Nová Karolina
Nová lávka na Karolinu
Lávka pro pěší spojující ústřední autobusové nádraží a vlakové nádraží Ostrava - Střed, je pro veřejnost k dispozici po celé své délce. Více informací se dozvíte zde.
Zastávka na Karolině již slouží cestujícím
1. 10. 2012
Poslední zářijový den byla zprovozněna nová zastávka městské hromadné dopravy Karolina na ulici 28. října. Při cestě do centra města a zpět ji mohou využít cestující jedenácti tramvajových linek a také autobusů číslo 21, 28, 81 a 99. Během čtyřměsíční výluky vyrostly díky investici města ve výši 82 milionů korun, s podporou EU v předpokládané výši 60 procent, nové ostrůvky, kolejiště, chodníky, osvětlení včetně nové úpravy světelných křižovatek s ulicemi Poděbradovou a Na Karolině. Děkujeme občanům za trpělivost, kterou projevili při výluce frekventovaného úseku.
Trojhalí dostane nové šaty
4. 9. 2012
Památkově chráněný industriální objekt Trojhalí na území Nové Karoliny se dočká změny. K už provozovanému vítkovickému Gongu, který vznikl přeměnou plynojemu na společenskou halu, tak přibude v Ostravě další unikátní industriální objekt přebudovaný k potěše všech, kteří mají rádi kulturu, sport a další společenské události.
Ze dvou hal bývalé elektrocentrály a jedné haly bývalé ústředny (odtud název Trojhalí) do roka vznikne multifunkční centrum. Podzemní chodbou bude napojeno také na podzemní garáže stávajícího obchodně-zábavního centra Forum Nová Karolina. V blízkosti historického jádra města stále chybí kapacita pro pořádání kulturních, společenských a vzdělávacích akcí. Trojhalí tak nabídne potřebné plochy i například pro bruslení, megakoncerty, výstavy a další společenské události. Dvě haly bývalé elektrocentrály už dnes projektanti nazývají pracovně „zastřešené náměstí“, protože nabídne skutečně plochu podobnou Masarykovu náměstí. Předpokládá se, že lidé navštěvující dnes jen Forum, budou mít v nově budované čtvrti další cíle, kam si rádi zajdou.
Náklady na přeměnu Trojhalí mají dosáhnout 314 milionů korun, z toho by 85 procent měly tvořit peníze z Regionálního operačního programu MSK. Projekt zastřešuje společnost Trojhalí, ve které má podíl město Ostrava, Vítkovice a Moravskoslezský kraj. Firma GEMO Olomouc, která rekonstrukci Trojhalí uskutečňuje, už 8. srpna převzala staveniště, probíhají přípravné práce. V srpnu 2013 by měl být objekt zpřístupněn. Ve čtvrti Nová Karolina se současně také rozhoduje o jménech pro další dvě ulice a jedno náměstí (mezi Trojhalím a obchodním centrem). Rozhoduje se mezi názvy náměstí Karla Kryla nebo náměstí Karolina. Ve čtvrti už jsou pojmenovány ulice Jantarová, K Trojhalí, K Šalamounu a Těžařská, lávka na ÚAN nese název Karolinská. Další dvě nové ulice v bytovém komplexu mají nést názvy Šumná a Fajná. (g)
Centrum města se dále rozrůstá, přibudou nové aktivity
23. 7. 2012
Na olympiádu do Nové Karoliny
Od 22. března, kdy bylo obchodní a zábavní centrum Forum Nová Karolina ve středu Ostravy otevřeno, prošly prostorami desetitisíce lidí. Téměř vždy je plno v restauracích a dalších stravovacích zařízeních, o prázdninách průměrná návštěvnost klesla. Během jara průzkum ukázal, že plná třetina návštěvníků centra přichází a odchází přes novou lávku vedoucí na autobusové nádraží. Administrativní objekt Nova Karolina Park přímo u ulice 28. října je před dokončením, bytové domy už nabízejí bydlení.
Přeměna Trojhalí začíná
Od léta do léta má trvat přeměna památkově chráněného Trojhalí na multifunkční halu podle projektu architekta Josefa Pleskota. Projekt původně počítal s náklady kolem 300 milionů korun, výběrové řízení na dodavatele stavby snížilo náklady na přibližně 149 milionů, převážná část peněz bude financována z EU. Příští rok o prázdninách se Trojhalí otevře návštěvníkům sportovních akcí, výstav, trhů či koncertů. V zimě bude možné část proměnit také na kluziště.
Výluka tramvají
Výstavba nové tramvajové zastávky přímo u Nové Karoliny dočasně autům uzavřela úsek ulice 28. října od křižovatky s Poděbradovou ulicí po křižovatku u obchodního domu Ostravica, má být zprůjezdněna začátkem října, kdy nová zastávka začne fungovat. Také tramvaje přestanou v daném úseku jezdit, ale jen od 27. července do 17. srpna, kdy budou tramvaje dočasně nahrazené autobusovou dopravou z Náměstí Republiky, resp. z ul. Vítkovické, přes Frýdlantské mosty přes Novou Karolin k Domu umění s možností přestupu na tramvaj na zastávce Elektra. V pololetí příštího roku má do nové čtvrti vést také prodloužená trolejbusová linka.
Co bude dál?
Společnost Multi Development pracuje na přípravě 2. etapy výstavby čtvrti Nová Karolina, která by měla pokračovat směrem k řece Ostravici tak, aby nové objekty nezastínily výhled na panorama Beskyd a Dolní oblasti Vítkovic, která má být se čtvrtí Nová Karolina posléze propojena.
Forum Nová Karolina se stalo jedním z rušných míst, která se připojila k festivalu Colours of Ostrava v rámci Festivalu v ulicích, pravidelně se tu pořádají kulturní akce. Každé sobotní odpoledne se tu například koná hudební matiné jako živý doprovodný program, od 12. srpna zde vystoupí světové taneční ikony festivalu Colores flamenco. Během prázdnin se chystá otevření dalšího obchodního místa – Sushi Point, do konce letošního roku přibude ve Foru obchod P&C s módou světových značek. Během letních olympijských her nabízí Forum Nová Karolina 25metrovou obrazovku, která denně zprostředkuje přenosy nejatraktivnějších sportovních klání. (g)
Forum Nová Karolina otevřeno
Zatím největší nákupní a zábavní centrum v ČR – Forum Nová Karolina uvítalo ve čtvrtek 22. března první návštěvníky. Výstavba moderní městské čtvrti Nová Karolina, kterou Ostrava zahájila před čtyřmi lety, se sice kvůli ekonomické krizi o dva roky posunula, ale pokračuje. Ještě letos mají být z I. etapy dokončené bytové domy a velký administrativní komplex Nova Karolina Park, příští rok bude veřejnosti zpřístupněno tzv. Trojhalí, industriální památka přebudovaná na multiúčelový prostor. Za město Ostravu se otevření centra zhostil náměstek primátora Dalibor Madej.
Společnost Multi Development, hlavní investor, při slavnostním otevření objektu věnoval městu šek na částku 300 tisíc korun do městského fondu pro děti ohrožené znečištěním ovzduší. Dar převzal z rukou modelky Simony Krainové náměstek Dalibor Madej. Multi Development je jednou z největších evropských developerských společností, realizovala už téměř dvě stovky podobných projektů revitalizujících centra města v mnoha zemích. V současnosti se zaměřuje především na státy východní Evropy.
