Stížnosti, petice a žádosti o informace k projektu
Stížnosti a petice
- 1. Podnet jazykovych skol k prehodnoceni podminek Projektu, 070111.pdf
- 2. Odstoupeni ABC English od podnetu jazykovych skol, 070328.pdf
- 3. Podnet jazykovych skol - odpoved, 070503.pdf
- 4. Stiznost rodice, 090325.pdf
- 5. Stiznost rodice - odpoved, 090625.pdf
- 6. Petice na ochranu zájmu ZŠaMŠ Ostrčilova, 091125
- 7. Petice na ochranu zájmu ZŠaMŠ Ostrčilova - odpověď, 091218
Žádosti o informace
- 1. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 Sb., 080425.pdf
- 2. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 Sb. - odpoved, 080710.pdf
- 3. Zadost o sdeleni a dolozeni listinnych materialu Policii CR, 080521.pdf
- 4. Zadost o sdeleni a dolozeni listinnych materialu Policii CR - odpoved, 080623.pdf
- 5. Zadost o doplneni sdeleni Policii CR, 080718.pdf
- 6. Zadost o doplneni sdeleni Policii CR - odpoved, 080724.pdf
- 7. Zadost o sdeleni a dolozeni listinnych materialu Policii CR, 080718.pdf
- 8. Zadost o sdeleni a dolozeni listinnych materialu Policii CR - odpoved, 080813.pdf
- 9. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 sb., 081024.pdf
- 10. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 Sb. - odpoved, 081111.pdf
- 11. Zadost o sdeleni a dolozeni listinnych materialu Policii CR, 081103.pdf
- 12. Zadost o sdeleni a dolozeni listinny materialu Policii CR - odpoved, 081111.pdf
- 13. Zadost o vyjadreni Nejvyssi statni zastupitelstvi, 081218.pdf
- 14. Zadost o vyjadreni Nejvyssi statni zastupitelstvi - odpoved, 090122.pdf
- 15. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 Sb., 090213.pdf
- 16. Zadost o poskytnuti informaci dle zak.106 1999 Sb. - odpoved, 090316.pdf
- 17. Zadost o poskytnuti informaci Transparency International, 090330.pdf
- 18. Zadost o poskytnuti informaci Transparency International - odpoved, 090414.pdf
- 19. Dotazy MFDnes, vc. odpovedi, 090602.pdf
- 20. Dotazy tydeniku EURO, vc. odpovedi, 090625.pdf
- 21. Zadost o informace dle zak.106 1999 Sb.,100312.pdf
- 22. Zadost o info dle zak.109 1999Sb. - odpoved, 1003331.pdf
Přílohy k odpovědi na žádost o poskytnutí informací :10. Kopie Dodatku č. 1 Řádu služby obecného hospodářského zájmu, ev. č. 1112D1/2009/ŠK ze dne 10.12.2009 - 23. Dotaz ČT "Proč město dotuje soukromý subjekt vyšší částkou než-li svou příspěvkovou organizaci?" - odpověď, 100824
Odpověď primátora města Ostravy redaktorce týdeníku EURO
1. Můžete prosím stručně popsat původní záměr projektu 1st International School of Ostrava, který SMO podporovalo? Proč tento projekt nakonec nevyšel?
K první části Vašeho dotazu bych rád uvedl, že hlavní myšlenkou vzniku celého Projektu 1st International School (dále jen Projektu) byla snaha vedení města zlepšit nejen jazykovou úroveň obyvatel Ostravy a regionu, pomoci jim s chápáním interkulturních disparit vznikajících díky nově příchozím zahraničním investorům (což jsou mimochodem témata, která jsou ze strany zahraničních investorů velmi sledována), ale především zároveň vytvořit odpovídající podmínky pro vzdělávání dětí těchto investorů. Projekt zároveň slouží nejen jako vzdělávací centrum pro výše uvedené skupiny obyvatel, ale napomáhá rovněž procesu sbližování českých a zahraničních rodin a kultur.
