Ostravská radnice 11/2015

newsletter

Nové radnici je pětaosmdesát

radSetkání s legendárním starostou Moravské Ostravy Janem Prokešem a jeho současníky, v podání herců Národního divadla moravskoslezského, při zasedání tehdejšího městského zastupitelstva bylo vtipným a zdařilým oživením dne otevřených dveří v den státního svátku 28. října a 85. výročí otevření největšího radničního komplexu u nás.

Zájemci si mohli prohlédnout interiéry a reprezentační místnosti této výjimečné stavby. Vedle sálu zastupitelstva a síně rady nahlédli do pracovny ostravského primátora, kde je osobně přijal a debatoval s nimi první muž města Tomáš Macura.

Zážitek z prohlídky radnice umocnila návštěva výstavy věnované osobnosti starosty Prokeše, instalovaná v  obřadní síni, nebo výjezd na vyhlídkovou věž, z níž byl nádherný výhled na podzimním sluncem zalitou moravskoslezskou metropoli.

Program na Prokešově náměstí se nesl v duchu hesla Měníme Ostravu na čistou. Zejména děti a mládež zaujala Smokemanova edukativní show, připravená Výzkumně energetickým centrem při VŠB-TU, mužskou část populace lákala prohlídka elektrobusu Ekova Electric, autobusu dopravního podniku s pohonem na stlačený zemní plyn, imisního měřicího vozu, vozu OZO na čištění kontejnerů. Pořadatelé napočítali za odpoledne více než dvanáct set návštěvníků!


Ostrava připravuje pokračování rekonstrukce Domu kultury Poklad

1namestekVýznamnou stavbou na území Ostravy, o kterou se zajímá ostravská veřejnost, je Dům kultury Poklad v Ostravě-Porubě. Ostrava připravuje pokračování rekonstrukce této kulturní památky, proto jsme se zeptali prvního náměstka primátora Lumíra Palyzy na bližší detaily této rekonstrukce.

● Co je nového kolem rekonstrukce Domu kultury Poklad v Porubě?

„Stavba, kterou podle smlouvy z 11. června 2013 mělo jako vítěz výběrového řízení realizovat sdružení firem UNI­STAV, a. s., PROMINECON CZ, a. s., a Ridera STAVEBNÍ a. s, je v současné době zastavena. V říjnu roku 2014 došlo k dohodě mezi jednatelkou Pokladu a zástupci sdružení firem o ukončení smluvního vztahu. Jen připomenu, že vítěz veřejné zakázky, tedy uvedené sdružení firem, nabídl částku 144 mil. Kč oproti projektové ceně 242 miliony korun.“

● Co se stalo, že došlo k ukončení smluvního vztahu s realizátorem stavby?

„Práce na stavbě se zastavily z důvodů vážných komplikací. První velkou překážkou bylo vydání předběžného opatření Okresním soudem v Ostravě. To zabraňovalo vykonávat stavební práce na zhruba jedné šestině stavby. Příčinou byl dlouhotrvající spor mezi společností DK Poklad a jedním z bývalých nájemců o jeho dalším fungování v kulturním domě. Že se tady můžou čekat problémy, se vědělo už v době, kdy Ostrava v roce 2008 koupila obchodní společnost DK Poklad, s. r. o. Tím na Ostravu přešel majetek a také právní vztahy s nájemci, které společnost měla uzavřeny. Ostrava se musela s takovými vztahy vypořádat. Některé uzavřené smlouvy, řečeno kulantně, nebyly úplně optimální. Šlo o výši nájemného či délku smluvního vztahu. Tehdejší vedení Pokladu, včetně dozorčí rady i rady města, se snažilo situaci řešit, došlo i na výpovědi z nájmu. U jednoho z nájemců se tato situace pak promítla do soudního sporu. Ten trvá dodnes.“

● Nedala se situace řešit už dříve jinak nebo dohodou?

„Jednání se určitě vedla. V první polovině roku 2010 si Ostrava nechala dokonce zpracovat Analýzu struktury a efektivnosti obchodních společností. Týkalo se to rovněž společnosti DK Poklad, s. r. o. Analýzu provedla odborná firma Nexia AP a. s. Kromě rizik z nájemních smluv, které město jako nový vlastník společnosti včetně majetku na sebe převzalo, se v analýze uvádí, že poslední nájemce fitness centra deklaroval ochotu odejít z pronajatých prostor k 30. 6. 2010, avšak za podmínky vyplacení náhrady ušlého zisku ve výši 18 mil Kč. Tehdejší ředitel i nová jednatelka tento návrh odmítli jako nepřijatelný. Později pak byla tomuto nájemci zaslána výpověď z nájmu. Jenže vše komplikovala převzatá nájemní smlouva.  Byla uzavřena na dobu určitou 17 let a její výpověď je značně problematická. Situace se řešila, ale nebylo to jednoduché. Tyto výstupy pak převzala nová jednatelka.“

● Jak se celá věc posunula? Je nějaké řešení?

„O vypořádání s nájemcem fitness centra se vedla diskuse již od roku 2010 a podle mě se věc plánovala už při nákupu společnosti od původního vlastníka. Je to jedna z cest. Již v roce 2008 se tento problém objevil v posudku jako určité riziko. Posudek si opět nechalo udělat statutární město Ostrava. O analýze z roku 2010 jsem již hovořil. V průběhu času se vedlo hned několik jednání. Problém pak gradoval soudním sporem a předběžným opatřením. Vyšší soudy ale předběžné opatření po pěti měsících zrušily. Jednání s aktuálním vlastníkem fitness centra se vedou i v současné době. Uvidíme, k čemu se dostaneme. Diskuse se ale už vede o poměrně nižší částce, vše se musí opírat o ekonomická fakta. První znalecký posudek jsme již od vlastníka fitness obdrželi. Je škoda, že se to nepodařilo vyřešit již v době, kdy se společnost před několika lety kupovala. To ale není otázka pro mě. Vyřešit se to musí. Osobně se domnívám, že o případné výši vyplacení náhrady za ušlý zisk nakonec stejně bude rozhodovat soud.“

● Minulé zastupitelstvo nejprve odmítlo navýšení rozpočtu na rekonstrukci o vícepráce, pak je zase schválilo, a přesto došlo k ukončení smlouvy s realizátorem, co se stalo?

„Je třeba vysvětlit, že projektová dokumentace na rekonstrukci byla odbornou společností, vzešlou z výběrového řízení, zpracovávána v době provozu kulturního domu. Po zahájení prací a provedení demolic se ukázaly určité skutečnosti, které v době provozu nebylo možné předvídat. U takových staveb, jako jsou kulturní památky, se to děje. To potvrzují i odborníci. Nové skutečnosti měly nároky na zvýšení rozpočtu. O oprávněnost a hodnotu těchto prací vznikl spor. Spor byl po nějaké době překonán a finance byly v červnu 2014 rozhodnutím zastupitelstva uvolněny. Vedení společnosti DK Poklad zahájilo jednání s realizátorem stavby o jejím pokračování. Ten měl, mimo jiné, nároky na úpravu smlouvy, představu o posunutí termínu dokončení díla až o 16 měsíců, což neodpovídalo skutečné výluce v pracích. S ohledem na obsah uzavřené smlouvy a zejména na ustanovení zákona o veřejných zakázkách bylo takové posunutí termínu a další návrhy neakceptovatelné, a tak 16. října 2014 došlo k dohodě o ukončení smluvního vztahu.“

● Jaký bude tedy další postup?

„Ve spolupráci s jednatelkou Pokladu připravil investiční odbor magistrátu novelizaci projektové dokumentace. Díky tomu, že už byly provedeny demoliční práce, mohl se  zpřesnit rozsah některých prací. Kontrolu upřesnění a připomínky k novelizaci dokumentace provedla další odborná firma. Předpokládané náklady rekonstrukce a modernizace domu kultury, včetně technického vybavení, jsou ve výši 250 mil. Kč. Do výše ceny se také promítly nově zařazené položky, které v původním projektu chyběly, nebo i kurz eura, který ovlivnil cenu divadelní a jevištní techniky. Připomínám, že původní cena dle projektu byla 242 mil Kč. Očekává se, že vítěz, který ve veřejné zakázce předloží nejlepší – nejnižší cenovou nabídku, pak provede revizi již provedených prací, ty jsou ve výši cca 30 mil. korun. Pokud bude vše v pořádku, bude finanční objem již provedených prací odečten od vysoutěžené celkové ceny.“

● Změní se nějak vzhledově budova DK Poklad? A kdy se očekává ukončení realizace stavby?

„Upozorňuji, že hovoříme o kulturní památce, a tím je vše dáno. Stavba se objemově měnit nebude. Budou jen přistavena dvě úniková schodiště a nákladní rampa pro zásobování. Těsně u Pokladu vyrostou parkoviště. Pracovníci útvaru hlavního architekta města našli prostor i řešení pro parkoviště, aby se nezasahovalo do prostředí parku a ploch u blízké základní školy. Tento investiční záměr však není součástí rekonstrukce kulturního domu, bude se realizovat v návaznosti, jako samostatná stavba při dokončení rekonstrukce samotné budovy. Rekonstrukce Pokladu je koncipována jako návrat k původnímu účelu, ke kterému byl objekt ve 20. století určen. Cílem je vytvořit kvalitní prostorové vazby a příjemné prostředí pro návštěvníky. Finanční zdroje na rekonstrukci budou promítnuty do rozpočtů města v letech 2016 a 2017. Pokud půjde vše dobře, vítěze nadlimitní veřejné zakázky můžeme znát v únoru 2016. Pracovat by se mohlo začít v březnu nebo dubnu 2016, realizace se očekává v délce 60 týdnů, takže předpokládaný termín splnění veřejné zakázky je jaro 2017. Soutěž již probíhá. Úzce při ní spolupracují odvětvové odbory magistrátu s vedením Domu kultury Poklad.“


Městská konference o životním prostředí

konfMěsto Ostrava pořádalo 5. listopadu pravidelnou konferenci o životním prostředí, v letošním roce s podtitulem Ostravské ovzduší a lokální topeniště. V rekonstruované budově planetária zasedli mezi účastníky a mluvčí ministr životního prostředí Richard Brabec, primátor Tomáš Macura, náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová, zástupci krajské a místní samosprávy, odborníci na životní prostředí a ovzduší. Podle Tomáše Macury patří ochrana životního prostředí k prioritám města. V koaliční smlouvě stran a hnutí současného vedení Ostravy zaujímá jedno z hlavních míst. „Ostrava se zapojila do programu tzv. kotlíkových dotací, kdy ke stávající dotaci pokryjeme ze svého rozpočtu zbývající náklady do sta procent pořizovací ceny kotlů obyvatelům města,“ podtrhl primátor. V rámci ekologické obměny vozového parku MHD jezdí ve městě více než stovka nových autobusů na stlačený zemní plyn. Do Fondu pro děti ohrožené znečištěním ovzduší město letos přispělo částkou 15 milionů korun, což je dvakrát více než dosud.

Ministr životního prostředí Richard Brabec představil nový Operační program Životní prostředí pro léta 2014–2020 ve vztahu k možnostem financování výměny kotlů. O přístupu města k tomuto projektu a podpoře města při výměně domovních zdrojů vytápění za ekologické modely hovořila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „Občané si mohou kotle pořídit téměř bez investic. V každém roce jsme připraveni přispět na výměnu nejméně 500 kotlů. V rozpočtu města máme na následující tři roky alokováno třikrát 10 milionů korun. A peníze z rozpočtu budeme obyvatelům Ostravy na výměnu kotlů dávat tak dlouho, dokud o ně budou mít zájem a bude co ekologizovat,“ dodala K. Šebestová.

Program konference obohatila vystoupení představitelky polského partnerského města Katovice Barbary Lampartové (přítomné seznámila s možnostmi kontrol lokálních topenišť v Katovicích), Pavla Machálka z ČHMÚ, Lucie Hellebrandové ze Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě a dalších. Závěr jednání patřil diskuzi.


Zastupitelé schválili regulaci hazardu od 1. ledna 2017

Naházet peníze do hracího automatu bude od 1. ledna 2017 složitější. Právě od tohoto data totiž vejde v platnost obecně závazná vyhláška, která reguluje a významně omezuje provozování loterií a jiných podobných her na území Ostravy. Na svém 10. zasedání ji 14. října schválilo městské zastupitelstvo.

