Oddělení sociálně právní ochrany dětí

Náhradní rodinná péče zprostředkovaná (osvojení, pěstounská péče a pěstounská péče na přechodnou dobu)

V jakém případě ve věci jednat

Žadatel má zájem přijmout do své osobní péče dítě, které je v evidenci krajského úřadu za účelem zprostředkování náhradní rodinné péče. Žadatelem může být občan ČR nebo občan žijící na území ČR na základě povolení k trvalému pobytu na území ČR nebo o nepřetržitém přechodném pobytu na území ČR po dobu nejméně 365 dnů podle zvláštního předpisu upravujícího pobyt cizinců na území ČR.

Nutným krokem je podání žádosti o zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu. Podáním žádosti začíná proces zprostředkování osvojení či pěstounství, kde jsou prověřovány osobní a rodinné poměry žadatele, je navštívena jeho domácnost a provedeno sociální šetření. Účastníky šetření jsou i další osoby tvořící s žadatelem společnou domácnost a osoby, které se budou podílet na péči o přijaté dítě.

Po shromáždění všech potřebných podkladů orgán SPOD zasílá kopii spisové dokumentace na krajský úřad. Krajský úřad zahájí správní řízení o zařazení do evidence osob vhodných stát se pěstounem/osvojitelem/pěstounem na přechodnou dobu. V rámci tohoto řízení rozhoduje krajský úřad o tom, zda je žadatel povinen zúčastnit se přípravy k přijetí dítěte do rodiny či psychologického posouzení způsobilosti k přijetí dítěte do rodiny. Rozsah přípravy k přijetí dítěte do rodiny je pro žadatele o osvojení a pěstounství stanoven na 48 hodin a u žadatelů o pěstounskou péči na přechodnou dobu na 72 hodin.

O zařazení do evidence osob vhodných stát se osvojiteli, pěstouny nebo pěstouny na přechodnou dobu rozhoduje příslušný krajský úřad rozhodnutím.

Agendu přijímání žádostí o zprostředkování náhradní rodinné péče řeší Magistrát města Ostravy, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociálně-právní ochrany dětí, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava pro osoby mající trvalý pobyt na území statutárního města Ostrava včetně širšího správního obvodu.

Charakteristika úkonu

Žadatel sdělí orgánu sociálně-právní ochrany dětí svůj zájem o přijetí dítě do náhradní rodinné péče, je mu poskytnuto odborné sociálně-právní poradenství včetně náležitostí žádosti o zařazení do evidence osob vhodných stát se pěstounem/osvojitelem/pěstounem na přechodnou dobu. Po podání žádosti je tato žádost zpracována a postoupena na krajský úřad k rozhodnutí o zařazení či nezařazení do evidence.

Výsledek úkonu

Zpracování žádosti dle zákonných norem a její předání na krajský úřad.

Kdy věc řešit

Úkon je zahájen poskytováním odborného sociálně-právního poradenství zájemcům o náhradní rodinnou péči či přijetím žádosti o zařazení do evidence osob vhodných stát se pěstounem/osvojitelem/pěstounem na přechodnou dobu. Zpracovaná žádost je následně bezodkladně poté, co obsahuje všechny zákonem stanovené náležitosti, postoupena na krajský úřad.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Žádost o zařazení do evidence osob vhodných stát se pěstounem/osvojitelem/pěstounem na přechodnou dobu je možné zaslat elektronicky, následně je však žadatel vyzván k osobnímu jednání a doplnění žádosti.

Další informace naleznete ZDE .

Formuláře žádosti naleznete na konci popisu úkonu.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Při osobním jednání je požadován občanský průkaz či jiný průkaz totožnosti.

Žádost o zařazení do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu je předána zaměstnancem orgánu sociálně-právní ochrany dětí při osobním jednání nebo ji žadatel získá na webových stránkách úřadu.

Žadatel je následně vyzván k doložení dalších zákonem stanovených příloh (např. lékařský posudek, potvrzení o povolení k trvalému pobytu, dotazník k žádosti aj.). Více informací ZDE

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Tuto situaci lze řešit písemně doručením do datové schránky nebo e-mailem:

– prostřednictvím datové schránky města ID: 5zubv7w.
– prostřednictvím elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy posta@ostrava.cz .

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Žádost je možno podat také písemně či osobně.

– osobně na Magistrátu města Ostravy, odboru sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociálně-právní ochrany dětí v úředních hodinách uvedených zde
– na podatelně magistrátu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava v úředních hodinách
– prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb zasláním na adresu Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

Kontakty na sociální pracovníky najdete ke stažení ZDE .

V případě, že si nevíte rady s postupem, můžete kontaktovat Mgr. Terezu Bartoňkovou na tel.: 599 443 877 nebo osobně v budově Nové radnice kancelář 183A. Pěstouni Ostrava zvyšují povědomí o tématu pěstounské péče.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Opravné prostředky

Odvolání do rozhodnutí krajského úřadu o zamítnutí žádosti o zařazení do evidence osob vhodných stát se osvojiteli/pěstouny/pěstouny na přechodnou dobu. O odvolání rozhoduje Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Působnost

státní správa vykonávaná v přenesené působnosti

Oblast OVM

  • Sociální oblast a zdravotnictví

Klíčová slova

  • adopce
  • dítě
  • Evidence pěstounů
  • náhradní rodinná péče
  • OSPOD
  • osvojení
  • pěstounská péče
  • pěstounská péče na přechodnou dobu
  • Žádost o osvojení
  • zprostředkovaná

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Není veden v základním registru ani agendovém informačním systému.

Formuláře

Rychlý kontakt