Jednací řád výborů zastupitelstva města
Článek 1
Úvodní ustanovení
Jednací řád výborů zastupitelstva města (dále jen "výbory") upravuje přípravu, obsah jednání, způsob usnášení se a hlasování výborů a způsob práce s přijatými usneseními.
Článek 2
Postavení výboru
- Zastupitelstvo města zřizuje výbory v souladu s ustanoveními § 117, odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) – dále jen „zákon o obcích“.
- Výbor je iniciativní a kontrolní orgán zastupitelstva města.
- Náplň činnosti finančního výboru a kontrolního výboru stanoví § 119 zákona o obcích. Ostatním výborům stanoví náplň činnosti a úkoly zastupitelstvo města.
- Výbory jsou ze své činnosti odpovědny zastupitelstvu města.
- Výbor se skládá z předsedy a dalších členů, které volí a odvolává zastupitelstvo města. Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva města. Výbor si z řad svých členů může zvolit místopředsedu (místopředsedy).
- Počet členů výboru stanoví zastupitelstvo města podle potřeby příslušného odvětví, ve kterém vyvíjí svoji činnost, max. však 15 členů. Ve výjimečných případech může zastupitelstvo města stanovit i jiný počet členů výboru. Počet členů výboru je vždy lichý.
- Členové výboru jsou na vyžádání vybaveni průkazy člena výboru zastupitelstva města a při výkonu své funkce jsou oprávněni v rozsahu svěřených úkolů jednat za výbor.
Článek 3
Jednání výboru
- Výbor se schází podle potřeby, zpravidla jednou za měsíc.
- Výbor svolává předseda výboru a určuje místo, čas a pořad jednání výboru.
- Výbor jedná zpravidla na základě podkladových materiálů, které předkládají členové výboru, příp. vedoucí odborů magistrátu. Odbory magistrátu, které zabezpečují technické a administrativní práce, související s činností výboru, vystaví podkladové materiály včetně pozvání na jednání výboru prostřednictvím úložiště Magistrátu města Ostravy. O vystavení podkladových materiálů bude členům výboru zaslán informační e-mail (notifikace).
- Nemůže-li se člen výjimečně zúčastnit jednání výboru, oznámí předem předsedovi výboru důvody své nepřítomnosti, příp. své stanovisko k projednávané záležitosti. Toto stanovisko však nenahrazuje hlasování a jiný člen výboru nemůže za nepřítomného člena výboru hlasovat.
- Jednání výboru je neveřejné.
- Jednání výboru se zúčastňují jeho členové. Jejich členství je nezastupitelné. Výbor si může přizvat na jednání další odborníky, kteří se jednání výboru zúčastňují s hlasem poradním. O účasti přizvaných osob na jednání výboru rozhodují jeho členové hlasováním.
- Jednání výboru řídí jeho předseda. V jeho nepřítomnosti řídí výbor místo-předseda, popř. i jiný člen výboru pověřený předsedou.
- O účasti na jednání výboru se pořídí prezenční listina s vlastnoručním podpisem každého účastníka. Prezenční listina tvoří přílohu zápisu z jednání výboru.
- O každém zasedání se pořizuje zápis, který podepisuje předseda výboru. Usnesení výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje je předseda výboru.
- Zápis a usnesení z jednání obdrží všichni členové výboru prostřednictvím úložiště Magistrátu města Ostravy. Nejpozději do 7 dnů po skončení jednání výboru musí být zápis předán odboru legislativnímu a právnímu magistrátu.
Článek 4
Usnesení výboru a hlasování
- Výbor je způsobilý se usnášet, jestliže je přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů.
- Usnesení výboru je platné, pokud s ním vyslovila svůj souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru.
- Usnesení, stanoviska a závěry výboru vyžádané k materiálům zastupitelstva města se uvádějí jako příloha materiálu.
- Usnesení, stanoviska, závěry nebo náměty výboru vzniklé z jeho vlastní iniciativy jsou předkládány zastupitelstvu města jako samostatné materiály k projednání. Takovýto materiál, zpracovaný ve spolupráci s příslušným odborem, předkládá předseda výboru.
Článek 5
Jiná ustanovení
- Výbory předkládají 1x za půl roku zastupitelstvu města písemnou zprávu o své činnosti. Zpráva je součástí souhrnného materiálu o činnosti výborů a pracovních komisí zřízených zastupitelstvem města.
- V zájmu úspěšného plnění společných úkolů výbory vzájemně spolupracují, popř. koordinují svou činnost ve věcech společných pro více odvětví. Vyžaduje-li to zájem věci, mohou výbory jednat společně a podávat zastupitelstvu města společné zprávy, návrhy, stanoviska apod.
- Výbory mohou k projednání úkolů konat podle potřeby společná jednání s příslušnými výbory zastupitelstev městských obvodů. O svolání takového jednání rozhoduje předseda výboru, po dohodě s předsedou výboru zastupitelstva městského obvodu.
- Je-li to účelné, mohou výbory k projednání úkolů, týkajících se určité části města, konat výjezdní zasedání.
- Organizačně-technické a administrativní práce, související s činností výboru, zabezpečují odbory magistrátu, jimž byly tyto úkoly uloženy radou města. Vedoucí příslušného odboru určí pracovníka pro zajišťování organizačně-technických a administrativních záležitostí činnosti výboru.
- Členové výboru můžou v konkrétním případě požádat odbory magistrátu, které zabezpečují technické a administrativní práce, související s činností výboru, o zajištění tištěné podoby podkladového materiálu.
- Při nakládání s materiály obsahujícími osobní údaje, k nimž mají členové výboru přístup, si členové výboru počínají v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, zejména s jeho zásadami tak, aby osobní údaje byly zpracovávány pouze za stanoveným účelem a nebyly zpřístupněny osobám, které k jejich zpracování nejsou oprávněny.
- Materiály jsou fyzicky uchovávány pouze na místech zabezpečených zámkem či kódem. V digitální podobě jsou uloženy na nosičích dat zabezpečených minimálně heslem.
- Členové výboru shromažďují materiály, ke kterým přichází do kontaktu ze své činnosti, pouze po dobu nezbytně nutnou, a to včetně údajů, které jsou zaznamenány v pracovních verzích dokumentů a elektronické poště. Odbory, které zabezpečují technické a administrativní práce související s činností výboru zajistí skartaci písemných podkladových materiálů.
- V případě, že dojde k porušení zabezpečení osobních údajů, ohlásí tuto skutečnost člen výboru zastupitelstva města do 24 hodin od okamžiku, kdy k tomuto porušení došlo, a to odpovědné osobě za oblast ochrany osobních údajů.
Článek 6
Závěrečná ustanovení
- Jednací řád výborů zastupitelstva města schválilo zastupitelstvo města dne 13.12.2000 usnesením čís. 700/16 s účinností od 14.12.2000.
-----
Změny a doplnění jednacího řádu:
- usnesení ZM č. 1523/22 ze dne 26.11.2008
- usnesení ZM č. 2257/ZM1418/35 ze dne 23.05.2018
- usnesení ZM č. 0626/ZM2226/13 ze dne 31.01.2024