K ocenění navržena ředitelkou školy.
Ačkoli je již řadu let v důchodovém věku, její práce patří k nejlepším, je radost ji sledovat při interakci s dětmi. Těm se věnuje po celou dobu své působnosti s chutí a velmi často nad rámec svých povinností. Je zkušeným pedagogem, který se celoživotně snaží o tvůrčí a inovativní přístup, zamýšlí se nad efektivitou své výuky, objektivně reflektuje svoji práci a dokáže při výuce těžit ze svých zkušeností. Vzdělává žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, její obrovskou devizou je znalost rodinného prostředí žáků.
Mgr. Anna Krasulová, ředitelka, 43 let praxe, ZŠ Ostrava, Gajdošova 9, p. o.
K ocenění navržena zřizovatelem MO MOaP.
Ředitelka školy, která ovlivnila mnoho generací dětí. Mezi její přednosti patří to, že ve vztahu k dětem je pozorná, laskavá, dokáže naslouchat, pomoci a poradit. Současně je přímá a důsledná. Vyzařuje z ní přirozený respekt a autorita. Její vyučovací hodiny jsou zábavné, mají spád, dokáže zapojit všechny děti. Ve výuce aplikuje individuální přístup, zohledňuje potřeby všech žáků, nabízí jim rozličné cesty poznání a zvyšuje tak šanci, že více žáků bude zažívat úspěch. Jejím mottem je, že „Každé dítě si zaslouží toho nejlepšího učitele, nejlepší učitelku“. Těmito slovy motivuje ke skvělé práci nejenom sebe, ale i své okolí.
V kategorii Ředitel školy
Mgr. Eva Paličková, ředitelka, 10 let ve funkci ředitelky, ZŠ a MŠ Ostrava-Proskovice, Staroveská 62, p. o.
K ocenění navržena zřizovatelem MO Proskovice.
Je skvělou manažerkou. Má inovativní přístup, přichází s pozitivními změnami a
jasně formulovanou vizí. Představuje vzor pro své kolegy, umí je motivovat, poskytuje příklad ostatním. Ve škole je stabilně velmi dobré klima, rodiče jsou vítání jako součást vzdělávacího procesu. Aktivně pracuje se zpětnou vazbou. Škola dosahuje stabilně velmi dobrých výchovně vzdělávacích výsledků. V rámci modernizace výuky integrovala anglický jazyk do výuky v MŠ i ZŠ metodou CLIL. O vzdělávání ve škole je velký zájem i z řad rodičů přilehlých městských obvodů.
Mgr. Jaromír Šedý, MBA, DBA, ředitel, 6 let ve funkci ředitele, ZŠ Ostrava-Vítkovice, Šalounova 56, p. o.
K ocenění navržen pedagogickým kolektivem.
Za období, kdy vykonává funkci ředitele školy, se mu podařilo zrealizovat rekonstrukci a modernizaci školních tříd, rekonstrukci střechy na budově Šalounova, vybudovat venkovní učebnu a upravit okolí školy. Podílí se také na estetizaci vnitřních prostor školy. Dosáhl vybudování nového serveru, wifi rozvodu pro obě budovy, dvou počítačových učeben včetně moderního IT vybavení pro žáky a učitele. Díky jeho manažerským schopnostem je škola zapojena do mnoha projektů: digitalizace, digitální propast, šablony, je aktivně zapojen do Multidisciplinárního týmu Vítkovice, je také členem Pracovní skupiny pro rovné příležitosti Ostrava. Je aktivní nejen při přestavbě a rekonstrukci budov ZŠ, ale vytváří spolupracující aktivní kolektiv zaměstnanců, které umí motivovat a ocenit. Je pro všechny inspirací a příkladem.
Alena Janíčková, ředitelka, 5 let ve funkci ředitelky, Mateřská škola Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p. o.
K ocenění navržena pedagogickým kolektivem.
Díky svému inovativnímu, kreativnímu a otevřenému přístupu založeném na důvěře se snaží směřovat všechny zaměstnance k dalšímu vzdělávání v oblasti moderních technologií, polytechnickém a enviromentálním vzdělávání, ale také vzdělávání, které dětem přinese prožitek a bude nedílnou součástí rozvoje jejich osobnosti a vytvoří základní stavební kámen v podobě vlastností a dovedností nepostradatelných pro další stupně vzdělávání. Realizovala a realizuje různé projekty – „Motýlí louka“, „Věda nás baví“, „Putování s Dubínkem“, „Dětská Mensa“, „Ekoškola“, „Zahrada, cesta za poznáním“, „Koukni, jak to umím“, „Malý stavitel“ a další. Zavedla v současné době nepříliš rozšířené vzdělávací metody „Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina“. Je skvělou organizátorkou, má tvůrčí myšlení, je otevřená, kreativní, empatická, se sociálním cítěním.
V kategorii Odborník školního poradenského pracoviště
PaedDr. et Mgr. Mária Topiarzová, školní speciální pedagog, 14 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, p. o.
K ocenění navržena ředitelkou školy.
Ve škole pracuje na pozici školní speciální pedagog od r. 2016. Je nepostradatelným odborníkem. Pracuje precizně s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s jasným cílem – předcházet jejich školní neúspěšnosti. Při své praxi se zaměřuje na podporu vzdělávání a začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami, v poslední době také na poskytování podpory žákům s odlišným mateřským jazykem. Na depistážích vyhledává nejen tyto žáky, ale i žáky nadané, kterým pak v součinnosti s koordinátorkou nadání poskytuje individuální podporu. Pracuje samostatně, inovativně a neustále se vzdělává v oblasti speciálně-pedagogických disciplín. Je vyhledávaným mentorem pro studenty speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, kterým ochotně v rámci jejich odborné praxe předává své znalosti a praktické zkušenosti.
Mgr. Libuše Střelková, speciální pedagog, 44 let praxe, ZŠ a MŠ Ostrava-Zábřeh, Horymírova 100, p. o.
K ocenění navržena ředitelkou školy.
Soustavně a dlouhodobě se podílela a podílí na vzdělávání a výchově žáků s nejrůznějšími specifiky. Během své dlouholeté kariéry nasbírala bohaté zkušenosti s výchovou a vzděláváním žáků s mentálním postižením. V současné době je nepostradatelným článkem speciálního vzdělávacího pracoviště na škole. Vykazuje mimořádnou schopnost empatie a pochopení, charakteristická je pro ni důslednost a pevné vedení žáků. Její morální kvality a její práce, jsou ukázkovým příkladem toho, jaký by měl speciální pedagog být. Její pedagogická činnost ovlivnila již několik generací.
Mgr. Michaela Kozelská, speciální pedagog, 8 let praxe, ZŠ a MŠ Ostrava-Hrabůvka, Mitušova 16, p. o.
K ocenění navržena ředitelem školy.
Její činnost v rámci školního poradenského pracoviště je ceněna ze strany vedení školy, pedagogického sboru, rodičů a především žáků. Do školy přichází již brzy ráno, v tomto čase za ní chodí žáci si popovídat s jejich osobními problémy. V odpoledních hodinách vede čtenářské dílny, kde se žáci výrazným způsobem zlepšují ve čtenářských dovednostech. Její hlavní motto zní „zájmy žáka jsou na prvním místě“.