Nové obchodní centrum je založeno na konceptu architektonického ateliéru OMA a několika dalších, stavbu tvoří 15 obřích kostek umně propojených tak, že vytvářejí působivý vnitřní prostor s mnoha schodišti, průhledy a prosklenou střechou. Některé terasy nabízejí nový, neotřelý pohled na město, nově vzniklou ulici Jantarovou i například Beskydy. Otevřené obchodní centrum představuje 58 000 m2 plochy a přes více 240 obchodních jednotek, 95 procent z nich už je v provozu. Až do neděle je pro návštěvníky připraven doprovodný program, nakupování zpříjemní mimořádné slevy, pro děti je připraven dětský ostrov Puntanela s řadou překvapení.
Nová Karolina Park roste každým dnem
24. 2. 2012
Intenzívně pokračuje výstavba administrativní budovy Nová Karolina Park, která bude dokončena v listopadu letošního roku. Administrativní plochy jsou umístěny v šesti nadzemních podlažích. Zájemcům jsou nabízeny kancelářské jednotky s vysokým standardem již od rozlohy 300 metrů čtverečních, a to otevřené halové prostory i jednotlivě oddělené kanceláře. V jednání jsou nyní čtyři nájemci, z nichž jeden by byl schopen obsadit zhruba polovinu z 24.600 metrů čtverečních administrativních ploch.
Administrativní budova Nová Karolina Park nabízí k pronájmu i přízemní maloobchodní prostory s celkovou rozlohou necelých 3000 metrů čtverečních. K pronajmutí jsou prodejny již od 60 metrů čtverečních. Tyto prostory jsou nyní obsazeny z 50 procent. Součástí administrativní budovy je i podzemní parkoviště pro 280 automobilů. Objekt Nová Karolina Park by se měl stát jakousi vstupní bránou do celého areálu.
Nabízíme vám malou prohlídku administrativní budovy ve videosnímku:
Do čtvrti Nová Karolina se podíváme už koncem března
20. 1. 2012
Výstavba na území bývalé Koksovny Karolina v centru Ostravy hýbe ostravskou veřejností, už koncem března budeme moci nahlédnout, co přinese. Kontroverzní názory na vznikající dílo potvrzují, že Ostravanům není budoucnost jejich města lhostejná.
Už v 80. letech minulého století se po skončení výroby v koksovně (1985) diskutovalo o možnostech, které 32 hektarové území městu nabízí. Rozšířit do této oblasti městské centrum se ukazovalo jako nejlepší. Následovala dlouhá léta jednání, výběrových řízení, složitých zemních prací na dekontaminaci průmyslově znečištěného území a konečně stavebních prací. Městem vypsaná mezinárodní architektonická soutěž přinesla pozoruhodné projekty, na tak obrovskou zakázku se nedařilo přilákat investora. Město proto zvolilo hledání investora, odvahu do obrovského projektu našla developerská společnost MultiDevelopment, která už podobné projekty realizovala po celé Evropě. Přes některé menší změny investor plní smlouvu s městem.
Zase nákupy?
Tuto otázku si klade mnoho lidí a probírají ji také média. Má-li však na Karolině vzniknout živá městská čtvrť, bytovou část a administrativní objekty musí něco oživit, něco, co bude vydělávat a přitáhne do lokality lidi. To mohou jen obchody, služby a kultura. Toho všeho se čtvrti Nová Karolina dostane. Forum Nová Karolina, jak se budované obchodně-zábavní centrum bude nazývat, nabídne všechno včetně multikina a drobných služeb, jak už bylo mnohokrát na stránkách tisku zveřejněno. Lokalitu však čekají ještě další etapy výstavby.
Podívejte se do obchodně-nákupního spolu s novináři, kteří měli možnost navštívit objekt v polovině února:
Neoddiskutovatelnou skutečností a základem projektu nové městské čtvrti zůstává radikální přeměna průmyslem zdevastovaného území, tzv. brownfield, v lokalitu vhodnou pro život v samotném centru moravskoslezské metropole. Projekt je i do budoucna velmi náročný, rozhodovat o naplnění dalších hektarů budované čtvrti budou i následující politické reprezentace města. Počítá se také s budoucím propojením čtvrti s územím dnešní Černé louky a jeho aktivitami a s průmyslovým areálem Dolní oblasti Vítkovic, kde se tvoří nové prostory a aktivity. I tady jsou však projekty načasované na mnoho let dopředu.
V březnu bude rovněž zprovozněna druhá polovina Karolinské lávky z ÚAN. Město pokračuje ve stavbě Prodloužená Porážková, tato ulice vedoucí od Bauhasu podél železniční trati pod Frýdlantskými mosty zpřístupní Novou Karolinu z jiné strany, než je křižovatka ulic 28. října a Poděbradova – dosavadní jediný přístup do budované čtvrti. Za budovaným obchodním centrem bude provizorní zastávka autobusové linky, která bude mít trasu ze zastávky od Domu umění. Umožní přístup návštěvníků Nové Karoliny na další linky MHD do doby vybudování nové tramvajové zastávky v ulici 28. října (u finančního úřadu). Do budoucna se počítá s prodloužením trolejbusové linky po ulici Porážkové až do nové čtvrti.
Součástí první etapy výstavby Nové Karoliny je rovněž výsadba zeleně. (ok)
Roste obchodní centrum i byty, je o ně zájem
2. 11. 2011
Výstavba obchodně-zábavního centra ve čtvrti Nová Karolina spěje ke konci. V prostorách osmisálového multikina byly dokončeny akustické příčky oddělující jednotlivé sály, v těch pokračuje montáž ocelových konstrukcí hledišť. Podobně jako výstavba obchodního centra se k úspěšnému závěru blíží i pronájem obchodních jednotek, zhruba 90 % z téměř 60 000 m2 prodejní plochy centra je pronajato. Forum Nová Karolina nabídne více než 220 obchodů, butiků a restaurací. Složení těchto obchodů již dnes zaručuje pestrost a šíři nabídky v zásadě pro každého. Pro odpočinek a zábavu nabídne Forum Nová Karolina také velkoformátovou prodejnu knih. Přesto však bude Forum Nová Karolina plnit i funkci klasického nákupního centra s nabídkou nákupu potravin, elektroniky a sportovních potřeb. Pro děti tu bude dvoupatrový obchod plný hraček, oblečení, kočárků, postýlek a dalšího dětského zboží.
Rovněž výstavba bytového domu Rezidence Nová Karolina pokračuje dle plánu. Zájemci o koupi bytu se mohou informovat na adrese www.rezidence-novakarolina.cz. Roste také administrativní objekt Nova Karolina Park s 20 000 m2 pronajímatelných kancelářských ploch, měl by být dokončen v první polovině roku 2013. Další informace o regeneraci 32 ha území naleznete na www.nova-karolina.cz. (k)
Na snímku: vizualizace nových bytových domů na Nové Karolině
Objekt Nová Karolina Park se opět staví
24. 6. 2011
Projekt stavby administrativního centra a kancelářských prostor Nová Karolina Park po dvouleté přestávce opět ožívá díky novému investorovi, jímž je Stavební a také developerská společnost GEMO Olomouc. Ta do něj vložila 200 milionů korun. Práce byly obnoveny minulý týden po podpisu smlouvy. Společně s dřívějšími investory, jímž jsou Passerinvest Group a Multi Development, tak vložili do projektu celkem zhruba půl miliardu korun, takže je reálný předpoklad, že zbývajících 400 miliónů již bude ochotná vložit některá z bank.
Firma GEMO Olomouc se zároveň stala generálním dodavatelem stavby. V nové budově vznikne asi 25 000 metrů čtverečních kancelářských ploch a 3700 metrů čtverečních plochy určené pro maloobchodní prodejny. Developeři předpokládají, že v letošním roce smluvně uzavřou smlouvy na pronájmy přibližně 15 procent kancelářských ploch. Nová Karolina Park je prosklený šestipatrový objekt s otevřeným atriem, který je průchozí skoro osmnáctimetrovými bránami. Jeho autory jsou architekti Vít Máslo a David R. Chisholm z perkálu CMC Architects.