V minulosti bylo naše město neexistencí odpovídající nabídky cizojazyčného vzdělání dětí a nízké jazykové úrovně obyvatel města značně handicapováno. Na základě těchto důvodů bylo již v roce 2004 usnesením Rady statutárního města Ostrava (RMO) číslo 3908/63 ze dne 29. 6. 2004 rozhodnuto o zadání zakázky „Založení mezinárodní školy v Ostravě – studie“ p. Brettovi Greyovi, který jako jediný tehdy měl zkušenosti s českým i cizojazyčným vzdělávacím systémem. V souvislosti se závěry studie a po konzultaci s řediteli středních škol byl založen nový soukromý subjekt 1st International School of Ostrava – soukromé gymnázium, s.r.o., který postupně začal spolupracovat s ostatními subjekty tak, aby byly naplněny výše uvedené cíle.Výše uvedená studie tvoří přílohu č. 1. Nejprve byl nový subjekt umístěn v bývalém výměníku na ulici Ostrčilova. Napříč celým politickým spektrem, v souladu s městským obvodem, po zralých úvahách a jednáních bylo následně přijato RMO usnesením číslo 4736/72 ze dne 2.11.2004, že nově vzniklé centrum vzdělávání vhodně doplní vznikající nabídku Základní školy a mateřské školy Ostrava, Ostrčilova 1, příspěvkové organizace (dále jen ZŠaMŠ) na poli bilingvního vzdělávání, a to i díky výhodné poloze státní základní školy v centru města. Díky skutečnosti, že cílem Projektu hned od začátku nebyly jen děti zahraničních investorů, ale rovněž i samotní obyvatelé města Ostravy, získalo statutární město Ostrava (SMO) na rekonstrukci prostor budovy ZŠaMŠ na ulici Ostrčilově, dotaci z fondu EU v celkové výši 24 280 000,- Kč. Celý Projekt tak od samého začátku zahrnuje základní školu, soukromé víceleté gymnázium a obecně prospěšnou společnost zodpovědnou za celoživotní vzdělávání obyvatel města ohrožených sociálním vyloučením. Velkým úspěchem je, že v minulém roce navíc zahájila činnost zahraniční škola 1st International School of Ostrava, s.r.o. , která vyučuje všechny předměty v jazyce anglickém a plně se vyrovná britským zvyklostem, nejen co se týče potřebné certifikace vzdělání, ale i kvality výuky. Je známým faktem, že zahraniční manažeři mají na své děti vyšší nároky, než je obvyklé. Bez potřebné certifikace a kvality výuky této školy by tito manažeři do regionu vůbec nepřišli. Shrnu-li výše uvedené, celý systém vzdělávání, který byl postupně vyvíjen v souladu s rozhodnutími města v dané záležitosti (doposud jich je již 57), dnes zajišťují tyto subjekty:
- Bilingvní výuku nejmladších garantuje v Projektu ZŠaMŠ pro předškolní děti a děti od 1. do 5. třídy základní školy.
- Bilingvní výuku na vyšším stupni od pátého ročníku základní školy a SŠ pak zajišťuje právě víceleté gymnázium společnost „1st International School of Ostrava - základní škola a soukromé gymnázium“ (dále jen ISO).
- Zahraniční školu, která učí podle mezinárodních osnov a je plně v jazyce anglickém, pak zajišťuje soukromá společnost „1st International School of Ostrava, s.r.o.“ (dále jen ZISO).
- Obecně prospěšná společnost „Education Centre of Ostrava, o.p.s.“ (dále jen ECO) pak zajišťuje celoživotní vzdělávání dospělých.
Co se týče odpovědi na Váš druhý dotaz, musím se důrazně ohradit. O jakém neúspěchu hovoříte? Projekt je naprosto unikátní v podmínkách ČR a v současné době představuje nejen obrovskou konkurenční výhodu oproti jiným místům, regionům ČR, ale především v celém prostoru střední a východní Evropy. Zatímco v roce 2005, kdy byl Projekt zahájen, studovalo na ISO pouze 5 zahraničních studentů, ve školním roce 2008/2009 pak studuje na ISO již 28 cizinců (cca 16 % z celkového počtu žáků) a na ZISO pak 81 cizinců (89 % žáků). Toto navýšení přesně odpovídá poměru nárůstu zahraničních investic v posledních letech. Budeme-li brát do úvahy celkový objem zahraničních investic v regionu za posledních 5 let, jedná se o částku na úrovni 70 mld. Kč. Zatímco v roce 2002 dosahovala míra nezaměstnanosti v Ostravě závratných 19%, ke konci roku 2008 pak klesla na 8 %, a to díky realizovaným investicím. Tyto investice přinesly městu a regionu primárně 12 až 15 tis. nových pracovních míst, celkově pak 20 až 24 tis. nových pracovních míst v navazujících službách. Tato nová pracovní místa představují pro státní rozpočet úsporu na úrovni 4,8 mld. Kč ročně ve formě nevyplacených dávek. Směle můžeme odhadnout, že více než jedna třetina těchto investic přišla do regionu díky odhodlání města zřídit a podporovat Projekt. Pravděpodobně by zde celá řada investorů v čele s investicí Hyundai nebyla, pokud by Projekt neexistoval. Informace a podpůrné dopisy investorů naleznete v příloze č. 2. O důležitosti Projektu pro město, region i ČR svědčí rovněž fakt, že samotná existence mezinárodní školy byla mimochodem uvedena v jedné z příloh vládního usnesení č. 550/2006 ze dne 10. 5. 2006, a to ve Smlouvě mezi Českou republikou a společností Hyundai Motor Company upravující vzájemné závazky. Tento závazek Česká republika, kraj a město splnily velmi dobře.
Z čeho tedy soudíte, že Projekt nevyšel?
