V jakém případě ve věci jednat
Týká se vás to, pokud
- jste ztratili občanský průkaz,
- vám odcizili občanský průkaz,
- jste si zničili občanský průkaz.
Kde situaci řešit
Ohlásit událost můžete:
- u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností , v hlavním městě Praze u kteréhokoliv úřadu městské části Prahy 1 až 22 , tj. bez ohledu na váš trvalý pobyt .
- Na pracovišti Ministerstva vnitra ČR, pokud současně podáte žádost o vydání nového občanského průkazu ve zkrácené lhůtě do 5 pracovních dnů nebo ve lhůtě do 24 hodin v pracovních dnech.
- Ztrátu nebo odcizení občanského průkazu lze ohlásit také Policii České republiky.
- Pokud došlo ke ztrátě či odcizení v zahraničí, je občan povinen ohlásit tuto skutečnost pověřenému zastupitelskému úřadu v zahraničí. Seznam pověřených zastupitelských úřadů naleznete zde .
Kdo je oprávněn ve věci jednat
- Držitel občanského průkazu.
- Zmocněnec, kterému držitel udělil k tomuto účelu zvláštní plnou moc se svým úředně ověřeným podpisem.
Za osobu mladší 15 let jedná zákonný zástupce, poručník, pěstoun, osoba, které byla svěřena do osobní péče, ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ředitel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.
Za osobu starší 15 let může jednat opatrovník, umožňuje-li mu to rozsah jeho působnosti.
Za osobu starší 18 let, které brání duševní porucha samostatně právně jednat, může jednat člen domácnosti, jehož oprávnění zastupovat bylo schváleno příslušným orgánem veřejné moci.
V Ostravě lze ohlásit ztrátu či odcizení občanského průkazu u Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů, ul. Gorkého 3037/2, Moravská Ostrava. Najdete nás naproti bývalého hotelového domu Jindřich, poblíž tramvajové zastávky Důl Jindřich.
Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám či možnostem objednání poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.
Charakteristika úkonu
Ohlášením ztráty, odcizení nebo zničení skončí platnost občanského průkazu. Nalezený občanský průkaz nesmíte používat a musíte jej odevzdat. Neodevzdání občanského průkazu, u něhož byla ohlášena ztráta nebo odcizení, je přestupkem.
Výsledek úkonu
Zneplatnění občanského průkazu v agendovém informačním systému občanských průkazů.
Příslušný správní orgán zavede údaje o ztrátě nebo odcizení občanského průkazu do informačního systému evidence občanských průkazů. Následně jsou čísla těchto občanských průkazů zveřejněna na webových stránkách Ministerstva vnitra v databázi neplatných dokladů https://aplikace.mv.gov.cz/neplatne-doklady/ , v Schengenském informačním systému a v databázi Interpolu tak, aby se předešlo zneužití občanského průkazu.
Kdy věc řešit
Držitel občanského průkazu má povinnost neprodleně ohlásit ztrátu nebo odcizení občanského průkazu.
Při následném osobním podání žádosti o vydání občanského průkazu je potřeba prokázat totožnost občana např. cestovním pasem, řidičským průkazem nebo rodným listem.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
K ohlášení elektronickou cestou nepotřebujete žádnou speciální žádost, postačí volnou formou napsat vaše osobní údaje (jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození, místo a okres narození, trvalý pobyt). Dále uvedete, zda se jedná o ztrátu či odcizení.
Elektronické ohlášení musí být zasláno datovou schránkou fyzické osoby nebo e-mailem podepsaným uznávaným elektronickým podpisem na adresu elektronické pošty příslušného správního orgánu.
Více informací lze najít zde https://gov.cz/informace/ztrata-odcizeni-obcanskeho-prukazu-a-zadost-o-novy-INF-376
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Při ohlášení události je potřeba dostavit se osobně na úřad. K ohlášení ztráty nebo odcizení s sebou nepotřebujete žádný doklad, pouze je nutné znát své osobní údaje. Pokud chcete zároveň požádat o vydání nového občanského průkazu, vezměte s sebou doklady, které prokazují vaši totožnost (cestovní pas, řidičský průkaz, rodný list, případně svědka s platným občanským průkazem), dále se hradí správní poplatek dle lhůty pro vydání nového občanského průkazu.
Ohlášení lze učinit v zastoupení, zmocněnec na úřadě svůj platný doklad totožnosti a zvláštní plnou moc s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Elektronické podání lze učinit:
– prostřednictvím datové schránky města ID: 5zubv7w. Elektronický podpis není vyžadován.
