Projekty žákovských parlamentů se znovu dočkaly finanční podpory ze strany města
Ilustrační foto MMO.

Projekty žákovských parlamentů se znovu dočkaly finanční podpory ze strany města

23.05.2025

Také ve školním roce 2024/25 podpořilo statutární město Ostrava tvůrčí a kreativní iniciativu samospráv ostravských základních škol. Žákovské parlamenty obdržely finanční prostředky, které umožnily vznik projektů, vzešlých od samotných žáků a jejich učitelů. Tematicky se přitom jedná o velmi širokou škálu nejrůznějších aktivit.

Projekty žákovských parlamentů se znovu dočkaly finanční podpory ze strany města
Ilustrační foto MMO.

Smyslem podpory je snaha o rozvoj a upevnění role žákovských parlamentů, stejně jako úsilí o to, aby také nejmladší generace mohly ovlivnit prostředí, ve kterém se pohybují a nebyl jim lhostejný život v jejich městě.

Do projektu na podporu žákovských parlamentů je aktuálně zapojeno 45 základních škol, zřizovaných ostravskými městskými obvody. Prostřednictvím takzvaných participativních rozpočtů bylo rozhodnuto o podpoře 11 kreativních a inspirativních počinů žákovských samospráv. Ty si mezi sebou rozdělí dohromady 132 000 korun.  Konkrétní projekty posuzovala odborná komise, složená ze zástupce Střediska volného času Korunka, tří členů Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy a zástupce Odboru školství Magistrátu města Ostravy.

Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová přiblížila proces, který vlastnímu hodnocení předchází: „Zúčastněným školám bylo, tak jako v uplynulých ročnících, nabídnuto, aby se před samotnou tvorbou příslušných projektů zúčastnily dvoudenního setkání. Jeho náplň spočívala v rozvoji projektových kompetencí jednotlivých žáků, doprovodných vzdělávacích aktivitách a také semináři, který zájemce provedl úskalími problematiky participativních rozpočtů. Školou povinné děti se tak naučily sepsat projektovou žádost a zvládnout náležitosti projektového managementu. Velice mě těší, že záměr podpory žákovských samospráv vyvolává na školách značnou odezvu. Například loni se konference žákovských parlamentů zúčastnilo přibližně 150 žákyň a žáků ze 24 ostravských škol.“

Na výše zmíněné konferenci v loňském roce zástupci žákovských parlamentů prezentovali své projekty, jejichž realizací trávili minulý školní rok. Mezi 11 projekty navrženými k podpoře najdeme třeba aktivitu ZŠ Ivana Sekaniny „Sekaninka na skautské výpravě“, zapojující školu do velkého množství činností, rozvíjejících dovednosti přežití v přírodě, vztah k životnímu prostředí nebo zodpovědnost a samostatnost. Projekt ZŠ Gen. Janka „Masterchef“ seznámí zábavnou soutěžní formou žáky s vařením a gastronomií. Na ZŠ Matiční kupříkladu přišli s projektem „Nenechme historii opakovat se“. Ten je zaměřen na události 2. světové války v kontextu města Ostravy.

„Škála podpořených projektů je opravdu velmi široká, za což jsem ráda. Ukazuje nám, že přímo mezi dětmi z našich základních škol, takzvaně ‚zespodu‘, skutečně existuje zájem a chuť vytvářet něco zajímavého, prospěšného a naplňujícího. Jako město takové snahy na školách vždy ochotně podpoříme, konec konců tak činíme již delší dobu,“ shrnula náměstkyně Andrea Hoffmannová.

Statutární město Ostrava se v roce 2020 připojilo k výzvě pro zapojení samospráv v rámci projektu Europe Goes Local, podporujícího práci s mládeží na úrovni samosprávy. Mezi jeho výstupy patřilo v neposlední řadě zpracování Analýzy potřeb mladých lidí od 15 do 30 let ve městě Ostrava. Počínaje následujícím rokem 2021 došlo k zahájení společných aktivit magistrátu, Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy a Střediska volného času Korunka, které stály u zrodu projektu podpory žákovských parlamentů. Více informací najdete v aktualitách na https://talentova.cz/projekty-mesta/spoluprace-pdmo-s-jpk-ve-svycarsku/.

Rychlý kontakt