Bohužel v posledních letech jsme svědky tolik typické české závisti, město je osočováno ze zvýhodňování soukromého subjektu na úkor skvělého státního školství. Nezlobte se, ale tuto skutečnost naznačuje i schéma a struktura Vašich dotazů, které přesně kopírují otázky těchto lidí, kteří u zrodu a prosazování Projektu nikdy nebyli a pro rozvoj města v tomto ohledu nic neudělali. Dlouho jsem uvažoval, jestli má smysl se Vašimi dotazy dále zabývat, či využít odpovědi, které byly již SMO v minulosti několikrát vypracovány, rozhodl jsem se ale jinak. Jsem připraven nejen zveřejnit obsah a strukturu tohoto rozhovoru na webových stránkách města tak, aby i v budoucnu všichni novináři nalezli odpovědi okamžitě, ale spolu se zveřejněním svých odpovědí jsem připraven uveřejnit všechny možné dokumenty a rozhodnutí orgánů města, které máme k dispozici. Čtenáři tak budou moci na těchto webových stránkách města shlédnout všechny dokumenty a stížnosti, které ze strany těchto lidí byly na město směřovány (viz příloha č. 5, příloha č. 9 a příloha č. 10). Pro představu - kvůli angažovanosti těchto lidí zastupitelstvo statutárního města Ostrava (ZMO) jednalo o tomto Projektu 16krát (předmětná usnesení zastupitelstva města jsou obsažena v příloze č. 3), RMO pak 41krát (předmětná usnesení rady města jsou obsažena v příloze č. 4), a to nepočítám jednání politických klubů, komisí a výborů orgánů města, či běžných jednání. Mám pocit, že dnes pro tyto lidi je systematická kampaň proti Projektu pouze příjemným koníčkem, který však bohužel zbytečně zatěžuje nejen úředníky města, ale i všechny pracovníky kontrolních orgánů, kteří správnost Projektu prověřovali či právě prověřují. Doposud již bylo podáno 12 podnětů k prověřování a kontrole Projektu. Přitom do dnešního dne nebylo shledáno jakékoliv pochybení.
O cílené snaze a kampani proti úspěchu Projektu svědčí i skutečnost, že na zasedání ZMO v květnu 2009, které se naposled věnovalo danému tématu, byl znovu projednáván koncepční materiál, který se zabýval budoucností Projektu. ZMO, až na zástupce opoziční komunistické strany, nalezlo jasný a zřetelný názor, jak přes neutuchající snahy úzké skupiny lidí pokračovat v úspěšném Projektu a zajistit tak udržitelnost Projektu, významné konkurenční výhody města (usnesení číslo 2050/28, ze dne 27.5.2009). Zároveň RMO svým usnesením číslo 7740/98 ze dne 26.5.2009 rozhodla o revizi a úpravě všech závazků mezi jednotlivými členy Projektu a městem.
2. Podle dostupných informací gymnázium (resp. společnost 1st International School of Ostrava – soukromé gymnázium s.r.o.), chtělo otevřít i základní školu (přejmenování na 1st International School of Ostrava – základní škola a gymnázium s.r.o.) ZŠ a MŠ Ostrčilova, mělo SMO o této záležitostí informace? Co si myslíte o počínání tohoto subjektu?
Skutečnost je zase trochu jiná. Jednalo se pouze o testování zájmu. Moravskoslezský kraj – odbor školství Krajského úřadu i městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz (jako zřizovatel ZŠaMŠ) byl o kroku ISO písemně informován (příloha č. 8). Navíc Moravskoslezský kraj dal k tomuto kroku kladné doporučení, na základě kterého bylo získáno příslušné povolení MŠMT. Faktem a impulzem pro tento krok ISO bylo, že výuka v kompetenci ZŠaMŠ byla ze strany zahraničních investorů v minulosti velmi kritizována. Existovala obava, že tento subjekt, i díky své cílené kampani vůči Projektu, nebude moci garantovat svůj podíl na Projektu. Vedení ISO tak prokázalo naopak poměrně pružnou reakci a povolení pro základní školu získalo s tím, že po dohodě s partnery Projektu zatím nebude bilingvní výuku na nižším stupni realizovat a ani nerealizuje. Vedení ISO tak přirozeně reagovalo na ohrožení Projektu, a to právě proto, že tito lidé pomáhali městu Projekt spoluvytvářet. Domnívám se, že bez podpory města, vůle jeho zastupitelů a odhodlání zástupců společnosti ISO by tento Projekt v části bilingvního vzdělávání vůbec neexistoval.
Obavy investorů vycházely především ze zkušeností minulých let, kdy se ZŠaMŠ nepodařilo udržet projekt výuky dětí z Francie pro společnost Dalkia a děti manažerů ArcellorMittal raději odešly studovat do mezinárodní školy v Krakově. ZŠaMŠ měla snahu a je zapojena do projektu „Vzdělávání žáků, kteří jsou dětmi osob se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie na základních školách Moravskoslezského kraje“ jako dalších 6 škol, kdy tyto školy dostávají finanční prostředky na výuku cizinců v češtině. Manažeři však díky svým krátkodobým kontraktům preferují plnou výuku v angličtině a výuka češtiny, byť pro cizince, je pro ně problematická.
Díky skutečnosti, že projekt bilingvního vzdělávání ISO byl v regionu a stále je naprosto ojedinělý svým rozměrem a kvalitou výuky, která se rychle mezi zahraničními manažery roznesla, oslovily ISO i některé další společnosti, např. Tatra Kopřivnice, které požádaly vedení ISO o zavedení takovéto výuky i do ostatních částí regionu z důvodu komplikovaného dojíždění dětí do Ostravy. Jakmile se tato informace dostala ke garantovi části Projektu ZŠaMŠ, navštívila zástupkyně vedení ZŠaMŠ radu města Kopřivnice, kde snižovala důvěryhodnost nejen garanta části Projektu – ISO, ale Projekt jako takový.
