Potřebuji si vyřídit

Nepříznivá sociální situace zahrnující zejména nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení, potřebu péče z důvodu snížené soběstačnosti, zadlužení, ztrátu bydlení a další obdobné okolnosti

V jakém případě ve věci jednat

Nepříznivá sociální situace může nastat kdykoli v průběhu života a může mít různorodé příčiny, například ztrátu zaměstnání, onemocnění, zdravotní postižení, zvýšení nákladů na bydlení, potřebu zajištění péče nebo úmrtí blízké osoby. V takových případech je možné obrátit se na sociální pracovníky, kteří poskytnou podporu při hledání řešení odpovídajícího konkrétní životní situaci žadatele.

Agendu řeší:

  • Magistrát města Ostravy , odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a metodiky, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava, a to pro správní obvody těchto obcí: Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.
  • Klientům na území města Ostravy poskytují odbornou pomoc sociální pracovníci úřadů městských obvodů.

Charakteristika úkonu

Osobní jednání se sociálním pracovníkem probíhá v kanceláři příslušného pracoviště, případně na základě předchozí dohody se může návštěva sociálního pracovníka uskutečnit v domácím prostředí klienta. Jednání probíhá v důvěrném režimu a v souladu s povinností mlčenlivosti. Případné shromažďování doplňujících informací je prováděno za účelem získání potřebných podkladů pro návrh postupu řešení situace.

Výsledek úkonu

Sociální pracovník poskytuje základní a odborné poradenství, zprostředkovává pomoc prostřednictvím poskytovatelů sociálních služeb, poskytuje asistenci při vyplňování příslušných žádostí a formulářů, případně zajišťuje doprovod k jednání s orgány veřejné moci a dalšími institucemi.

Kdy věc řešit

O zahájení jednání se sociálním pracovníkem lze požádat v kterémkoli okamžiku, kdy se osoba ocitne v situaci, s jejímž řešením si neví rady nebo postrádá potřebné informace k nalezení pomoci.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

První setkání se sociálním pracovníkem nevyžaduje žádné dokumenty.

V průběhu řešení situace může být nezbytné doložení dokumentů, například jako přílohy k žádostem podávaným k jiným úřadům nebo do sociálních služeb. O požadavku na doložení konkrétních dokladů podle povahy řešené situace informuje předem sociální pracovník.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Úkon lze zahájit osobním kontaktováním sociálního pracovníka. Bližší informace a kontakty lze získat na místě prvního kontaktu SOCIOPOINT. Využijte bezplatnou linku 800 700 650 nebo e-mail sociopoint@ostrava.cz .

Více informací o kontaktním místě SOCIOPOINT najdete ZDE

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Sociálně práce je vykonávaná bezplatně. Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu

Není předmětem úkonu.

Opravné prostředky

V případě nespokojenosti s postupem nebo přístupem sociálního pracovníka je možné podat stížnost vedoucímu příslušného odboru či úřadu. Kontaktní údaje lze získat osobně na místě prvního kontaktu SOCIOPOINT , na bezplatné lince 800 700 650 nebo prostřednictvím e-mailu sociopoint@ostrava.cz.

Časté dotazy

  • Otázka: Nevím si rady se svou situací. Nejsem si jistý, s kým to mohu řešit.
    Odpověď:

    Poradíme Vám správný postup na místě prvního kontaktu SOCIOPOINT. Kontaktovat nás můžete:

    Telefonicky : 800 700 650 (bezplatná linka)

    E-mailem : sociopoint@ostrava.cz

    Osobně : Nová radnice, Magistrát města Ostravy, Prokešovo nám. 8, Moravská Ostrava

    Více informací a provozní dobu najdete ZDE

  • Otázka: Co mám dělat, když mám kvůli zdraví problém na úřad přijít osobně?
    Odpověď:

    Sociální pracovníci můžou přijít k Vám domů. Kontakt na sociálního pracovníka získáte do pracovnice SOCIOPOINTU na bezplatné telefonní lince 800 700 650.

  • Otázka: Budu za poskytnutou pomoc něco platit?
    Odpověď:

    Ne, sociální práce je bezplatná.

  • Otázka: Jaký právní předpis vymezuje práci sociálního pracovníka?
    Odpověď:
    • zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
    • zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů,
    • zákon č. 151/2025 Sb., o dávce státní sociální pomoci (od 01.10.2025) ,
    • vyhláška č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi,
    • vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

Sankce

Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

Působnost

státní správa vykonávaná v přenesené působnosti

Oblast OVM

  • Sociální oblast a zdravotnictví

Klíčová slova

  • dluhy
  • finanční tíseň
  • nemoc
  • nepříznivá situace
  • nezaměstnanost
  • nízký příjem
  • poradenství
  • postižení
  • rodina
  • sociální práce
  • závislost

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Výsledek úkonu je veden v Jednotném informačním systému práce a sociálních věcí.

Rychlý kontakt