Potřebuji si vyřídit

PKŘ – paměťová karta řidiče – vydání v systému digitálního tachografu

V jakém případě ve věci jednat

Paměťová karta řidiče pro digitální tachograf (PKŘ) se vydává konkrétnímu řidiči, který řídí motorové vozidlo vybavené záznamovým zařízením – digitálním tachografem. Karta identifikuje řidiče a umožňuje ukládání údajů o jeho činnostech po dobu užívání vozidla (doba řízení, doba odpočinku, bezpečnostní přestávky během řízení v rámci profese řidiče z povolání). Paměťová karta řidiče se vydává na 5 let. Doba platnosti karty je uvedena na kartě. Umožňuje následné stahování dat a jejich kontrolu zaměstnavatelem, kontrolními orgány a v případě potřeby i samotným řidičem. Karta je nepřenosná a platí pouze pro daného řidiče.

V uvedené věci je oprávněn jednat pouze držitel karty.

Agendu lze řešit na kterémkoliv obecním úřadu obce s  rozšířenou působností. V rámci statutárního města Ostravy agendu vykonává odbor dopravně správních činností, oddělení provozu autoškol a evidence řidičů, ul.  30. dubna 635/35, 702 00 Ostrava.

Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám či možnostem objednání poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.

Charakteristika úkonu

Žádost o vydání paměťové karty řidiče podává žadatel osobně (nelze ji podat v zastoupení).

Pracovník ověří oprávněnost žádosti dle dokladu totožnosti žadatele, žádost o vydání PKŘ elektronicky zpracuje v elektronickém systému digitálního tachografu  (elektronicky pořídí fotografii a podpis žadatele), žádost vytiskne. Žadatel správnost údajů na žádosti potvrdí svým podpisem. Nová paměťová karta řidiče je žadateli předána do 15 pracovních dnů. PKŘ lze převzít osobně nebo prostřednictvím zmocněnce na základě ověřené plné moci na obecním úřadě, na kterém byla žádost podána.

Výsledek úkonu

Na základě splnění podmínek bude vydána paměťová karta řidiče z uvedených důvodů:

  • první karta řidiče
  • obnova PKŘ se vydává v případě končící platnosti PKŘ (maximálně 2 měsíce před ukončením platnosti PKŘ)
  • náhrada PKŘ se vydává při ztrátě  nebo odcizení PKŘ, za předpokladu, že všechny údaje uváděné na PKŘ jsou shodné.
  • při nefunkčnosti PKŘ lze uplatňovat reklamaci, oprávněnost reklamace posuzuje výrobce PKŘ  a při oprávněné reklamaci je vyrobena totožná nová karta zdarma

Kdy věc řešit

Uvedenou životní situaci řešíte podáním žádosti o vydání paměťové karty řidiče na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Paměťovou kartu řidiče vydá do 15 pracovních dnů ode dne podání žádosti příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností řidiči. Pokud končí platnost paměťové karty řidiče, je možné podat žádost nejdříve 2 měsíce před ukončením platnosti dokladu.

Držitel karty řidiče je povinen oznámit do 5 pracovních dnů příslušnému obecnímu úřadu  obce s rozšířenou působností, že došlo ke změně údajů na ní uvedených a kartu řidiče odevzdat do 2 měsíců ode dne podání tohoto oznámení. Legislativa vychází z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 o tachografech v silniční dopravě, souvisí také s Nařízením (ES) č. 561/2006 , které upravuje dobou řízení, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku řidičů.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt a je držitelem řidičského průkazu České republiky, může žádost o vydání karty řidiče podat rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem (Portál dopravy). V takovém případě musí být žadatel ztotožněn prostřednictvím prostředků elektronické identifikace podle právních předpisů upravujících elektronickou identifikaci. Jde-li o vydání karty řidiče z důvodu ztráty nebo odcizení karty řidiče nebo uplynutí doby její platnosti, žadatel současně způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem zvolí způsob doručení karty řidiče, kterým může být doručení prostřednictvím výdejního místa nebo převzetí u příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

Nejsou-li splněny podmínky pro vyhovění žádosti podané shora uvedeným postupem v plném rozsahu, je o tom žadatel bezodkladně informován způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem a příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností žádost nevyřizuje.

Pokud je řešen tzv. souběh – vydání řidičského průkazu a karty řidiče, doručují se dotčené doklady společně. Poplatek za doručení na výdejní místo se platí pouze jednou.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Žadatel musí splnit pro vydání karty uvedené podmínky:

  • má platný řidičský průkaz vydaný Českou republikou
  • je držitelem platného řidičského oprávnění s výjimkou řidičského oprávnění pro skupiny vozidel AM, A1, A2, A, B.1.
  • pokud je držitelem řidičského průkazu vydaného mimo Českou republikou, přiloží  k žádosti  uvedený řidičský  průkaz
  • není držitelem platné karty řidiče vydané  jiným členským státem nebo jiným smluvním státem Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR),
  • má na území České republiky obvyklé bydliště

Splnění podmínky obvyklého bydliště musí žadatel, který nemá na území České republiky trvalý pobyt, doložit.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Elektronicky lze podat žádost prostřednictvím uživatelského rozhraní stanovené Ministerstvem dopravy České republiky ( https://portaldopravy.cz/ ).

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Podání lze učinit  osobně na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností , v Ostravě je tímto úřadem  Magistrátu města Ostravy, odboru dopravně správních činností, oddělení provozu autoškol a evidence řidičů , v úředních hodinách uvedených zde .

K návštěvě úřadu můžete využít OBJEDNÁVKOVÝ SYSTÉM. K objednání využijte Kontaktní centrum (+420 599 499 311) nebo se objednejte on-line . Aktuální pravidla využívání objednávkového systému naleznete zde .

Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek z vyvolávacího systému (objednaní klienti zadají svůj kód). Vydávání lístků je zahájeno dle úředních hodin bud v 7.30 hodin, nebo v 8.00 hod. Poslední lístek z vyvolávacího systému bude vydán vždy 15 minut před skončením úředních hodin. V návaznosti na délku fronty k jednotlivým činnostem může dojít k dřívější blokaci systému pro vydávání pořadových lístků. Pro ověření dostupnosti pracovišť a zobrazení fronty k jednotlivým činnostem klikněte na tento odkaz .

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Správní poplatek činí podle sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích:

  • 560,- Kč za vydání paměťové karty řidiče (sleva na poplatku 20 % při elektronicky podané žádosti)
  • podmínkou podání žádosti při doručení karty do výdejních boxů nebo na výdejní místa je navíc úhrada správního poplatku ve výši 100 Kč,-  prostřednictvím platební brány

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Správní poplatky:

  • správní poplatek činí 700 Kč,-

Opravné prostředky

Pokud je žádosti vyhověno, opravné prostředky nejsou stanoveny.

Sankce

Sankce nejsou stanoveny.

Působnost

státní správa vykonávaná v přenesené působnosti

Oblast OVM

  • Doprava a komunikace

Klíčová slova

  • Digitální tachograf
  • Obnova PKŘ
  • Paměťová karta řidiče
  • Žádost o vydání

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Údaje o vydání karty řidiče jsou zapsány v informačním systému digitálního tachografu.

Rychlý kontakt