3. Kolik peněz od kraje, města Ostrava a MŠMT postupně získal původní projekt 1st International School of Ostrava a konkrétně 1st International School of Ostrava – soukromé gymnázium s.r.o.? (Tyto tři strany jste zmínil podle zápisu na zastupitelstva)
SMO poskytlo neinvestiční dotace v období od 2005 do června 2009 v rámci realizace Projektu ve prospěch 1st International School of Ostrava – soukromé gymnázium s.r.o. ve výši:
- 10.778.000,- Kč – před přijetím řádu služby obecného hospodářského zájmu (na základě jednotlivých smluv o poskytnutí účelové neinvestiční dotace),
- 6.699.000,- Kč – v rámci Řádu služby obecného hospodářského zájmu ze dne 19.6.2007 formou vyrovnávacích plateb.
Co se týče výše uvedeného, musíme si uvědomit, že otevření školy není jednoduchým počinem a představuje pro své zřizovatele obrovské riziko v podobě neexistující poptávky. Je to typická „Chicken and Egg story“. Zahraničním investorům pro definitivní rozhodnutí o příchodu do regionu chybí existence mezinárodní školy, zřizovatelům školy pak děti zahraničních manažerů. Uvedené podpory proto odrážejí zvýšené vstupní náklady, které ve spojitosti s novou školou bylo potřeba na startu soukromou společností vynaložit. Zřizovatelé jsou v situaci, kdy musí otevřít všechny třídy, ale obsazenost těchto tříd je minimální.
Navíc SMO požadovalo již v úvodní fázi Projektu po ISO nadprůměrné výkony. Jednalo se především o skutečnost, že cílem ISO nebylo najímat běžné, řadové kantory, ale specialisty ze zahraničních škol. Dle mých dostupných informací se náklady na jednoho takového kantora pohybují na úrovní 100 tis. Kč měsíčně! Tento standard si mimochodem vymínila společnost Hyundai Motor Company. ISO tak muselo v úvodní fázi Projektu nejen čelit neexistenci poptávky, ale zároveň nadprůměrně zaplatit zahraniční kantory.
Na všechny finanční prostředky, které SMO podpořilo ISO, jsou prováděny průběžné čtvrtletní kontroly, a na částku, kterou SMO podpořilo ISO před existencí řádu veřejné služby, byl proveden hloubkový audit. Ani tento audit, ani žádná jiná kontrola neprokázaly zneužití a nehospodárné využití veřejných prostředků – (kopii protokolu naleznete zde).
Co se týče prostředků Moravskoslezského kraje a MŠMT, ISO čerpá krácené dotace dle normativů na žáka stejně jako všechny soukromé školy v republice a ZISO veřejné prostředky vůbec nečerpá. Tato skutečnost je poslední etapou Projektu, kdy hned od počátku chtělo město, aby zahraniční výuka (ZISO) byla finančně zcela na veřejných zdrojích nezávislá.
4. Také jste podle zápisu řekl „1st International School of Ostrava je pro tento region důležitá jako dálnice. Dálnice stojí 60 miliard korun, 1st International School of Ostrava stála zatím řádově město desítky milionů korun, ale má srovnatelný význam,“. Stojíte si za tímto výrokem?
Při rozhodování zahraničních investorů o umístění investice hrají kromě tvrdých infrastrukturních podmínek, cen pozemků, pobídek na pracovní místa, slev na dani apod. také podstatnou úlohu tzv. měkké lokalizační faktory (kvalita života daného místa – kultura, sport, školství a možnost nabídnout služby i pro příchozí zahraniční manažery). Vznik zahraniční školy byl vyžadován zahraničními investory přicházejícími do regionu. Absence mezinárodní školy v regionu byla dlouhou dobu jedním z omezujících faktorů pro příchod zahraničních investorů. Jednou ze základních podmínek při jednáních se společností Hyundai, na kterých jsem byl osobně přítomen, byla právě existence 1st International School. Korejská strana chtěla znát velmi podrobné detaily, kromě obecných podmínek i to, zda osnovy vyhovují mezinárodním standardům, jestli se jedná jenom o střední, nebo i základní školu, případně školku atd.
Polemizovat o tom, jestli větší přínos má dálnice nebo mezinárodní škola, je zbytečné. I relativně malá investice nebo pobídka může rozhodnout o úspěšnosti snahy umístit v regionu moderní hi-tech technologie. O potřebnosti „měkkých“ a „tvrdých“ lokalizačních faktorů lze pouze uvést, že je nelze oddělit, vždy musí jít ruku v ruce. O tom, že je město ve svých snahách úspěšné, hovoří fakta o investicích v regionu, ale to bych opakoval již svou odpověď na Vaši první otázku.
5. Je podle vás v pořádku, že Dům volného času získal soukromý subjekt a nikoli příps. org. ZŠ a MŠ Ostrčilova?Nájem, který zde 1st International School of Ostrava s.r.o. platí vám přijde přiměřený?
Ano, je to naprosto v pořádku. A to nejen podle mě, ale taky podle rozhodnutí orgánů města, které Projekt neustále a kontinuálně podporují. Poskytuji Vám tímto všechna usnesení RMO a ZMO. V této souvislosti je potřeba zmínit, že i při obměně členů zastupitelstva podpora této školy zůstala stejná. O cílené podpoře města svědčí i počet materiálů, které již orgány města v dané souvislosti projednávaly (mimo jiné podpora vzniku ZISO - usnesení RMO č. 4329/M20 ze dne 29.5.2008). Připomínám, že orgány města nikdy nejednaly v rozporu s hlavním cílem Projektu a nikdy se tak nebudou moci chovat, protože by poškodily zájmy města a jeho obyvatel. V době, kdy je ze strany pí P., pí N. a pí S. vedena cílena kampaň proti základním cílům Projektu, není možné, aby RMO rozhodla v rozporu se svými předchozími rozhodnutími. Proto bylo rozhodnutí o nájmu přijato RMO jednomyslně.
O uzavření smlouvy o nájmu nebytových prostor v budově č.p. 2925 v k.ú. Moravská Ostrava (Ostrčilova 19 – Středisko volného času, Ostrava – Moravská Ostrava, příspěvková organizace - SVČO) rozhodla rada SMO svým usnesením číslo 4666/M23 dne 30.6.2008, a to postupem normovaným zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů, a v souladu se Směrnicí č. 2/2005 „Zásady vztahů orgánů města k příspěvkovým organizacím zřízeným SMO“ po předchozím zveřejnění záměru SMO na úřední desce MMO od 10.6.2008 do 25.6.2008. Smlouva o nájmu byl uzavřena dne 17.7.2008, a to mezi SVČO, na straně pronajímatele, a společností 1st International School of Ostrava, s.r.o. Výše nájemného vychází z obvyklého nájemného v nemovitostech města na ul. Ostrčilova a činí 250 Kč za m2 a rok (bez služeb). Po prvním školním roce můžeme působení ZISO v tomto objektu spolu s vedením SVČO velmi kladně hodnotit. V příloze č. 8 přikládáme rovněž prohlášení ředitelky SVČO a vedení ZISO.
6. Proč došlo k založení obecně prospěšné společnosti Education Centre of Ostrava?
Nutnost založení neziskové organizace bylo zmíněno již v roce 2004 v „Návrhu postupu založení mezinárodní školy v Ostravě“, strana 27 (viz příloha č. 1). Rada města o tomto materiálu jednala dne 2.11.2004 viz. usnesení rady města 4736/72. Tento typ společnosti má lepší možnosti získávat finanční prostředky z více zdrojů. ECO zajišťuje realizaci Projektu v oblasti neformálního vzdělávání dospělých osob s prioritním zaměřením na občany ohrožené sociálním vyloučením. Usnesením rady města Ostravy č. 8871/137 ze dne 9.5.2006 bylo vyhlášeno otevřené výběrové řízení na nového partnera Projektu. Usnesením RMO číslo 9064/141 ze dne 6.6.2006 bylo rozhodnuto o výběru obecně prospěšné společnosti ECO, se kterou byla, jako s ostatními partnery, uzavřena smlouva o partnerství.
7. Byl jste do této o.p.s. jmenován zastupitelstvem SMO?
Ne, zastupitelstvu města tato pravomoc nepřísluší. Do dozorčí rady ECO mě jmenovali sami zástupci společnosti. Jelikož cítím odpovědnost za celý Projekt, který jsem od začátku spoluvytvářel a uvědomoval jsem si jeho důležitost pro město, souhlasil jsem. Primátor je statutárním orgánem SMO, které je nositelem, realizátorem a garantem Projektu, takže má osobní angažovanost v této záležitosti, ať se týká kterékoliv z oblastí vzdělávání, či kteréhokoliv partnera Projektu, je vždy plněním úkolů příslušejících k výkonu funkce primátora, jakožto veřejné funkce.
8. Podle jakého klíče se měly dělit peníze plynoucí do této o.p.s a proč v roce 2007/2008 ZŠ a MŠ Ostrčilova nedostala dohodnuté peníze z této o.p.s.?
Pokud je mi známo, neexistuje žádný smluvní vztah, který by zavazoval ECO k jakémukoliv financování ZŠaMŠ. Existuje pouze účelové vázání darů rodičů ve prospěch ZŠaMŠ v celkovém objemu 1 279 tis. Kč, které bylo řádně společností ECO vypořádáno. Každý dárce obdržel ze strany ECO dopis, který ho informoval o tom, že dar byl řádně ZŠaMŠ převeden. ECO je společnost řádně auditovaná, výroční zprávy vč. auditů jsou k dispozici veřejně na internetových stránkách společnosti. Celkově pak ZŠaMŠ obdržela od společnosti ECO více než 2,5 mil. Kč.