Stavbaři v těchto dnech kontrolují dosud provedené práce, které byly v březnu 2009 zmraženy, protože banky na ni v době ekonomické krize odmítly poskytnout úvěr. Ještě do konce letošního roku by měl vyrůst celý železobetonový skelet. Stavba, která je součástí první etapy zástavby lokality Nová Karolina, by měla být dokončena nejpozději na jaře roku 2013.
Sousední obchodně-zábavní centrum se má otevírat v březnu příštího roku, bytový komplex s asi 250 byty o měsíc později. Lokalitu tvoří ještě centrální náměstí s podzemním parkovištěm, Dvojhalí a infrastruktura včetně nové pěší lávky přes ulici Místeckou a železniční trať.
Obří staveniště uprostřed Ostravy žije čilým pracovním tempem
15. 5. 2011
Nová Karolina se zaplňuje. Ostravané bedlivě, hlavně z ulice 28. října, sledují, jak v centru Ostravy roste nová moderní čtvrť. Už před rokem se měla slavnostně otevírat část I. etapy výstavby nabízející obchodně-zábavní centrum, bytové domy, náměstí, administrativní centrum, novou lávku na autobusové a vlakové nádraží, industriální památku Dvojhalí a bývalou centrálu rekonstruovanou na kulturní stánek. Světová finanční krize udělala škrt přes rozpočet výstavbám a projektům v mnoha zemích a tak obsáhlý projekt, jakým je Nová Karolina, zasáhla citelně. Developerská společnost Multi Development přes všechny problémy dostala od bank peníze a loni na jaře se výstavba Nové Karoliny opět rozjela. Na stavbě je rušno, pracuje se už i ve vnitřních prostorách, v létě má být na staveništi denně až 1 000 pracovníků.
Neuvěřitelný prostor
Stát uprostřed 32hektarové plochy budoucí městské čtvrti přináší zcela jiný dojem, než jak staveniště vnímají Ostravané z Frýdlantských mostů. Ten prostor je šokující. Příští velké centrální náměstí (před Dvojhalím) v současnosti pokrývá betonová deska, která tvoří střechu rozsáhlých podzemních garáží. Na ní vyrostou zóny zeleně a odpočinku, náměstí bude sloužit i dalším aktivitám. K náměstí vede budoucí hlavní třída, po její pravé straně vyrůstá obchodně-zábavní centrum. Široká schodiště, eskalátory, většinou prosklené stěny – objekt působí impozantně. Stát v proskleném prostoru budoucí kavárny, před níž je ještě velká terasa, je už teď zážitek. Skleněná stěna skýtá nádherný výhled na jih a východ – zeleň Slezské Ostravy, panorama industriální památky Dolní oblasti Vítkovic a za jasného počasí dohled až na Beskydy – tady se bude dobře trávit volný čas. Hojné návštěvy odjinud, které Karolina jako projekt zajímá, jsou výhledem na město a kupodivu dostatek zeleně nadšené. Už dnes jsou jednotlivé části centra zadány konkrétním zájemcům o podnikání – budou tu obchody, butiky, kino, restaurace i kavárničky, služby, nabídka je pestrá. Do obchodně-zábavního centra se lze dostat pěti vstupy, jedním z nich je i přístup po nově budované lávce od vlakového a autobusového nádraží.
Nejen bydlení
Podobný pocit získá návštěvník z protějšího objektu – „přes ulici“ se staví první z bytových domů – Rezidence Nová Karolina. I ten nabízí v přízemí dlouhou galerii malých, dvoupatrových obchůdků. Tady bude lékárna, tady pekárna, kadeřnictví, pobočka banky… V zadním traktu bytových domů, v podzemí budou opět garážová stání. Celkem má rezidenční bydlení na Nové Karolině nabídnout na ploše 9 200 m2 ve 12 sekcích obytných domů byty s terasami, balkony a předzahrádkami od velikosti 1+kk až po prostorné mezonetové 4+kk s plochou 119 m2. Už teď jich je přes deset rezervováno. Obyvatelé budou mít k dispozici 244 krytých parkovacích míst. Počítá se rovněž s dětskými hřišti a klidovými zónami, objekty jsou navrženy bez bariér, na handicapované občany či seniory je pamatováno i jinými detaily.
Nové centrum
Území Karoliny je snadno přístupné městskou dopravou. Hotová je obchvatová komunikace, po které bude jezdit trolejbus z ulice Porážkové. U Dvojhalí bude sloužit kruhový objezd, z něhož lze navázat v budoucnu spojení na Vítkovice nebo také pokračovat podél řeky Ostravice. Lokalita bude také dobře dostupná z vlakového a autobusového nádraží, je přirozenou součástí centra Ostravy.
S tím celý projekt počítal. Je však nutné zdůraznit, že Nová Karolina není jen budoucí obchodně-zábavní centrum a pár bytů, jak mnozí kriticky soudí. Celá čtvrť je dlouhodobým projektem na zhruba 10, možná i více let dopředu. Na I. etapu mají navazovat další dvě, v nichž vzniknou možná desítky dalších objektů tak, aby celek tvořil nové město se vším všudy – práce, nákupy, bydlení, kultura, sport, odpočinek… Rezidenti či příchozí tu mají najít vše, co dohromady tvoří život a ruch města, nejen noclehárnu nebo jen nakupování. Takový byl i původní záměr města – nechat vybudovat plně funkční, novou čtvrť.
Je co zlepšovat
Některé původní návrhy se v projektu Nové Karoliny musely přizpůsobit finanční situaci. Ke změně, mnohokrát v tisku vysvětlené, došlo například u projektu lávky, každopádně však bude plně funkční a záměr bude splňovat. Hodně se také diskutovalo o náplni rekonstruované industriální památky Dvojhalí a bývalé centrály. V poslední době se objevily optimističtější signály naznačující možné brzké opětovné zahájení výstavby administrativního centra, také součást I. etapy, kterou má stavět společný podnik Multi a Passerinvest. Impozantní projekt tohoto objektu bude tvořit vstupní bránu ze starého do nového centra města.
Jeden z našich nejlepších současných architektů Josef Pleskot, který připravuje návrhy na oživení Dolní oblasti Vítkovic a mimo jiné také na přístavbu ostravského Domu umění, se bude nyní podílet i na návrhu přebudování Dvojhalí podle dohody města, Vítkovic i architekta. Celý objekt Dvojhalí a centrály by měl být zprovozněn v roce 2013.
Pleskotovy vize a oko zkušeného architekta může proměně Ostravy přispět velmi výrazně. Na nedávné hojně navštívené besedě na téma moderní architektury v historické zástavbě v klubu Fiducia představil Pleskot své projekty Ostravanům. Líbí se. Zkušený estét a ctitel architektonického a urbanistického souladu však postřehne více. Josef Pleskot na besedě doslova uvedl – „…musím to říci. Pokaždé, když procházím centrem Ostravy a speciálně částmi navazujícími bezprostředně na budoucí moderní centrum Nová Karolina, doslova mě šokuje stav ostravských chodníků…“ Trefa. Tak staré, zalátané, vlnité, rozpraskané a špinavé chodníky má málokteré město. Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz s tím bude mít ještě hodně práce…
Stavba prodloužené ulice Porážková (investiční záležitost města) má všechna stavební povolení, v současnosti probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby, v srpnu by měl být znám výsledek. Koncem prázdnin započne rovněž stavba nové tramvajové zastávky u finančního úřadu na ulici 28. října přímo u Nové Karoliny. Má být dokončena v březnu příštího roku.
Rozsah je neobvyklý
Výstavba Nové Karoliny je dlouhodobá, v současnosti budované stavby I. etapy by měly být zpřístupněny veřejnosti v období od března do konce prvního pololetí příštího roku.
