Ostrava podporuje rozvoj čtenářské gramotností dětí prostřednictvím desítek projektů

3/12 2024

Město dlouhodobě přispívá k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí celou řadou projektů. Na ostravské prvňáčky tak v září čekala zbrusu nová knížka s názvem „Anežka s Filipem objevují OSTRAVU!!!“ Kniha vyšla v nákladu 3 500 kusů a obdrželo ji téměř 3 000 ostravských prvňáčků. 

Ostrava podporuje rozvoj čtenářské gramotností dětí prostřednictvím desítek projektů

Knížka pro prvňáčka. Foto: Lukáš Kaboň

Od nejútlejšího věku vedou k lásce ke knihám také činnosti Knihovny města Ostravy a projektu s názvem S knížkou do života. V předchozích letech město přispělo k rozvoji školních knihoven a podpoře školních knihovníků. Ani letos tomu není jinak, Ostrava podpoří čtenářské aktivity 35 škol částkou několika milionů korun.

Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti je pro děti klíčová, obzvláště v době dezinformací a fake news. Přicházíme s knihou, kterou disponuje každý žák a mohou ji tak pedagogové využívat ve svých hodinách, stejně tak ji mohou doma číst spolu s rodiči. Kniha o Ostravě je tak památkou na první rok ve škole, stejně jako možným nástrojem k podpoře čtenářství a zábavou pro celou rodinu,“ říká Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.

Město letos podpořilo projekt „Celá Mitušova čte II.“ Díky podpoře města byl rozšířen knižní fond školní knihovny o současnou literaturu pro děti a mládež. Cílem bylo poskytnut žákům jim blízkou literaturu, na výběru nových titulů se podíleli i sami žáci formou ankety. Nabídka byla doplněna i o komiksovou literaturu k podpoře četby těch, kteří svou cestu ke čtení teprve hledají. Zástupce ředitele Základní školy a mateřské školy Ostrava-Hrabůvka, Mitušova 16 Radek Musiol doplňuje: „Naše škola realizuje celou řadu aktivit k rozvoji čtenářství. I mezi našimi žáky nalezneme děti, které doma nemají žádnou knihu a ke čtení vedeny nejbližšími nejsou. Zajišťujeme široké spektrum programů, aby děti četly. V mateřské škole se uskutečnilo čtenářské dopoledne, rozšiřujeme nabídku školní knihovny, organizujeme soutěže O nejlepšího čtenáře školy a vybudovali jsme zcela nový čtenářský koutek. A naše děti pamatovaly i na malé pacienty vítkovické nemocnice, když darovaly knihy pacientům dětského oddělení.“

Nově byla v této škole vybudována také čtenářská dílna (spolu s městem její vznik podpořila sama škola i další subjekty). Výuka českého jazyka je vedena ve čtenářské dílně. Pro každý ročník je vyčleněna sbírka knih s rozličnou tematikou, dobrodružnou, historickou, cestopisnou, přírody, prvky sci-fi, romány pro dívky a v neposlední řadě komiksy, které kombinují krátký text s obrazem, což je příznivější volba pro čtenáře se specifickými poruchami čtení. Žáci si ke čtení vyberou preferované knihy, následuje reflexe prostřednictvím čtenářských listů, ve kterých na základě četby formulují myšlenky a rozvíjí tak kritické myšlení.

Další podpořenou aktivitou je projekt „Čtením k poznání“ Základní školy a mateřské školy Horymírova 100, Ostrava – Zábřeh. Díky tomuto projektu byla školní knihovna dovybavena novými knihami a byla rozšířena také o studovnu. V rámci projektu se uskutečnily interaktivní workshopy s cestovatelem Arnoštem Šrámkem nebo s kreslířem a básníkem Lubomírem Dostálem. Zřízen byl rovněž čtenářský koutek na chodbě školy, který žáci využívají o přestávkách a volných hodinách ke čtení knížek zapůjčených v knihovně. Po celý rok probíhají aktivity Deváťáci čtou prvňáčkům a Osmáci čtou dětem z mateřské školy i soutěž “Čtenář roku.“ Ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským byly pro žáky zajištěny divadelní workshopy, které připravují žáky na následné návštěvy divadel a společenských akcí.