Výroční zpráva za rok 2018
Výroční zpráva za rok 2018 o činnosti statutárního města Ostravy a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
V souladu s § 18 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o informacích") se předkládá tato výroční zpráva za rok 2018
o činnosti statutárního města Ostravy (dále jen „město“) a jeho orgánů v oblasti poskytování informací podle zákona o informacích.
Podle článku 35 obecně závazné vyhlášky statutárního města Ostravy č. 14/2013, Statut města Ostravy, ve znění změn a doplňků, je městským obvodům a jejich orgánům svěřeno oprávnění podávat informace podle zákona o informacích. Městské obvody výroční zprávy uveřejňují na svých úředních deskách a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Činnosti dle zákona o informacích vykonávané Městskou policií Ostrava jsou zahrnuty v této zprávě.
1. počet podaných žádostí o informace a počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti:
a) počet podaných žádostí o informace: 271
b) počet vydaných rozhodnutí o odmítnutí žádosti: celkem 79, z toho 37 částečných, 42 úplných
2. počet podaných odvolání proti rozhodnutím: 16
- 5 rozhodnutí nadřízeného orgánu potvrzuje postup MMO
- 6 rozhodnutí bylo nadřízeným orgánem zrušeno a věc vrácena k novému projednání
- 2 rozhodnutí byla nadřízeným orgánem v části potvrzena a v části zrušena a vrácena k novému projednání
- v 1 případě byla žádost vyřízena autoremedurou
- v 1 případě běží zákonná lhůta pro vyřízení odvolání
- v 1 případě vrátil nadřízený orgán spis bez rozhodnutí
3. opis podstatných částí každého rozsudku soudu ve věci přezkoumání zákonnosti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace a přehled všech výdajů, které povinný subjekt vynaložil v souvislosti se soudními řízeními o právech a povinnostech podle tohoto zákona, a to včetně nákladů na své vlastní zaměstnance a nákladů na právní zastoupení:
Ve sledovaném období nebyl soudem veden žádný přezkum zákonnosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace povinným subjektem, tedy v souvislosti se soudními řízeními
o právech a povinnostech dle zákona nebyly vynaloženy žádné náklady.
4. výčet poskytnutých výhradních licencí, včetně odůvodnění nezbytnosti poskytnutí výhradní licence:
nebyly poskytnuty žádné výhradní licence
5. počet stížností podaných podle § 16a, důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení:
a) počet podaných stížností: 41
b) důvody jejich podání a stručný popis způsobu jejich vyřízení:
Stížnosti byly podávány na :
- neposkytnutí informace
- poskytnutí pouze části informací
- výši požadované úhrady
Stížnosti byly řešeny povinným subjektem a nadřízeným orgánem takto:
- v 15 případech nadřízený orgán postup MMO potvrdil
- v 1 případě nadřízený orgán nařídil žádost vyřídit
- ve 12 případech byla žádost vyřízena autoremedurou
- ve 3 případech nadřízený orgán v části žádosti přikázal vyřízení
a v části potvrdil postup MMO
- v 9 případech nadřízený orgán přikázal zjednat nápravu
- v 1 případě běží zákonná lhůta k vyřízení stížnosti
Jednalo se o žádosti o informace:
- k materiálům z jednání rady a zastupitelstva města (i z předchozích volebních období)
- k fungování MPO
- ke spisovým materiálům odboru DSČ
- ke stavebním záměrům na území SMO
- ke statistickým údajům o počtu obyvatelstva
- k problematice znečišťování ovzduší
6. další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona:
a) 5 žádostí
bylo vyřízeno odkazem na zveřejněnou informaci
b) žádná ze žádostí nebyla poskytnuta s finanční úhradou
c) nejčastěji se žádosti o poskytnutí informace vztahovaly ke spisovým materiálům odboru dopravně správních činností, ochraně životního prostředí, zasedání RM a ZM, fungování MPO,
d) z celkového počtu 271 žádostí bylo vyřízeno:
- přímým poskytnutím: 179 žádostí
- odloženo bylo 13 žádostí – všechny tyto žádosti byly odloženy zcela (většinově pro nezaplacení požadované úhrady)
- odmítnutím: 79 žádostí - z toho 42 žádostí odmítnuto zcela, 37 žádostí částečně.
Tato výroční zpráva byla schválena radou města dne 12. 2. 2019 usnesením č. 00673/RM1822/11 a je zveřejněna na úřední desce města a způsobem umožňujícím dálkový přístup, tj. na internetové adrese http://www.ostrava.cz/
V Ostravě 1.února 2019
Přehled o vyřizování žádostí o poskytnutí informací v r. 2018 ke stažení ve formátu pdf.