Na sdílených kolech Nextbike se po Ostravě svezeme i v následujících dvou letech
Město Ostrava vybralo provozovatele oblíbené služby sdílených kol na příští dva roky. Rada města schválila uzavření smlouvy se společností Nextbike Czech Republic s.r.o. na provozování bikesharingu od ledna 2025 do prosince 2026. Tento účastník splnil veškeré podmínky účasti v zadávacím řízení.
Sdílená kola v Ostravě. Foto: Jiří Zerzoň
Nabídková cena účastníka činí 12 406 350 Kč bez DPH. Nabídkovou cenou se pro účely této koncese rozumí platby zadavatele dodavateli za každou výpůjčku kola uživatelem v systému sdílení kol, provozovaném dle této koncese. Sazba na jednu výpůjčku stoupla z 9,83 korun na 11,33 korun.
„Služba sdílených kol funguje ve městě již šestým rokem a tento způsob dopravy je velmi oblíbený. V Ostravě je celoročně v provozu přes 1 100 sdílených kol umístěných v 388 stanicích. Registrovaných uživatelů v aplikaci pro půjčení kola je letos více než 93 tisíc. V loňském roce uskutečnili 469 564 výpůjček, při kterých ujeli víc než 660 tisíc kilometrů,“ řekla náměstkyně primátora Lucie Baránková Vilamová.
Bikesharing je zajišťován ve všech 23 městských obvodech, kde jsou umístěny cyklostojany, určené pro odkládání kol a sloužící jak provozovateli služby sdílených kol, tak veřejnosti. Lidé do těchto cyklostojanů mohou kola umístit bez poplatků za jejich užívání. V současnosti provozuje bikesharing v Ostravě společnost Nextbike Czech Republic s.r.o., díky podpoře města je každá zápůjčka kola do 15 minut pro uživatele zdarma.
„V prosinci skončí smlouva se stávajícím provozovatelem Nextbike Czech Republic s.r.o. a proto bylo opět zapotřebí nalézt provozovatele této oblíbené služby. V následující dvouletce je v plánu zvýšení počtu kol oproti letům 2023 a 2024, a to z přibližně jedenácti set kol na minimálně 1200 kol v období roku červen-září. Aktuálně je v Ostravě k dispozici 388 stanovišť. Počet stojanů, určených pro výpůjčky kol, stále roste díky zvyšujícímu se zájmu občanů o dostupnost této služby,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.
V letech 2023 a 2024 je městem Ostravou spolufinancováno i dalších 15 minut jízdy držitelům celoročního kuponu DPO, což by mělo v následujícím období pokračovat. Mezi nejvytíženější stanice náleží ta, která je situována v Nové Karolině, následována stanicí v Husově sadu. Třetí příčku v četnosti využívání pak obsadila stanice, umístěna u vchodu v Komenského sadech.
Dle dotazníkového šetření v rámci tvorby Strategického plánu rozvoje města v roce 2023 pod značkou fajnOVA jsou obyvatelé v rámci dopravy nejvíce spokojeni právě s bikesharingem (a dále také s městskou hromadnou dopravou). I proto je bikesharing jedním z vlajkových projektů nového Strategického plánu na období 2024-2030.