V souvislosti s výše uvedeným si dovoluji poukázat na výzvu ECO ze dne 20.8.2008 adresovanou ředitelce ZŠaMŠ k prokázání použití přijatých prostředků z ECO a dále i prohlášení správní rady ECO, jež jsou uveřejněné na webových stránkách ECO www.ec-ostrava.cz, přičemž z uvedeného prohlášení správní rady cituji:“
Kde jsou peníze od dárců
Protože pokud bychom byli takoví, jak jsme popisování v dopisech, které Vám - rodičům posílá „management ZŠ Ostrčilova“, tak na účtu o.p.s. by nebyly žádné prostředky. Ale opak je pravdou na účtu o.p.s. je k dnešnímu dni 5.793.478,- Kč a 57.729,- Euro.
Na našich internetových stránkách je výzva k přihlášení se do Projektu podpory vzdělávání a žadatelé měli možnost se přihlásit s dalšími požadavky na příspěvky, což však ZŠ a MŠ Ostrčilova neučinila. Naopak jsme, dle dispozici s dary přijatými konkrétně na příspěvek pro ZŠ a MŠ Ostrčilova, vyzvali paní ředitelku, aby doložila použití darů poskytnutých o.p.s., což je běžný postup a i ostatní obdarovaní tento postup dodržují. Není to naše zvědavost, ale je to ochrana našich dárců, kteří tak díky nám prokazují poskytnutí darů v souvislosti s ustanoveními zák. č. 586/1992 Sb. o daních z příjmu.
Pro Vaši informaci bylo prostřednictvím o.p.s. přijato účelově vázaných darů poskytnutých pro ZŠ a MŠ Ostrčilova celkem Kč 1.264.000,- smluvně bylo zavázáno poskytnout Kč 1.279.000,-, 15.000,- Kč není dosud na účet o.p.s. uhrazeno. ZŠ a MŠ Ostrčilova obdržela od o.p.s. celkem Kč 2.554.984,22 plus byly pořízeny pomůcky, které byly k dispozici žákům. Není zde tudíž pochybnost o tom, zda jsme podpořili ZŠ v rámci Projektu či nikoliv. Přesto jsme stále připraveni pro další podporu této školy, především proto, že má v našem Projektu místo. Celé prázdniny jsme intenzivně pracovali s našimi partnery na koncepci 1st international School of Ostrava a měli jsme představu o dalším propojení dětí, které se spolu naučili komunikovat i v anglickém jazyce při odpoledních výukách či aktivitách, bohužel naše náměty zůstaly bez odezvy vedení ZŠ a MŠ Ostrčilova.“
Na základě mně dostupných informací lze usoudit, že ZŠaMŠ odmítá možnost spolufinancování výuky a učebních pomůcek v bilingvních třídách, společností ECO, jak tomu bylo dříve a bylo to tak od počátku Projektu městem myšleno. Lze mít za to, že je tato situace nadále ze strany vedení ZŠaMŠ před veřejností a rodiči mylně interpretována.
Je to paradox, neboť SMO obdrželo ze strany nespokojených českých rodičů ZŠaMŠ stížnost na vynucování si darů ze strany paní ředitelky (stížnost je obsažena v příloze č. 5). Podmiňuje totiž setrvání dětí v bilingvních třídách darem ve výši 20.000,- Kč. SMO požádalo MŠMT o prošetření celého postupu. Paní Mgr. Olga Hofmannová – ústřední školní inspektorka, sdělila SMO, že Česká školní inspekce celou situaci prošetřila a stížnost na požadování finančních darů vyhodnotila za důvodnou (příloha č. 6). Vzhledem k tomu, že ZŠaMŠ již při podávání žádosti na MŠMT o udělení povolení výuky některých předmětů v cizím jazyce musí mít zajištěno financování, není možné dary, jako nenárokové složky finančního plánu školy považovat za finanční krytí. Pokud vedení ZŠaMŠ toto zajištěno nemělo, dopustilo by se takto výrazného pochybení a SMO by muselo celou záležitost důkladně prošetřit.
Co se týče finančních prostředků poskytnutých ECO z rozpočtu SMO, tak ty byly poskytnuty výlučně za účelem plnění závazků ECO v oblasti neformálního vzdělávání dospělých osob a při pravidelných kontrolách nebylo zjištěno žádné pochybení. Pokud byly poskytovány finanční prostředky ZŠaMŠ z rozpočtu SMO, byly poskytovány vždy přímo, nikoliv prostřednictvím ECO.
Věříme, že momentálně probíhající auditní šetření ze strany SMO tyto výše popsané skutečnosti neprokáže. Se závěry tohoto šetření Vás seznámím, jakmile mi budou známy. Zároveň Vám postupuji dosavadní kontrolní zjištění.
9. Co si myslíte o projektu 1st International School of Ostrava s.r.o.? Je to podle vás oficiálně řízená škola?
Co si představujete pod pojmem oficiálně řízená škola? Mohu se pouze domnívat, že vycházíte z dotazu JUDr. P., případně ostatních, která podobný typ dotazu již několikrát, ať už přímo či nepřímo, vznesla vůči SMO. Tento dotaz se týkal zřízení ZISO.
