Historické kalendárium
2. říjen 1853
Dne 2. 10. 1853 se v Berouně narodil důlní inženýr, báňský inspektor a odborný pedagog Václav Červinka. Po studiích na vysoké technické škole v Praze absolvoval Báňskou akademii v Příbrami. V roce 1878 nastoupil u Severní dráhy Ferdinandovy v Moravské Ostravě, kde působil téměř půl století. Vynikal zejména jako odborník v oboru báňského měřictví. Vyučoval 33 let na Horní škole v Moravské Ostravě, vychoval několik generací báňských úředníků a dozorců. Spolu s Josefem Hýbnerem a Karlem Čížkem patřil k nejdéle sloužícím pedagogům této střední odborné školy. Byl zaníceným českým vlastencem, účastnil se všech národních aktivit na Ostravsku na přelomu 19. a 20. stol, stal se členem četných českých spolků (Občanská beseda, dobročinný spolek Dobromila, pěvecký spolek Lumír ad.). Až do své smrti žil v Polské, respektive Slezské Ostravě, kde 30. dubna 1936 zemřel.
2. říjen 1923
V tento den se na slezskoostravské radnici konala porada o zřízení Velké Slezské Ostravy. Porady se zúčastnili zástupci Slezské Ostravy, Hrušova, Muglinova, Michálkovic a Radvanic. Došlo k volbě zvláštního přípravného výboru, který se měl spojením obcí zabývat a uvést v soulad zejména hospodářské poměry jednotlivých obcí. Šlo o reakci na již schválený vznik Velké Moravské Ostravy sloučením 7 moravských obcí (Moravská Ostrava, Vítkovice, Přívoz, Mariánské Hory, Zábřeh nad Odrou, Hrabůvka a Nová Ves) k 1. 1. 1924. Přípravy spojení slezských obcí padly kvůli pozdějšímu nesouhlasu Radvanic a Muglinova. Slezské obce se staly součástí Moravské Ostravy až v roce 1941.
7. říjen 1973
Právě tehdy se uskutečnil první ročník automobilového mistrovství ČSSR na novém silničním okruhu ve Vítkovicích. Více než 20 000 diváků lemovalo trať vedoucí po Místecké a Rudné ulici. Závodilo se ve 4 kategoriích vozů, v třídě A2 do 1150 ccm zvítězil Brunclík se Škodou 110 R Coupé, v třídě A2 do 1300 ccm Bobek se Škodou 120 S, oba tovární jezdci z Mladé Boleslavi. V nejsilnější kubatuře B5 do 2500 ccm zvítězil jezdec Jílek se závodní MTX Škodou Spider, ve formuli Škoda byl nejlepší Červa se Škodou MTX. Kromě vozů domácích značek byly k vidění závodní BMW 2002 TI nebo Lotus GTX. Závod organizoval Automotoklub Svazarmu Dolu Ostrava ve spolupráci s Ostravským večerníkem, ředitelem závodu byl Jan Diblík. V následujících letech se konal každoročně, od čtvrtého ročníku nesl název Balcarův memoriál. Závod zanikl počátkem 90. let.
Foto1: Balcarův memoriál 1979
Foto2: Schéma závodu 1989, jezdci se otáčeli v prostoru čerpací stanice Shell poblíž zastávky Moravská v Hrabůvce, druhá obrátka byla na sjezdu z ulice Rudné na Místeckou.
Zpracoval: Archiv města Ostravy