Ostrava všem ukázala cestu v řešení menstruační chudoby na základních školách
Město Ostrava na počátku letošního roku nabídlo všem svým základním školám menstruační pomůcky pro žákyně druhého vzdělávacího stupně. Této nabídky tehdy využilo 37 škol z celkového počtu 55, jejichž zřizovatelem je město Ostrava, potažmo městské obvody.
Náměstek primátora Zbyněk Pražák představil na tiskové konferenci podobu zásobníků menstruačních vložek, které budou dodávány školám. Foto: MMO
Pro rok 2024 pak město vyčlenilo potřebné finanční prostředky a v první fázi projektu nakoupilo přibližně 82 tisíc kusů menstruačních vložek, které byly následně do škol distribuovány, aby v případě potřeby si je dívky mohly vyzvednout u pověřených zaměstnankyň školy. Aby bylo možno projekt vyhodnotit, zúčastněné školy nyní prostřednictvím dotazníku zaslaly svá vyjádření, v nichž reagovaly na zadané dotazy. Závěry jednoznačně potvrdily jeho přínos a naplnění veškerých očekávání. Proto byla zahájena navazující část projektu, kdy na doporučení čtyř největších městských obvodů byla na území každého z nich vytipována jedna škola, v níž jsou již všechny dívčí toalety vybaveny menstruačními vložkami. Pokud nenastanou dosud nepředvídatelné okolnosti, na jaře příštího roku by pak měla být spuštěna finální podoba projektu, kdy už na všech „městských“ základních školách, které o to projeví zájem, budou dívčí toalety standardně osazeny zásobníky na menstruační vložky k jejich volnému použití.
„Je zapotřebí zdůraznit, že tento projekt, který jsme připravovali řadu měsíců, nemá ambici plošného řešení menstruační chudoby v našem městě, ale je účelově zacílen na pomoc dívkám, navštěvujícím ostravské základní školy. Inspirací pro mne byly zkušenosti z některých západních zemí, z nichž vyplývá, že právě dívky ze základních škol, které jsou dosud vzhledem ke svému věku zcela výdělečně neaktivní, tvoří skupinu nejvíce ohroženou menstruační chudobou. Ale také při mých diskuzích s pedagožkami zaznívaly informace o tom, že dívkám v případě potřeby tyto pomůcky opakovaně poskytují z vlastních zdrojů. Vhodnost menstruačních pomůcek jsem konzultoval s panem primářem gynekologie a porodnictví, který pro tuto cílovou skupinu dívek doporučil výhradně menstruační vložky. Následně jsme zjišťovali zájem jednotlivých škol, vybírali vhodný produkt a pro samotnou distribuci menstruačních vložek dohodli pravidla tak, aby byla zachována naprostá anonymita dívek, které o ně požádají. Prvořadým cílem tohoto projektu byla snaha dát dívkám co možná největší pocit jistoty a bezpečí, což má bezpochyby nezanedbatelný vliv na posílení jejich duševního zdraví. Potěšilo mne, že výsledky nynějšího dotazníkového průzkumu na školách signalizují nejen naplnění mých i našich očekávání, ale rovněž i sdělení, že permanentní dostupnost těchto hygienických potřeb se dokonce projevila i ve snížení absence dívek ve výuce. V současnosti nás už kontaktují další školy, které se do projektu chtějí zapojit,“ vysvětlil Zbyněk Pražák, náměstek primátora a dodal: „Značný mediální ohlas tohoto dosud jedinečného projektu ve veřejném prostoru napomohl také k odtabuizování tématu menstruace ve společnosti, což považuji za jeho další velmi významný přínos.“
Dotazníkového vyhodnocení projektu se zúčastnilo 34 z celkových 37 škol. Respondenti reagovali na dotazy, jak hodnotí např. množství, kvalitu, dostupnost a způsob distribuce menstruačních pomůcek, ale také, co všechno z jejich pohledu projekt přinesl a jak je vnímán i ze strany samotných dívek. Je možno konstatovat, že veškeré odpovědi byly pozitivního charakteru, a to i co se týče naprosto vyhovující kvality vložek. Při hodnocení dopadu dostupnosti menstruačních vložek ve školách respondenti nejčastěji uváděli, že došlo ke snížení absence žákyň, dívky neodcházely z výuky domů, zvýšil se komfort a pocit bezpečí dívek v období jejich menses ve škole, ale zmiňovali také snížení studu dívek si o menstruační potřeby říci, neboť věděly, že vložky jsou ve škole k dispozici. Menstruační potřeby tak již nemusely pořizovat dívkám pedagožky z vlastních prostředků, což dosud bylo zcela běžné. Dále respondenti uváděli, že o vložky rozhodně nežádají pouze děti ze sociálně slabších, ale i z dalších rodin, a to nejen v případě, kdy je menstruace ve škole zaskočila a neměly hygienické potřeby s sebou. Zároveň uváděli, že nezaznamenali případy zneužívání nabídky menstruačních prostředků ze strany dívek, a také, že potřeba menstruačních pomůcek se už v nezanedbatelné míře týká také žákyň na prvním stupni základního vzdělávání. Závěrem lze říci, že projekt školy vedle mnoha poděkování hodnotily slovy „skvělý“, „potřebný“, „velice užitečný.“
„Od první myšlenky na možnost řešení menstruační chudoby na základních školách uplynul přibližně jeden rok. Dostali jsme se do fáze, kdy jsme se přesvědčili, že tento problém zde skutečně existuje, že jej řešit chceme, že má reálné řešení a že jej řešit umíme. Navíc bez nutnosti velkých nákladů. Přestože zde léta působí iniciativy, které mají ambici pomáhat dívkám a ženám v lepší dostupnosti menstruačních pomůcek, jejich hlasy není až tak slyšet. Jsme tak v Ostravě skutečně prvními, kdo tento problém začal v rámci naší země řešit opravdu systémově. Mám z toho velkou radost a mám-li být upřímný, když jsem s touto myšlenkou před rokem přišel, nedoufal jsem, že se nám dříve, než za tři roky podaří docílit toho, aby všechny dívčí toalety na našich základních školách byly vedle ostatních hygienických potřeb také standardně vybaveny volně dostupnými menstruačními pomůckami. Dnes se zdá, že k naplnění této vize do vysněné podoby zbývá už pouze pár měsíců. Vedle společné snahy vyrovnat se těm oblastem světa, kde citlivěji vnímají potřeby svých lidí, je to také důkazem toho, že i v našich ostravských podmínkách může platit, ‚je-li vůle, najde se cesta‘. Ale zásadní význam tohoto projekt spočívá především v tom, že jsme jeho realizací snad zase o kousek přispěli k eliminaci pocitu stigmatizace dívek v souvislosti s menstruací a k posílení jejich vnitřní pohody duševní vyrovnanost a radosti ze života. A možná také, že jsme tím vyslali inspiraci i do dalších měst a obcí a rovněž pro zřizovatele dalších typů škol, o čemž svědčí mnohé dotazy, kdy mne žádají o sdělení našich zkušeností,“ doplňuje Zbyněk Pražák, náměstek primátora.