KOUPĚ, PRODEJ, SMĚNA NEMOVITÝCH VĚCÍ

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Základní informace k životní situaci

    KOUPĚ, PRODEJ, SMĚNA NEMOVITÝCH VĚCÍ

  2. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
    • fyzická osoba starší 18 let (způsobilá k právním úkonům) nebo jí pověřená osoba na základě plné moci
    • právnická osoba
  3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Podání písemné žádosti, ke které bude přiložen obrazový dokument s přesným vymezením předmětu žádosti - nemovité věci (např. zákres v katastrální mapě, geometrický plán aj. náležitě vymezující dokument, pokud se jedná pouze o část nemovité věci, tak spolu s vymezením a okótováním této části nemovité věci) a všechny ostatní žádostí požadované přílohy

  4. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
  5. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Magistrát města Ostravy, odbor majetkový, Prokešovo nám. 8, 729 30  Ostrava

  6. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Žádost musí obsahovat (dle formuláře):
    • údaje o žadateli (jméno, tel. kontakt, adresa, datum narození)
    • obec
    • katastrální území
    • parcelní číslo, u budovy číslo popisné  a číslo pozemku na němž budova stojí 
    • účel koupě popř.  důvod nabídky
    • výše nabídky za nemovitou věc, popř. znalecký posudek
    • v případě pouze části nemovité věci je nutno doložit také  okótovaný zákres ve snímku katastrální mapy, případně geometrický plán pro vymezení části nemovité věci

    u podnikatelských subjektů popř.  podnikajících fyzických osob navíc:

    • kopie platného výpisu z obchodního rejstříku
    • kopie živnostenského listu

     

  7. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní poplatky se nehradí.

     

    Žadatel však hradí  veškeré náklady spojené s převodem nemovité věci, pokud ta je převáděna na jeho žádost (např. správní poplatky, náklady na zpracování znaleckého posudku, za zpracování geometrického plánu aj.).

  8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    • Lhůty pro vyřízení žádosti  nejsou stanoveny, jedná se o samostatnou působnost statutárního města Ostravy. Doba vyřízení žádosti je závislá na složitosti žádosti, správnosti doložených podkladů k žádosti.
    • V dané věci je vždy nutno počítat, že zpravidla ke každé žádosti je nutno zajistit vyjádření dotčeného městského obvodu, dotčených odborů Magistrátu města Ostravy a také Městského ateliéru prostorového plánování a architektury, p. o., kdy až po vydání těchto stanovisek je žádost předložena orgánům statutárního města Ostravy (Radě města Ostravy a Zastupitelstvu města Ostravy).
    • V  dané souvislosti je nutno upozornit, že při prodeji nebo směně nemovitého majetku je postup dvoukolový, kdy napřed orgány města musí schválit záměr právního jednání a teprve po jeho náležitém zveřejnění na úřední desce lze v orgánech města schválit samotné právní jednání směřující k prodeji nebo směně nemovitého majetku města.
    • Je podstatným, že před samotným rozhodnutím orgánů města musí být zpracovány také další podpůrné dokumenty jako jsou znalecké posudky, geometrické plány, souhlasy s dělením pozemků aj.
    • Přípravu smluvní dokumentace zajišťuje také statutární město Ostrava.
    • Vzhledem k výše uvedenému je nutno počítat se značnou časovou náročností vyřízení žádosti
  9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Dotčené odbory Magistrátu města Ostravy, zejm.:
    • Odbor územního plánování a stavebního řádu
    • Odbor hospodářské správy
    • Odbor investiční
    • Odbor dopravy
    • Odbor životního prostředí
    • aj. – vždy dle konkrétní situace. 
    Městský obvod v jehož území se nachází nemovitá věc dotčená žádostí

    Městský ateliér prostorového plánování a architektury, příspěvková organizace, případně jiné organizace města

     

  10. Elektronická služba, kterou lze využít

    Podání žádosti o koupi, směnu nemovité věci je možno zaslat datovou schránkou (preferovaný způsob podání žádosti)

  11. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí ČR (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů
    • vyhláška č. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška)
  12. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Opravné prostředky se neuplatňují, konečné rozhodnutí spadá zpravidla do samostatné působnosti Zastupitelstva města, které je možné požádat o opětovné posouzení žádosti.

  13. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Uplatňují se smluvní sankce v případě, že jsou sjednány ve smlouvách.

  14. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně

     Jak se stanovuje cena za prodej pozemku ?

    • V případě prodeje je kupní cena stanovena jako minimálně cena obvyklá dle znaleckého posudku, a to v souladu s právními předpisy. Uvedené však nevylučuje požadavek města na kupní cenu vyšší než je cena dle znaleckého posudku,