Odbor vnitřních věcí

Legalizace

V jakém případě ve věci jednat

V případě, že žadatel potřebuje získat ověření, že listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis uznal za vlastní (legalizace).

Agendu řeší Magistrát města Ostravy, odbor vnitřních věcí, oddělení středisko informačních služeb, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.
Agendu lze řešit na kterémkoli úřadě městského obvodu statutárního města Ostrava.

Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.

Charakteristika úkonu

Legalizací se ověřuje, že podpis na listině byl učiněn před ověřující osobou, nebo že jej osoba za svůj podpis před ověřující osobou uznala. Legalizací se neověřuje pravdivost údajů uvedených v listině ani její obsah. Legalizace se provádí na žádost. Osoba, která žádá o legalizaci, se musí před ověřující osobou prokázat platným dokladem totožnosti a listinu podepsat před ní, nebo prohlásit, že dříve učiněný podpis je její vlastní.

Výsledek úkonu

Úředně ověřený podpis.

Kdy věc řešit

Když potřebujete předložit úředně ověřený podpis na listině.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Úkon nelze realizovat elektronicky.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Při legalizaci je žadatel povinen předložit platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz povolení k pobytu pro cizince aj.).

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Úkon nelze realizovat elektronicky.

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Osobně na Magistrátu města Ostravy, odbor vnitřních věcí, oddělení středisko informačních služeb, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava, v úředních hodinách uvedených zde

Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek z vyvolávacího systému.

Působnost na úseku legalizace dále vykonávají:

  • krajské úřady,
  • obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
  • obecní úřady,
  • úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejichž seznam stanoví prováděcí právní předpis,
  • újezdní úřady,
  • držitel poštovní licence,
  • Hospodářská komora České republiky.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Úkon nelze realizovat elektronicky.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Dle položky 4 písm. a) zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích se hradí 50,- Kč za každý úředně ověřený podpis.

Opravné prostředky

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

Časté dotazy

  • Otázka: Otázka: Kdy se legalizace neprovede?
    Odpověď:

    Legalizace se neprovede v těchto případech:

      • pokud je listina, na níž má být podpis legalizován, prázdná ,

      • pokud žadatel odmítne prokázat svoji totožnost nebo není možné jeho totožnost ověřit,

      • pokud podpis není učiněn před ověřující osobou nebo jej žadatel neuzná za vlastní ,

      • pokud je listina psána v jiném než českém nebo slovenském jazyce a pověřený pracovník jazyk neovládá a zároveň není přiložen úředně ověřený překlad ,

      • pokud má listina zjevné závady , které by mohly snižovat její věrohodnost , např. škrty, vsuvky či doplňky bez náležitého vysvětlení.

Sankce

U této služby nejsou stanoveny žádné sankce.

Působnost

státní správa vykonávaná v přenesené působnosti

Oblast OVM

  • Doklady, ověřování

Klíčová slova

  • legalizace
  • ověření podpisu
  • uznání podpisu za vlastní

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Není veden v základním registru ani agendovém informačním systému.

Rychlý kontakt