Ostrava posouvá přípravu projektu přednádraží do další fáze
Rekonstrukce a celková přeměna předprostoru ostravského hlavního nádraží vstupuje do další etapy. Město na začátku června uzavřelo smlouvu na zpracování projektové dokumentace s ateliérem CASUA, který naváže na studii a investiční záměr, který dříve zpracoval.
V posledním listopadovém týdnu proběhlo v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA) představení aktuální podoby návrhu veřejnosti. Tým společnosti CASUA v čele s architektem Olegem Hamanem pomocí vizualizací, plánů i animací nastínili, jak bude v budoucnu fungovat dopravní terminál, který má před hlavním nádražím vzniknout. Zmínili také, jak se do návrhu propsaly předešlé připomínky.
Zakázku na projekt předprostoru vyhlásilo město poprvé na podzim 2024, avšak bez úspěchu. Opakovaná soutěž z ledna 2025 přinesla čtyři nabídky, z nichž byla na jaře vybrána právě společnost CASUA. Ta nyní společně s městem, MAPPA a Poradní architektonickou skupinou* dopracovává finální podobu řešení.
„Moc oceňuji, že se nám podařilo vytvořit odbornou pracovní skupinu složenou z renovovaných architektů, kteří nám pomohli při vytváření tohoto návrhu,“ popisuje náměstkyně pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová. „Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později, tedy v roce 2027, město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. Samotná realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031," doplňuje náměstkyně pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová.

Aktuální návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu. Ta přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Komfort cestujících se zvedne také při čekání. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo citlivě umístěná výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší.
Plánované podchody na nástupiště budou vyústěny v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mimo jiné díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato přehlednější řešení.
„Nejbližší okolí hlavního nádraží díky plánované změně ožije. Pohyb a aktivity lidí soustředí do úrovně parteru. Kladně hodnotím, že architektonické řešení venkovních prvků je jednoduché, čisté a nekonkuruje výpravní budově,“ říká k návrhu Ondřej Vysloužil, architekt a ředitel MAPPA.
„Předprostor Hlavního nádraží je velkou výzvou. Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil Oleg Haman architekt ze společnosti CASUA.
Ostrava tento projekt připravuje synchronně s modernizací železničního uzlu, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034. Projekt je financován kombinací městských prostředků, investic Správy železnic a evropských fondů. Zatímco modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard korun, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun.

---
Architektonické řešení předprostoru Hlavního nádraží Ostrava posuzovala poradní skupina ve složení:
Nezávislá část
prof. Ing. arch. Michal Sedláček stojí za aktuálním návrhem přeměny hlavního nádraží a souvisejícího dopravního uzlu v Brně;
Ing. arch. Filip Musálek zabývá se veřejnými prostranstvími, s Ostravou spolupracoval již na předprostoru kostela sv. Ducha v Ostravě-Zábřehu;
Ing. arch. Daniel Labuzík se dlouhodobě věnuje dopravním stavbám nejen na Ostravsku (např. nádraží Havířov, Vítkovice);
Zástupci města
Ing. arch. Cyril Vltavský MPA
Ing. arch. Ondřej Vysloužil (MAPPA)