Vyhláška zavádí podstatně širší regulaci jak z hlediska rozsahu a palety nabízených loterijních a sázkových her, tak z hlediska časového. K 30. červnu tohoto roku bylo na území Ostravy provozováno 3102 herních zařízení, z toho 412 výherních hracích přístrojů, které povoluje město, a 2690 video loterijních terminálů, které podléhají regulaci Ministerstva financí ČR. Po nabytí účinnosti vyhlášky se jejich počet sníží zhruba o 85 procent. Provoz zbylých patnácti procent hracích přístrojů bude omezen na dobu od 10 hodin dopoledne do 3 hodin ráno. Celodenní provoz bude možný pouze v kasinech.

Základem pro přípravu městské vyhlášky o regulaci loterijních a jiných podobných her byla stanoviska samospráv jednotlivých městských obvodů. Proto budou na území různých částí města platit různá pravidla.

Plošný zákaz loterijních a sázkových her bude platit v ostravských městských obvodech Vítkovice, Třebovice, Svinov, Slezská Ostrava, Proskovice, Poruba, Plesná, Ostrava-Jih, Nová Ves, Hrabová, Hošťálkovice a Polanka nad Odrou.

Plošný zákaz s výjimkou provozování kasin zavedou Mariánské Hory a Hulváky a Moravská Ostrava a Přívoz. V osmi obvodech bude provozování loterijních sázkových her povoleno pouze ve vymezených lokalitách. Jde o městské části Krásné Pole, Lhotka, Michálkovice, Nová Bělá, Stará Bělá, Petřkovice, Pustkovec, Radvanice a Bartovice. Povolit provozování loterijních a sázkových her ve všech restauračních zařízeních, které jsou v současné době v provozu, se rozhodl Martinov.

Redukce počtu herních zařízení o zhruba 85 procent se projeví v adekvátním snížení příjmů města. Předpokládá se, že příjmy z loterijních a jiných podobných her poklesnou ze stávajících asi 260 milionů korun na 40 milionů korun ročně.


Vánoční výzdobu radnice rozsvítíme 30. listopadu

vyzdVánoční strom a výzdoba Prokešova náměstí a Nové radnice se za účasti primátora Tomáše Macury rozsvítí v pondělí 30. listopadu v 17 hodin. Od 15 do 18 hodin bude pro veřejnost připraven kulturní program, prodejci nabídnou vánoční pokrmy a výrobky, všichni účastníci vypustí svítící balonky a dostanou malý dárek. Součástí programu bude i vyhodnocení celoměstské ankety Dobrovolník roku.

Vánoční a novoroční výzdobu radnice tradičně vybírali v internetové anketě občané, schválila ji rada města. Vítězná výzdoba společnosti S. O. S. – Dekorace dostala 985 z celkových 4427 hlasů. Firma používá technologii LED s využitím světelných efektů „flash“, které vytvářejí třpytivý efekt dekorace. Stojí necelých 1,5 mil. Kč a bude správní centrum Ostravy zdobit také během svátků v příštím roce. Vánoční výzdoba radnice a náměstí se naposledy rozsvítí 6. ledna 2016.


Nádražní ulice: Motoristé se dočkají

Rekonstrukce a modernizace Nádražní ulice mezi křižovatkou s ul. 30. dubna a zastávkou Stodolní se blíží ke konci. Na listopad mají stavbaři naplánovány finální práce, konkrétně dokončení dlažeb chodníků a v prostoru staveniště v ulici 30. dubna, dodávky, montáž a nátěry zábradlí a terénní úpravy. Na komunikacích bude vyznačeno vodorovné a svislé dopravní značení, namontují se označníky zastávek MHD, automaty na jízdenky a provedou asfaltové zálivky. Vše má být hotovo do 30. listopadu. Rekonstruovaný úsek pak čeká zkušební provoz včetně návratu automobilové dopravy. Druhá etapa rekonstrukce Nádražní začne v první polovině příštího roku. Modernizován bude úsek od Stodolní po křižovatku s ulicí 28. října.


Ekologická flotila v ulicích

busyVýznamný přínos pro zlepšení životního prostředí v Ostravě a současně úsporu nákladů na provoz autobusů městské hromadné dopravy. Tak lze hodnotit investici do 105 nových nízkopodlažních autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), kterou realizoval Dopravní podnik Ostrava (DPO).

Celkem 90 dvanáctimetrových a 15 osmnáctimetrových vozidel nahradí asi třetinu současného „dieselového“ vozového parku dopravního podniku, přičemž výměna jednoho staršího autobusu emisní třídy Euro 0, který najede ročně 52 tisíc km, za nový s pohonem na CNG představuje roční snížení škodlivých emisí o téměř 1 tunu. První autobusy na CNG vyjely na ostravské linky MHD 6. října, celá dodávka byla zrealizována do půlky minulého měsíce.

S dodávkou autobusů s pohonem na zemní plyn úzce souvisí výstavba a zprovoznění velkokapacitní plnicí stanice CNG v areálu martinovských dílen DPO v hodnotě 55 milionů korun, která patří svými parametry k nejvýkonnějším ve střední Evropě. Díky výkonu 3 tisíce metrů krychlových v hodině dokáže obsloužit za šedesát minut 24 vozidel.

Investice do autobusů na zemní plyn a plničky CNG představuje hodnotu 768 milionů korun. Financovány jsou z 85 procent z evropských fondů z Operačního programu Životní prostředí a z 5 procent z dotace Ministerstva životního prostředí ČR. Zbylých 10 procent doplatil Dopravní podnik Ostrava. Oba projekty navazují na strategii Zelená a čistá Ostrava 2025, kterou v roce 2013 vyhlásil dopravní podnik ve snaze přispět k ekologizaci a zvýšení komfortu městské hromadné dopravy. Projekt nákupu vozidel na CNG dostal název „Přijedeme dýchat pro Ostravu“.

Slavnostního uvedení do provozu nových autobusů a plničky CNG se zúčastnili náměstek primátora Ivo Hařovský, náměstek ministra životního prostředí Vladimír Mana a další hosté.


Projekt je šancí pro mladé a vzdělané

besedaV Domově Slunečnice v Ostravě-Porubě se 3. listopadu konala veřejná debata primátora Ostravy Tomáše Macury s občany o plánovaném rozšíření Vědecko-technologického parku (VTP) na pozemky v obvodu Ostrava-Poruba.

Cílem setkání, kterého se zúčastnili také vedoucí odborů magistrátu a projektant stavby, bylo představení projektu rozšíření VTP a zodpovězení dotazů občanů k tomuto tématu. „V souvislosti s rozšířením VTP se v minulých týdnech objevilo množství nepravdivých informací, například, že kvůli zmíněnému projektu bude vykácen lesopark v Porubě, zbourána restaurace Myslivna nebo dojde k enormnímu nárůstu dopravy v lokalitě. Nic z toho není pravda. Setkání s občany je ta nejlepší forma, jak celý záměr lidem vysvětlit,“ zdůraznil primátor.

Při přípravě projektu, který je podporován a spolufinancován státem, město prověřilo řadu lokalit. Ukázalo se, že žádná z nich nevyhovuje, vyjma polí v blízkosti Myslivny. Vedení města se proto přiklonilo k této možnosti s tím, že budovy VTP budou navrženy citlivě k okolní krajině, areál se osází zelení. Projekt rozšíření VTP se připravuje od roku 2008 a jeho cílem je vytvořit v Ostravě podmínky, které budou splňovat nároky významných společností typu Google nebo Intel.

„Rozšíření Vědecko-technologického parku je přesně to, co Ostrava potřebuje. Díky tomuto projektu vznikne až 2 tisíce nových pracovních míst, a to v oborech založených na moderních technologiích, které nijak nezatěžují životní prostředí. Projekt současně přispěje k dalšímu rozvoji vysokého školství v Ostravě. To vše může pomoci zvrátit negativní trend vylidňování našeho města a zabránit odchodu lidí, velice často mladých a vzdělaných, kteří si zde v současné době neumějí představit svou budoucnost,“ dodal Tomáš Macura.

K rozšíření VTP primátor Ostravy vystoupí také ve čtvrtek 26. 11. na zasedání porubského zastupitelstva. (mv)


Trolejbusová trať se rozjede v únoru

Nově budovaný přestupní terminál Hranečník ve Slezské Ostravě spojila s centrem nová, zhruba tříkilometrová trolejbusová trať. Vede Těšínskou ulicí k slezskoostravské radnici a její výstavba spolu se stavbou pěti bezbariérových zastávek a rekonstrukcí měnírny v celkové hodnotě 60 milionů korun byla financována z 85 % z Programu švýcarsko-české spolupráce; zbylých 15 % je hrazeno z rozpočtu města.

Nová trolejbusová dráha byla předběžně uvedena do provozu 12. října za účasti velvyslance Švýcarské konfederace v ČR Markuse-Alexandera Antoniettiho. Ten vysoce ocenil věcnou a konkrétní snahu Ostravy o zlepšení stavu ovzduší a životního prostředí ve městě a jménem své země přislíbil moravskoslezské metropoli další pomoc. Jeho slova slyšeli náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský, náměstek ministra životního prostředí Vladimír Mana a další hosté.

Využití nové trolejbusové dráhy pro městskou hromadnou dopravu je úzce svázáno s postupem prací na výstavbě terminálu Hranečník. Pravidelné trolejbusové linky MHD se po ní proto rozjedou až v únoru příštího roku. (bk)


Hladnovský rondel slouží motoristům

Nový kruhový objezd na styku ulic Michálkovické, Hladnovské a Keltičkovy ve Slezské Ostravě slouží od 30. října motoristům.

„Přestavba původní průsečné křižovatky na okružní přinese zlepšení plynulosti provozu a bezpečnosti na tomto frekventovaném dopravním uzlu a současně přispěje ke zkulturnění prostředí v této lokalitě,“ uvedl při této příležitosti náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský. Náměstek primátora pro investice Kamil Bednář ocenil přístup dodavatelů a zhotovitelů stavby, kteří zvládli tuto investici důležitou pro modernizaci a zkvalitnění dopravní sítě v Ostravě s více než dvoutýdenním časovým předstihem a v dobré kvalitě.

Slavnostního otevření okružní křižovatky se zúčastnili také náměstek primátora pro dotace a veřejné zakázky Radim Babinec, 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Josef Babka, starostka Slezské Ostravy Barbora Jelonková a další.

Nový hladnovský rondel poblíž zastávky MHD Revírní bratrská pokladna má mírně elipsovitý tvar s délkou os 44,1 m  a 41 m. Jízdní pás je široký 5,5 m. Stavba zahrnovala rovněž vybudování 270 metrů nových komunikací pro pěší, zčásti v Keltičkově ulici, přechodů pro chodce a bezbariérových přístupů. Stavbaři realizovali nové trolejové vedení pro trolejbusy MHD a přeložky nadzemních a podzemních inženýrských sítí. Instalovali také nové veřejné osvětlení sestávající z 22 svítidel.

Investorem stavby bylo město Ostrava a  Moravskoslezský kraj, zhotovitelem firma STRABAG a. s. Náklady ze strany města činily 16,7 mil. korun s DPH, kraj vynaložil více než 9,3 mil. korun.


Ostravanům přispěje na kotle také město

Podzimní změna počasí zahájila topnou sezonu a odstartovala i každoroční smogové situace. Podle aktuálních výzkumů hrají při jejich vzniku velkou roli, kromě tradičních zdrojů znečišťování, jako jsou průmysl, doprava a přes­hraniční emise, také zplodiny z tzv. lokálních topenišť.

Občanům se nyní naskýtá unikátní možnost, jak se podílet na zlepšení životního prostředí a ještě přitom ušetřit. Město Ostrava se připojilo k projektu tzv. kotlíkových dotací a umožní lidem získat nové, ekologické kotle v podstatě zdarma – tím, že k financím z Evropské unie zprostředkovaným Ministerstvem životního prostředí a slíbenému příspěvku kraje připojí i významnou finanční částku ze svého rozpočtu.

