V jakém případě ve věci jednat
Občanské průkazy vydávané od 1. 7. 2018 obsahují kontaktní elektronický čip . V tomto čipu je identifikační certifikát , který obsahuje číslo občanského průkazu a všechny údaje o držiteli, které jsou zapsány na občanském průkazu (eObčanka).
eObčanka je skvělým pomocníkem v digitálním světě – můžete ji využívat jako svůj identifikační prostředek při využívání online služeb.
Identifikační certifikát slouží k autentizaci držitele občanského průkazu při dálkovém přístupu k informačnímu systému nebo elektronické aplikaci s využitím postupu podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci.
Podmínkou možnosti využít funkci identifikačního certifikátu je aktivace funkce držitelem občanského průkazu a autentizace držitele občanského průkazu pomocí identifikačního osobního kódu .
Jak eObčanku používat?
Pomocí čtečky čipových karet , která je zabudovaná ve vašem počítači, nebo si čtečku můžete koupit zhruba za 200 Kč v obchodech s elektronikou.
Návod pro aktivaci a postup pro přihlašování pomocí eObčanky s aktivovaným čipem najdete na infowebu Identita občana .
Aktuální seznam portálů, kam se můžete přihlásit, naleznete na https://www.identita.gov.cz/
Týká se vás to, pokud
Chcete využívat občanský průkaz ke vzdálené elektronické identifikaci a k využívání některých služeb veřejné správy.
Pro účely aktivace identifikačního certifikátu si zadáte identifikační osobní kód a deblokační osobní kód buď při převzetí občanského průkazu nebo kdykoli poté u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Na co jsou kódy IOK, DOK?
Identifikační osobní kód (IOK ) je něco jako PIN k vaší eObčance. IOK má 4 až 10 čísel. Bude se vám hodit, když se budete přihlašovat do Portálu občana nebo do jiných propojených portálů. Pozor, splést se můžete jenom třikrát, pak musíte použít deblokační osobní kód. Podrobné informace najdete na infowebu Identita občana .
Deblokační osobní kód (DOK) se vám bude hodit, když zapomenete nebo třikrát špatně zadáte identifikační osobní kód. DOK má 4 až 10 čísel a funguje podobně jako PUK na vaší SIM kartě k telefonu.
Kde a jak službu řešit
Identifikační certifikát lze aktivovat již při převzetí vyhotoveného občanského průkazu.
Aktivovat si identifikační certifikát nemusíte hned při převzetí dokladu. O aktivaci můžete požádat kdykoliv po dobu platnosti dokladu, a to u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností (v hl. m. Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Praha 1 – 22).
Pro aktivaci identifikačního certifikátu je potřeba zadat identifikační osobní kód a deblokační osobní kód . Jde o 4-10místný číselný kód, který si vymyslíte podle vlastních preferencí.
V Ostravě agendu řeší Magistrát města Ostravy, odbor vnitřních věcí, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů, Gorkého 3037/2, 702 00 Ostrava.
Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám či možnostem objednání poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.
Charakteristika úkonu
Jaký má služba benefit?
Místo chození na úřady si již nyní můžete pohodlně vyřídit řadu záležitostí online, kdykoli a odkudkoli, a to nejbezpečněji na svém zařízení. Ušetříte čas i peníze, můžete se jednoduše přihlásit k dostupným online službám na Portálu občana, můžete se přihlásit k řadě dalších portálů a online služeb.
Více informací najdete na: stránkách Portálu veřejné správy , stránkách Identity občana , stránkách datových schránek , stránkách CzechPOINTu , a stránkách Ministerstva vnitra .
Výsledek úkonu
Aktivace identifikačního certifikátu v občanském průkaze.
Kdy věc řešit
Aktivovat identifikační certifikát lze při převzetí občanského průkazu nebo kdykoli poté u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Úkon nelze realizovat elektronicky.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Dostavit se osobně na kterýkoli obecní úřad s rozšířenou působností a k aktivaci identifikačního certifikátu musíte předložit občanský průkaz se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem.
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Úkon nelze realizovat elektronicky.
