Ostrava ocenila výjimečné pedagogy
V předvečer Dne učitelů ocenilo město Ostrava výjimečné a mimořádné osobnosti školství, neboť si váží činnosti pedagožek a pedagogů v procesu vzdělávání. Ocenění je udělováno pedagogickým pracovníkům, v jedné kategorii i nepedagogickým pracovníkům, kteří působí v mateřských a základních školách na území města Ostravy.
Ocenění pedagogové s náměstkyní primátora Andreaou Hoffmannovou. Foto: Adolf Horsinka
Nominované navrhli ředitelky/ředitelé škol, zřizovatel školy či pedagogický kolektiv v jednotlivých kategoriích s následujícími názvy: mimořádná pedagogická osobnost, ocenění za celoživotní pedagogickou činnost, ředitel školy a odborník školského poradenského pracoviště. Návrhy projednala komise pro vzdělávání, vědu a výzkum, rozhodnutí o oceněných náleželo radním města. Z 21 nominovaných bylo navrženo k ocenění 12 žen a jeden muž. Slavnostní ocenění pedagogů se letos uskutečnilo v prostorách Boutique Business Inkubátoru Ostravica.
„Dovolte mi poděkovat všem ostravským pedagogům i nepedagogickým pracovníkům působícím ve školách, kteří svou neúnavnou, každodenní prací přispívají ke vzdělávání našich dětí. Řada pedagogů své profesi zasvětí celý svůj život, stanou se nezastupitelnou oporou dětí na jejich cestě za poznáním a pomáhají jim objevovat nové obzory. Mnoho učitelů se inovacím vzdělávání věnuje i ve svém volném čase, další jsou významně kreativní a uskutečňují nové postupy v metodách výuky, podporují talentované děti nebo zajišťují individuální přístup ve vzdělávání dětí, tam kde je to zapotřebí. Oblast školství byla a je pro město zásadní, podporujeme široké spektrum vzdělávacích projektů, nezastupitelná role v nich náleží právě učitelkám a učitelům,“ konstatovala náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová.
Ostrava „své“ pedagogy slavnostně oceňuje již 20 let, od roku 2005. Od loňského roku město oceňuje i nepedagogické pracovníky ve školství. Návrhy nominací jsou posuzovány mnohými kritérii, počínaje celkovým přístupem ke vzdělávání žáků, konče publikační činností v oboru, zapojení do mezinárodních programů nebo naopak vytváření projektů vlastních.
V kategorii Mimořádná pedagogická osobnost převzaly ocenění:
Mgr. Lucie Fialová, zástupkyně ředitelky školy, 21 let praxe, ZŠ Ostrava-Hrabůvka, Krestova 36A.
Paní Mgr. Lucie Fialová se specializuje na výuku anglického jazyka. Vedle standardní výuky se věnuje i metodě CLIL, ve které vyučuje předměty jako jsou výtvarná výchova a hudební výchova. Pracuje též na rozvoji komunitních projektů a mezigenerační spolupráce – „Mezigenerační hřiště“, „Relax zóna“, „Meditační zahrada“, „Babičko, dědečku vyprávěj“ a dalších. Ve vzdělávání uplatňuje inovativní přístup, aplikuje kritické myšlení, kooperativní učení a činnostní vyučování.
Mgr. Marta Teichmannová, učitelka, koordinátorka nadání, 28 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804.
Oceněná Mgr. Marta Teichmannová je učitelkou a koordinátorkou nadání, věnuje se žákům talentovaným s mimořádným zájmem o přírodní vědy, žáci se pod jejím vedením rozvíjejí v oblasti chemie
a matematiky. Paní učitelka organizuje badatelské dny a přírodovědné jarmarky. Připravuje žáky na nejrůznější soutěže a odborné programy spojené s vědou. Organizuje campy, víkendové akce spojené s vědou v rámci Moravskoslezského kraje. Na školu pozvala i známého vědce Michaela Londensborougha, který spolupracuje na popularizačních projektech Akademie věd ČR. Je lektorkou v rámci centra kolegiální podpory v oblasti logiky a matematiky aj. Spolupracuje s Mensou ČR, účastní se odborných konferencí a workshopů.
Mgr. Marcela Baranová, učitelka 1. stupeň, 23 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, Bulharská 1532.
Výraznou osobností dlouhodobě reprezentující školu s matematickým zaměřením je paní Mgr. Marcela Baranová. Paní učitelka je vynikající metodičkou výuky žáků prvního stupně, příkladně pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Je také autorkou mnoha účinných didaktických pomůcek, které při své výuce hojně využívá. Za zmínku jistě stojí její speciální desková hra k zápisu dětí do prvního ročníku základní školy. Oceněná je rovněž zapojena do pilotního projektu MŠMT „provázející učitel,“ ale podílí se též na přípravě budoucích pedagogů.
Mgr. Iveta Krátká, učitelka, 27 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, J. Valčíka 4411.
Učitelka Mgr. Iveta Krátká vyučuje tělesnou výchovu a informatiku, v jejímž rámci zapojila žáky do projektu „Hlavolam“ (žáci získali nejen cenné zkušenosti, ale i ocenění – „Ozoboti, „Bobřík informatiky“). Organizuje „sportovní dny“ – pod vedením odborných trenérů mají žáci možnost vyzkoušet si sportovní disciplíny jako judo, badminton, padel, beach volejbal, beach vybíjená, workoutové hřiště apod.). Paní magistra také aktivně pracuje s žákovským parlamentem a zapojili se do projektu „Pěšky do školy“.
V kategorii Ocenění za celoživotní pedagogickou činnost byli ohodnoceni:
Sekce mateřských škol
Barbora Potůčková, vedoucí učitelka, 39 let praxe, MŠ Slezská Ostrava, Zámostní 31.
Vedoucí učitelka Barbora Potůčková se intenzivně věnuje dětem z méně podnětného rodinného prostředí. S velikou trpělivostí a porozuměním řeší nejen jejich vzdělávací potřeby, ale i problémy spojené se sociálním a emocionálním vývojem. Vytváří podnětné prostředí navzdory všem překážkám, které dětí prožívají. Spolupracuje i s rodinami dětí a přispívá k jejich komplexnímu rozvoji. Je autorkou několika metodických materiálů pro potřeby zajištění povinného individuálního předškolního vzdělávání i pro práci v kroužku „Malý školák“. Materiály jsou cenným zdrojem informací i pro další pedagogy.
Ivana Sládková, učitelka, 41 let praxe, MŠ Ostrava, Hornická 43A.
Oceněná Ivana Sládková má výborné diagnostické, didaktické, konstruktivní, organizační a komunikační schopnosti, přispívá k pozitivnímu klimatu školy. Paní učitelka uplatňuje projektové a prožitkové učení, připravuje a realizuje projekty socio emočního charakteru. Brilantně zvládá vzdělávací činnost i s dětmi se speciálně vzdělávacími potřebami, které jsou zařazeny do její běžné třídy.
Jana Mizerová, učitelka, 34 let praxe, MŠ Ostrava-Výškovice, Staňkova 33.
Jedinečný inspirativní příkladný profesionální přístup k práci je vlastní paní Janě Mizerové. Vede pedagogický tým, věnuje se studentům ze středních a vysokých škol s pedagogickým zaměřením, vede kroužky výtvarný, pracovní, Klub maminek, příprava předškoláků, spolupracuje se spolkem „Zahrada dětí“, podílí se na tvorbě webových stránek.
Sekce základních škol
Mgr. Lenka Roupová, učitelka, 39 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, J. Valčíka 4411.
Po celou dobu praxe vede paní učitelka Mgr. Lenka Roupová ve škole dětský pěvecký sbor. Organizuje sborové soustředění i sborové zájezdy v rámci ČR i zahraničí. Nacvičila s dětmi několik muzikálů. Vedla ukázkové hodiny hudební výchovy pro návštěvy ze zahraničí – Japonsko, Thaiwan, Mexiko, Rakousko. Kromě aktivit spojených s hudbou a výukou hudební výchovy, je také neocenitelnou vyučující českého jazyka a literatury. Vede své žáky k propojení hudební a literární činnosti, kdy při vystoupení sborů, žáci často recitují své básně, moderují apod.
Mgr. Petr Trojan, učitel, 35 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, Dětská 915.
Svět vzdělávání s komunitními a sportovními aktivitami dlouhodobě propojuje pan učitel Mgr. Petr Trojan. Během své trenérské kariéry vedl své svěřence zápolící v ledním hokeji k významným úspěchům, jako vítězství na Olympiádě dětí a mládeže a postup s týmem Sareza Poruba do první ligy v sezoně 2023/2024. Svojí laskavostí a odhodláním a důrazem na osobní růst a odpovědnost je inspiruje k dosažení vlastních cílů a učí je základním životním hodnotám.
PaedDr. Pavlína Franioková, učitelka, 40 let praxe, ZŠ a MŠ Ostrava-Bělský les, B. Dvorského 1049/1.
Na olympiády v jazyce českém i v recitačních soutěžích připravuje žáky paní učitelka PaedDr. Pavlína Franioková. Motivuje své žáky a vzbuzuje zájem o její předmět – jazyk český, podílí se na přípravě akce „Čteme dětem“. Organizovala také autorské čtení, kdy žáci čtou ze své vlastní tvorby. Talentované žáky připravovala i na pěvecké soutěže včetně „Anglického slavíka“. Vedla hudebně dramatický kroužek. Své zkušenosti předává studentům PF OU a působí jako uvádějící učitel v adaptačním období.
Mgr. Jitka Klečková, učitelka, 38 let praxe, ZŠ Ostrava-Výškovice, Srbská 2.
Začínajícím pedagogům se věnuje Mgr. Jitka Klečková. Žáky připravuje na přijímací zkoušky z matematiky, připravuje digitální didaktické materiály v oboru matematika. V neposlední řadě vede žáky k estetické výchově. Exponáty jejich žáků zdobí a zkrášlují školu.
Ocenění v kategorii ředitel školy převzala Mgr. Lenka Holeksová, ředitelka, 9 let ve funkci ředitelky, Waldorfská základní škola a mateřská škola Ostrava.
Základní škole je přiznán mezinárodním Sdružením Waldorfských škol statut Waldorfská a současně je škola členem Asociace waldorfských škol v ČR. Škola má kapacitu 270 žáků, mateřská škola 40 dětí a družina 117 žáků. Ředitelka Mgr. Lenka Holeksová spolupracuje s jinými waldorfskými školami v ČR i Evropě. Osmým rokem na škole pod vedením paní ředitelky intenzivně pracuje školní poradenské pracoviště – ve složení ředitelka, školní psycholog, školní metodik prevence, výchovný poradce, kariérový poradce a speciální pedagog, což má pozitivní vliv na klima školy. Na škole funguje žákovský parlament a spolek rodičů W-spolek. V září loňského roku školu zasáhla povodňová vlna. Pod vodou se ocitl kompletně spletitý suterén školy, včetně kotelny, tělocvična, venkovní školní hřiště, dětské hřiště MŠ i okolí. Do týdne byla škola opět v provozu.
V kategorii Odborník školního poradenského pracoviště byla oceněna paní Mgr. Marcela Pastorková, speciální pedagog, 42 let praxe, ZŠ Ostrava-Poruba, J. Valčíka 4411.
Doménou paní Mgr. Marcely Pastorkové je oblast logopedie, surdopedie. Začínala praxi ve škole jako logopedický asistent v kroužku logopedie, který založila. Jako kvalifikovaný speciální pedagog již 11 let pracuje s dětmi s poruchami učení, chování a dětmi s vývojovou dysfázií. Koordinuje činnost asistentů pedagoga ve škole, kterým se snaží pomáhat a metodicky je vést. Má s nimi pravidelné schůzky, kde probírají problémy, s nimiž se v praxi školy setkávají a hledají možná východiska.