Podle mých informací subjekt ZISO vznikl dne 10.10.2007 s cílem provozování zahraniční školy ve smyslu školského zákona č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů, akreditované u Council of International Schools – CIS, ve které bude probíhat výuka všech předmětů výlučně v anglickém jazyce. Společnost ZISO předložila SMO rozhodnutí MŠMT ČR č.j. 8274/2008-22 ze dne 29.5.2008, jímž bylo této společnosti povoleno plnění povinné školní docházky v zahraniční škole na území ČR pro období od 1.9.2008 do 31.8.2010.
Jelikož v podobném schématu fungují všechny zahraniční školy na území České republiky, mám za to, že tato škola je oficiálně nejen zřízená, ale i řízená.
10. Nemohou mít děti cizinců, které navštěvují 1st International School of Ostrava s.r.o., v budoucnu problém s uznáním jejich vzdělání např. v jejich domovských zemích?
Naopak! Tato škola je založena právě dle požadavku zahraničních manažerů, kteří požadují nejen mezinárodní certifikaci výuky, ale především celkově vyšší standard školy. ZISO zakoupila velmi drahou licenci na využívání metodiky IPC „International Primary Curriculum“, která zaručuje ZISO mezinárodně platný standard. Vysvědčení je platné jak v zahraničí, tak na veškerých základních školách v ČR. Kontrolním orgánem ZISO je COBIS a škola navíc požádala o kontrolní inspekce v rámci procesu akreditace CIS.
COBIS – Rada britských mezinárodních škol
CIS – Rada mezinárodních škol
ZISO má licenci na užívání mezinárodně platné metodiky International Primary Curriculum (IPC), které jí umožňuje vydávat vysvědčení na základě standardizovaného hodnocení. Vstoupila do procesu akreditace britského COBIS a Rady mezinárodních škol CIS. Na základě úspěšně provedené hloubkové inspekce ze dne 5. května 2009 přešla ZISO z tzv. stavu přidruženého členství na stálé členství v CIS. ZISO je tak prvním mimopražským subjektem, který je platným členem Rady mezinárodních škol. Má 3 garanční mezinárodní školy, které splňují jednu z podmínek úspěšného absolvování akreditačního procesu.
Vysvědčení ZISO je dokumentem, který je vydáván v souladu s platným povolením MŠMT pro vzdělávání žáků v rámci povinné školní docházky v ČR dle školského zákona (tzv. zahraniční škola na území ČR). Vzdělávací program, který vychází z učebních osnov platných v Anglii, je dle vyjádření QCA ( Qualifications and Curriculum Authority ) ZISO oprávněna užívat. IPC je metodika, která umožňuje škole implementovat britské osnovy do výuky.
Čeští žáci jsou zároveň registrováni na partnerské základní škole, kde podstupují rozdílové zkoušky z češtiny a českých reálií. Vysvědčení ze zahraniční školy tedy platí pro žáky s cizí státní příslušností a české žáky shodně s tím rozdílem, že český žák zároveň dostává české vysvědčení se známkami z výše uvedených předmětů. Dokladem mezinárodní platnosti jsou mj. i úspěšné a bezproblémové přestupy všech žáků, kteří spolu se svou rodinou v minulém roce měnili své bydliště, resp. školu, kde plní povinnou školní docházku.
11. Z výroční zprávy Education Centre of Ostrava vyplývá, že přes svou evidentní obecně prospěšnou funkci, EDO například poskytla půjčku 598 000 Kč Janu Petrusovi, který vykonává funkci předsedy správní rady. ECO navíc neplní ani své zákonem danou povinnost svolávat správní radu. Jak se toto dá vysvětlit?
Jako člen dozorčí rady mohu říci, že půjčka v uvedené výši byla řádně projednána a byla poskytnuta se souhlasem soukromého dárce. ECO inkasovala navíc příjem v podobě úroku, protože půjčka byla v řádném termínu a s úroky vrácena. Tato skutečnost je součástí řádného auditu ECO a je k dispozici na webových stránkách ECO.
Vaše informace nejsou správné, dle mých údajů se správní rada scházela v řádných termínech.
12. Co si myslíte o tom, že si 1st International School of Ostrava nechalo zaregistrovat tuto značku poté, co z rozpočtu města bylo vynaloženo přes půl milionu korun na propagaci projektu „Projekt celoživotního vzdělávání 1st International School of Ostrava“, a to bez vědomí SMO?