Nová Karolina má však navazovat i na přeměnu výstaviště Černá louka a také na Dolní oblast Vítkovic, o jejíž přeměně tisk informuje už dlouho. Dohromady představuje tento záměr unikátní projekt, který v současné Evropě nemá obdoby. Málokdo si šíři tohoto urbanistického počinu umí představit. Nezbývá než si přát, aby se na něm podílelo co nejvíce tvůrčích osobností, které bez ohledu na politickou příslušnost, nesouhlasná stanoviska nejrůznějších skupin či dokonce skepsi obyvatel a škarohlídů dokázaly město dovést k naplnění této vize. Ostrava si to zaslouží.
Olga Kubačáková, Ostravská radnice červen 2011
Žádné změny, smlouvu je třeba dodržet
Výstavba Nové Karoliny pokračuje, I. etapa má skončit v květnu 2012
20. 1. 2011
Nejen ostravská veřejnost pozorně sleduje výstavbu moderní městské čtvrti Nová Karolina v Ostravě, do které město vkládá už léta naději na oživení a zatraktivnění centra. Svým pojetím je Nová Karolina skutečně výjimečný projekt dokonce v celoevropském měřítku, má nabídnout bydlení, obchod, zábavu, vzdělání, kulturu i relaxační zóny. První etapa výstavby je o dva roky posunuta kvůli finanční krizi, měla by být ukončena příští rok. V tisku se objevují dohady o jakýchsi zásadních změnách původního projektu, proto jsme se zeptali ředitele investorsko-developerské společnosti Multi Development Luboše Kočího, zdali ke změnám, například z úsporných důvodů, dochází:
„Je užitečné se držet faktů. Během původní developerské soutěže se posuzovaly aspekty jednotlivých nabídek. Cena byla tehdy jednotná, hodnotily se tedy reference, stabilita, zkušenosti a zejména konkrétní urbanistické koncepty nabídek zúčastněných společností. Výsledná smlouva Multi Development s Ostravou tedy obsahuje zejména celkový urbanistický koncept, fázování, základní objemy a jejich funkce v etapách. Probíhající I. etapa má nabídnout obchodní, administrativní a obytné plochy, ulice a náměstí včetně podzemního parkoviště, rozsáhlou dopravní infrastrukturu a samozřejmě také lokality pro volný čas. Na tom se nic nemění a bez souhlasu města to ani není možné.“
Píše se však o možných změnách původního architektonického návrhu lávky Evy Jiřičné. Údajně žádná z oslovených stavebních firem není schopna most postavit za méně než 150-200 milionů korun, váš plánovaný objem financí na lávku představoval však zhruba třetinu z této částky…
„ To je pravda, ale držme se opět faktů. Spojovací prvek mezi Novou Karolinou a celou oblastí na západ přes trať je zafixován ve výše uvedeném urbanistickém plánu. Nikdy nebyl a není zpochybňován. Stará lávka bude zbourána a nahrazena novou. Spojení, jehož je lávka součástí, bude ústit do objektu obchodně zábavního centra, procházet na novou pěší ulici a pokračovat do centra města. Multi iniciativně oslovilo paní architektku Jiřičnou, její výsledný návrh lávky je jistě elegantní, ale po rozpracování projektu se ukázalo, že by její realizace stála 150-200 milionů korun. To podle nás představuje – a věřím, že většina rozumně smýšlejících lidí se mnou bude souhlasit – náklady neadekvátní účelu. Je nám líto, že se nepodařilo s paní arch. Jiřičnou dohodnout na jiném levnějším postupu s jejím autorstvím. Výstavba lávky je ale vázána na termín i na další složité aspekty, jakou je například stanovená výluka na železniční trati apod. Proto jsme byli nuceni lávku nechat upravit tak, aby bohatě splňovala urbanistický záměr i komfortně splnila účel – tedy přímé a komfortní pěší propojení centra města přes území Nové Karoliny na vlakové, autobusové nádraží a dále na oblast západně od Nové Karoliny. Prezentovat tento proces jako smluvní porušení slibů ze strany developera či jako nějaký zlý úmysl je nesmysl a je to nefér.“
Bude lávka spojovací cestou z nádraží do centra po celých 24 hodin, když půjde přes objekt obchodního centra?
„Snažíme se, aby tomu tak bylo. Zatím můžeme potvrdit od 7 do 24 hodin, až se podaří skloubit i otázky bezpečnosti, úklidu a zásobování centra, pak snad i nonstop. Kdyby se to nepodařilo 24h, tak v místě napojení lávky na centrum je plánován výtah a schodiště, kterým se lze pohodlně dostat na úroveň terénu a pokračovat do města...“
Hovoří se však i o možné změně budovaného obchodně-zábavního centra, jak to postupuje?
„Přiznám se, že tyto fámy nechápu vůbec. Základní architektonický koncept objektu založený na principu přesných pravidelných kostek o různých velikostech a výškách umístěných v prostoru, volně přecházejících z exterieru do interieru a sjednocených velkou zasklenou střechou, byl vytvořen v atelieru OMA ( Office for Metropolitan Architecture) Rema Koolhase a jeho partnerů. Koncept evokuje samotné město s bloky, ulicemi a volnými plochami... V dalších fázích projekčních prací se na rozpracování podíleli zejména architekti z nizozemské firmy T&T patřící do skupiny Multi Corporation ve spolupráci s českými projekčními firmami Helika z Prahy a K4 z Brna, včetně několika dalších specializovaných konzultantů. Takovýto pracovní „model“ je při projekčních pracích na velkých projektech zcela běžný a obecně používaný.
Multi Corporation dlouhá léta spolupracuje s významnými architekty a její projekty získaly řadu odborných ocenění a cen v mnoha zemích. V případě Nové Karoliny je tak Multi spíše garantem dodržení základních prvků konceptu. Jestli se produkt někomu líbí či nikoli, je už otázkou osobního vkusu a zkušeností z oblasti architektury vůbec. Nikdo tady nic neporušuje, proto napadat v tomto ohledu Multi či dokonce město Ostravu není na místě a je to jen laciný postoj, který dost dobře nechápu.“
Objekt tzv. Dvojhalí, chráněná industriální památka na území I. etapy výstavby, je svým způsobem historickým skvostem nové čtvrti, co s ním bude?
„Jak víte, Dvojhalí je součástí projektu, který naše společnost buduje. Během minulého roku proběhla řada zajímavých jednání souvisejících mimo jiné i s vývojem plánování přilehlé oblasti Dolních Vítkovic a představami města o budoucím využití objektů. Nakonec bylo dohodnuto, že se Multi vzdá za symbolickou částku vlastnictví objektu Dvojhalí ve prospěch města Ostrava a umožní mu flexibilní rozhodování o společné budoucnosti obou objektů ve spojitosti s plánováním rozvoje Dolních Vítkovic, což je z dlouhodobého pohledu jistě správné. Nadále platí, že Multi musí pro oba objekty zajistit vybudování veškeré vnější infrastruktury a dopravního napojení.“
V jakém stadiu je plánovaná výstavba administrativního objektu hned u ulice 28. října, což je záležitostí další participující firmy PasserInvest? I to je součástí I. etapy výstavby…
„Tato součást I. etapy nám opravdu dělá velké starosti. Budování Nové Karoliny musí probíhat v souladu s celkovými plány a smluvními ujednáními s městem. Velmi nám na tom záleželo, což lze mimochodem demonstrovat i na tom, že pokud by došlo v tomto směru k porušení základních ujednání vůči městu, pak veškeré eventuální sankce postihnou vždy právě Multi. PasserInvest má s budováním kancelářských objektů bohaté zkušenosti a proto jsme si jej vybrali. Objekt plánovaný v rámci I. etapy představuje plochu asi 23.000 metrů čtverečních. Čelíme však velmi slabému trhu s kancelářskými plochami, poptávka je minimální. K výstavbě a k financování komplexu je třeba mít smluvně zajištěnu minimálně polovinu budoucích ploch nájemními smlouvami. Uplynulých 6 měsíců probíhala intenzivní jednání s velmi nadějným zájemcem, ale nedopadla úspěšně. Musíme se tedy dále snažit projekt rozhýbat. "
Dodržíte termín dokončení výstavby koncem prvního pololetí příštího roku?
