Nabídku města a ADRY využily první desítky zájemců
Město Ostrava a dobrovolnická organizace ADRA od úterý 17. března společně pomáhají s nakupováním základních potravin, drogistického zboží a léků osamělým seniorům a lidem v izolaci.
Ilustrační foto. Zdroj: MMO
Týká se ro lidí nemají přirozenou síť sociálních kontaktů a nemohou se spolehnout na pomoc rodiny, sousedů nebo známých a zároveň nemají možnost si objednávat potraviny ani jiným způsobem, například přes internet. Volat mohou na bezplatnou Zelenou linku 800 199 922. V projektu je dále zapojena Městská policie Ostrava, která obsluhuje Zelenou linku a Trojhalí Karolina, které pomáhá s logistikou.
„O nabízenou službu od jejího spuštění projevila zájem zhruba stovka lidí. Poskytnuta byla téměř sedmdesáti z nich. Zaměřena je totiž na pomoc těm, na které současná situace doléhá nejsilněji, tedy osamělým seniorům a lidem v karanténě, kteří se nemají na koho obrátit. Lidé volají ale i z jiných důvodů, například kvůli informacím o koronaviru nebo rouškám. Dobrovolníků je dostatek, nákup dorazí včas. Je ale nutné, aby si o nabízenou pomoc volala ta správná cílová skupina. Těší mě, že vzájemná solidarita mezi lidmi stále narůstá, ať už se jedná o nákupy, logistiku nebo třeba šití roušek. Chci za to Ostravanům poděkovat," říká primátor Tomáš Macura.
Nákupy s nominální hodnotou do pětiset korun jsou dodány podle potřeby, většinou do jednoho dne od objednání. Nejčastějšími položkami, které dobrovolníci pořizují, jsou základní potraviny – pečivo, šunka a sýr.
Za nákup lidé zaplatí, samotná služba je ale bezplatná. Město dobrovolníky vybavilo ochrannými rouškami a rukavicemi. V současné době má ADRA k dispozici 47 proškolených dobrovolníků z celé Ostravy i okrajových částí. Noví dobrovolníci včetně studentů Ostravské univerzity, budou zapojeni při dalším nárůstu poptávky o tuto službu.
„Do terénu vyrážejí dobrovolníci, kteří jsou poučení a proškolení v souladu s doporučeným postupem Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, jak mají v případě karantény postupovat a chránit tak sebe a zároveň klienta před šířením nákazy. Jedna z prvních seniorek kontaktovala Zelenou linku s tím, že je v nouzi a potřebuje nakoupit ještě týž den. A stalo se. Dobrovolnice, která bydlí v docházkové vzdálenosti od této paní, s ní už zůstane v kontaktu a podle potřeby jí nakoupí. V podobném duchu probíhají i další kontakty a předávky," dodala vedoucí Dobrovolnického centra ADRA Ostrava Dagmar Hoferková.
Po kontaktování Zelené linky koordinátorka Adry vybírá dobrovolníka v nejbližší vzdálenosti od seniora nebo člověka v karanténě. Dobrovolník telefonicky komunikuje s člověkem, který o službu požádal. V domluvený čas dochází k neosobní předávce peněz a nákupního seznamu. Stejně tak je předán nákup a zbylá hotovost. Dobrovolníci jsou po celou dobu chráněni rouškou a rukavicemi.
Město a ADRA současně apelují na lidi, aby se v případě potřeby obraceli nejprve na své příbuzné, sousedy a známé, popř. využívali existujících komerčních on-line služeb. ADRA je dobrovolnická organizace a komerční služby nenahrazuje.