Revitalizace přednádražního prostoru Ostrava-Svinov
Řešení dopravy při rekonstrukci Svinovských mostů
Dopravní situace bude během stavby „Revitalizace přednádraží Ostrava-Svinov, II. etapa oproti původnímu předpokladu komplikovanější. Příčinou nastalé situace je víc než půlroční zpoždění časového harmonogramu realizace stavby, způsobené odvoláním společnosti SKANSKA proti výsledkům výběrového řízení.
Původní harmonogram totiž předpokládal v první fázi rekonstrukci komunikací pod mosty, přibližně po devíti měsících úplné ukončení spodní části stavby a teprve poté zahájení prací na mostech. Podle nově zpracovaného harmonogramu mají být práce na mostech zahájeny v lednu 2012, už v dubnu 2012 budou zahájeny souběžně i práce na ul. Bílovecké pod mostními objekty (celá stavba má být ukončena v dubnu 2013). Obě stavby poběží současně, proto bylo nutné řešit nově vzniklou situaci, která tak přinese mnohem více a složitějších nejen dopravních komplikací.
„Dopravní studii, ze které jsme při organizaci dopravy vycházeli, zpracovala společnost UDIMO Ostrava. Samotná ulice Opavská, na které se nacházejí Svinovské mosty, je v úseku před křižovatkou u vodárny se svými až 45 tisíci vozidly denně nejvytíženější komunikací v kraji. Jsme si vědomi, že jakékoliv omezení provozu na této silnici má zásadní vliv na možnost vzniku dopravní zácpy. Proto jsme v řešení zohlednili celou řadu problémů, které mohou nastat, a to jak z hlediska individuální tak i veřejné dopravy,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.
Současná dopravní studie řeší organizaci dopravy po dobu rekonstrukce jižních Svinovských mostů. Dopravní opatření v době oprav severních Svinovských mostů (předpoklad zahájení stavby srpen 2012) budou obsahem druhé části dopravní studie, která bude projednána přibližně v polovině roku 2012.
"Je namístě předem se omluvit všem motoristům, kterých se připravovaná rekonstrukce negativně dotkne. Bohužel v minulých letech i přes výrazný tlak ze strany kraje a města nebyla ze strany státu realizovaná výstavba Prodloužené Rudné a Severního spoje - západní části, které by dokázaly bezproblémově pojmout převedenou dopravní zátěž z ulic Opavské a 28. října," řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák.
Pokud si dopravní situace po zahájení uzavírky Svinovských mostů vyžádá další opatření, budou podle potřeby realizována.
Více se dozvíte v přiloženém videoklipu
Omezení dopravy na Svinovských mostech nás čeká od ledna
30. 10. 2011
V Ostravě-Svinově probíhá další fáze opravy a výstavby dopravního terminálu Svinovské mosty. Původní harmonogram předpokládal provádění prací nejprve na ul. Bílovecké (pod mostem), a poté teprve na mostech. Podle posledních informací ale práce na ul. Bílovecké i na mostech poběží současně. Z tohoto důvodu se zpracovává dopravní studie, která má řešit možné odklony dopravy.
„Ostrava buduje z evropských peněz dopravní terminál nadregionálního významu, který propojí a integruje vlakovou, individuální automobilovou a dálkovou autobusovou dopravu s MHD. Terminál má být hotov podle smlouvy na konci března 2013. Výstavba v jednom z nejfrekventovanějších míst Ostravy, kterým denně projíždí na 45 tisíc vozidel, nebude jednoduchá. Studie by nám měla poradit, jak opravu zvládnout s co nejmenším dopadem na život ve městě. Věřím, že nově vybudovaný terminál a opravený most přinese v dohledné době užitek všem,“ řekl náměstek primátora Aleš Boháč.
Bez ohledu na výsledek studie je už nyní jisté, že:
- V době opravy jižního silničního mostu, bude převedena část dopravy na most severní, který v tu chvíli opravován nebude a kde bude vytvořen třetí protisměrný jízdní pruh – stejným principem bude řešena oprava mostu severního. Studie má doporučit, jestli tento pruh bude využívat pouze hromadná doprava (což je z hlediska bezpečnosti žádoucí) nebo i část individuální dopravy – pokud nebude stačit kapacita ostatních křižovatek na objízdné trase.
- Základní objízdná trasa bude vedena dopravním značením ze směru od Opavy, od křižovatky u restaurace Slovan v Porubě, kolem nemocnice, dále po ul. Rudné, mimoúrovňovým napojením na dálnici až na kruhovou křižovatku u ul. Slovenské (tento úsek dálnice bude automaticky užíván bezplatně) a po nové přeložce ul. Místecké zpět na ul. 28. října (u areálu Karoliny). Uzavírka má být zahájena na začátku ledna 2012.
Přesnější informace o uzavírce a způsobu vedení objízdných tras budou dostupné po ukončení zpracování studie a stanovení definitivního řešení (první polovina prosince).
Projekt funkčně i architektonicky navazuje na již realizované části rekonstrukce přednádražního prostoru a je rozdělen do několika etap. První zahrnuje prodloužení Peterkovy ulice až k ulici Bílovecké, protože po dobu rekonstrukce ulice Bílovecké, na které budou vybudovány okružní křižovatky, bude ulice Peterkova sloužit jako objízdná trasa. Zároveň bude probíhat rekonstrukce kanalizace. Ve druhé fázi dojde k samotné rekonstrukci prostoru autobusových a tramvajových zastávek na Svinovských mostech a přístupu k nim.
Staveniště na Svinovských mostech přebírají stavební firmy
20. 6. 2011
Dlouho očekávaná výstavba dopravního terminálu na Svinovských mostech zahajuje dnes, v pondělí 20. června, předáním staveniště realizátorům, tedy sdružení IMOS Brno, a.s. a SDS Exmost spol. s r.o. Rekonstrukce nádražní haly Českých drah a přednádražního prostoru ve Svinově tak bude pokračovat II. etapou prací. Dopravní terminál nadregionálního významu, který propojí a integruje vlakovou, individuální automobilovou a dálkovou autobusovou dopravu s městskou hromadnou dopravou, by měl být hotov podle smlouvy uzavřené mezi investorem (Město Ostrava a Moravskoslezský kraj) a zhotovitelem díla na konci března 2013.
Odborná hodnotící komise, sestavená k veřejné zakázce na generálního dodavatele stavby, určila jako nejvýhodnější nabídku sdružení firem IMOS Brno, a.s. a SDS Exmost spol. s r.o. Toto pořadí schválila rada města i kraje. Během odvolacích lhůt došly k výsledkům výběrového řízení námitky dvou firem. S námitkou společnosti Subterra, a. s. se statutární město Ostrava (SMO) vypořádalo koncem roku 2010 a námitky byly označeny za neopodstatněné. Stejně postupovalo SMO i v případě námitek společnosti Skanska, a.s., ta ale využila své zákonné možnosti a podala návrh na přezkum veřejné zakázky ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).
Na základě vzetí návrhu zpět v celém svém rozsahu stranou navrhovatele rozhodl dne 5. 4. 2011 ÚHOS o zastavení správního řízení v této věci a dne 2. 6. 2011 byla podepsána trojstranná smlouva o realizaci stavebních prací projektu.
Projekt funkčně i architektonicky navazuje na již realizované části rekonstrukce přednádražního prostoru a je rozdělen do několika etap. První zahrnuje prodloužení Peterkovy ulice až k ulici Bílovické, protože po dobu rekonstrukce ulice Bílovecké, na které budou vybudovány okružní křižovatky, bude ulice Peterkova sloužit jako objízdná trasa. Zároveň bude probíhat rekonstrukce kanalizace. Ve druhé fázi dojde k samotné rekonstrukci prostoru autobusových a tramvajových zastávek na Svinovských mostech a přístupu k nim. To si vyžádá i dlouhodobé odklony dopravy, která bude v tomto období svedena na aktuálně nerekonstruovanou část mostů.
Výstavba terminálu zahrnuje koordinované projekty Moravskoslezského kraje a města Ostravy. Celkové náklady na realizaci stavby byly původně odhadovány na cca 796 mil. Kč (s DPH). Stavby krajské tvořily z celkových nákladů 183 mil. Kč, stavby SMO zbylých cca 613 mil. Kč. Zhruba 561 mil. Kč (91,98%) z nich mělo být hrazeno z Regionálního operačního programu, zbylé prostředky z vlastních zdrojů SMO. Na základě vyhlášeného výběrového řízení a podané nabídky vítězného uchazeče sdružení firem IMOS Brno, a.s. a SDS Exmost spol. s r.o. se celkové náklady projektu výrazně snížily. Pro část statutárního města Ostravy se celkové náklady snížily na 384 mil. Kč. V konečném důsledku se očekává úspora až 37%, kdy poměrové procento dotace z evropských fondů ve výši 91,98% ze způsobilých nákladů projektu zůstává nezměněno, což představuje možnou dotaci ve výši až 350mil. Kč.
Název stavební části |
Doba realizace (vycházející z harmonogramu prací ze dne 14.6.2011) |
Termín realizace (vycházející z harmonogramu prací ze dne 14.6.2011) |
Podpis smlouvy se zhotovitelem |
2.6.2011 |
|
Rekonstrukce kanalizace Peterkova |
3 měsíce |
07-09/2011 |
Prodloužení ulice Peterkovy |
4 měsíce (dočasné zprovoznění – objízdná trasa pro uzavírku ul. Bílovecké) + po realizaci ul. Bílovecké 5 měsíce na dokončení ul. Peterkovy |
08/2011-12/2011 (1.část)
10/2012 -03/2013 (2.část) |
Rekonstrukce ulice Bílovecké vč. výstavby dvou okružních křižovatek |
4 měsíce |
08-12/2011 |
Rekonstrukce Svinovských mostů - silniční část |
16 měsíců |
10/2011-01/2013 |
Rekonstrukce přestupního uzlu – jižní mostní věž (eskalátory, výtahy, příčná chodba) |
6 měsíců |
01/2012-06/2012 |
Rekonstrukce Svinovských mostů - tramvajová část |
13 měsíců |
01/2012-03/2013 |
Rekonstrukce přestupního uzlu – severní mostní věž |
6 měsíců |
08/2012-01/2013 |
Komunikace pro pěší |
4 měsíce |
10/2012-03/2013 |
Instalace informačního systému |
3 měsíce |
01/2013-03/2013 |
Inženýrské sítě (vodohospodářské objekty – elektro a sdělovací objekty) budou prováděny průběžně, stejně tak jako bude průběžně docházet k demolicím pozemních objektů přednádraží, kterých se bude revitalizace týkat.
Stavba na Svinovských mostech se rozjede v červnu
13. 4. 2011
Výstavba dopravního terminálu nadregionálního významu, který propojí a integruje vlakovou dopravu, individuální automobilovou dopravu, dálkovou autobusovou dopravu s městskou hromadnou dopravou, bude zahájena nejpozději v červnu letošního roku. Tato tzv. II. etapa revitalizace přednádražního prostoru Svinov bude ukončena zhruba za dva roky.
Proti rozhodnutí odborné hodnotící komise, která určila jako nejvýhodnější nabídku sdružení firem IMOS Brno, a.s. a SDS Exmost spol. s r.o. , se odvolaly dvě firmy, z nichž jedna – společnost Skanska - podala dále návrh na přezkum veřejné zakázky ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Na základě toho, že Skanska stáhla svůj protest v celém svém rozsahu, rozhodl dne 5. 4. 2011 ÚHOS o zastavení správního řízení v této věci. Realizace projektu může tedy pokračovat.
Projekt funkčně i architektonicky navazuje na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly Českých drah včetně přímého přednádražního prostoru. Rekonstrukce bude rozdělena do několika etap. V první bude prodloužena Peterkova ulice až k ulici Bílovické, zároveň bude rekonstruována kanalizace. Ve druhé fázi dojde k samotné rekonstrukci prostoru autobusových a tramvajových zastávek na Svinovských mostech a přístupu k nim. To si vyžádá dlouhodobé odklony dopravy.
Výstavbu terminálu provází příprava vzájemně koordinovaných projektů Moravskoslezského kraje a města Ostravy. Celkové náklady na realizaci stavby dle dokumentace pro stavební povolení (duben 2009) byly původně odhadovány na cca 796 mil. Kč (s DPH ). Stavby krajské tvořily z celkových nákladů 183 mil. Kč. Stavby SMO tvořily zbylých cca 613 mil. Kč, z nichž se až cca 561 mil. Kč (91,98%) předpokládalo z Regionálního operačního programu a zbylé prostředky by měly být uhrazeny z vlastních zdrojů SMO. Na základě vyhlášeného výběrového řízení a podané nabídky vítězného uchazeče sdružení firem IMOS Brno, a.s. a SDS Exmost spol. s r.o. ve výši 398,24 mil. Kč (vč. DPH) může být dosaženo úspory ve výši až 314 mil. Kč.
Výběr zhotovitele v závěrečné fázi
29. 11. 2010
Na konci října byly ukončeny práce na demolici objektu Svinovského plata. Poté byl zahájen proces navracení pozemků pod platem podle podmínek nájemní smlouvy vlastníkovi, firmě Svinov Centrum s.r.o. Tuto problematiku v současně době řeší odbor hospodářské správy spolu s odborem majetkovým.
Část projektu rekonstrukce mostů a zastávek se nyní nachází ve finišující fázi výběru zhotovitele stavby poté, co odborná hodnotící komise, sestavená k veřejné zakázce (VZ) na generálního dodavatele stavby, určila jako nejvýhodnější nabídku sdružení firem IMOS Brno a SDS Exmost. Proti tomuto rozhodnutí vznesly námitky dvě firmy - společnost Subterra a.s. a Skanska a.s. Pokud stěžovatelé na výsledky výběrového řízení na zhotovitele neuspějí, mohla by být smlouva se zhotovitelem podepsána na počátku roku 2011.
Součástí revitalizace přednádražního prostoru ve Svinově bude přesun autobusových zastávek pod mosty, kde dojde k vybudování nového bezbarierového přestupního terminálu s eskalátory a výtahy. Jde o společnou investiční akci města Ostravy a Moravskoslezského kraje, dotovanou z evropských fondů. Více než jednu miliardu korun chce do přednádražního prostoru investovat soukromý developer Svinov centrum, který v něm chce vystavět třípatrové obchodní molo.
Plato se bude demolovat několik týdnů
1. 9. 2010
Demolice železobetonového plata v Ostravě-Svinově vedle vlakového nádraží, pocházejícího ze 70. let minulého století, začala 31. srpna ráno. Společnost OHL ŽS, která převzala staveniště začátkem srpna, pracuje na jeho odstraňování. Plato mělo původně propojit železniční nádraží se svinovskými mosty, ale nebylo nikdy dokončeno. Nyní má místo něj vzniknout nová moderní obchodní galerie, jíž bude moderní dopravní terminál napojen až na nádraží. Demolice plata je vyčíslena na necelých 21 miliónů a měla by trvat zhruba do listopadu letošního roku.
Revitalizace přednádražního prostoru ve Svinově je společnou akcí SMO a MSK za více než 796 milionů korun. Z toho cca 613 milionů jsou náklady města a zbývající část jsou náklady stavební části Moravskoslezského kraje. Projekt bude kofinancován z regionálního operačního programu Moravskoslezsko, a to ve výši až 560 miliónů korun. Zbytek bude uhrazen z rozpočtu města.
Po realizaci první fáze projektu – prodloužení ulice Peterkovy, rekonstrukce kanalizace pod touto ulicí, výstavbě kruhových křižovatek na ulici Bílovické bude na jaře příštího roku zahájena druhá fáze, která obsahuje rekonstrukci schodišťových věží, mostů, zastávek a výstavbu nových bezbariérových přístupů k zastávkám. Celá revitalizace přednádražního prostoru by měla být hotova v roce 2012.
Demolice plata bude zahájena v nejbližších dnech
5. 8. 2010
V pátek 6. 8. 2010 v 10.30 hod. bude předáno staveniště demolice svinovského plata společnosti OHL ŽS, která má 11 týdnů na to, aby plato zdemolovala. Po předání stavby budou zahájeny přípravné práce na zařízení staveniště, oplocení, záborech pozemků a komunikací tak, aby po ukončení všech příprav byla zahájena samotná demolice.
„Revitalizace přednádražního prostoru ve Svinově je společnou akcí SMO a MSK za více než 796 milionů korun. Z toho cca 613 milionů jsou náklady města a zbývající část jsou náklady stavební části Moravskoslezského kraje. Projekt bude kofinancován z regionálního operačního programu Moravskoslezsko, a to ve výši až 560 miliónů korun. Zbytek bude uhrazen z rozpočtu města,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Trejbal.
Po realizaci první fáze projektu – prodloužení ulice Peterkovy, rekonstrukce kanalizace pod touto ulicí, výstavbě kruhových křižovatek na ulici Bílovické bude na jaře příštího roku zahájena druhá fáze, která obsahuje rekonstrukci schodišťových věží, mostů, zastávek a výstavbu nových bezbariérových přístupů k zastávkám. Ukončení projektu je naplánováno na září roku 2012.
Andrea Vojkovská, tisková mluvčí MMO
Revitalizace přednádražního prostoru Ostrava-Svinov, II. etapa
Cílem projektu je vytvořit dopravní terminál nadregionálního významu, který propojuje a integruje vlakovou dopravu, individuální automobilovou dopravu, dálkovou autobusovou dopravu s městskou hromadnou dopravou autobusovou i tramvajovou. Projekt navazuje na již realizovanou rekonstrukci nádražní haly ČD včetně přímého přednádražního prostoru. Výstavbu terminálu provází příprava vzájemně koordinovaných a harmonizovaných projektů Moravskoslezského kraje (MSK) a Statutárního města Ostravy (SMO). Do projektu MSK spadají silnice II. a III. třídy - vybudování dvou okružních křižovatek na ulici Bílovecké (sjezd z ulice Opavské a křížení s prodlouženou částí Peterkovy ulice v severní části projektu) a rekonstrukce silničních částí Svinovských mostů. Zbytek revitalizace Svinovských mostů jsou v kompetenci SMO.
V první fázi projektu bude prodloužena dnes slepá ulice Peterkova (ukončena u podchodu ČD), směrem pod Svinovskými mosty, až k ulici Bílovecké. Takto dostavěná ulice Peterkova budou sloužit jako objízdná trasa při rekonstrukci ulice Bílovecké. Druhou fází je samotná rekonstrukce prostoru autobusových a tramvajových zastávek na Svinovských mostech a přístupů k těmto zastávkám. Součástí této rekonstrukce je i vybudování bezbariérových přístupů na jednotlivá nástupiště a to pomocí eskalátorů a výtahů. Vzhledem k důležitosti Svinovských mostů v nadregionálním dopravním systému kraje a města nebude tento tranzitní uzel po dobu rekonstrukce přerušen, jen dojde k reorganizaci a přesunu zastávek do předpolí mostů (směr Poruba) a pohyb pasažérů bude koordinován ve spolupráci s dopravním podnikem Ostrava.
Celkové náklady na realizaci stavby jsou v současnosti generálním projektantem odhadovány na cca 815 mil. Kč, z čehož cca 613 mil. Kč jsou náklady Statutárního města Ostravy a cca 183 mil. Kč jsou náklady stavební části Moravskoslezského kraje. V případě úspěšného podepsání dotační smlouvy Statutárního města Ostravy s Regionální radou regionu soudržnosti Moravskoslezsko, bude tento projekt financován z fondů EU, maximálně však ve výši 91,98 % z celkových způsobilých výdajů projektu.
S projektem Revitalizace přednádražního prostoru Ostrava-Svinov je často spojován objekt dnešního plata. Jedná se o stavbu statutárního města na soukromých pozemcích, na nichž se připravuje ze strany vlastníka výstavba objektu polyfunkčního charakteru. Proto město usiluje o odstranění tohoto objektu a uvolnění pozemků pro výstavbu.