Bezruči jsou Divadlem roku 2024
Divadlo Petra Bezruče získalo Cenu divadelní kritiky v kategorii Divadlo roku. Ceny divadelní kritiky jsou výroční ocenění za umělecké výkony v rámci českého divadla, udělované od roku 2014 na základě hlasování kritiků. Anketu mezi kritiky pořádá a ceny uděluje časopis Svět a divadlo (SAD). Slavnostní vyhlášení letošního ročníku proběhlo 16. 3. 2025 v Praze.
Divadlo Petra Bezruče. Foto: bezruci.cz
Divadlo Petra Bezruče patří mezi umělecky nejvýraznější divadelní soubory v České republice. Cílovou skupinou jsou v největší míře mladí diváci, studenti středních a vysokých škol. Divadlo však s oblibou navštěvuje také střední i starší generace. Bezruči kladou důraz na moderní divadlo, tvůrčí rozmanitost i progresi a pravidelně spolupracují s předními českými režiséry a režisérkami s výrazným autorským rukopisem. Ředitelem divadla je od roku 2024 Filip Krejčí. „Získat ocenění Divadlo roku je pro nás nejen obrovskou ctí, ale také závazkem. Velice si tohoto ocenění vážíme – je pro nás motivací dál hledat a tvořit. Děkuji našemu souboru, uměleckému vedení i všem dalším složkám divadla, bez nichž by žádná inscenace nevznikla,“ říká k ocenění.
Od srpna 2019 stojí v čele uměleckého směřování Divadla Petra Bezruče režisér Jan Holec. „Ocenění vnímám jako reflexi naší dlouhodobé a kontinuální práce. A mohu přislíbit, že v naší nastolené umělecké koncepci budeme i nadále pokračovat,“ uvádí Jan Holec.
Absolvent pražské DAMU se ostravskému publiku poprvé představil vlastní adaptací románu Mary Shellyové Frankenstein. Následovala autorská inscenace Bezruči v 60 minutách, která vznikla během lockdownu jako reakce na omezené možnosti divadelní tvorby. Právě sociální témata a reflexe aktuálních společenských otřesů jsou pro Holcovu tvorbu klíčové – v květnu 2022 uvedl v Galerii výtvarného umění v Ostravě světovou premiéru projektu Stará láska nerezaví, jenž se zaměřil na problematiku stárnutí a osamělosti, které pandemie ještě více prohloubila.
Jan Holec se jako režisér věnuje široké škále dramatických textů, zároveň však rád vytváří vlastní adaptace literárních děl. Vedle režijního uchopení her jako Marie Stuartovna (Robert Icke, Friedrich Schiller), Otec (Florian Zeller) či Střípky ženy (Kata Wéber) se autorsky podílel na dramatizaci a inscenaci Nepřítele lidu (Henrik Ibsen), Procesu (Franz Kafka), Bratrů Karamazových (Fjodor Michajlovič Dostojevskij) a adaptaci filmu Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky.
sezóna 24/25 u bezručů
V aktuální sezóně se Bezruči dotýkají výzev dnešní společnosti. Ekologie, hledání identity, rozdělená společnost a rodinné vztahy. Sezóna 24/25 přináší v Divadle Petra Bezruče Ibsenovo drama Nepřítel lidu (režie Jan Holec), adaptaci novely Viktora Dyka Krysař (režie Daniela Špinar) a v českých premiérách řecké drama Janise Mavritsakise Slepá skvrna (režie Klára Vosecká) a hru kanadského dramatika Jordana Tannahilla s názvem Pozdě příchozí (režie Jan Holec).