V jakém případě ve věci jednat
Podnikatel, u něhož nastala změna údajů stanovených pro ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi, je povinen tuto změnu oznámit.
Charakteristika úkonu
Podle § 49 a § 56 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů je podnikatel povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo jako náležitosti žádosti o koncesi a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku, to neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, obchodním rejstříku nebo informačním systému evidence obyvatel, pokud je podnikatel státním občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud je podnikatel cizincem.
Výsledek úkonu
Na základě oznámení změny provede živnostenský úřad zápis do živnostenského rejstříku a podle okolností případu vydá výpis nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu.
Kdy věc řešit
Úkon oznámení změny řeší podnikatel tehdy, nastanou-li u něj změny týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti. Tyto změny je podnikatel povinen oznámit živnostenskému úřadu do 15 dnů ode dne jejich vzniku.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky
Doklady zasílané elektronicky musí být úředně ověřeny z originálu a provedena autorizovaná konverze (§ 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů).
- doklad o zaplacení správního poplatku,
- doklad, který vzniklou změnu prokazuje
- v případě ustanovení nového odpovědného zástupce doklady prokazující splnění podmínky odbornosti, je-li stanoven a prohlášení, že souhlasí s ustanovením do funkce.
K dispozici je rovněž „Jednotný registrační formulář“, který nahrazuje různé typy formulářů pro podání, které podnikatel musí učinit před vstupem do podnikání, ale i během podnikání, a to na živnostenském úřadě.
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
- platný doklad totožnosti, v případě zastoupení podnikatele doklad prokazující oprávnění k jednání,
- doklad o zaplacení správního poplatku,
- doklad, který vzniklou změnu prokazuje
- v případě ustanovení nového odpovědného zástupce doklady prokazující splnění podmínky odbornosti, je-li stanoven a prohlášení, že souhlasí s ustanovením do funkce.
K dispozici je rovněž „Jednotný registrační formulář“, který nahrazuje různé typy formulářů pro podání, které podnikatel musí učinit během podnikání, a to na živnostenském úřadě.
Formuláře naleznete zde .
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky
Prostřednictvím portálu živnostenského podnikání může podávající vytvořit elektronické podání a odeslat ho podle pokynů aplikace přímo na elektronickou podatelnu živnostenského úřadu nebo do datové schránky vybraného úřadu. Tyto způsoby podání vyžadují od podatele uznávaný elektronický podpis nebo aktivní datovou schránku. Více informací lze najít zde .
Datová schránka Magistrátu města Ostravy má identifikátor: 5zubv7w
Elektronické podatelna Magistrátu města Ostravy: posta@ostrava.cz
Bližší informace k náležitostem podání směrovaným na elektronickou podatelnu naleznete zde .
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat
U kteréhokoli obecního živnostenského úřadu osobně, prostřednictvím zplnomocněné osoby, poštou či prostřednictvím kontaktního místa CZECH POINT.
K návštěvě Živnostenského úřadu Magistrátu města Ostravy můžete využít OBJEDNÁVKOVÝ SYSTÉM. K objednání využijte Kontaktní centrum (+420 800 990 980) nebo se objednejte on-line . Aktuální pravidla využívání objednávkového systému naleznete zde .
Při návštěvě pracoviště si vyzvednete lístek z vyvolávacího systému (objednaní klienti zadají svůj kód). Vydávání lístků je zahájeno vždy v 7.30 hodin, poslední lístek z vyvolávacího systému bude vydán vždy 15 minut před skončením úředních hodin. V návaznosti na délku fronty k jednotlivým činnostem může dojít k dřívější blokaci systému pro vydávání pořadových lístků. Pro ověření dostupnosti pracovišť a zobrazení fronty k jednotlivým činnostem klikněte na tento odkaz .
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky
U podání, které je učiněno prostřednictvím elektronického formuláře, správní úřad v souladu s ustanovením § 9 zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, poplatek snižuje o 20 %.
- 80 Kč za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny,
- 400 Kč za změnu rozhodnutí o udělení koncese včetně změny koncesní listiny.
Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:
- v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet v pokladně MMO v kanceláři č. 101 nebo
- bezhotovostním převodem na účet Statutárního města Ostravy, č. účtu 19-1649297309/0800 vedený u České spořitelny Ostrava, a.s. při platbě nutno uvést VS 1300100000, KS 0379
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky
- 100 Kč za vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny,
- 500 Kč za změnu rozhodnutí o udělení koncese včetně změny koncesní listiny.
Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:
- v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet v pokladně MMO v kanceláři č. 101 nebo
- bezhotovostním převodem na účet Statutárního města Ostravy, č. účtu 19-1649297309/0800 vedený u České spořitelny Ostrava, a.s. při platbě nutno uvést VS 1300100000, KS 0379
Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu
Není předmětem úkonu.
Opravné prostředky
Proti rozhodnutí lze podat odvolání, a to ve lhůtě 15 dnů od doručení rozhodnutí. O použití opravného prostředku je účastník řízení poučen.
Odvolání se podává u živnostenského úřadu, který rozhodnutí vydal a rozhoduje o něm Krajský úřad Moravskoslezského kraje, odbor vnitra a krajský živnostenský úřad.
Sankce
Porušení výše uvedených povinností je přestupkem podle § 62 živnostenského zákona, za který lze uložit pokutu podle § 62 odst. 4 živnostenského zákona.
Působnost
Oblast OVM
- Podnikání
Klíčová slova
- koncese
- podnikání
- podnikatel
- právnická osoba
- Údaje o podnikateli
- živnost
- Změna údajů
Počátek platnosti popisu úkonu
Konec platnosti popisu úkonu
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému
• Výsledek úkonu je veden v celostátním Registru živnostenského podnikání.