Ověření matričních dokladů pro použití v cizině

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Ověření matričních dokladů pro použití v cizině

  2. Základní informace k životní situaci

    Mají-li být doklady vydané matričním úřadem použity v cizině, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad provede na žádost jejich ověření.

    Upozornění 

    Dnem 16. února 2019 nabylo účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191. Dle tohoto nařízení od data 16.02.2019 není nutno pro použití ve státech EU opatřovat matriční doklady vyšším ověřením a poté doložkou „Apostille“. K matričnímu dokladu je možné připojit tzv. vícejazyčný formulář, který nahrazuje úřední překlad do cizího jazyka. Formulář připojí na požádání příslušný matriční úřad bezplatně. Nebude-li matriční doklad  vydaný v EU opatřen formulářem, podle uvedeného nařízení není rovněž třeba s účinností od 16. 2. 2019 vyžadovat jeho opatření ověřovací doložkou „Apostille“. Doklad však musí být opatřen úředním překladem.

    Matriční úřady v Ostravě:

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Kterákoliv osoba požadující ověření matričního dokladu pro použití v cizině.

     

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Předložit doklad k ověření.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad s rozšířenou působností provádí ověřování rodných, oddacích, úmrtních listů a dokladů o registrovaném partnerství (dále jen „matriční doklad“), vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství a potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize, vydaných matričními úřady, které jsou zařazeny do jeho správního obvodu.
    Krajský úřad provádí ověřování matričních dokladů, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství, potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize a potvrzení o údajích ve sbírce listin a druhopisu matriční knihy vedené do roku 1958, vydaných matričními úřady a úřady s rozšířenou působností, které jsou zařazeny do jeho správního obvodu.
    Pokud došlo k matriční události (tj. k narození, uzavření manželství nebo úmrtí) ve správním obvodu města Ostravy můžete si podat tuto žádost na:

    • Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, odd. správních činností, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí MMO, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
    Úřední dny:

     

    Bc. Jana Grossmannová
    referent matriční agendy
    +420599443498 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Lenka Kaločová
    metodik matrik
    +420599443324 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Jarmila Trchalíková
    referent agendy správního řízení
    +420599442222 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Na úřadě předložte:

    • doklad totožnosti,
    • matriční doklady vydané matričními úřady v okrese Ostrava-město po 1. 7. 2001, které mají být ověřeny pro použití v cizině

    Matriční doklady vydané před 1. 7. 2001 nelze pro použití v cizině ověřit.  Je nutno požádat příslušný matriční úřad o vystavení nového matričního dokladu.

     

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Formulář žádosti není stanoven, je možné napsat si žádost volnou formou.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Vyšší ověření matričního dokladu pro použití v cizině je zpoplatněno správním poplatkem 100 Kč za jeden matriční doklad. Poplatek je vybírán na místě v hotovosti. V případě písemné žádosti je nutno spolu se žádostí a matričním dokladem zaslat rovněž správní poplatek v hotovosti. Konečné ověření (apostila, superlegalizace) je zpoplatněno správním poplatkem 300 Kč (za každý matriční doklad), který je možno uhradit formou kolkové známky nebo platební kartou. Konečné ověření - apostilu a superlegalizaci provádí pouze Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, konzulární odbor, legalizační oddělení, Hradčanské náměstí 5, 118 00 Praha 1.

     

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Ověření dokladu pro použití v cizině se vyřizuje na počkání.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy.

    Můžete použít tyto kontakty:

    Podání žádosti o ověření dokladu pro použití v cizině není možné řešit elektronickou poštou. Není totiž možné současně předložit potřebné matriční doklady k ověření.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů

    vyhláška Ministerstva vnitra č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení

  16. Jaké jsou související předpisy

    zákon č. 500/2004 Sb., správní řád

    zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravné prostředky nejsou stanoveny, správním orgánem nelze tuto žádost odmítnout (v případě věcné nepříslušnosti by žádost byla postoupena věcně a místně příslušnému úřadu).

     

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace

    Bližší informace získáte na call centru, prostřednictvím internetového portálu nebo na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností.

  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Důležité odkazy na stránkách Ministerstva vnitra:

    http://www.mvcr.cz/

  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy.

  24. Kontaktní osoba
    Bc. Jana Grossmannová
    referent matriční agendy
    +420599443498 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Lenka Kaločová
    metodik matrik
    +420599443324 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Jarmila Trchalíková
    referent agendy správního řízení
    +420599442222 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    30.09.2022

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace