Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení apod.

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Nepříznivá sociální situace - nezaměstnanost, nízký příjem, zdravotní postižení apod.

  2. Základní informace k životní situaci

    Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku ztráty zaměstnání, nízkého příjmu, závislostí např. na návykových látkách, zdravotního postižení, nemoci apod.

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:

    • pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, azylové domy, domovy pro seniory, odlehčovací služby),
    • poskytuje poradenství v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového a nemocenského pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
    • poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
    • poskytuje pomoc při vyřizování osobních dokladů,
    • pomáhá překonávat problémy s hledáním či udržením zaměstnání (např. pomoc při sestavení životopisu, výběru vhodného zaměstnání, hledání vhodné agentury práce),
    • asistuje při nácviku zvládání sociálních i praktických dovedností (např. hospodaření s finančními prostředky),
    • pomáhá při řešení finančních problémů (např. doprovod na jednání s věřiteli, sjednávání splátkového kalendáře, pomoc při zajištění kontaktu s exekutory),
    • poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. poradna při finanční tísni),
    • řeší problémy související  se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení, 
    • poskytuje poradenství pro osoby propuštěné z výkonu trestu odnětí svobody nebo výkonu vazby.

    Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:

    • osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
    • osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby,
    • osobami, které mají narušenou schopnost právně jednat, osobami omezenými ve svéprávnosti, jejich podpůrci, zástupci či opatrovníky,
    • osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
    • osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
    • osobami nezaměstnanými a osobami s materiálními problémy,
    • oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí,
    • imigranty,
    • rodinami s dětmi.
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociálního pracovníka uvedeného v bodu 9, popřípadě telefonický kontakt.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, oddělení sociální práce a metodiky, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava, pro správní obvody těchto obcí: Čavisov, Dolní Lhota, Horní Lhota, Klimkovice, Olbramice, Stará Ves nad Ondřejnicí, Šenov, Václavovice, Velká Polom, Vratimov, Vřesina, Zbyslavice.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy

    Odbor sociálních věcí a zdravotnictví

    Oddělení sociální práce a metodiky

    Prokešovo nám. 8

    729 30 Ostrava


    Nevíte si rady, na koho se obrátit?

    Poradí vám na místě prvního kontaktu SOCIOPOINT: Bezplatná linka 800 700 650.

     

    Kancelář

    Sociální pracovník

    Telefon

    Obec

    262

    Mgr. Petr Habram

    599443847

    Čavisov, Dolní Lhota, Vřesina

    262

    599443848 

    Velká Polom, Horní Lhota, Olbramice, Zbyslavice, Josefovice, Vratimov P-Ž, Horní Datyně P-Ž 

    261

    599443852

    Stará ves nad Ondřejnicí, Košatka, Vratimov A-O, Horní Datyně A-O

    262

    599443853

    Šenov A-O

    261

    599443849

    Šenov P-Ž,  Václavovice

    261

    599443850

    Klimkovice

     

     

     

     

      Úřední hodiny

    Pondělí

    8.00 – 17.00

     

    Středa

    8.00 – 17.00

    Čtvrtek

    8.00 – 16.00

     

    (mimo úřední hodiny na základě předchozí domluvy)

     

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Při osobní návštěvě na úřadě průkaz totožnosti. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, by byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Práce sociálního pracovníka obce je vymezena:

    • zákonem č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů,
    • zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, 
    • vyhláškou č. 389/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi,
    • vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

    Sociální pracovník se vždy musí prokázat průkazem sociálního pracovníka, který je vydán příslušným úřadem. V rámci obcí uvedených v bodu 8. je tímto úřadem Magistrát města Ostravy.

  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  21. Související životní situace a návody, jak je řešit
  22. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Magistrát města Ostravy

    odbor sociálních věcí a zdravotnictví

    oddělení sociální práce a metodiky

  23. Kontaktní osoba
  24. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2012

  25. Popis byl naposledy aktualizován

    01.11.2023

  26. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  27. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace