Oddělení personální

Obsazování volných pracovních míst v rámci Magistrátu města Ostravy

V jakém případě ve věci jednat

Tato životní situace se týká osob, které se chtějí ucházet o volné pracovní místo v rámci Magistrátu města Ostravy. Obsazování pracovních míst v kategorii úředníků se řídí zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů.

V ostatních případech obsazení volných pracovních míst v rámci magistrátu nepodléhá režimu výběrového řízení dle zákona č.312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů (jedná se zejména o volná místa neúřednická a zástupy nepřítomných úředníků na dobu určitou). Tato volná místa může zaměstnavatel dle svých potřeb vhodným způsobem zveřejnit. I zde však platí, že v případě volných úřednických míst na dobu určitou musí uchazeč splňovat předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka.

Výběrová řízení vyhlašuje vedoucí úřadu Magistrátu města Ostravy. Organizaci výběrových řízení zajišťuje personální oddělení Magistrátu města Ostravy.

Výběrová řízení a nabídky volných pracovních míst jsou zveřejňovány na úřední desce magistrátu (v souladu se zákonnou povinností), dále na kariérním webu www.pracenaradnici.cz ,  a vybrané nabídky pracovních míst jsou inzerována rovněž na dalších pracovních portálech a sociálních sítích města Ostravy.

Ve věci je oprávněn jednat pouze konkrétní uchazeč o zaměstnání, který splňuje podmínky uvedené v příslušném oznámení o vyhlášení výběrového řízení nebo nabídce volného pracovního místa.

Charakteristika úkonu

Výběrové řízení je podmínkou pro :

  1. jmenování do funkce vedoucího úřadu (tj. tajemníka magistrátu) nebo vedoucího úředníka,
  2. vznik pracovního poměru úředníka na dobu neurčitou.

V ostatních případech obsazení volných pracovních míst v rámci magistrátu nepodléhá režimu výběrového řízení dle zákona č.312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů (jedná se zejména o volná místa neúřednická a zástupy nepřítomných úředníků na dobu určitou). Tato volná místa může zaměstnavatel dle svých potřeb vhodným způsobem zveřejnit (např. na svých internetových stránkách). I zde však platí, že v případě volných úřednických míst na dobu určitou musí uchazeč splňovat výše uvedené předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka.

Výběrové řízení vyhlašuje vedoucí úřadu oznámením na úřední desce magistrátu nejméně 15 dnů přede dnem určeným pro přihlášení uchazečů o jmenování do funkce vedoucího úředníka nebo uchazečů o přijetí do pracovního poměru úředníka na dobu neurčitou a současně i způsobem umožňujícím dálkový přístup. V případě výběrového řízení na funkci vedoucího úřadu magistrátu vyhlašuje oznámení primátor.

Přihláška do výběrového řízení

Podmínkou účasti ve výběrovém řízení je podání písemné přihlášky uchazečem do vyhlášeného výběrového řízení – poštou nebo osobním doručením v podatelně Magistrátu města Ostravy, na adrese: Magistrát města Ostravy, oddělení personální, Prokešovo náměstí 8, 729 30 Ostrava  a to v uzavřené obálce s označením „NEOTVÍRAT!“, adresou odesílatele a čísla VŘ nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky (ID DS: 5zubv7w) nebo e-mailem na adresu elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy ( posta@ostrava.cz ). E-mailem lze podat přihlášku pouze v případě, je-li zpráva opatřena uznávaným elektronickým podpisem (zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu).

Přihláška uchazeče musí obsahovat tyto náležitosti:

  1. jméno, příjmení a titul ,
  2. datum a místo narození ,
  3. státní příslušnost ,
  4. místo trvalého pobytu,
  5. číslo občanského průkazu (u cizince číslo dokladu o povolení k pobytu),
  6. datum a podpis uchazeče.

K přihlášce je třeba připojit následující doklady:

  • strukturovaný životopis, ve kterém uchazeč uvede údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech;
  • výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce – originál nebo ověřená kopie, cizí státní příslušník obdobný doklad (lze jej také nahradit čestným prohlášením o bezúhonnosti);
  • ověřená kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (lze nahradit také prostou kopií)

Hlásí-li se zájemce do více souběžně probíhajících výběrových řízení, postačí připojení těchto dokladů pouze k jedné přihlášce spolu s uvedením čísla výběrového řízení, do nějž byly doklady dodány.

Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka

  1. státní občan ČR, občan jiného členského státu Evropské unie nebo občan státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru; případně fyzická osoba, která je cizincem a má v České republice povolen trvalý pobyt
  2. dosažení věku 18 let
  3. plná svéprávnost
  4. bezúhonnost
  5. ovládání jednacího jazyka

Vedoucím úředníkem se může stát fyzická osoba, která splňuje obecné předpoklady pro výkon funkce úředníka dle § 4 zákona č. 312/2002 Sb. a má nejméně tříletou praxi:

  • v pracovním poměru jako vedoucí zaměstnanec, nebo

  • při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku či ve státní správě, nebo

  • ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku, který byl dlouhodobě uvolněn pro výkon této funkce.

Tato praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce.

Posouzení uchazečů výběrovou komisí

Uchazeče posuzuje výběrová komise, která má nejméně 3 členy. Alespoň jedna třetina členů komise jsou úředníci územního samosprávného celku, který výběrové řízení vyhlásil.

Jednání výběrové komise je neveřejné. Výběrová komise jedná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů, a rozhodnutí přijímá nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů výběrové komise.

Výběrová komise posoudí, zda uchazeč předložil úplnou přihlášku, požadované doklady a splňuje předpoklady. Je-li to nutné k posouzení, zda uchazeči splňují požadavky stanovené v oznámení, výběrová komise pozve k jednání uchazeče, kteří předložili úplné přihlášky, včetně dokladů a splňují předpoklady stanové o oznámení o vyhlášení výběrového řízení.

Výsledek úkonu

Výběrová komise na základě dodaných dokladů rozhodne, zda se uskuteční ústní pohovory, a kteří z uchazečů a uchazeček k nim budou přizváni. Dále rozhodne, zda součástí ústních pohovorů bude i písemný odborný test a prověření počítačové dovednosti.

Po skončení ústních pohovorů členové výběrové komise určí pořadí uchazečů a uchazeček s tím, že vedoucímu úřadu doporučí k přijetí vítězného uchazeče nebo uchazečku.

Po rozhodnutí vedoucího úřadu o přijetí do pracovního poměru, jsou doklady daného uchazeče/dané uchazečky předány příslušným personalistům, kteří jej kontaktují za účelem uzavření pracovního poměru, ostatní uchazeči/uchazečky jsou personálním oddělením informováni o skončení výběrového řízení e-mailem, pokud je v přihlášce uveden, jinak písemně v listinné podobě. Držitelé a držitelky datových schránek obdrží vyrozumění o ukončení výběrového řízení prostřednictvím datové zprávy.

Kdy věc řešit

Uchazeči a uchazečky se mohou do výběrového řízení hlásit do dne stanoveného jako termín pro podání přihlášky v aktuálním oznámení o vyhlášení výběrového řízení, případně nabídky volného pracovního místa.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

K přihlášce do výběrového řízení je nutné připojit strukturovaný životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech, výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce (originál nebo ověřená kopie, u cizích státních příslušníků obdobný doklad, případně čestné prohlášení o bezúhonnosti), a ověřenou kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (lze nahradit i prostou kopií).

V případě výběrového řízení na vedoucí místo je dále nutné doložit čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb. (tzv. lustrační zákon), s výjimkou uchazečů narozených po 1. 12. 1971.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

K přihlášce do výběrového řízení je nutné připojit strukturovaný životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech, výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce (originál nebo ověřená kopie, u cizích státních příslušníků obdobný doklad, případně čestné prohlášení o bezúhonnosti), a ověřenou kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (lze nahradit i prostou kopií).

V případě výběrového řízení na vedoucí místo je dále nutné doložit čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb. (tzv. lustrační zákon), s výjimkou uchazečů narozených po 1. 12. 1971.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Přihlášku lze podat elektronicky prostřednictvím datové schránky (ID DS: 5zubv7w) nebo e-mailem na adresu elektronické podatelny Magistrátu města Ostravy ( posta@ostrava.cz ). E-mailem lze přihlášku podat pouze tehdy, je-li zpráva opatřena uznávaným elektronickým podpisem (zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu).


K přihlášce je nutné doložit strukturovaný životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech, výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce (originál nebo ověřená kopie, u cizích státních příslušníků obdobný doklad, případně čestné prohlášení o bezúhonnosti), a kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (postačí prostá kopie).


V případě výběrového řízení na vedoucí místo je dále nutné doložit čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb. (tzv. lustrační zákon), s výjimkou uchazečů narozených po 1. 12. 1971.

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Přihlášku lze podat poštou nebo osobně v podatelně Magistrátu města Ostravy, Prokešovo náměstí 8, 729 30 Ostrava, oddělení personální. Přihláška se podává v uzavřené obálce označené nápisem „NEOTVÍRAT!“, adresou odesílatele a číslem výběrového řízení.


K přihlášce je nutné připojit strukturovaný životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech, výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce (originál nebo ověřená kopie, u cizích státních příslušníků obdobný doklad, případně čestné prohlášení o bezúhonnosti), a ověřenou kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (lze nahradit i prostou kopií).


