Historické kalendárium

pro týden od 17. dubna do 23. dubna

19. duben 1945

Poté co K. H. Frank vyhlásil na začátku dubna 1945 území Moravské Ostravy a poltického okresu Frýdek za bojovou oblast, vydal 19. dubna jeden ze svých posledních výnosů pro Ostravsko, jímž nařídil okamžité provedení plánu spálené země – ARLZ (Auflockerung-uvolnění, Räumung-vyklizení, Lähmung-ochromení, Zerstörung-zničení), tedy zničení všech dopravních, spojovacích, průmyslových a zásobovacích objektů, jichž by mohl použít nepřítel. Okamžitě mělo být přikročeno k realizaci etapy R spočívající v odvozu veškerého použitelného výrobního materiálu a hodnot. To naráželo na nepřekonatelné dopravní potíže, neboť v dubnu se již začala hroutit železničním doprava. Tak se nacistům z etapy R podařilo na Ostravsku uskutečnit jen minimum. Daleko úspěšnější byli při realizaci etapy Z spočívající v úplné destrukci zařízení, strojů, přístrojů, celých objektů a dopravních zařízení.

21. duben 1858

Dne 21. dubna 1858 se ve Frýdku v rodině tkalce narodil Johann Hadaszczok, středoškolský profesor, spisovatel a průkopník turistiky. Po studiu na Vysoké škole technické ve Vídni (1875-1878) a zkoušce způsobilosti pro vyučování matematice a deskriptivní geometrii se v r. 1883 stal suplentem na zemské vyšší reálce v Moravské Ostravě a od r. 1886 jejím profesorem. Vyučoval rovněž tělesnou výchovu a na škole působil jako knihovník a archivář. V r. 1893 spoluzakládal ve Frýdku turistický spolek Beskidenverein a po přenesení sídla do Moravské Ostravy se stal místopředsedou spolku a posléze jeho předsedou. Podílel se na výstavbě turistické útulny arcivévody Albrechta na Lysé hoře otevřené v r. 1895 a inicioval také vybudování turistické útulny na Slavíči, která nesla jeho jméno. J. Hadaszczok zemřel nečekaně 23. září 1895 v Moravské Ostravě.






22. duben 1992

Tímto dnem začala z mošnovského letiště létat pravidelná letecká linka mezi Ostravou a Vídní, kterou provozovala společnost Air Vítkovice. Letadlo s kapacitou 17 pasažérů létalo v pondělí, středu a pátek dvakrát denně v obou směrech. Jednosměrná jízdenka stála 6000 Kč. Linka patrně nebyla v provozu dlouho. Letecké spojení s Vídní fungovalo již za příznivější cenu s krátkou přestávkou znovu mezi lety 2006-2013.

Foto1: Johann Hadaszczok

Foto2: Slavíč, turistická útulna v roce 1927

 

Zpracoval: Archiv města Ostravy