Historické kalendárium
28. srpen 1650
Popis biskupských statků z roku 1637 registroval v Ostravě ještě 211 domů, z toho 21 bylo poustkami. Bylo zde tedy 190 obydlených domů. O 13 let mladší zpráva městské rady z 28. srpna 1650 o stavu města po třicetileté válce uvádí již pouze 121 osídlených domů. Jak se píše ve zprávě: „…v nebezpečných a nepokojných válečných letech zůstalo 69 domů pustých, částečně byly zruinovány soldateskou, částečně pro vysoké výpalné, které požadoval nepřítel a také pro jiné nadměrné kontribuce.“ Z těchto zpustošených domů bylo devět šenkovních, dva předměstské uvnitř opevněného města a 58 předměstských usedlostí. Elaborát zdůrazňoval, že ani existujících 69 šenkovních domů, devět domů předměstských a 43 chalup na předměstích na tom není nejlépe, protože za válečných let upadly do největší bídy pro obrovské kontribuce a náklady na vydržování vojska. „Bude-li však muset chudé město platit i nadále… a nenajde pochopení, nebude možné dále udržovat špatné a chudé domy.“ V této německy psané zprávě je mimo jiné poprvé uveden název města jako Moravská Ostrava - Mährisch Ostraw.
30. srpna 1936
V neděli odpoledne zahájila na zbrusu novém letišti Ostravského aeroklubu v Hrabůvce pilotní výcvik první žena na Ostravsku. Byla jí manželka předsedy aeroklubu a inženýra Vítkovických železáren Jaroslava Klíra, Zdeňka Klírová. Měla v úmyslu ještě téhož roku vykonat pilotní zkoušky. Deník Duch času při té příležitosti napsal: „Odvaha a odhodlání první ostravské letkyně bude jistě dobrým příkladem nebojácným mladým ženám na Ostravsku a přispěje k probuzení a zvýšení zájmu o tak důležitý obor obranný a dopravní, jakým je dnes letectví.“ Jako leteckého instruktora angažoval aeroklub bývalého vojenského stíhacího pilota Rudolfa Škutu, který přiletěl na začátku srpna z Prahy do Moravské Ostravy se strojem Bestiola Be-60.6, prvním letounem určeným pro aeroklub. Nedělního výcviku pilotů se kromě Zdeňky Klírové účastnilo dalších pět zájemců, přičemž nejvíce z nich létalo na stroji Praga E-114 Air Baby, zvaném malá bejbina. O deset měsíců později, 18. 6. 1937, vysílal rozhlas pořad Zdeňky Klírové o ženách a létání.
1. září 1993
Právě tehdy začal školní rok v nově zřízené základní škole Přemysla Pittra. Do prvních dvou tříd tehdy nastoupilo 20 žáků. Zásluhu na otevření školy měla především Helena Balabánová, do r. 2001 ředitelka školy, ve spolupráci s ostravskou Charitou. Jednalo se o školu, která jako jedna z prvních v republice začala systematicky přistupovat k romským dětem dle zásad respektujících jejich specifické požadavky. Škola našla umístění nejprve v budově základní umělecké školy na Sokolské třídě, později získala vlastní budovu v Přívoze na Jungmannově ulici, kde dříve sídlila střední škola elektrotechnická. Od r. 1997 školu zřizuje Biskupství ostravsko-opavské. V současnosti má škola kapacitu 330 žáků základní školy a 40 dětí mateřské školy.
Foto1: Hangár Ostravského aeroklubu na letišti v Hrabůvce, asi 1946
Foto2: Letiště v Hrabůvce
Foto3: Členové Ostravského aeroklubu, vpravo Zdeňka Klírová s manželem Jaroslavem
Foto4: Budova Církevní základní a mateřské školy Přemysla Pittra na Jungmannově ulici v Přívoze