Město Ostrava zahajuje výstavbu ulice Masné
O krok blíže na cestě k nové městské čtvrti je lokalita s bývalými městskými jatkami, jež dostává novou podobu. Bývalá jatka byla rekonstruována na galerijní prostory, do podzimu se zcela změní i veřejný prostor v blízkosti budovy.
Veřejný prostor poblíž zamýšlené Rezidence Stodolní získá mnohem přívětivější podobu. Vizualizace: Bogle Architects
Rozvoj oblasti bude pokračovat prodloužením ulice Masné, díky němuž dojde k propojení ulic Stodolní a Janáčkovy. Zhotovitelem dostavby ulice Masné je K2 stavební Moravia s. r. o., projektovou dokumentaci zpracovala ostravská společnost MS-projekce s. r. o. Stavba bude předána 8. srpna 2022 a hotova bude do konce roku 2022. Náklady na stavební práce jsou ve výši 19 968 000 korun bez DPH. Konkrétní obrysy již získal i veřejný prostor mezi galerií a plánovanou Rezidencí Stodolní.
„Po vydání stavebního povolení v těchto dnech zahajujeme další ze série projektů jejichž cílem je dotvořit nový městský blok v okolí rekonstruovaných městských jatek. Prodloužená ulice Masná nám vytváří nejen nové propojení, ale také prostor pro budoucí dostavbu bytových domů navazujících na novostavbu na rohu ulice Janáčkovy, kterou jsme dokončili v loňském roce. Celkově tak do konce tohoto roku budeme mít stabilizovanou strukturu území a budeme se moci zabývat jeho dostavbou,“ uvedla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.
V současnosti je ulice Masná ukončena několik metrů za ulicí Stodolní. Účelem naší stavby je rekonstrukce této stávající komunikace v délce 34,5 metru a její prodloužení k ulici Janáčkově v délce téměř 100 metrů. Takto dojde k propojení ulic Stodolní a Janáčkova. Dostavěný úsek ulice Masné bude vizuálně podoben ulici Stodolní, na kterou naváže. V komunikaci a u parkovacích stání budou položeny žulové kostky, v chodnících pak žulové desky a betonová zámková dlažba na cyklostezce. Celý koncept stavby je bezbariérový, doplněný o vodící prvky pro slabozraké občany.
Jedná se o obousměrnou komunikaci s maximální povolenou rychlostí 30 km/hod, která je doplněna o koridor pro cyklisty jedoucích od ulice Českobratrské. Nově je navržena jednosměrná cyklostezka, která převede cyklisty přes ulici Janáčkovu. Dojde tak k napojení na stávající cyklostezku ulice Českobratrské. Podél komunikace ulice Masné vznikne 10 podélných parkovacích stání, z toho jedno pro zdravotně handicapované. Druhou stranu komunikace orámuje chodník doplněný trvalkovými záhony. Kolem parkovacích míst bude vysázeno osm stromů – dřezovců trojtrnných.
V průběhu stavby dojde také k výměně nevyhovujícího vodovodu i kanalizace a instalaci veřejného osvětlení. Instalovány budou podzemní kontejnery na tříděný odpad. Pro bezpečný průjezd cyklistů i průchod chodců bude nově zřízen sdružený přejezd pro cyklisty a přechod pro chodce přes ulici Janáčkovu, jenž doplní ostrůvek. Ulice Masná bude napojena na ulici Janáčkovu přes zpomalovací práh.
A nové kontury má i navazující veřejný prostor mezi budovou bývalých jatek a plánovanou Rezidencí Stodolní. Multifunkční budovu Rezidence Stodolní, která v centru města nabídne atraktivní bydlení, parkovací místa i komerční prostory, vybuduje v sousedství galerie do konce roku 2026 společnost Linkcity Czech Republic. Investor spolu s městem řeší také veřejný prostor u plánované rezidence, budoucí podoba místa respektuje blízkost galerijní budovy, ale současně představuje také vstupní prostor do komerčních i rezidentních částí objektu tak, aby byly jednotlivé funkce v území provázány. Nová zeleň v daném úseku nabídne volnější trasy pohybu návštěvníků i obyvatel.
Koncept vysvětluje Barbora Markechová, ředitelka pražské společnosti Bogle Architects: „Návrh veřejného prostranství u budoucí Rezidence Stodolní vytváří pěší propojení ulic Porážková a Masná a doplňuje zelené a zpevněné plochy Galerie Plato. Rozlehlá zeleň galerie se v našem návrhu rozpadá na menší ostrůvky a zajímavý koncept zelené dlažební spáry smazává hranice mezi pochozím a zeleným povrchem. Spolu s nepravidelným rozložením stromů tak navozujeme pocit ‚Městského lesa,‘ který poskytuje stín, útulné zóny pro odpočinek i hravý vodní prvek pro horké letní dny.“ Zeleň je přirozenou hlukovou bariérou mezi rezidencí a galerií, díky prvkům zpevněné zatravněné plochy je zajištěna dopravní obslužnost galerie. Definován je též návrh výsadby stromů, břízy himalájské, ambroně západního, muchovníku Lamarckova. Stromy doplní smíšené trvalkové záhony s cibulovinami, mezi kterými nebude scházet krokus či modřenec.
Detailně jsme o záměru výstavby Rezidence Stodolní již informovali viz https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/aktualne/zastupitelstvo-mesto-rozhodlo-o-prodeji-nemovitosti-pro-vystavbu-201erezidence-stodolni201c-spolecnosti-linkcity-czech-republic.