Ostravský projekt (R)Evoluce pohybu učí děti i pedagogy
Do druhého ročníku vstupuje projekt (R)Evoluce pohybu, který vznikl ve spolupráci s Ostravskou univerzitou. Po úspěšném pilotním prvním ročníku realizovaném na základních školách je program nyní rozšiřován také do škol mateřských. Cílem (R)Evoluce pohybu je podporovat hravý a zážitkový přístup k tělesné výchově a změnit u dětí vnímání tělocviku jako povinné nudy.
Program nadchne děti pro pohyb a aktivní trávení volného času, ukazuje, že pohyb může být zábava a přirozená součást života.
„Děti se během lekcí v minulém školním roce věnovaly pohybové přípravě, zejména prostřednictvím míčových her zaměřených na rozvoj koordinace a síly dolních končetin. Projekt byl velmi pozitivně hodnocen ze strany učitelů i žáků – pedagogové ocenili nové metodické přístupy a inspiraci pro vlastní výuku, děti zase pestrost a hravost hodin. Úspěch pilotního ročníku dokládá i skutečnost, že zapojené školy s metodikou pokračují a o účast projevily zájem další ostravské školy,“ konstatuje Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora a dodává: „Projekt se zároveň zaměřuje na rozvoj prvostupňových učitelů, kteří s dětmi denně pracují. Lektoři – studenti Ostravské univerzity – zapojují pedagogy do tandemové výuky, čímž jim aktivní zážitkovou formou předávají cenné rady a přístupy. Učí se tak zároveň děti i učitelé.“
Pilotní ročník projektu, který probíhal ve školním roce 2024/2025, byl zaměřen na první stupeň základních škol. Studenti tělesné výchovy z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity vedli hodiny tělesné výchovy na dvou vybraných školách: Základní škola Ostrava, Generála Piky 13a a Základní škola Ostrava, Nádražní 117. Pro školní rok 2025/2026 se do projektu zapojily Základní škola a mateřská škola Ostrava-Hrabůvka, Krestova 36A, Základní škola Ostrava, Zelená 42 a Mateřská škola Ostrava-Poruba, Ukrajinská 1530–1531.
„Jsme velice vděční, že se Ostravská univerzita může podílet na projektu (R)Evoluce pohybu. Tento projekt v sobě spojuje vzdělávání, pohyb a praktické zapojení studentů i pedagogů. Díky takovým aktivitám můžeme společně rozvíjet moderní přístup k tělesné výchově, vést děti k aktivnímu trávení volného času a ukazovat jim cestu ke zdravému životnímu stylu. Jsme rádi, že se můžeme stát součástí iniciativy, která má skutečný dopad na kvalitu pohybového vzdělání a zdraví mladé generace,“ uvedl Jaroslav Uchytil z Ostravské univerzity.

Výuka je rozdělena do čtyř tematických bloků, každý o délce tří týdnů:
· Základní gymnastická průprava – rozvíjí koordinaci, flexibilitu a pohybovou jistotu dětí.
· Atletická pohybová průprava – zaměřuje se na běh, skoky, hody a celkovou fyzickou kondici.
· Míčové hry – učí děti spolupráci, taktiku a fair play při kolektivních hrách.
· Rytmická průprava – propojuje pohyb s hudbou a rytmem, podporuje kreativitu a rytmické cítění.
Děti se učí základním pohybovým dovednostem, vzájemné spolupráci i chápání pohybu jako přirozené a radostné součásti života. Projekt je primárně zaměřen na 1. stupeň základních škol, tedy děti ve věku 6–12 let, kterým se odborně říká „zlatý věk motoriky“. Toto období je klíčové pro rozvoj koordinačních dovedností. Přístup projektu je jedinečný – kromě přímé práce s dětmi se zároveň rozvíjejí i jejich učitelé a budoucí pedagogové.
Díky této koncepci získal projekt ocenění v celorepublikové soutěži Sport Alive Awards 2025 by Tipsport, kde se v kategorii Nejlepší sportovní projekt města či kraje umístil na 2. místě. Ocenění převzala na slavnostním vyhlášení 9. října 2025 v Praze náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.
Úspěch slavily i další ostravské projekty – například Hřiště fantazie, které vzniklo v rámci J&T Banka Ostrava Beach Pro a získalo 2. místo v kategorii Nejlepší sportovní projekt s nízkým rozpočtem pro velké organizace. Děti v rámci výtvarné soutěže dokreslovaly siluety sportovců do vlastních fantazijních prostředí – od pohádkových světů přes zoologické zahrady až po herní svět Minecraft. Projekt tak propojil sport, kreativitu a umění a ukázal, že pohyb může být inspirativní v jakémkoli světě, který si děti vysní.