Historické kalendárium

pro týden od 24. srpna do 30. srpna

26. srpen 1922

Dne 26. 8. 1922 se narodil v Opavě malíř, grafik a ilustrátor Milan Zezula (zemřel 24. 6. 1998 v Ostravě). V letech 1945–1950 studoval Akademii výtvarných umění v Praze u prof. K. Mináře a prof. J. Želibského obor figurální malba. Po studiích pracoval jako propagační výtvarník ve Vítkovických železárnách a v roce 1959 se stal členem Tvůrčí skupiny Ostrava. Tvořil především jako figuralista a portrétista, v 50. letech 20. století se přihlásil k socialistickému realismu. V tomto duchu vytvořil několik figurálních sgrafit pro architekturu, např. pro halu nádražní budovy v Třinci a v divadle v Krnově. 

27. srpen 1964

Jízdou zvláštního vlaku byl 27. srpna 1964 slavnostně zahájen provoz na Polanecké spojce
z Ostravy-Kunčic do Polanky nad Odrou. Zároveň byl položen základní kámen nového nádraží Ostrava-Vítkovice. Slavnostní vlak vyjel z Vítkovic v 10.30 dopoledne a těšil se velkému zájmu pasažérů. Stavba trvala 19 měsíců a za tu dobu byl přemístěn jeden milión kubíků zeminy, postaveno 23 km trati, 42 výhybek a 10 velkých mostů. Do roku 1966 byla trať zdvoukolejněna a postavena odbočka na Ostravu-Svinov. Hlavním smyslem stavby bylo zlepšení dopravních poměrů v přetíženém ostravském železničním uzlu, způsobeném zejména přepravou substrátů a výrobků z Vítkovických železáren a Nové huti. 

30. srpen 1936

Dne 30. 8. 1936 mohli obyvatelé zhlédnout na nově otevřeném letišti v Hrabůvce výcvik pilotů, mimo jiné i patrně první ostravské pilotky Zdenky Klírové, manželky předsedy Aeroklubu. Deník Ostravské slovo informoval veřejnost o tom, že výcviku pilotů se účastnilo šest žáků a nejvíce z nich létalo na stroji Praga E-114 Air Baby, zvaném malá bejbina. Jednalo se o jednomotorový sportovní a cvičný hornoplošník z 30. let 20. století vyrobený v ČKD Praha, který zároveň patřil k nejrozšířenějším a nejoblíbenějším sportovním letadlům v historii československého letectví. 

Foto:

Deník Nová svoboda z 28. 8. 1964. 

Zpracoval: Archiv města Ostravy