Nahlédnutí do sbírky listin, vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Nahlédnutí do sbírky listin, vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin

  2. Základní informace k životní situaci

    Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958 a činit výpisy z nich v přítomnosti matrikáře nebo vydá potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin, kterou vede, nebo v druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Matriční úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31.12.1958 a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře nebo vydá potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin, kterou vede, nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31.12.1958

    • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny, jejím sourozencům a zmocněncům těchto osob
    • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků
    • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31.12.1949
    • nebo fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány uzemních samosprávných celků 

    V případě osvojení mohou nahlédnout do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy vedené do 31.12.1958 pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení; pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení, může osvojenec nahlédnout do sbírky listin až po nabytí svéprávnosti.

    Za členy rodiny se pro účely tohoto zákona považuje manžel, partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci.

    Registrující úřad, úřad s rozšířenou působností nebo krajský úřad povolí nahlédnout do sbírky listin vedené ke knize partnerství a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře nebo vydá potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin

    • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo jejímu zmocněnci
    • pro úřední potřeby státních orgánů
    • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Splnění všech požadovaných náležitostí.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podejte písemnou žádost na příslušný úřad.

  6. Na které instituci životní situaci řešit
    Žádost o vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin nebo o nahlédnutí do sbírky listin podejte u krajského úřadu, u úřadů s rozšířenou působností nebo u matričního úřadu, který sbírku listin vede nebo uchovává.

    Pokud došlo k matriční události (tj. k narození, uzavření manželství, uzavření registrovaného partnerství nebo úmrtí) ve správním obvodu města Ostravy, můžete si podat tuto žádost na: Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí, odd. správních činností, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava

    Pokud došlo k matriční události v právě probíhajícím kalendářním roce musíte si tuto žádost podat na matričním úřadě, v jehož správním obvodu k matriční události došlo.
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí MMO, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava.

    Úřední dny:

     

    Bc. Jana Grossmannová
    referent matriční agendy
    +420599443498 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Lenka Kaločová
    metodik matrik
    +420599443324 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Jarmila Trchalíková
    referent agendy správního řízení
    +420599442222 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Na úřadě předložte:

    • doklad totožnosti
    • a dále je nutné prokázat příbuzenský vztah matričními doklady, v případě, že je požadován údaj o jiné osobě než je žadatel, dle ust. § 25 odst. 1 písm. a) zákona o matrikách.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Formulář žádosti není stanoven, je možné napsat si žádost volnou formou.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin se zpoplatňuje částkou 50,-- Kč a to i v případě sdělení negativního nálezu, za každou i započatou stránku.
    Nahlédnutí do sbírky listin se zpoplatňuje částkou 50,-- Kč za každou matriční událost.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Lhůta pro vyřízení žádosti je 30 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy. 

    Použít můžete tyto kontakty:

     

    Podání žádosti o vydání potvrzení ze sbírky listin není možné řešit elektronickou poštou, pouze písemnou formou - žádostí vlastnoručně podepsanou, případně osobně nebo prostřednictvím zplnomocněného zástupce na příslušném úřadě předložit potřebné doklady.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů

    vyhláška Ministerstva vnitra č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení

  16. Jaké jsou související předpisy

    zákon č. 500/2004 Sb., správní řád

    zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů

  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vydání potvrzení o údajích uváděných ve sbírce listin nebo o povolení nahlédnutí do sbírky listin lze podat prostřednictvím úřadu, který rozhodnutí vydal, k nadřízenému správnímu orgánu. Pokud vydal rozhodnutí matriční úřad ve správním obvodu Magistrátu města Ostravy, je odvolacím orgánem Magistrát města Ostravy. Pokud vydal rozhodnutí Magistrát města Ostravy, je odvolacím orgánem Ministerstvo vnitra ČR.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace

    Bližší informace získáte na call centru, prostřednictvím internetového portálu nebo na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností.

  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    Stránky Ministerstva vnitra
    Důležité odkazy na stránkách Ministerstva vnitra:
    http://www.mvcr.cz/

  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Oddělení správních činností odboru vnitřních věcí Magistrátu města Ostravy.

  24. Kontaktní osoba
    Bc. Jana Grossmannová
    referent matriční agendy
    +420599443498 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Mgr. Lenka Kaločová
    metodik matrik
    +420599443324 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
    Bc. Jarmila Trchalíková
    referent agendy správního řízení
    +420599442222 137 / MMO Nová radnice (budova NR)
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    06.01.2023

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace