Podpora rozvoje kvality školství ze strany města pokračuje
Statutární město Ostrava již dlouhá období investuje do kvality vzdělávacího procesu. Proto také v letošním roce 2025 poskytne, na základě Výzvy a Programu na podporu rozvoje kvality školství z rozpočtu statutárního města Ostravy, skrze účelové neinvestiční prostředky celkem 9,3 milionu korun, kterými podělí 87 projektů, vzešlých z ostravských škol a dalších organizací se zaměřením na vzdělávání.
Ilustrační foto. Školní děti při společném projektu. Autor: MMO
Komise pro vzdělávání, vědu a výzkum rady města hodnotila dohromady 100 přihlášených projektů, podpořit se tedy rozhodla většinu z nich. Jedná se o projekty, které jsou v souladu se Strategickým plánem rozvoje statutárního města Ostravy a Strategií vzdělávání města Ostravy 2030.
Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová vyzdvihla, kromě vlastního přínosu podpořených projektů, rovněž jejich šíři a komplexnost: „Z pozice města klademe důraz na to, aby se vzdělávací proces průběžně zkvalitňoval napříč co největším množstvím oborů a oblastí. Jsem ráda, že když se podívám na konkrétní projekty, mají skutečně úctyhodný záběr. Ať už se bavíme o podpoře čtenářských dovedností, vybavenosti knihoven, ekologického povědomí, manuální zručnosti, sportovních aktivit, základů badatelské práce, finanční a mediální gramotnosti nebo kompetencí v používání IT technologií. A to není zdaleka vše. V neposlední řadě musím zdůraznit, že při zvyšování kvality vzdělávacího procesu je pro nás důležité, aby ve školách panovaly dobré vztahy jak mezi žáky a vyučujícími, tak mezi školou povinnými dětmi navzájem.“
Je tedy těžké vybrat z tolika zajímavých projektů jen několik na ukázku. Uveďme tedy alespoň Základní školu a mateřská školu Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6B. Její projekt „Máme všech pět pohromadě II“ se vyznačuje značnou všestranností. Pomocí celé škály nástrojů, včetně zapojení lektorů a návštěv kulturních a jiných osvětových zařízení, posiluje nejen čtenářskou a mediální gramotnost, nýbrž i kritické a logické myšlení, vztah k řemeslům či podnikavost a kreativitu.
Projekt „Chrjukinka pro život“ z dílny Základní školy Ostrava-Zábřeh, Chrjukinova 12 rovněž usiluje o zkvalitnění žákovských znalostí a dovedností. Zaměřuje se přitom taktéž na zdokonalení manuální a řemeslné zručnosti žáků, kdy dosažené informace propojuje s praxí. Dbá o radost dětí z dosaženého úspěchu, což mimo jiné výrazně přispívá k omezení předčasných odchodů ze školního vzdělávání.
„Cesta od snu k zisku“. Tak zní pozoruhodný název projektu Základní školy a Mateřské školy Ostrava – Krásné Pole, Družební 336. Děti se v jeho kulisách proměňují v malé vizionáře s obchodním duchem. Učí se nejen zacházet s penězi, ale také navrhnout vlastní podnikatelský projekt a zhodnotit jeho úspěšnost. Tím rozvíjí kromě jiného kreativní myšlení a zvyšují své digitální kompetence, jakož i prezentační dovednosti.
Rozvoj kvality školství Ostrava finančně podporuje už od roku 2005. S její finanční pomocí se doposud uskutečnilo 2787 školních projektů, do nichž z rozpočtu města přiteklo zhruba 130, 28 milionů korun. Vše potřebné o podpoře školního vzdělávání v Ostravě najdete na www.talentova.cz.