„Projekt celoživotního vzdělávání 1st International School“ je název projektu, prostřednictvím kterého SMO získalo dotaci z EU na rekonstrukci půdního prostoru školy a dotaci na materiální a technické vybavení prostor 4. nadzemního podlaží objektu školy. Tento projekt spolufinancovaný fondy EU je zaměřen na celoživotní vzdělávání osob, obyvatel Ostravy a jako takový je nedílnou součástí celého vzdělávacího Projektu. Realizátorem projektu – vedením kurzů celoživotního vzdělávání – byla na základě výběrového řízení řádně vybrána společnost ECO. Na základě komunikace s Řídícím orgánem Společného regionálního operačního programu 2004 – 2006 (SROP) bylo umožněno městu částečně využít tyto zrekonstruované prostory a vybavení k účelům výuky ISO a ZŠaMŠ. Byť dotační titul nebyl určen k podpoře vzdělávání žáků základních škol a studentů středních škol, SMO argumentovalo ve studii proveditelnosti projektu spolufinancovaného fondy EU hospodárným využitím pořízeného majetku. Řídící orgán SROP (Ministerstvo pro místní rozvoj) toto rozvržení vzal na vědomí, a to ve svém dopise ze dne 1.10.2007, č.j. 32670/07-41. Centrum pro regionální rozvoj provedlo kontrolu „na místě“ a neshledalo ze strany SMO žádné pochybení. Veškerou dokumentaci k tomuto projektu včetně ucelené komunikace Vám rovněž postupuji v příloze č. 7.
Tolik na vysvětlenou k úloze projektu spolufinancovaného z fondů EU v rámci celého Projektu. Co se týče Vašeho dotazu směřujícího na využití prostředků, které byly určeny k propagaci projektu, jsou Vaše informace mylné. Na publicitu projektu spolufinancovaného z fondů EU bylo vyčleněno celkově 55 tis. Kč. Tyto peníze byly určeny na povinné zveřejnění informací o spolufinancování projektu fondy EU. Rozhodně se SMO nikdy finančně nepodílelo na vytvoření loga společnosti ISO. Značka „1st International School of Ostrava“ byla městem Ostrava od začátku Projektu chápána jako součást partnera Projektu, ISO. Došlo tak v podstatě k využití obdoby této značky pro potřeby Projektu.
13. Kdy sjedná SMO nápravu ke stanovisku ÚOHS, že „poskytování podpor v letech 2005/2006 pro ISO nebylo řešeno z hlediska pravidel veřejné podpory, ani v souladu s pravidlem de minimis"?
Provedenými kontrolami Projektu nebylo zjištěno žádné porušení zákona z hlediska pravidel ES pro veřejné podpory, zejména pak z hlediska č. 87 ods. 1 Smlouvy o založení ES, tj. ve smyslu veřejné podpory neslučitelné se společným trhem, a tedy nedovolené. Vzhledem ke skutečnosti, že v posuzovaném případě, tj. při poskytování účelových neinvestičních dotací společnosti ISO v letech 2005 a 2006 nebyla zjištěna existence hrozby narušení hospodářské soutěže či přímé narušení hospodářské soutěže a ani jakýkoliv dopad na obchod mezi členskými státy EU (tj. naplnění podmínek pro neslučitelnost veřejných podpor se společným trhem), nebyla ze strany SMO učiněna v tomto směru žádná opatření (zjednání nápravy).
14. Proč SMO podporuje/podporovalo soukromou firmu na úkor ostatních škol?
Základním cílem Projektu bylo vytvořit věcné a personální podmínky pro vznik zahraniční školy. Tento Projekt založený na kvalitním vzdělávání je pro SMO velmi významný, posunuje ho do středu zájmu zahraničních i tuzemských investorů, a je tak nezbytným předpokladem úspěchu města.
Projekt je založen na vzájemné spolupráci základní školy a soukromé střední školy. Na začátku Projektu management ISO zajistil rodilé mluvčí, zahraniční výukové texty, metodiku výuky a převzal na sebe garanci úrovně výuky v anglickém jazyce na obou školách.
SMO podporovalo a podporuje ISO, protože poskytování formálního středoškolského vzdělávání na úrovni 4-letého a 8-letého gymnázia s výukou vybraných předmětů v anglickém jazyce není v Moravskoslezském regionu zajištěna vůbec, když tuto službu nenabízí žádný subjekt. Vzdělávací aktivita ISO je proto službou nezbytnou a potřebnou z hlediska obecného hospodářského zájmu.
SMO podporuje ZISO, protože tato škola, jako jediná v Moravskoslezském kraji, vyučuje výlučně v cizím jazyce a její absolventi získávají uznané vzdělání ve světě. Neshledávám, že by byla poskytována podpora na úkor jiných subjektů.
ZMO svým usnesením č. 2050/28 ze dne 27.5.2009 schválilo novou koncepci poskytování peněžních prostředků v oblasti formálního vzdělávání, a to formou grantového systému, který je v současné době zpracováván.
Doplnění informací ke dni 5.3.2010: Dotační program na podporu bilingvní a cizojazyčné výuky ve školách se sídlem na území SMO pro rok 2010 byl schválen zastupitelstvem města usnesením č. 2663/33 ze dne 16.12.2009 a vyhlášen v lednu 2010 . Podrobnější informace naleznete viz odkaz výše.
Další podklady k projektu 1st International School of Ostrava
- 1. Vznik projektu 1st International School of Ostrava
- 2. Investiční projekt celoživotního vzdělávání 1st International School
- 3. Usnesení orgánů statutárního města Ostravy k projektu
- 4. Smluvní dokumentace k projektu
- 5. Stížnosti, petice a žádosti o informace k projektu
- 6. Kontroly, inspekce a komunikace s ÚOHS
- 7. Ostatní informace