„Jediným problémem zůstává zmíněný kancelářský objekt. Na ostatních součástech I. etapy se intenzivně pracuje, včetně například bytového bloku s přibližně 240 byty či podzemního parkoviště s budoucím novým náměstím. Přes citelnou ekonomickou a realitní krizi se na Karolině staví, nasazení a tempo je velmi vysoké. Práci tu našly a ještě najdou stovky firem a tisíce lidí nejen při stavbě, ale i při budoucím provozu nových objektů. Také časový harmonogram jako součást smlouvy s městem je pro nás závazný a my uděláme všechno pro to, abychom ho splnili a nedostali ani město ani naši společnost do špatného světla.“ (k)
Rozhovor, Ostravská radnice únor 2011
Práce na Nové Karolině probíhají podle plánu
17. 11. 2010
Koordinační harmonogram výstavby Nové Karoliny je respektován. Zpožděna je výstavba administrativního objektu, probíhají intenzivní jednání s potenciálními nájemci a s tím souvisejícím financováním. Nejvíce je vidět rychlý postup na objektu obchodně zábavního centra (viz foto), na kterém se už rýsují všechny základní prvky konceptu - ony „kostky“ i dóm tyčící se nad centrem.
Staví se rovněž podzemní parking pod budoucím náměstím, obytný blok, pokračují práce na infrastruktuře I. etapy ( komunikace, inženýrské sítě atd.) a na rozvodech tepla a chladu. I. etapa má skončit na jaře 2012. V obchodním a zábavním centru bude na ploše 57 000 m2 asi 230 obchodních jednotek včetně restaurace a kavárny a velkých letních teras i velký dětský koutek. (md)
Vzniklo Sdružení pro Trojhalí
26. 9. 2010
Všechny tři historické haly (ústředny a elektrocentrály) na území Nové Karoliny jsou od počátku léta ve vlastnictví města Ostravy. Zářijové zastupitelstvo města schválilo návrh dalšího postupu jejich rekonstrukce a využití a zároveň založení zájmového sdružení právnických osob s názvem Trojhalí Karolina. Zakládajícími členy sdružení, které bude mít širší rozsah působnosti, mají být Vítkovice, a. s., Vítkovická střední průmyslová škola a gymnázium, zájmové sdružení Dolní oblast Vítkovice, město Ostrava, počítá se i s Moravskoslezským krajem. K rekonstrukci obou památkově chráněných objektů budou využity prostředky Evropské unie. „V současné době v podstatě jednáme o redefinici využití Trojhalí a jeho darování nově vznikajícímu sdružení právnických osob,“ sdělil náměstek primátora Lukáš Ženatý. Studii rekonstrukce Trojhalí, které bude součástí komplexu zahrnujícího nejen Karolinu, ale také Dolní oblast Vítkovic a další související oblasti, již vypracoval architekt Josef Pleskot, autor rekonverze areálu Dolní oblast Vítkovice. Zajímavý je zejména jeho návrh průchozího „zastřešeného náměstí“, vytvořeného z objektu ústředny. Celé Trojhalí pak bude sloužit pro veřejné aktivity, jako jsou trhy a jarmarky, koncerty, debaty, přehlídky, výstavy, sportovní aktivity. Součástí budou gastronomické provozy, mobilní přepážky a poutače a podobně. V objektu ústředny vzniknou multifunkční tělocvičny se zázemím. Vše bude doplněno společným suterénem, který oba objekty propojí. Historické budovy včetně pozemků pod nimi budou převedeny do vlastnictví sdružení formou daru. Tak bude mít město záruku, že neztratí nad nakládáním s historickými budovami kontrolu.
Karolina bez skluzu
22. 8. 2010
Práce na stavbě Nová Karolina plynule pokračují a proti harmonogramu, který na jaře narušily deště, již nemají téměř žádný skluz. Z větší části jsou již hotovy základy a parkoviště obchodně-zábavního centra. V září začne výstavba administrativního objektu Karolina Park a rezidenčních objektů. „Investor v současné době plní termíny z dodatku našich vzájemných smluv, což je dobrá zpráva, protože Nová Karolina má jako svého druhu největší stavba v České republice významný multiplikační efekt – jsou na ni navázány stovky pracovních míst na staveništi a tisíce v subdodavatelských firmách,“ uvedl náměstek primátora Lukáš Ženatý. Měsíčně je na stavbě, na které každodenně pracuje zhruba 365 lidí, proinvestováno 150 milionů korun.
Nová Karolina roste před očima
25. 7. 2010
Práce na stavbě Nová Karolina, 1. etapa, postupují díky velmi příznivému počasí a nasazení stavebníků velmi rychle kupředu. Tempo na staveništi je patrné. Podle ředitele Multi Development Czech Republic Luboše Kočího se na stavbě Nové Karoliny denně pohybuje i přes 2 000 pracovníků nejrůznějších oborů, každý měsíc se tu proinvestuje více než 100 milionů korun. Vedle obchodně zábavního centra, kde jsou dokončeny veškeré základové a nadzemní betonové konstrukce některých částí objektu jsou již na úrovni budoucího terénu, byly v červenci zahájeny práce na objektu podzemního parkoviště pod budoucím centrálním náměstím. V rámci okolní infrastruktury se podařilo dokončit část komunikací 1. etapy včetně připravenosti pro budoucí trolejbusovou trať. Koncem roku skončí monitoring sanovaného území, výsledky na bývalém průmyslovém území dekontaminovaném biodegradací nevykazují látky škodlivé zdraví, monitorovací vrty budou zlikvidovány.
Stavba sledována třemi webovými kamerami
24. 6. 2010
Pracovní skupina Nová Karolina, která se sešla pod vedením náměstka primátora Lukáše Ženatého, konstatovala, že po deštivém květnu, který způsobil zpoždění v harmonogramu prováděných prací na staveništi, se zdržení téměř podařilo dohnat. „Společností Multi Development jsme byli informováni, že zatímco se v současné době na stavbě pohybuje přibližně 400 lidí, jejich počet brzy stoupne na téměř tisíc,“ dodal k průběhu jednání koordinační skupiny L. Ženatý.
Intenzivně se pracuje na komunikacích v rámci Nové Karoliny, v červenci na ně bude položen asfaltový povrch. Připravuje se také demolice stávající lávky, hotový je již prováděcí projekt. Bourat se začne na jaře příštího roku. Následovat bude stavba lávky podle návrhu architektky Evy Jiřičné. Z tohoto důvodu bude přesazena anebo kácena zeleň, která se nachází na pahorku u obchodního centra Karolína.
Dění na staveništi můžete sledovat prostřednictvím tří webových kamer na adrese www.nova-karolina.cz.
Karolina se už rozjela naplno
20. 4. 2010
Developerský projekt a výstavba moderní městské části Nová Karolina v centru Ostravy láká další investory. Koncem února se stavba především obchodně-zábavního centra rozjela naplno. Luboš Kočí, ředitel společnosti Multi Development nevylučuje, že by se projekt ještě před dokončením prodal.
