O MHD moderní, bezpečnou a atraktivní
Městská hromadná doprava moderní, bezpečná a atraktivní pro všechny skupiny obyvatel. Taková je jedna z priorit současného vedení města Ostravy v oblasti městské mobility. Dne 28. ledna ji prezentoval radní odpovědný na dopravu Lukáš Semerák. Vytýčených cílů město dosáhne realizací technických opatření, ale také větším zapojením Městské policie i Police ČR.
Na dopravním terminálu Hranečník. Foto: J. Urban
K perspektivě ostravské MHD se vyjádřil rovněž primátor Tomáš Macura.
„Záměrem celého vedení města je zatraktivnit MHD jako ekonomickou, ekologickou, ale i komfortní alternativu individuální automobilové dopravě. K tomu vede řada cest, které musí být vzájemně vybalancovány. Od zvýšení komfortu ve vozidlech MHD, přes preferenci vozidel MHD při řízení dopravy na křižovatkách po ekonomické stimuly v podobě cenově výhodného jízdného. Nikdo asi neumíme v tuto chvíli říct, zda a o kolik se jednotlivé druhy jízdného do budoucna zlevní, z logiky věci však budou určitě zvýhodněny dlouhodobé jízdenky a bezhotovostní platby,“ uvedl.
Dopravní podnik Ostrava zaznamenal už v minulých letech velké pokroky. Plynulost a komfort jízdy zajišťuje výrazná obměna vozového parku. Loňský nákup 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na CNG přispěl k zlepšení životního prostředí ve městě. Výstavba přestupních terminálů na Dubině či na Hranečníku umožní rychlý a pohodlný přestup z osobních automobilů na linky MHD.
Výrazný pokrok v bezpečnosti představuje instalace kamerových systémů ve vozidlech MHD. V šesti takto vybavených tramvajích, které jezdí na nejfrekventovanějších páteřních linkách, výrazně poklesly projevy vandalismu či porušování zákona. V současné době se připravuje nákup kamerové techniky pro dalších 72 vozidel – 66 tramvají a 6 trolejbusů, které v kombinaci s tzv. SOS tlačítky, jež umožní přivolat rychlou pomoc, budou znamenat další významný vklad do zlepšení bezpečnosti cestujících MHD. SOS tlačítka by měla být instalována také na zastávkách MHD.
Jak informoval Lukáš Semerák, městská koalice se dohodla na zmrazení cen jízdného na současné úrovni. „Při čemž mým osobním přáním je snížit do tří let ceny jízdenek o 30 procent,“ uvedl s tím, že i když je třeba podvolit osobní přání ekonomické realitě, MHD nelze řídit pouze s ohledem na ekonomiku, protože obsahuje řadu aspektů, které nelze penězi vyjádřit.