„Ostrava umožní všem občanům, kteří mají na území města ve vlastnictví rodinný dům a k vytápění a ohřevu vody dnes ještě používají staré neekologické kotle na tuhá paliva, získat z rozpočtu města dalších 10 procent z pořizovací ceny kotle a nákladů spojených s jeho výměnou,“ upřesnila náměstkyně primátora Kateřina Šebestová. „Znamená to, že výměnu stávajícího přístroje za nový, moderní kotel zvládnou občané v ideálním případě bez nutnosti použít vlastní finanční prostředky, resp. v rámci 1. výzvy jim budou vynaložené prostředky zpětně vyplaceny,“ dodala.

Ukázalo se, že každá vynaložená koruna na výměnu lokálních topenišť je až pětkrát efektivnější, než investice do další ekologizace průmyslových podniků. Výměna jednoho kotle znamená o sto kilogramů méně vypuštěného prachu ve vzduchu za rok.

Finanční podpora se týká výměny stávajícího zdroje tepla na pevná paliva s ručním přikládáním za automatický kotel na pevná paliva, kombinovaný kotel (uhlí + biomasa), kotel na biomasu, plynový kondenzační kotel nebo tepelné čerpadlo. Jedná se o příležitost, která se již v budoucnu nebude opakovat.

Podle platné legislativy navíc nebude možno po roce 2022 provozovat kotle 1. a 2. emisní třídy, tj. občané budou nuceni výměnu stávajících neekologických kotlů podstoupit v každém případě. Znamená to, že kdo nevyužije současných štědrých dotačních programů, promarní výhodnou příležitost úspory financí.

Výzva bude vyhlášena v prosinci, příjem žádostí bude zahájen 1. února 2016 s předpokládaným ukončením 30. dubna 2016. Bude možné, po předložení požadované dokumentace a splnění podmínek, zpětně uplatnit podporu na kotle vyměněné od 15. července 2015. Více informací nejenom o finanční podpoře města na webu www.dychamproostravu.cz a telefonní lince 595 622 355. K tématu bude uspořádána řada přednášek spojených s diskusí, první se odehraje v prostorách Radnice města Ostravy 10. prosince, bližší informace budou k dispozici na webových stránkách města. (ph)

Náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.


Slavnostně otevřeme městský stadion

stadČeská fotbalová reprezentace, účastník mistrovství Evropy 2016 ve Francii, zahájí přípravu na šampionát 13. listopadu ve 20.30 hodin přátelským zápasem proti Srbsku. Tým trenéra Pavla Vrby se představí divákům v rámci slavnostního otevření rekonstruovaného Městského stadionu ve Vítkovicích. V Ostravě uvidíme mezistátní fotbal po patnácti letech! Srbové se sice na Euro 2016 nekvalifikovali, ale jejich fotbal má na starém kontinentu stále dobrý zvuk. Ivanovič patří k oporám zadních řad Chelsea, Kolarov Manchesteru City. Hráči jako Nastasič, Ljajič, Gudelj a další oblékají dres předních německých, španělských nebo italských klubů.

S Jugoslávií, předchůdcem Srbska, se českoslovenští a čeští fotbalisté střetli 34krát. Po Maďarsku a Rakousku jde o našeho nejčastějšího soupeře! Bilance hovoří pro nás: 19 výher a 11 porážek. Dosud jediná konfrontace Česka a Srbska je stará devět let. Naši v Uherském Hradišti podlehli soupeři 1:3 a pokazili Pavlu Nedvědovi jeho rozlučku.

Ostrava, díky minulým úspěchům Baníku a Vítkovic, tradiční fotbalové město, bude mezistátní zápas A mužstev hostit potřinácté. Poprvé se hrály hymny před zápasem na vítkovickém stadionu v říjnu 1949. ČSR porazila Polsko 2:0 góly Preise a Pažického a potěšila 38 tisíc diváků. Od roku 1977 se hrálo sedm zápasů na Bazalech. Stadion Baníku zažil také bitvy s Walesem (1:1) v kvalifikaci o MS 94 a demolici Malty (6:1) v boji o ME 96. Naposledy na Slezské Česko hrálo v srpnu 2000 a prohrálo se Slovinskem (0:1). Přesto je ostravská dvanáctizápasová mezistátní bilance kladná: 9 vítězství, 2 remízy, tři prohry, skóre 26:13. Komu přinese štěstí 13. díl fotbalového příběhu?