V případě výběrového řízení na vedoucí místo se rovněž dokládá čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb., s výjimkou uchazečů narozených po 1. 12. 1971. Přihlášku lze podat i prostřednictvím zástupce.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Podání přihlášky do výběrového řízení není zpoplatněno. Uchazeč/uchazečka však nese náklady, které mu účastí ve výběrovém řízení vzniknou (např. poplatky za vyžádání výpisu z evidence Rejstříku trestů, případně náklady na ověřování dokumentů).

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Podání přihlášky do výběrového řízení není zpoplatněno. Uchazeč však nese náklady, které mu účastí ve výběrovém řízení vzniknou (např. poplatky za vyžádání výpisu z evidence Rejstříku trestů, případně náklady na ověřování dokumentů).

Opravné prostředky

Opravné prostředky proti výsledku výběrového řízení nejsou stanoveny.

Časté dotazy

  • Otázka: Mohu přihlášku podat e-mailem bez elektronického podpisu?
    Odpověď:

    Ne, e-mailem lze přihlášku podat pouze tehdy, je-li opatřena uznávaným elektronickým podpisem.

  • Otázka: Do kdy musím podat přihlášku?
    Odpověď:

    Uchazeči a uchazečky se mohou do výběrového řízení hlásit do dne stanoveného jako termín pro podání přihlášky v aktuálním oznámení o vyhlášení výběrového řízení, případně nabídky volného pracovního místa.

  • Otázka: Budu informován/a o výsledku výběrového řízení?
    Odpověď:

    Ano, všichni uchazeči jsou po ukončení výběrového řízení písemně vyrozuměni o jeho výsledku.

  • Otázka: Musím být občanem ČR, nebo se mohou hlásit i cizinci?
    Odpověď:

    Hlásit se mohou také cizinci, pokud splní zákonné předpoklady pro výkon funkce a doloží potřebné doklady a ovládají český jazyk slovem i písmem na úrovni umožňující profesionální práci.

  • Otázka: Co se stane, pokud moje přihláška nebude úplná nebo nesplňuji požadovanou kvalifikaci?
    Odpověď:

    Pokud přihláška neobsahuje všechny požadované údaje nebo doklady, případně uchazeč nesplňuje stanovené kvalifikační předpoklady (např. dosažené vzdělání nebo požadovaný obor vzdělání), nemůže být do výběrového řízení zařazen.

  • Otázka: Jak probíhá výběrové řízení krok za krokem?
    Odpověď:

    Výběrová komise posoudí doručené přihlášky a ověří, zda uchazeči/uchazečky formálně splňují stanovené požadavky. Vybraní uchazeči/uchazečky jsou pozváni k osobnímu pohovoru. Komise následně vyhotoví písemnou zprávu o výsledku výběrového řízení, kterou předloží k rozhodnutí vedoucímu úřadu. Vybraný uchazeč/uchazečka je osloven/a s nabídkou pracovního poměru.

  • Otázka: Může se výběrového řízení zúčastnit i uchazeč/uchazečka se zdravotním postižením?
    Odpověď:

    Ano, osoby se zdravotním postižením se mohou hlásit do výběrového řízení, pokud splní stanovené zákonné předpoklady a kvalifikační požadavky.

  • Otázka: Jak dlouho trvá, než budu znát výsledek výběrového řízení?
    Odpověď:

    Výsledky výběrového řízení jsou uchazečům a uchazečkám sdělovány nanejvýše do několika týdnů od uzávěrky přihlášek, v závislosti na počtu přihlášek a složitosti výběrového řízení. Zákon nestanoví lhůtu pro uzavření výběrového řízení. Délka se proto může lišit podle počtu přihlášek a průběhu jednání výběrové komise. Uchazeči a uchazečky jsou o výsledku informováni bezodkladně po ukončení výběrového řízení.

  • Otázka: Můžu se přihlásit do více výběrových řízeních najednou?
    Odpověď:

    Ano, je to možné. Požadované doklady (životopis, výpis z Rejstříku trestů, doklad o vzdělání) stačí přiložit pouze k jedné z přihlášek. K ostatním přihláškám je potřeba uvést pouze informaci, že se hlásím do jiného výběrového řízení.

Působnost

samospráva

Oblast OVM

  • Ostatní

Klíčová slova

  • Práce na radnici
  • Pracovní poměr
  • Přihláška
  • Rejstřík trestů
  • Uchazeč
  • Úředník
  • Výběrové řízení
  • Životopis

Počátek platnosti popisu úkonu

10.10.2025

Konec platnosti popisu úkonu

Bez omezení

Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo agendovém informačním systému

Není veden v základním registru ani agendovém informačním systému.

Rychlý kontakt