V jakém případě ve věci jednat
Ve věci je třeba jednat v případě, že fyzická nebo právnická osoba žádá o poskytnutí informace vedené či spravované veřejným subjektem. Žádosti o informace se vyřizují podle zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“).
Charakteristika úkonu
Žádost o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím je právní nástroj, který umožňuje každému občanovi požadovat a získat informace od státních orgánů a jiných subjektů veřejné správy.
Výsledek úkonu
Poskytnutí informace, vydání rozhodnutí.
Kdy věc řešit
Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu tohoto zákona. Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Pokud žadatel nežádá ústně, pak písemnou žádost o poskytnutí informace. V ostatním platí ustanovení předchozího bodu.
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Podání lze učinit:
- prostřednictvím datové schránky města ID: 5zubv7w. Elektronický podpis není vyžadován, pokud zvláštní právní předpis nevyžaduje speciální formu úkonu;
- prostřednictvím elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy posta@ostrava.cz .
Bližší informace k náležitostem podání směrovaným na elektronickou podatelnu naleznete zde .
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Podání lze učinit
- osobně na Magistrátu města Ostravy, Prokešovo nám. 8, Ostrava-Moravská Ostrava, v úředních hodinách uvedených zde ;
- na podatelně magistrátu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava v úředních hodinách uvedených zde ;
- prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb zasláním na adresu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.
Sazebník úhrad za poskytování informací a služeb naleznete pod tímto odkazem .
V případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. Nesplní-li povinný subjekt vůči žadateli oznamovací povinnost, ztrácí nárok na úhradu nákladů. Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí, povinný subjekt žádost odloží. Po dobu vyřizování stížnosti proti výši požadované úhrady lhůta neběží.
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Platí totéž jako v bodě 10.
Opravné prostředky
Odvolání, stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace, přezkumné řízení a ochrana proti nečinnosti.
Působnost
Oblast OVM
- Ostatní
Klíčová slova
- informační zákon
- žádost o informace
- zákon 106/1999 Sb.
Konec platnosti popisu úkonu
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému
- Výsledek úkonu je veden v agendovém informačním systému SMO: IS ISEA – Žádosti o informace
- Výsledek úkonu v anonymizované podobě je součástí sekce Povinně zveřejňované informace na webových stránkách města