Handicapovaní se mohou v Ostravě snáze orientovat díky interaktivní mapové aplikaci

26/7 2024

Už 1 800 ostravských objektů bylo zmapováno a zveřejněno v interaktivní mapě přístupnosti města Ostravy a na webu Bez bariér Ostravsko. Handicapovaní, využívající k pohybu ortopedický vozík, stejně jako senioři se zhoršenou mobilitou, ale třeba i rodiče s kočárky, mohou na jednom místě nalézt potřebné informace, dříve, než vyrazí na cestu a zjistit tímto způsobem, zda je jejich cíl bezbariérový, tedy samostatně přístupný, nebo zda budou potřebovat doprovod či v opačném případě jde o zcela nepřístupné místo.

Handicapovaní se mohou v Ostravě snáze orientovat díky interaktivní mapové aplikaci

Označení bezbarierového přístupu. Ilustrační foto. Autor: MMO

Objekty jsou v mapě barevně rozlišeny podle stupně bezbariérovosti od objektů přístupných, které jsou značeny zelenou barvou až po místa pro handicapované obtížně přístupná nebo nepřístupná, která jsou červená. Nově jsou v mapě situovány zrušené či přemístěné provozovny, jež jsou v mapě přístupnosti označeny černě, z větší části se jedná o pošty. „Vozíčkáři“ tak neváží cestu nadarmo, pakliže se před jejím započetím informují třeba prostřednictvím aplikace.

„Na zmíněné interaktivní mapě a webu je nyní uveřejněno již více než 800 objektů z oblasti veřejné správy, zdravotnictví, kultury, služeb i gastronomie a přes 1 000 nástupišť tramvajové, trolejbusové a autobusové dopravy městské hromadné dopravy města Ostravy. Mapa je postupně aktualizována, nově byl zmapován například zrekonstruovaný Sportovní areál Poruba, muzeum Futureum v areálu Dolních Vítkovic, City Campus Ostravské univerzity a řada dalších míst,“ konstatovala náměstkyně primátora Hana Tichánková.

Kýžené informace naleznou zájemci na interaktivní mapě přístupnosti města Ostravy viz https://mapy.ostrava.cz/mapa-pristupnosti/mapa/ a webu Bez bariér Ostravsko viz https://www.ostrava-bezbarier.cz/. Každý zmapovaný bod nese řadu atributů, které mohou ve svém důsledku znamenat rozhodnutí, zda se „vozíčkář“ do místa vypraví. Zájemce v mapě nalezne krom základních informací, obsahujících adresu, detaily ke vstupu do budovy, třeba šířku dveří a průchodů, sklony ramp, interiéru, existenci výtahu či plošin, schodů a specifikaci povrchů, dostupnosti parkování či toalet.

Na mapování jednotlivých míst spolupracují handicapované osoby, pohybující se na ortopedickém vozíku, neboť jsou schopny nejlépe objekty posoudit a všimnout si i skutečností, které zdravý člověk vůbec nevnímá. V Ostravě tak spolupracuje specialista pro architektonické bariéry odboru územního plánování a stavebního řádu, pohybující se na vozíku se zástupci Ostravské organizace vozíčkářů. Jejich spolupráce je praktická a výjimečná. Předseda Ostravské organizace vozíčkářů Tomáš Dvořák doplňuje: „Děkuji za podporu města a jednotlivých městských obvodů, jsem velmi rád, že projekt pokračuje, je pro nás přínosný. My se podílíme na mapování jednotlivých objektů, naše zjištění pak sdílíme se zaměstnancem magistrátu, taktéž vozíčkářem, který naše postřehy dále řeší. Vozíčkáři systému využívají, praktické jsou například informace bezbariérovosti zastávek, zda jsou přístupné a pro nás přívětivé. Ceníme si také jednotnosti systému napříč republikou, větší města tento způsob informování přijaly za své a my se tak můžeme jednodušeji zorientovat při případném cestování i v dalších městech.“

Magistrát města se dlouhodobě zabývá monitorováním veřejných staveb z pohledu jejich užívání osob s omezenou schopností pohybu. Tyto stavby nejen podrobně monitoruje, ale také navrhuje jejich úpravy tak, aby se staly bezbariérovými. Současně se snaží o lepší informovanost těžce zdravotně postižených občanů, zejména osob odkázaných na ortopedický vozík. Odbor územního plánování a stavebního řádu inicioval již v roce 2016 zmapování budov určených pro užívání veřejnosti z hlediska jejich bezbariérové přístupnosti. Hodnocení objektů je prováděno dle celostátní Metodiky kategorizace přístupnosti objektů zpravidla přímo osobami, jež využívají k pohybu vozíku. Výstupy jsou použity na tvorbu aktualizací Generelů bezbariérových tras a dopravy města Ostravy, využívány jsou i pro návrhy a doporučení bezbariérových úprav.

 „Mapa přístupnosti vznikla a je průběžně rozvíjena i aktualizována oddělením geografického informačního systému Magistrátu města Ostravy ve spolupráci s odborem územního plánování a stavebního řádu a Ostravskou organizací vozíčkářů. Oddělení geografického informačního systému města zajišťuje technickou stránku projektu, aby handicapovaným usnadnil každodenní pohyb po městě,“ uzavřela Andrea Hoffmannová, náměstkyně primátora.