Společnost má bohaté zkušenosti a skvělou image z podobných projektů po celé Evropě, její stavby obřích, multifunkčních center žijí obchodním a kulturním děním. Jen loni dokončili a otevřeli podobná střediska ve Španělku, Portugalsku, Francii, Velké Británii, Nizozemí, Itálii a Turecku, tam dokonce dvě. Jedno z nich – Forum Istanbul – je největším obchodním a lifestylovým centrem v Evropě. Nabídlo 5 000 pracovních míst, předpokládá 25 milionů návštěvníků za rok a roční obrat 500 milionů euro. Navíc je skvělou ukázkou pozoruhodné architektury, která se v každé zemi přizpůsobuje jejím tradicím. Unikátní koncepty center nabízejí i bytové domy, vzdělávací a kulturní objekty a zaručují tak živé dění ve dne v noci, nikoli na noc opuštěné předměstské hangáry současných obchodních řetězců, jak je známe.
„Myslím, že naše veřejnost ještě úplně nedocenila význam budované čtvrti Nová Karolina a kvalitu developerské společnosti. Díky dobrému renomé Multi Development získala úvěr a také se o Ostravu začínají zajímat další investoři, a to potřebujeme. Z průzkumu před dvěma lety a účasti a nadšení stovek obyvatel města v anketě o pojmenování budoucích ulic soudím, že Ostravanům samotným se budoucí moderní střed města zamlouvá,“ hodnotí význam projektu náměstek primátora Lukáš Ženatý.
Na stavbě probíhají rozsáhlé zemní práce, betonují se základy budoucího centra, budují inženýrské sítě. Část I. etapy výstavby má být dokončena za dva roky.
Na Karolinu se vrátí stavbaři!
15. 1. 2010
Investor výstavby ostravské čtvrti Nová Karolina, společnost Multi Development, je připraven pokračovat ve stavebních pracích na jednom z největších developerských projektů v České republice. Přeměnu bývalého průmyslového areálu o rozloze 32 hektarů na moderní městské centrum, jehož výstavba započala před dvěma lety, přerušila před více než rokem nastupující globální hospodářská krize.
Příznivou informaci o získání úvěru od domácích i zahraničních bank ve výši 98,5 milionu eur (asi 2,6 mld korun) předložil ve čtvrtek 14. ledna vedení města ředitel společnosti Multi Development Luboš Kočí.
Primátor Ostravy Petr Kajnar získání bankovního úvěru přivítal. „Celou dobu jsem projekt označoval jako zdravý a věřil jsem v jeho pokračování. To, že nás od znovu zahájení prací na Karolině dělí jen pár týdnů, považuji za důležitou událost pro Ostravu,“ řekl P. Kajnar.
Podle náměstka primátora Lukáše Ženatého práce začnou nejdříve na přelomu února a března. Stavbaře nyní limituje zimní počasí, několik týdnů bude trvat také odčerpávání spodní vody ze základových ploch. V rámci první a nejnáročnější etapy výstavby má do jara 2012 na Karolině vyrůst obchodněspolečenský komplex, administrativní budova a dům s byty. Na základě dodatku, který město uzavřelo s investorem, může Multi Development posunout harmonogram výstavby bez sankcí o dva roky. Všechny čtyři etapy projektu Nová Karolina by tak měly být hotovy v roce 2018.
Město Ostrava bude pečlivě plnění harmonogramu stavebních prací dozorovat. Vkládá své investice spolu s penězi z EU do doprovodných staveb, jakými jsou například prodloužení ulice Porážkové a dopravní zpřístupnění lokality na její hranici, za kterou už pokračují práce developerské společnosti. Má proto eminentní zájem na tom, aby se výstavba z nějakých důvodů opět nepřibrzdila.
Karolina získala dva roky navíc
26. 11. 2009
Zastupitelstvo města dne 25. listopadu 2009 souhlasilo se žádostí Multi Veste Czech Republic 5, s.r.o. o prodloužení smlouvy na výstavbu Nové Karoliny a to o 24 měsíců. Zároveň uložilo primátorovi města Petru Kajnarovi podepsat dodatek ke smlouvě až poté, co společnost předloží statutárnímu městu Ostrava dokument, kterým prokáže zabezpečení financování I. etapy výstavby Nové Karoliny. Stavět by se mohlo začít podle vyjádření developera příští rok v únoru.
Nové centrum Ostravy má šanci na restart
3. 4. 2009
Investorská společnost Multi Development vyjádřila mírný optimismus nad získáním finančních zdrojů.
Stavba nového moderního centra moravskoslezské metropole, miliardového projektu Nová Karolina, by se mohla v polovině letošního roku znovu rozběhnout.
Podle náměstka primátora Ostravy Lukáše Ženatého (ODS) existuje šance, že by mohl investor získat potřebné finanční prostředky. Jeden z největších projektů regenerace centra města ve střední Evropě loni zastavila finanční krize, která znemožnila firmě Multi Development získat úvěry od bank na stavbu nové městské části. „Ze strany společnosti Multi Development jsme byli minulý týden informováni o jejich pokračujícím jednání s bankami, deklarovali určitý posun a vyjádřili mírný optimismus,“ uvedl náměstek primátora.
Stavba by se proto mohla rozjet na plné obrátky již za několik měsíců. „Zástupci investora nám řekli, že jednání pokročila, proto by mohla výstavba pokračovat v polovině roku,“ doplnil Ženatý.
Problémy se získáváním úvěrů na finančních trzích sice pokračují, ale k projektu Nové Karoliny jsou banky podle náměstka vstřícnější. „Je zjevné, že tento projekt je velmi zdravý, proto k němu mají banky jiný přístup,“ podotkl náměstek primátora.
Financování tak obrovského projektu za několik miliard korun zkomplikovala potřeba získat úvěry od několika bankovních institucí. „Musí jít minimálně o tři banky, u každé jsou přitom jiné podmínky,“ upozornil Ženatý.
Na odstartování první etapy přitom musí firma zajistit 100 miliónů eur, což je přibližně 2,7 miliardy korun. Pokud by se to podařilo, rozjela by se znovu nejdříve stavba velkého obchodnězábavního komplexu. V první fázi se ještě počítá s výstavbou bytového komplexu, nového náměstí a infrastruktury.
Na Karolině se nedávno zastavila rovněž výstavba administrativního areálu, která jako jediná po problémech hlavního investora pokračovala. Společnost Passer Invest ho totiž financovala z vlastních zdrojů. Ty ale nedávno došly, proto taky stavbu přerušila. „V současnosti probíhají jednání s finančními subjekty k zajištění dalšího financování projektu. Snažíme se o minimalizaci doby přerušení výstavby,“ uvedla manažerka společnosti Passer Invest Group Hana Gottwaldová.
Zdroj: Právo, 3. 4. 2009, Radim Kijonka
Nová Karolina možná v květnu
29.1.2009
Na svém 24. jednání od zahájení projektu se 29. ledna sešel pracovní tým k výstavbě Nové Karoliny.
V říjnu kvůli finanční krizi společnost Multi Development výstavbu I. etapy dočasně přerušila, pokračuje však výstavba administrativního centra Nová Karolina Park a související infrastruktury ve spolupráci se společností Passerinvest Group. „Zástupci Multi Development sdělili, že intenzivně jednají s bankami a připravují se tak, aby při zajištění všech potřebných financí mohla pokračovat výstavba plánovaného obchodního a zábavního centra v květnu. V tomto obchodním centru již mají pronajato šedesát pět procent ploch, firmy a společnosti mají nebývalý zájem o možnost působit na Nové Karolině. Při zahájení stavby podobných center bývá pronajato zhruba dvacet procent ploch, u Karoliny je to mnohem více, a to nás těší,“ řekl náměstek ostravského primátora Lukáš Ženatý. „Město dále připravuje výstavbu souvisejících dopravních staveb, udělali jsme velké pokroky v nabytí pozemků v ulici Na Karolině a pozemků Českých drah pro stavbu prodloužené ulice Porážkové,“ dodal.
Stavba Nové Karoliny dočasně přerušena
12. 11. 2008
V souvislosti s celosvětovou finanční krizí vydala společnost Multi Development, investor rozsáhlého projektu výstavby městské čtvrti Nová Karolina v Ostravě, následující prohlášení:
„Napříč celou Evropou jsou nejen velké developerské společnosti nuceny přehodnocovat své developerské plány. Důvodem je prakticky zamrzlé prostředí finančních trhů projevující se pasivitou finančních institucí, neochotou aktivně se zavázat k projektovému financování. Výsledkem byly a jsou kromě obecné pasivity rovněž mnohdy nečekané obraty v přístupu finančních organizací. Taková situace se bohužel nevyhnula ani projektu Nové Karoliny. Společnost Multi Development je do definitivního a spolehlivého zajištění kompletního projektového financování nucena v současné době přibrzdit a dočasně přerušit na nejnutnější dobu stavební práce. V případě Nové Karoliny jsou tyto kroky vyvolány výhradně vlivy mimo společnost Multi Corporation i zcela mimo projekt jako takový, ten stále patří k tomu nejlepšímu, co v tomto oboru developerských projektů v Evropě existuje. Společnost Multi Development je tomuto projektu i nadále plně oddána a je rozhodnuta usilovně pracovat na podniknutí veškerých možných kroků vedoucí k odblokování současné situace v co nejkratší době. Toto rozhodnutí se v současné době netýká výstavby administrativní části první etapy Nové Karoliny ve společném projektu Multi Development a Passerinvest Group.“
Za vedení města se k situaci vyjádřil náměstek primátora Lukáš Ženatý: „V minulých dnech byli představitelé statutárního města Ostravy ze strany Multi Development informováni o dopadech světové finanční krize na další postup projektu Nová Karolina, o němž hovoří výše uvedená zpráva. V této souvislosti nebyl zpochybněn harmonogram výstavby, ani závazky společnosti vůči městu Ostrava.Jedná se o první přímý a významný dopad změn na finančním trhu na konkrétní projekt v Ostravě. Dopad právě na největší realizovaný developerský projekt ve městě byl zřejmě nevyhnutelný“.
Primátor města Petr Kajnar vyjádřil přesvědčení, že výstavba čtvrti Nová Karolina bude i přes problémy dokončena.
Na Karolině pokračují zemní práce
10.10.2008
Na staveništi Nové Karoliny je stále rušno, i když oko laika zaznamenává jen počáteční zemní práce. V říjnu zahajuje stavba kancelářského objektu. I tady budou aktivně dodržovány a využívány přísné technologické postupy a zacházení s výkopovými materiály a podzemními vodami, jako je to již u probíhajících prací.
Výkopy jámy obchodního a zábavního centra již dosáhly úrovně hladiny spodních vod a bylo zahájeno pažení stavební jámy. Po zapažení celého obvodu bude možné spodní vodu odčerpat a pokračovat dál ve výkopech na úroveň, kde je možné založit objekt. Na kvalitu čerpané vody i vytěžené zeminy dohlíží už od počátku stavby nezávislý konzultant, společnost G-Consult, která provádí kontrolní testy.
Nadále pokračují stavební práce na dalších objektech jako například dešťové kanalizaci, přeložkách sítí, staveništní komunikaci.
Dalkia zahájila práce na výměníkové stanici, která bude budoucí objekty zásobovat teplem i chladem. V současné době je vybudována základová deska a svislé stěny.
V přicházejícím období dešťů a podzimních plískanic bude důsledně kontrolována čistota přilehlých komunikací, staveniště je v bezprostřední blízkosti ulice 28. října, hlavní dopravní tepny městem.
Práce na Nové Karolině postupují v rychlém tempu
15. 9. 2008
Ani den bez práce – tak by se dal nazvat ruch na staveništi 30hektarové plochy Karoliny, kde vyrůstá nové městské centrum. Od 7. června, kdy práce započaly, bylo ke konci srpna vytěženo přes 90 tisíc m3 zeminy. Všechna půda a vody z daného areálu jsou kontrolovány samostatným manuálem – separované vzorky neustále procházejí testy na zbytkovou kontaminaci. Postup zemních prací částečně komplikuje velké množství podzemních základů bývalých průmyslových objektů. I s tím si však stavbaři poradí – veškerý materiál vybouraný ze země se drtí na recyklát, který se dá na stavbě znovu využít.
Vyhloubená byla obrovská jáma pro budoucí obchodní a zábavní centrum, pokračují práce na infrastruktuře. Životně důležité je dobudování komunikací a dešťové kanalizace ještě před podzimem a zimou. Důsledně se kontroluje čistota vody vypouštěné z areálu stavby. Už vybudovaný systém čerpání, sedimentace a filtrace této vody zaručuje, že do řeky Ostravice je vypouštěna zcela čistá voda. Její kvalitu neustále kontroluje společnost G-consult. Celý průběh stavby monitorují dvě kamery, s obrázky se může kdokoli seznámit na internetové adrese www.ostrava.videocam.cz
Podílejí se stovky tvůrců
Dodavatelů stavby i projektantů je celá řada. Součástí I. etapy výstavby, která má být ukončena v květnu 2010, jak jsme již psali, je například i výstavba obytných domů s 210 byty. Projekt je z autorské dílny architektonické kanceláře Helika. Ta také projektuje revitalizaci původních průmyslových objektů Elektrocentrály a Ústředny a zajišťuje, ve spolupráci s dalšími projektanty, komplexní koordinaci veškerých projekčních a inženýrských prací v území. Obchodně zábavní centrum jako další součást staveb I. etapy je zase dílem nizozemské architektonické kanceláře OMA. Křehký, vzdušný projekt přemostění železniční tratě a ulice Místecké na autobusové nádraží připravila architektka Eva Jiřičná.
Nebude to konkurence
Tak se vyjádřil architekt Vladimír Kružík z kanceláře Helika o novém náměstí uprostřed Nové Karoliny. Nemělo by konkurovat současnému Masarykovu náměstí ve starém městském centru. Nové náměstí má organicky dotvořit celé městské centrum, bude jen o málo větší, přibližně 100x80 metrů, a jeho koncepce ho předurčuje jako živou, pulsující lokalitu. Samotná plocha náměstí má mít charakter čtyř ročních období, nejen použitou vegetací a materiály, ale také rozčleněním do čtverců 8x8 metrů, které mohou, v různých úrovních, sloužit například k odpočinku, zeleni, umístění infocentra, menších atrakcí a podobně.
Které prvky zpříjemní strohou architekturu?
Jižní stranu centrálního náměstí zakončí renovované, památkově chráněné objekty Elektrocentrály a Ústředny, na severní straně pak velká plastika, o její podobě a ztvárnění se bude teprve rozhodovat. Odtud pak povede dále směrem k stávající ulici 28. října hlavní třída, která by se v budoucnu měla stát i přehlídkou uměleckých děl a navázat tak až ke Galerii výtvarného umění na Jurečkově ulici. Materiály použité ke stavbě náměstí a architektonických prvků budou kámen, dřevo, sklo a v malém, dekorativním množství tzv. corten, surový plech připomínající průmyslovou historii lokality. Pozornost a zájem architektů budí industriální památka Dvojhalí. Pod dohledem památkářů musí být do detailů zachován ráz a vzhled objektu, nové technické prvky, které by z těchto budov měly učinit příjemné prostředí pro kulturní události, musejí být ukryty pod nebo mimo budovu.
Pulsující život nového centra a náměstí zajistí obchody, atrakce, kulturní centra pro výstavy, ale i kaple, kostel, zahradní restaurace atd., tedy vše, co přitahuje lidi. Obchodní a zábavní centrum o ploše 55 000 m2 má mimo jiné zahrnovat 200 obchodů, relaxační a fitness centrum apod.
