Odbor majetkový

Zabezpečuje zejména činnosti na úseku: Převody nemovitostí z/do vlastnictví města (prodej, směna, darování) Zřizování věcných břemen, služebností Zřizování práv stavby Vyřizování souhlasů s umístěním inženýrských sítí, staveb a souhlasů se vstupem na pozemky Pronájmy, výpůjčky, pachty pozemků, nebytových prostor, bytů.

Koupě, prodej, dar a směna nemovitých věcí (včetně staveb a inženýrských sítí)

V jakém případě ve věci jednat

Agendu řeší Magistrát města Ostravy, odbor majetkový, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám či možnostem objednání poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.

Charakteristika úkonu

V případě zájmu o nabytí nebo pozbytí nemovité věci (pozemek, stavba, inženýrská síť jako kanalizace, vodovod apod.)

Výsledek úkonu

Výsledkem úkonu je uzavření příslušného smluvního stavu (smlouva kupní, darovací, směnná). V případě, že převod majetku podléhá zápisu do katastru nemovitostí je konečným úkonem zápis vlastnického práva do katastru nemovitostí.

Kdy věc řešit

V případě potřeb majetkoprávních vypořádání.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Podání žádosti o koupi, směnu, dar nemovité věci je možno zaslat datovou schránkou (preferovaný způsob podání žádosti).

Žádost musí obsahovat (dle formuláře):
  • údaje o žadateli (jméno, tel. kontakt, adresa, datum narození)
  • obec
  • katastrální území
  • parcelní číslo, u budovy číslo popisné  a číslo pozemku na němž budova stojí
  • účel koupě, daru či směny popř.  důvod nabídky
  • výše nabídky za nemovitou věc, popř. znalecký posudek
  • v případě pouze části nemovité věci je nutno doložit také okótovaný zákres ve snímku katastrální mapy, případně geometrický plán pro vymezení části nemovité věci
  • u inženýrských sítí je nutno doložit zaměření skutečného provedení na podkladu katastrální mapy a kolaudaci
  • u staveb (např. rodinný dům) je nutno doložit průkaz energetické náročnosti, kolaudační souhlas, technickou dokumentaci
  • v případě zastupování žadatele je nutno doložit platnou plnou moc s úředně ověřenými podpisy

Formuláře ke stažení naleznete na konci popisu úkonu.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Formuláře ke stažení naleznete na konci popisu úkonu.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Elektronické podání lze učinit
– prostřednictvím datové schránky města ID: 5zubv7w. Elektronický podpis není vyžadován, pokud zvláštní právní předpis nevyžaduje speciální formu úkonu.
– prostřednictvím elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy posta@ostrava.cz .
V případě, že podání nebude opatřeno zaručeným elektronickým podpisem (zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu nebo kvalifikovaný elektronický podpis), je nezbytné jeho doplnění (do 5 dnů) některou z kvalifikovaných forem podání, tj. písemně, ústně do protokolu nebo elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem.
Bližší informace k náležitostem podání směrovaným na elektronickou podatelnu naleznete zde .

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Podání lze učinit

– osobně na Magistrátu města Ostravy, odboru majetkovém v úředních hodinách
– na podatelně magistrátu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava v úředních hodinách
– prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb zasláním na adresu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Správní poplatky se nehradí.

Žadatel však hradí veškeré náklady spojené s převodem nemovité věci, pokud ta je převáděna na jeho žádost (např. správní poplatky, náklady na zpracování znaleckého posudku, za zpracování geometrického plánu aj.).

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Správní poplatky se nehradí.

Žadatel však hradí veškeré náklady spojené s převodem nemovité věci, pokud ta je převáděna na jeho žádost (např. správní poplatky, náklady na zpracování znaleckého posudku, za zpracování geometrického plánu aj.).

Opravné prostředky

Opravné prostředky se neuplatňují, konečné rozhodnutí spadá zpravidla do samostatné působnosti Zastupitelstva města, které je možné požádat o opětovné posouzení žádosti.

Časté dotazy

  • Otázka: Jak se stanovuje cena za prodej pozemku ?
    Odpověď:

    V případě prodeje je kupní cena stanovena jako minimálně cena obvyklá dle znaleckého posudku, a to v souladu s právními předpisy. Uvedené však nevylučuje požadavek města na kupní cenu vyšší než je cena dle znaleckého posudku.

Sankce

Uplatňují se smluvní sankce v případě, že jsou sjednány ve smlouvách.

Působnost

státní správa vykonávaná státním orgánem

Oblast OVM

  • Ostatní

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Výsledek úkonu je veden v agendovém informačním systému SMO: IS Radnice VERA, IS GINIS, apod.

Smlouvy, které podléhají zákonu č. 340/2015 Sb. jsou zveřejňovány v Registru smluv.

Formuláře

Rychlý kontakt