– prostřednictvím elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy
posta@ostrava.cz
.
V případě, že podání prostřednictvím emailu nebude opatřeno zaručeným elektronickým podpisem (zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu nebo kvalifikovaný elektronický podpis), je nezbytné jeho doplnění (do 5 dnů) některou z kvalifikovaných forem podání, tj. písemně, ústně do protokolu nebo elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem.
Bližší informace k náležitostem podání směrovaným na elektronickou podatelnu naleznete zde .
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
Podání lze učinit
– osobně na Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů v úředních hodinách uvedených zde
Pondělí | 7:30 – 17:30 hodin |
Úterý | 7:30 – 16:00 hodin |
Středa | 7:30 – 17:30 hodin |
Čtvrtek | 7:30 – 16:00 hodin |
Pátek | 7:30 – 11:00 hodin |
K návštěvě úřadu můžete využít OBJEDNÁVKOVÝ SYSTÉM. K objednání využijte Kontaktní centrum (+420 599 499 311) nebo se objednejte on-line . Aktuální pravidla využívání objednávkového systému naleznete zde .
Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek z vyvolávacího systému (objednaní klienti zadají svůj kód). Vydávání lístků je zahájeno vždy v 7.30 hodin, poslední lístek z vyvolávacího systému bude vydán vždy 15 minut před skončením úředních hodin. V návaznosti na délku fronty k jednotlivým činnostem může dojít k dřívější blokaci systému pro vydávání pořadových lístků. Pro ověření dostupnosti pracovišť a zobrazení fronty k jednotlivým činnostem klikněte na tento odkaz https://objednavky.ostrava.cz/eobs#/fronty-na-prepazkach/
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Úkon ohlášení ztráty, odcizení či zničení není zpoplatněn.
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
Úkon ohlášení ztráty, odcizení či zničení není zpoplatněn.
Opravné prostředky
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Časté dotazy
-
Otázka:
Kdy a kde musím požádat o nový občanský průkaz?
Odpověď:Po ohlášení ztráty, odcizení nebo zničení je nutné požádat o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě do 15 dnů ode dne ohlášen události. Požádat o nový průkaz můžete na jakémkoli obecním úřadě obce s rozšířenou působností, kde si ho posléze i vyzvednete.
Úředník ověří vaši totožnost, vygeneruje elektronickou žádost, vyfotografuje vás a pořídí vaše biometrické údaje (zobrazení obličeje a otisky prstů). Vy si zkontrolujete údaje na žádosti a podepíšete ji.
Občanský průkaz si můžete nechat poslat na jiný úřad, kde si ho vyzvednete. Bude vás to stát 100 Kč.
O občanský průkaz nemusíte žádat v místě trvalého pobytu.
-
Otázka:
Do kdy bude vyhotovený nový občanský průkaz?
Odpověď:Standardní lhůta na vydání je 30 dní, ale za poplatek je možné OP vydat i do 24 hodin pracovního dne nebo do 5 pracovních dnů.
-
Otázka:
Kolik zaplatím?
Odpověď:Správní poplatek za vydání nového občanského průkazu kvůli ztrátě, odcizení nebo zničení je 200 Kč.
V případě, že si chcete nový doklad vyzvednout na jiném úřadě, než kde jste o něj žádali, zaplatíte navíc ještě 100 Kč.
V případě, že chcete nový doklad vydat do 24 hodin, je poplatek 1 000 Kč. Vyzvednutí nového dokladu u této lhůty je možné na pracovišti Ministerstva vnitra v Praze https://mv.gov.cz/clanek/osobni-doklady-642319.aspx?q=Y2hudW09MQ%3d%3d
V případě, že chcete nový doklad vydat do 5 pracovních dnů, je poplatek 500 Kč.
Sankce
Osoba, která má povinnost mít občanský průkaz, se dopustí přestupku tím, že nepožádá o vydání nového občanského průkazu ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy došlo ke skončení platnosti občanského průkazu. Za tento přestupek lze udělit pokutu do výše 15 000 Kč.
Působnost
Oblast OVM
- Doklady, ověřování
Klíčová slova
- občanský průkaz
- odcizení
- ohlášení ztráty
- OP
- zničení
Konec platnosti popisu úkonu
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému
- Výsledek úkonu je veden v agendovém informačním systému SMO: IS Radnice VERA
- Výsledek úkonu je veden v základní registru obyvatel (ROB)
- Výsledek úkonu je veden v agendovém informačním systému občanských průkazů