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Úkon lze učinit pouze osobně na Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů v úředních hodinách uvedených zde:
Pondělí | 7:30 – 17:30 hodin |
Úterý | 7:30 – 16:00 hodin |
Středa | 7:30 – 17:30 hodin |
Čtvrtek | 7:30 – 16:00 hodin |
Pátek | 7:30 – 11:00 hodin |
K návštěvě úřadu můžete využít OBJEDNÁVKOVÝ SYSTÉM. K objednání využijte Kontaktní centrum (+420 599 499 311) nebo se objednejte on-line . Aktuální pravidla využívání objednávkového systému naleznete zde https://objednavky.ostrava.cz/eobs.
Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek/y z vyvolávacího systému vždy odpovídající počtu požadovaných dokladů (objednaní klienti zadají svůj kód). Upozorňujeme, že v případě společné návštěvy úřadu, např. manželů, nebo rodičů s dětmi, musí mít každý svůj lístek s pořadovým číslem ke každému požadovanému dokladu, jinak nebude obsloužen.
Vydávání pořadových lístků je zahájeno vždy v 7.30 hodin, poslední lístek z vyvolávacího systému bude vydán 15 minut před skončením úředních hodin.
V návaznosti na délku fronty k jednotlivým činnostem může dojít k dřívější blokaci systému pro vydávání pořadových lístků. Pro ověření dostupnosti pracovišť a zobrazení fronty k jednotlivým činnostem klikněte na tento odkaz https://objednavky.ostrava.cz/eobs#/fronty-na-prepazkach/.
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Úkon „aktivace identifikačního certifikátu“ není zpoplatněn.
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Úkon „aktivace identifikačního certifikátu“ není zpoplatněn.
Jestliže potřebujete pomoci s odblokováním IOK a DOK od obecního úřadu obce s rozšířenou působností, zaplatíte 100 Kč za poskytnutí součinnosti.
Opravné prostředky
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Časté dotazy
-
Otázka:
Mám podezření, že někdo zneužívá mou eObčanku, co mám dělat?
Odpověď:Změňte si pro jistotu svoje přístupové kódy k eObčance v aplikaci eObčanka – Správce karty. Každé přihlášení eObčankou je zaznamenáno ve výpisu o využití údajů z registru obyvatel. Ten získáte na Portálu občana, pokud máte datovou schránku, nebo osobně na Czech POINTu. Tam si můžete ověřit, jestli proběhlo přihlášení, o kterém nevíte. V případě podezření na zneužití elektronické části eObčanky můžete zavolat na telefonní číslo +420 227 023 456, kde dojde k zablokování elektronických funkcí eObčanky. eObčanka ale zůstává nadále platná pro fyzické prokazování vaší totožnosti.
-
Otázka:
Jak je eObčanka zabezpečná proti zneužití jinou osobou?
Odpověď:K eObčance máte 2 ochranné kódy, identifikační osobní kód (IOK) a deblokační osobní kód (DOK). Tyto kódy znáte pouze vy. Zvolte si je tak, aby nebyly lehce odhadnutelné, jako například 1111, 1234. Stejně jako u PIN kódu k platební kartě je důležité, abyste si kódy k eObčance dobře zapamatovali.
-
Otázka:
Poučení pro držitele občanského průkazu se strojově čitelnými údaji nebo občanského průkazu se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem, vydávaného od 1. 1. 2012
Odpověď:Informace o občanských průkazech se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem
- v současné době je na elektronický kontaktní čip možné nahrát pouze kvalifikovaný certifikát (v případě zájmu o kvalifikovaný certifikát je nezbytné kontaktovat některého z akreditovaných poskytovatelů certifikačních služeb (vydání kvalifikovaného certifikátu je zpoplatněno));
- další údaje bude možné na elektronický kontaktní čip nahrát pouze, stanoví-li tak zvláštní právní předpis a pouze se souhlasem držitele;
- nefunkčnost kontaktního elektronického čipu není důvodem pro skončení platnosti občanského průkazu;
- skončením platnosti občanského průkazu končí platnost elektronického čipu.
Otázky a odpovědi k aktivaci bezpečnostního osobního kódu (BOK) lze nalézt zde
https://gov.cz/sluzby-vs/aktivace-funkce-bezpecnostniho-osobniho-kodu-bok-S27441.
Sankce
Sankce nejsou stanoveny.
Působnost
Oblast OVM
- Doklady, ověřování
Klíčová slova
- aktivace elektronického čipu
- certifikát
- eOP
Konec platnosti popisu úkonu
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému
Výsledek úkonu je veden v základní registru obyvatel (ROB).