Ostrava znovu potvrdila svou pozici na české divadelní mapě
Zleva: Lukáš Adam, Alice Kvasnicová, Petr Panzenbergrer. Foto: Kristýna Junková, Národní divadlo moravskoslezské

Ostrava znovu potvrdila svou pozici na české divadelní mapě

03.11.2025

K zásadním událostem na poli českého divadla patří každoroční udílení Cen Thálie, za nimiž stojí Herecká asociace. Prestižní ocenění za výjimečné výkony v předcházející divadelní sezóně byla v sobotu 1. listopadu v Národním divadle v Praze předána již po dvaatřicáté, a ani tentokrát mezi laureáty a nominanty nechyběli umělci a umělkyně z moravskoslezské metropole.

Ostrava znovu potvrdila svou pozici na české divadelní mapě
Zleva: Lukáš Adam, Alice Kvasnicová, Petr Panzenbergrer. Foto: Kristýna Junková, Národní divadlo moravskoslezské

Naprostá většina ocenění zůstává překvapením až do okamžiku samotného předávání, výjimku v tomto výčtu však tvoří Ceny za celoživotní mistrovství, které jsou oznámeny již během nominační tiskové konference. Od poloviny října tak bylo jasné, že i v této cenové kategorii bude mít Ostrava vlastní reprezentantku. Stala se jí emeritní sólistka baletu Národního divadla moravskoslezského paní Alice Kvasnicová, která převzala Cenu Thálie v oboru Balet, tanec a pohybové divadlo. Na jevištích největšího ostravského divadla strávila tři desítky velmi plodných let, během nichž prokazovala svůj mimořádný cit pro ztvárňování dramatických postav, a přestože profesionální taneční kariéru již ukončila v roce 1992, Národnímu divadlu moravskoslezskému je věrná dodnes.

„Paní Alice patří k oné výrazné generaci vynikajících sólistů ostravského baletu, strávila aktivně v souboru 30 let a byla nejen špičkovou tanečnicí s vybroušenou technikou, ale i skvělou taneční herečkou. A jsem rád, že ji v divadle máme stále, nyní už v roli uvaděčky,“ raduje se z ocenění emeritní umělkyně ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil.

Právě Národní divadlo moravskoslezské bývá co do počtu užších nominací každoročně hojně zastoupeno. K již zmíněnému ocenění za celoživotní mistrovství si odneslo také Cenu Thálie za mužský herecký výkon v oboru muzikálu, operety a jiných hudebnědramatických žánrů a další dvě nominace. Částečný kredit si může připsat i u další ostravské ceny, která sice zamířila do jiného ostravského divadla, ale za pohostinský výkon herce, který je „doma“ právě v NDM.    

Alice Kvasnicová při převzetí Thálie

Oním jiným ostravským divadlem je nezávislá scéna Studio G, která na Tháliích letos slaví svůj první úspěch. Pomyslné mety v oboru činohry dosáhl Petr Panzenberger díky svému výkonu v inscenaci Perníkář. V příběhu drogově závislého Romana přibližuje bolestnou realitu světa drog – chvíle euforie i krutost setkání se smrtí, a činí tak neokázale a mimořádně autenticky. Diváci jej jinak mohou znát především z Národního divadla moravskoslezského, kde je ve stálém angažmá v souboru činohry.

Tradičně silnou doménou největšího severomoravského divadla bývá obor muzikálu, což potvrdily i letošní nominace, v nichž porotu zaujala inscenace Elisabeth v režii Jiřího Nekvasila. Lukáš Adam v roli atentátníka Luigiho Lucheniho svým sugestivním podáním zosobňuje vraha císařovny jako vtipného kritika doby a jejích protagonistů i jako kajícníka, který se po více než století zodpovídá za svůj zločin před Božím soudem. Rozsudek nad Luchenim mohou vynést pouze diváci, muzikáloví porotci se však shodli na jednoznačném verdiktu a Adamův talent ocenili skleněnou vázou.

„Z toho mám asi největší radost, protože Lukáš Adam u nás doslova ‚vyrostl'. Z klučiny, kterého jsem před osmi lety obsadil do role Jidáše v rockové opeře Jesus Christ Superstar, se stal i v téhle roli časem vyzrálý špičkový muzikálový sólista/herec,“ dodává k dalšímu Tháliovému úspěchu ředitel Národního divadla moravskoslezského a zároveň režisér Elisabeth Jiří Nekvasil.

Za výkon v herecky i pěvecky velmi náročné titulní úloze císařovny Alžběty Bavorské porotci vyzdvihli do užších nominací Alžbětu Bartošovou, která je oslovila nejen znělým hlasem, ale také hereckým ztvárněním Sisi coby bytosti stejně vznešené i zarputilé. Ostravská Turandot, a především tedy představitelka titulní role Maida Hundeling, zas neušla pozornosti operní poroty. Dramatická sopranistka pod vedením režiséra Rocca dokázala dramatické scény výrazně odlišit od scén lyrických až intimních, a tím její Turandot získala i výrazný lidský rozměr. 

Lukáš Adam přebírá cenu od Hany Holišové

„Ostrava letos znovu potvrdila svou výjimečnou pozici na české divadelní mapě. Tři Thálie jsou obrovský úspěch a já osobně si velice cením i všech těch nominací – vždyť probojovat se ve svém oboru mezi tři nejlepší už je samo o sobě nesmírně obdivuhodné. A to má naše republika nebývale hustou divadelní síť, takže ta konkurence je opravdu velká,“ komentuje výsledky letošního předávání náměstkyně primátora pro kulturu Lucie Baránková Vilamová.

Krom užších nominací, jejichž nositelé mohli soutěžit o samotnou Cenu Thálie, odborné poroty udělují také širší nominace, které svědčí o mimořádných hereckých výkonech, a těch letos putovalo do Ostravy dalších 10. Téměř všechny širší nominace putovaly do čtyřsouborového Národního divadla moravskoslezského, ale nejvíce jich opět sklidil muzikál – čtyři širší nominace si vysloužily Hana Fialová, Andrea Gabrišová, Natálie Tichánková a Peter Pecha. V závěsu se drží soubor baletu, do něhož putovaly tři širší nominace, a sice za výkony Rity Pires, Shino Sakurado a Giuseppe Iodiceho. Poslední širší nominaci tohoto divadla obdržela Monika Jägerová za výkon v opeře Julius Caesar v Egyptě. Činoherní porota stejně jako v případě užších nominací zamířila mimo NDM a vyzdvihla výkon Magdalény Holcové z Divadla Petra Bezruče. 

„Ostravské divadlo má v rámci republiky velmi dobrou pověst, ostatně právě naši Bezruči jsou aktuálním držitelem titulu Divadla roku. Ceny Thálie k této pověsti významně přispívají, také proto se statutární město Ostrava i letos stalo partnerem tohoto ročníku, protože si náročné práce porot velice vážíme. A už teď se těšíme, až koncem měsíce přivítáme zástupy divadelnic a divadelníků u nás v Ostravě na dalším ročníku festivalu OST-RA-VAR, kde budou moct nasát nové ostravské divadelní zážitky,“ uzavírá letošní ocenění náměstkyně Lucie Baránková Vilamová.

Dojetí Petra Panzenbergera

Rychlý kontakt