Ohlášení změn, přerušení a zrušení živnostenského oprávnění, ustanovení nového odpovědného zástupce, provozovna
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Ohlášení změn, přerušení a zrušení živnostenského oprávnění, ustanovení nového odpovědného zástupce, provozovna
-
Základní informace k životní situaci
-
Podle § 49 a § 56 živnostenského zákona je podnikatel povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti nebo jako náležitosti žádosti o koncesi a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku; to neplatí pokud jde o změny zapsané v základních registrech, v obchodním rejstříku nebo informačním systému evidence obyvatel. Podnikatel není povinen předložit doklady vztahující se k osobě zapsané v živnostenském rejstříku, pokud tyto doklady byly již připojeny k některému z ohlášení, k některé žádosti o koncesi nebo k oznámení změny, a které v souladu s ust. § 46 odst. 7 živnostenského zákona uložil živnostenský úřad v elektronické podobě do informačního systému registru živnostenského podnikání. Podmínkou dále je, aby skutečnosti, které tyto doklady osvědčují, zůstaly beze změny; doklady osvědčující bezúhonnost a neexistenci překážky provozování živnosti u právnické osoby nesmí být starší než 3 měsíce.
-
Podle § 31 odst. 12 živnostenského zákona je podnikatel povinen předem písemně oznámit pokračování v provozování živnosti před uplynutím doby jím ohlášeného přerušení.
-
Podle § 58 odst. 1 písm. c) živnostenského zákona zruší živnostenský úřad na žádost podnikatele jeho živnostenské oprávnění.
-
Podle § 11 odst. 5 živnostenského zákona musí podnikatel ustanovení odpovědného zástupce nebo ukončení výkonu funkce pro živnost ohlašovací oznámit do 15 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala; v případě živnosti koncesované platí podle odst. 7 pro ukončení výkonu funkce totéž a ustanovení odpovědného zástupce podnikatel předloží ke schválení.
-
Podle § 17 odst. 3 živnostenského zákona je podnikatel povinen předem písemně oznámit zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně. Ke dni ukončení činnosti v provozovně je podnikatel povinen rovněž oznámit, na jaké adrese lze vypořádat jeho případné závazky.
-
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Podnikatel – fyzická osoba, v případě právnické osoby statutární orgán, příp. zmocněnec na základě písemné plné moci.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Na základě oznámení nebo žádosti živnostenský úřad podle okolností případu provede změnu údajů v živnostenském rejstříku nebo zapíše nové skutečnosti, změní rozhodnutí o koncesi, rozhodne o schválení odpovědného zástupce pro živnost koncesovanou, zruší živnostenské oprávnění.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Písemným oznámením změněných údajů. Při využití služeb CRM se oznámení předkládá tiskopise "Jednotný registrační formulář" vydaném Ministerstvem průmyslu a obchodu. Podání lze učinit osobně nebo v zastoupení.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Podání podle živnostenského zákona lze učinit u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu (OŽÚ). K postupu podle tohoto zákona je příslušný OŽÚ, kterému bylo podání doručeno jako prvnímu. Podání OŽÚ lze učinit rovněž prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT). Kontaktní místo doručí podání OŽÚ podle místa podání, pokud si podatel nezvolí konkrétní OŽÚ.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Magistrát města Ostravy, Prokešovo náměstí 1803/8.
Kontaktní centrum: tel. č. 800 990 980.Prostřednictvím Kontaktního centra se můžete také objednat k návštěvě živnostenského úřadu.Úřední hodiny
Pondělí 8:00 - 17:00 Úterý 8:00 - 15:30 *) pouze pro objednané klienty Středa 8:00 - 17:00 Čtvrtek 8:00 - 16:00 Pátek 8:00 - 11:00 *) pouze pro objednané klienty Ing. Soňa Dombek
vedoucí oddělení živností+420599443469 121 / MMO Nová radnice (budova NR) -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Podnikatel prokazuje vznik konkrétní změny příslušným dokladem např. průkazem totožnosti při změně osobních údajů, dokladem prokazujícím vztah k prostorám sídla odlišného od bydliště, doklady o změnách v osobách jednajících jménem právnické osoby, pokud tyto údaje nejsou zapsány v obchodním rejstříku. V případě ustanovení nového odpovědného zástupce doklady prokazující splnění podmínky odbornosti, je-li stanovena a prohlášení, že souhlasí s ustanovením do funkce.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře
Jednotné registrační formuláře (JRF) jsou vydávány na živnostenském úřadu vč. poučení o jejich vyplňování a jsou rovněž dostupné v elektronické formě.
Obecní živnostenský úřad vykonává činnost i jako centrální registrační místo (CRM). Podnikatel může na živnostenském úřadě, ve lhůtě stanovené zvláštními právními předpisy, oznámit též změnu údajů v přihláškách a oznámeních:
Fyzické osoby
- přihláška k daňové registraci nebo oznámení určené správci daně za předpokladu, že nemá zákonem uloženu povinnost podávat tato podání v elektronické podobě,
- zahájení samostatné výdělečné činnosti podle zákona upravujícího organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
- přihláška k důchodovému pojištění,
- přihláška k nemocenskému pojištění,
- vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení,
- oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
Právnické osoby
- přihláška k registraci nebo oznámení určené správci daně za předpokladu, že nemá zákonem uloženu povinnost podávat tato podání správci daně v elektronické podobě,
- vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení.
Oznámit změny údajů v přihláškách a oznámeních určených správci daně lze pouze na tiskopise vydaném Ministerstvem financí.
Podnikatel povinně vyplňuje na JRF údaje určené k ohlášení živnosti v části A; další části vyplňuje pouze pokud hodlá využít služby CRM v plném nebo částečném rozsahu. Formulář je doplněn přílohami. Podle vůle podnikatele předá živnostenský úřad vyplněné údaje správci daně, orgánu sociálního zabezpečení, Úřadu práce České republiky a zdravotní pojišťovně.
Formulář lze získat na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Při osobní návštěvě úřadu vyplníme formuláře, na základě vašich požadavků, za vás.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
· Změna rozhodnutí o udělení koncese 500 Kč
· Vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce pro živnost koncesovanou 500 Kč
· Vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny 100 KčPředmětem poplatku není schválení odpovědného zástupce, je-li provedeno současně s rozhodnutím o udělení koncese a změna oboru činnost v rámci živnosti volné. Je-li učiněno současně více poplatných úkonů, vybere správní úřad jen jeden ve výši odpovídající nejvyšší sazbě. Poplatek za vydání výpisu je splatný při oznámení změny. Nebude li zaplacen, správní úřad úkon neprovede.
Správní poplatky je možné uhradit několika způsoby:
- v hotovosti nebo prostřednictvím platebních karet VISA, VISA Elektron, MasterCard, MasterCard Elektronic, Maestro a VPAY v pokladně MMO v kanceláři č. 101 nebo
- bezhotovostním převodem na účet Statutárního města Ostravy, č. účtu 19-1649297309/0800 vedený u České spořitelny Ostrava, a.s. při platbě nutno uvést VS 130010000, KS 0379 nebo
- poštovní poukázkou vydanou příslušným úřadem.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty nejsou stanoveny živnostenským zákonem přímo, řídí se tedy správním řádem. Ve správním řízení se rozhodnutí vydá neprodleně maximálně do 30 dnů, pokud nebylo přerušeno z důvodu odstraňování vad podání. V ostatních případech v nejkratším možném termínu.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Odpovědný zástupce, je-li nově ustanovován.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
-
Elektronická služba, kterou lze využítDatová schránka do níž lze zaslat datovou zprávu má identifikátor: 5zubv7wAdresa pro elektronické podání s elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu je posta@ostrava.czPodání, která nejsou opatřená zaručeným elektronickým podpisem, je nutno do 5 dnů doložit písemně (poštou) nebo ústně do protokolu při osobní návštěvě úřadu.Aplikace JRFPodání vůči živnostenskému úřadu lze učinit on-line prostřednictvím aplikace JRF, která je ke stažení na stránkách www.rzp.cz. Pomocí aplikace lze vyplnit a odeslat formuláře, nutné je použití elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu.Objednávkový systémK návštěvě živnostenského úřadu MMO je možno se objednat na konkrétní den a hodinu na tel. čísle 800 990 980. Registrovaní uživatelé eSMO se mohou objednávat také on-line na www.esmo.cz (bližší informace tamtéž).
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 455/1991 Sb., živnostenském podnikání (živnostenský zákon) v platném znění, § 49 a § 56.
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Není-li oznámená změna nebo doplnění doložena příslušnými doklady, živnostenský úřad vyzve podnikatele k jejich doložení ve lhůtě nejméně 15 dnů a zápis do živnostenského rejstříku do předložení neprovede.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Uložení pokuty dle § 62 živnostenského zákona až do výše 100.000,- Kč. Řízení ve věcech upravených živnostenským zákonem se řídí správním řádem, pokud živnostenský zákon nestanoví jinak.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva průmyslu a obchodu nebo businessinfo.cz
-
Popis byl naposledy aktualizován
31.01.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno