Ověření matričních dokladů pro použití v cizině
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Ověření matričních dokladů pro použití v cizině
-
Základní informace k životní situaci
Mají-li být doklady vydané matričním úřadem použity v cizině, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad provede na žádost jejich ověření.
Upozornění
Dnem 16. února 2019 nabylo účinnosti nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191. Dle tohoto nařízení od data 16.02.2019 není nutno pro použití ve státech EU opatřovat matriční doklady vyšším ověřením a poté doložkou „Apostille“. K matričnímu dokladu je možné připojit tzv. vícejazyčný formulář, který nahrazuje úřední překlad do cizího jazyka. Formulář připojí na požádání příslušný matriční úřad bezplatně. Nebude-li matriční doklad vydaný v EU opatřen formulářem, podle uvedeného nařízení není rovněž třeba s účinností od 16. 2. 2019 vyžadovat jeho opatření ověřovací doložkou „Apostille“. Doklad však musí být opatřen úředním překladem.
Matriční úřady v Ostravě:
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Kterákoliv osoba požadující ověření matričního dokladu pro použití v cizině.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Předložit doklad k ověření.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad s rozšířenou působností provádí ověřování rodných, oddacích, úmrtních listů a dokladů o registrovaném partnerství (dále jen „matriční doklad“), vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství a potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize, vydaných matričními úřady, které jsou zařazeny do jeho správního obvodu.
Krajský úřad provádí ověřování matričních dokladů, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství, potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize a potvrzení o údajích ve sbírce listin a druhopisu matriční knihy vedené do roku 1958, vydaných matričními úřady a úřady s rozšířenou působností, které jsou zařazeny do jeho správního obvodu.
Pokud došlo k matriční události (tj. k narození, uzavření manželství nebo úmrtí) ve správním obvodu města Ostravy můžete si podat tuto žádost na:- Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, odd. správních činností, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí MMO, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
Úřední dny:pondělí 8.00 - 11.30 12.30 - 17.00 hod. středa 8.00 - 11.30 12.30 - 17.00 hod. čtvrtek 8.00 - 11.30 12.30 - 16.00 hod. Bc. Jana Grossmannová
referent matriční agendy+420599443498 137 / MMO Nová radnice (budova NR) Mgr. Lenka Kaločová
metodik matrik+420599443324 137 / MMO Nová radnice (budova NR) Bc. Jarmila Trchalíková
referent agendy správního řízení+420599442222 137 / MMO Nová radnice (budova NR) -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Na úřadě předložte:
- doklad totožnosti,
- matriční doklady vydané matričními úřady v okrese Ostrava-město po 1. 7. 2001, které mají být ověřeny pro použití v cizině
Matriční doklady vydané před 1. 7. 2001 nelze pro použití v cizině ověřit. Je nutno požádat příslušný matriční úřad o vystavení nového matričního dokladu.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář žádosti není stanoven, je možné napsat si žádost volnou formou.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Vyšší ověření matričního dokladu pro použití v cizině je zpoplatněno správním poplatkem 100 Kč za jeden matriční doklad. Poplatek je vybírán na místě v hotovosti. V případě písemné žádosti je nutno spolu se žádostí a matričním dokladem zaslat rovněž správní poplatek v hotovosti. Konečné ověření (apostila, superlegalizace) je zpoplatněno správním poplatkem 300 Kč (za každý matriční doklad), který je možno uhradit formou kolkové známky nebo platební kartou. Konečné ověření - apostilu a superlegalizaci provádí pouze Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, konzulární odbor, legalizační oddělení, Hradčanské náměstí 5, 118 00 Praha 1.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Ověření dokladu pro použití v cizině se vyřizuje na počkání.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy.
Můžete použít tyto kontakty:
Bc. Jana Grossmannová
referent matriční agendy
tel. 599443498
135/ Nová Radnice
jgrossmannova@ostrava.cz
Mgr. Lenka Kaločová
metodik matrik
tel. 599443324
137 / Nová Radnice
lkalocova@ostrava.cz
Bc. Jarmila Trchalíková
referent matriční agendy
tel. 599442222
137 / Nová Radnice
jtrchalikova@ostrava.cz
Podání žádosti o ověření dokladu pro použití v cizině není možné řešit elektronickou poštou. Není totiž možné současně předložit potřebné matriční doklady k ověření.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů
vyhláška Ministerstva vnitra č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny, správním orgánem nelze tuto žádost odmítnout (v případě věcné nepříslušnosti by žádost byla postoupena věcně a místně příslušnému úřadu).
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Důležité odkazy na stránkách Ministerstva vnitra:
-
Popis byl naposledy aktualizován
30.09.2022
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno