Dar 20, nájemné a pachtovné - otázky a odpovědi
Ke zkrácení doby jejich zpracování významně přispěje správné vyplnění žádosti. Věříme, že k tomu přispějeme i tím, že jsme nejčastější chyby i otázky zveřejnili zde.
#spolutozvladneme #jsmevtomspolu #todame
📌NEJPODSTATNĚJŠÍ JE
- Postačí jednou správně a zcela vyplnit formulář žádosti.
- Nemusíte dokládat žádné další přílohy. Formulář obsahuje vše, co bylo třeba doložit.
- Formulář nezapomeňte podepsat.
- Formulář v jednom vyhotovení doručte na magistrát naskenovaný emailem na posta@ostrava.cz, nebo do datové schránky, nebo poštou. Pošlete jen jednou z možností.
Nejčastější CHYBY A NESTROVNALOSTI, které jsou v žádostech:
- Jsou uvedeny provozy a služby, které nejsou vládním rozhodnutím uzavřeny.
- Jsou zahrnuty osobní náklady, jako je např. hypotéka za rodinný dům.
- Žádost se týká provozovny, která je mimo katastr města Ostrava, např. v Hlučíně.
PTALI JSTE SE, ODPOVÍDÁME
O co mohu v této chvíli požádat?
Připravili jsme pro Vás rychlou finanční výpomoc do 20 tisíc korun a odpuštění části nebo celého nájmu či pachtovného. Na podmínkách udělení finanční pomoci do 100 tisíc korun intenzivně pracujeme a zveřejníme je v dubnu. Sledujte prosím naše webové stránky ostrava.cz.
Za jaké období jsou náklady, které uvádím?
Mělo by se jednat o období, kdy došlo k uzavření Vaší provozovny, omezení vaší činnosti. Žádost o finanční výpomoc do 20 tisíc korun podejte jen jednu za celé období, kdy došlo k uzavření provozovny, omezení činnosti.
Do kdy mohu žádost poslat? Je stanoveno nějaké datum ukončení přijímání žádostí?
Konečný termín jsme zatím nestanovili. Sledujte prosím stránky www.ostrava.cz, kde informace průběžně aktualizujeme.
Jsem zapsaný spolek, ústav, apod. mohu podat žádost?
Ne, z.s. a ústavy nejsou cílovou skupinou tohoto programu. Podpora cílí na podnikatelské subjekty zřízené za účelem zisku. Tedy na živnostníky i na drobné právnické subjekty, jimž byla v důsledku krizových opatření vlády kvůli výskytu COVID-19 znemožněna jejich obchodní činnost. Subjekty neziskového a veřejně prospěšného charakteru město podporuje především formou dotací.
Když mohu čerpat příspěvky od státu, mohu stejné výdaje nárokovat i z programu města?
Nikoliv, nelze čerpat příspěvek 2x na stejný výdaj. Vždy by mělo platit, že program města vám může pomoci dofinancovat ty náklady, které stát nekryje. Například, pokud stát přispěje na vaše zaměstnance 80 %, město by mohlo proplatit zbylých 20%. Pro případ nově představeného příspěvku 25 tis. Kč, lze postupovat podobně. Pokud ten kryje všechny vaše výdaje, neměli byste nárokovat žádné další. Pokud nikoliv, pak právě můžete nárokovat rozdíl mezi náklady a tímto příspěvkem státu. Obdobná logika se použije i pro případ dalších podpor státu, které dosud třeba nebyly představeny.
Mám provozovnu v nájmu, která není ve vlastnictví statutárního města Ostrava. Mohu i přesto požádat o prominutí nájemného/pachtovného?
Abyste dosáhl na prominutí nájemného/pachtovného musí být Vaše provozovna vlastněna statutárním městem Ostrava a přitom nesmí být svěřena do správy městského obvodu. Obvody jsme ale vyzvali, aby přijaly stejná opatření. Sledujte tedy prosím webové stránky daného obvodu. Můžete ale požádat i o finanční dar ve výši 20 tis. Kč v rámci této výzvy.
Kde najdu formulář, abych mohl požádat o prodloužení splatnosti nájemného/pachtovného za březen a duben o 3 měsíce?
O prodloužení splatnosti nájemného/pachtovného žádat vůbec nemusíte. Bude automaticky prodlouženo. Nezapomeňte prosím, že se jedná pouze o případ, že je Vaše provozovna vlastněná statutárním městem Ostrava a není svěřená do správy městskému obvodu, tedy máte nájemní/pachtovní smlouvu uzavřenou přímo se statutárním městem Ostrava.
Mohu požádat o finanční výpomoc do 20 tis. Kč i v případě, že nemám provozovnu a živnost provozuji z domu nebo zákazníky navštěvuji?
Ano, nemáte-li provozovnu nevadí to, pokud je sídlo na území Ostravy. A v případě, že sídlo je mimo území města Ostravy, musí být na území Ostravy provozovna. Nemůžete však uplatnit náklady za vlastní bydlení. Klíčem je uplatnit jen ty výdaje, které souvisí s Vašim podnikáním na území města Ostravy. Pokud jste OSVČ můžete dále požádat o podporu schválenou vládou ČR, můžete se také obrátit na ostravskou pobočku agentury Czechinvest, a to na emailu: ostrava@czechinvest.org a na telefonu 296 342 975.
Jaké náklady mám uvést v žádosti?
Uveďte „provozní/paušální“ náklady, tedy ty spojené s platbou např. za elektřinu, nájem, zahrnout můžete i splátku úvěru, nákup zboží, mzdy zaměstnanců, výpadek tržeb/ekvivalent tržeb za stejné období minulého roku apod.
Mezi náklady OSVČ mohu uvést i sociální a zdravotní pojištění?
Ne, neuvádějte prosím náklady za sociální a zdravotní pojištění, protože jsou Vám dle nařízení vlády odpuštěny.
Podléhá tento dar zákonu o dani z příjmu, tzn., že je daněn jako ostatní příjmy?
Ano, dar podnikatel zapíše do daňového přiznání jako příjem.
Musím náklady, které uvedu, dokládat? Mám poslat spolu s žádostí kopie dokladů?
Nemusíte. Stačí, když nám pošlete jen správně vyplněný a podepsaný formulář žádosti. Svým podpisem čestně prohlašujete, že skutečnosti uvedené v žádosti jsou pravdivé. Žádné další přílohy nejsou potřeba. Pracovníci města všechny žádosti procházejí, v případě nejasností vás budou telefonicky kontaktovat a mohou požadovat dodatečné předložení dokladů. V budoucnu může dojít k namátkové kontrole tvrzení v čestném prohlášení.
Stačí odeslat žádost elektronicky, e-mailem?
Ano. Pokud, pošlete podepsaný naskenovaný formulář žádosti emailem na adresu posta@ostrava.cz , tak to opravdu stačí. Nebo můžete využít datové schránky ID: 5zubv7w. Pokud nechcete využít e-mail ani datovou schránku, vytištěnou a podepsanou žádost nám pošlete poštou na adresu: Podatelna, Magistrát města Ostravy, Prokešovo náměstí 1803/8, 729 30 702 00 Ostrava Moravská Ostrava. Pošlete Vaši žádost POUZE v jednom vyhotovení (za celé období) a jednou z uvedených možností.
Kdy a jak se dozvím, zda má žádost byla úspěšná?
O Vaší žádosti rozhoduje rada města, která zasedá 1 x týdně - vždy v úterý. Proto proces od přijetí žádosti k vašemu vyrozumění může trvat 7-14 dní. Rada projednává žádosti obdržené v časové posloupnosti, jak k nám dorazily. Po projednání radou města Vás budeme kontaktovat emailem. Dáme Vám vědět v co nejkratší době, ať už jste byli úspěšní či nikoliv a poté úspěšným žadatelům odesíláme schválený finanční dar do několika dní. Snažíme se vše urychlit, protože nám je jasné, že kdo rychle pomáhá, pomáhá 2x.