Potřebuji si vyřídit

Výměna řidičského průkazu – konec platnosti dokladu

V jakém případě ve věci jednat

Uvedená životní situace se týká řidičů, kterým končí/ skončila platnost řidičského průkazu. V této věci jedná držitel řidičského oprávnění. Vyzvednutí zhotoveného řidičského průkazu může provést zmocněná osoba na základě ověřené plné moci k vyzvednutí dokladu (speciální plná moc).

Agendu lze řešit na kterémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. V rámci statutárního města Ostravy agendu vykonává odbor dopravně správních činností, oddělení  provozu autoškol a evidence řidičů,  ul. 30. dubna 635/35, 702 00 Ostrava.

Obecné informace k vyřizování úkonu, informace k úředním hodinám či možnostem objednání poskytuje Kontaktní centrum Magistrátu města Ostravy.

Charakteristika úkonu

Žádost o výměnu řidičského z důvodu uplynutí doby platnosti podává osobně držitel řidičského oprávnění, žádost nelze podat v zastoupení.

Jedná se o řidičské průkazy, které byly vydány od 1.5.2004 – „plastové karty“. Veškeré staré typy řidičských průkazů u kterých byla zákonná povinnost výměny nejpozději do 31.12.2013 jsou zpoplatněny.

Výsledek úkonu

Po splnění podmínek bude vydán řidičský průkaz.  Pokud osvědčuje řidičské oprávnění udělené pro skupinu C1, C1+E, C, CE, D1, D1+E, D, DE – je platnost dokladu 5 let.

V ostatních případech je platnost dokladu 10 let ode dne vydání.

Kdy věc řešit

Žádost o výměnu řidičského průkazu z důvodu uplynutí doby platnosti je možné podat nejdříve  3 měsíce před ukončením platnosti dokladu.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Osoba, která má na území České republiky trvalý pobyt, může žádost o vydání řidičského průkazu z důvodu uplynutí doby platnosti podat rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem (Portál dopravy).  V takovém případě musí být žadatel ztotožněn prostřednictvím prostředků elektronické identifikace podle právních předpisů upravujících elektronickou identifikaci.

Žadatel současně způsobem umožňujícím dálkový přístup prostřednictvím uživatelského rozhraní stanoveného ministerstvem zvolí způsob doručení řidičského průkazu, kterým může být doručení prostřednictvím výdejního místa nebo převzetí u příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Podmínky pro podání žádosti
Při podání žádosti o výměnu řidičského průkazu z důvodu uplynutí doby platnosti doloží žadatel:
  • platný doklad totožnosti (občanský průkaz) nebo cestovní pas v případě ztráty  nebo odcizení občanského průkazu. Je  také možné zkontrolovat občanský průkaz v aplikaci E-doklady.
  • doklady prokazující obvyklé bydliště žadatele, který nemá na území České republiky trvalý pobyt dle §2 hh zákona č.361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů ve znění pozdějších předpisů .
  • stávající řidičský průkaz – od 1.7.2025 není povinnost při podání žádosti o výměnu řidičského průkazu předkládat stávající řidičský průkaz, ani povinnost řidičský průkaz odevzdat. Držiteli řidičského průkazu je uložena povinnost bez zbytečného odkladu neplatný řidičský průkaz zlikvidovat, případně jej odevzdat na obecním úřadu obce s rozšířenou působností.

Žádost o vydání řidičského průkazu se na přepážkách registru řidičů tiskne prostřednictvím aplikace.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Elektronické podání lze učinit
– prostřednictvím Portálu dopravy poskytovatele Ministerstva dopravy ČR , který je dostupný na adrese https://portaldopravy.cz/ .

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Podání lze učinit osobně na Magistrátu města Ostravy, odboru dopravně správních činností, oddělení provozu autoškol a evidence řidičů , v úředních hodinách uvedených zde .

K návštěvě úřadu můžete využít OBJEDNÁVKOVÝ SYSTÉM. K objednání využijte Kontaktní centrum (+420 599 499 311) nebo se objednejte on-line . Aktuální pravidla využívání objednávkového systému naleznete zde .

Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek z vyvolávacího systému (objednaní klienti zadají svůj kód). Vydávání lístků je zahájeno dle úředních hodin vždy v 7.30 nebo 8.00  hodin , poslední lístek z vyvolávacího systému bude vydán vždy 15 minut před skončením úředních hodin. V návaznosti na délku fronty k jednotlivým činnostem může dojít k dřívější blokaci systému pro vydávání pořadových lístků. Pro ověření dostupnosti pracovišť a zobrazení fronty k jednotlivým činnostem klikněte na tento odkaz .

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Správní poplatky:

  • není služba zpoplatněna, pokud je vyřizována ve standardní lhůtě – 20 dnů.
  • 560Kč.- za vydání řidičského průkazu do 5 pracovních dnů
  • podmínkou podání žádosti při doručení řidičského průkazu  do výdejních boxů nebo na výdejní místa je navíc úhrada poplatku ve výši 100 Kč,- prostřednictvím platební brány

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Správní poplatky:

  • není služba zpoplatněna, pokud je vyřizována ve standardní lhůtě – 20 dnů.
  • 700 Kč.-  za vydání řidičského průkazu do 5 pracovních dnů

Opravné prostředky

Pokud je žadateli vyhověno, opravné prostředky nejsou určeny. Jestliže žádosti vyhověno není, lze podat odvolání v souladu s poučením obsaženým v příslušném rozhodnutí.

Sankce

Pokud řidič řídí motorové vozidlo bez platného řidičského průkazu, dopouští se přestupku dle zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), za který může být Policii ČR na místě uložena bloková pokuta do výše 2.000 Kč.

Působnost

státní správa vykonávaná v přenesené působnosti

Oblast OVM

  • Doprava a komunikace

Klíčová slova

  • Konec platnosti dokladu
  • platnost průkazu
  • řidičský průkaz
  • Výměna řidičského průkazu

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

01/01/2026

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Výsledek úkonu je veden v Centrálním registru řidičů.

Rychlý kontakt