Dopravní řešení
Téměř pod všemi objekty budou podzemní parkoviště přístupná z nové okrajové cesty, která prakticky obkrouží celé území. S napojením na současné městské dopravní tepny se počítá u vyústění okružní komunikace do třídy 28. října, do prodloužené Porážkové ulice, v jižní části pak přes řeku Ostravici do Slezské Ostravy a komunikaci směr Vratimov. Střed území Nové Karoliny bude tvořit pěší zóna, ale městskou dopravou bude pravděpodobně trolejbus.
Projektanty a architekty spojuje odvážný názor – Nová Karolina by se v budoucnu měla stát architektonickou vizitkou pro zbytek světa.
Jak postupují práce na Nové Karolině?
5. 8. 2008
Červnové slavnostní zahájení výstavby nové městské čtvrti odvál čas, v lokalitě se pilně pracuje. Dokončeny byly přeložky zastávky městské dopravy, vytěženo bylo přes 22 tisíc kubíků zeminy. Stavaři se dostávají až na původní základy někdejší koksovny. Podle plánu se pracuje na nových komunikačních sítích. V současné době se buduje síť dešťové kanalizace, která bude ústit do řeky. Voda před ústím do řeky projde čističkou.
Na ploše 32 hektarů jako první vyroste obchodní centrum, stavba začne už nyní v srpnu. Vytápění všech areálů i klimatizaci bude podle již uzavřené smlouvy zajišťovat a hradit společnost Dalkia. Chladný vzduch dodá nově postavený objekt centrálního zdroje chladu. Voda o teplotě 6°C tak bude rozvodnou sítí ochlazovat jednotlivé objekty v létě. Bude to první síť chladu v republice, Ostrava tak opět získá jedno technické prvenství. Místa pro samostatná chladicí zařízení v každém objektu tak lze využít jinak, centralizací zdroje chladu odpadne rovněž objektům starost za provoz a údržbu těchto zařízení. Zajištění chladicího výkonu budov první etapy výstavby představuje 17 MW.
Na staveništi jsou instalovány kamery, které aktuálně monitorují celou stavbu, každých 6 minut lze tak sledovat situaci na staveništi na adrese www.ostrava.videocam.cz.
Výstavba Nové Karoliny byla zahájena
4.7.2008
Slunečné počasí a zajímavý program přilákaly v pátek 6. června na volné prostranství po bývalé Koksovně Karolina tisíce Ostravanů. Po letech zdlouhavých a technicky i finančně náročných příprav byla slavnostně zahájena výstavba oblasti Nová Karolina.
Investor stavby, společnost Multi Development, pojal toto zahájení netradičně a velkolepě. K vidění byla letecká akrobatická show v podání skupiny The Flying Red Bulls, stejně jako vystoupení akrobatické helikoptéry. Byla to vůbec první ukázka akrobacie tohoto stroje na území České republiky. O hudební doprovod se během podvečera a večera postaraly Věra Špinarová a Helena Zeťová. Vrcholem kulturního programu, kterým provázel populární moderátor Leoš Mareš, byl koncert kapely Kryštof. Celou show v deset hodin ukončil slavnostní ohňostroj.
I samotný „poklep kamene“ měl poněkud netradiční formu. Helikoptéra pomocí vlečných lan nadzvedla velkou krabici, pod kterou byl schován typický černý důlní vozík. Ten by měl stát na jednom z náměstí Nové Karoliny nebo ve vstupních prostorách nově zbudovaného obchodního centra. Je to určitě zajímavý nápad, jak skloubit průmyslovou minulost a tradici města s moderní architekturou.
Slavnostního odhalení se ujali primátor města Petr Kajnar, náměstek primátora Lukáš Ženatý, za společnost Multi Development ředitelé Luboš Kočí a Ronald Dasbach. „Je to velký symbol pro Ostravu. Starý průmysl mizí, Ostrava dnes směřuje k novým technologiím. Místo rukama někde v železárnách se budou lidé v Ostravě živit hlavou v kancelářích. Jsem rád, že jsem se toho dožil,“ řekl při zahájení stavby primátor Petr Kajnar.
Řada z nás si ještě pamatuje původní špinavé provozy, které zde stály a které nepatřily zrovna k ozdobám městského centra. Budoucnost Karoliny je snad mnohem příznivější. I proto, že se v Ostravě po několika desetiletích znovu objeví stavby významných světových architektů. V minulosti zde zanechali své vizitky např. Camillo Sitte, který navrhl koncem devatenáctého století plán zástavby městského centra Přívozu, nebo Erich Mendelsohn, který je podepsán pod návrhem obchodního domu Bachner na dnešní Zámecké ulice.
Na výstavbě Nové Karoliny se bude podílet Architektonický ateliér OMA Rotterdam světoznámého nizozemského architekta Rema Koolhaase. Ten stál např. u zrodu centrální knihovny v Seattlu nebo Casa da Música v portugalském Portu. Subtilní lávku, která bude spojovat Novou Karolinu s vlakovým a autobusovým nádražím, navrhla londýnská kancelář české architektky Evy Jiřičné, jejíž podpis bychom nalezli u stavby Oranžérie na Pražském hradě nebo části nových prostor Univerzity T. Bati ve Zlíně.
Na ploše o rozměrech třicet dva hektarů by měly vzniknout obchodní, kancelářské i obytné domy. Stavba bude realizována ve čtyřech etapách, z nichž každá bude trvat dva roky. Celá výstavba by tedy neměla trvat déle než osm let. „Jsem rád, že jsme se dohodli s firmou, která dokázala projekt dostat až ke slavnostnímu zahájení výstavby, a doufám, že se takto sejdeme i za osm let při slavnostním dokončení,“ řekl náměstek primátora Lukáš Ženatý. První etapa se vedle výstavby obchodního centra soustředí i na rekonstrukci budov tzv. Dvojhalí a bývalé elektroústředny, které jako jediné zůstaly z doby, kdy patřila celá tato oblast průmyslu. Ve Dvojhalí by se měly pořádat koncerty a jednorázové akce. Menší objekt pak bude určen zejména pro stálejší akce a výstavy. Během stavby nedojde k omezení provozu v centru města. Doprava na staveniště bude vedena výlučně z Frýdecké ulice na druhém břehu Ostravice.
Dnes již na Nové Karolině vládnou dělníci a bagry. Práce na její výstavbě začaly. (mb)
Chcete být u zrození nového města?
4.6.2008
Pátek šestý červen 2008 se pravděpodobně zapíše do historie Ostravy velkým písmem. Na 17. hodinu jsou zváni všichni, koho rozvoj Ostravy zajímá. Slavnostní zahájení I. etapy výstavby městského centra Nová Karolina se zúčastní vedení města i kraje a každý, kdo ví, že moderní multifunkční centrum má začít sloužit už za dva roky. Tak dlouho bude trvat I. etapa, která představuje výstavbu velkého zábavního a obchodního centra, patrových parkovišť, bytových domů, velkého administrativního centra, hlavní ulice a náměstí, zrekonstruován do podoby kulturní haly bude i památkově chráněný průmyslový objekt známý pod názvem dvojhalí. Čtvrť Nová Karolina zahrne 240 000 m2 maloobchodních, kancelářských a rezidenčních prostor na ploše 32 ha. Slavnostnímu zahájení nebude chybět položení základního kamene ani pestrý program, mimo jiné vystoupení Věry Špinarové, Heleny Zeťové, kapely Kryštof. Součástí programu je rovněž ukázka letecké akrobacie skupiny Flying Bulls a helikoptéry Red Bull. Celým programem, který bude ve 22 hodin zakončen ohňostrojem, provede návštěvníky Leoš Mareš.
Ostravané a čtenáři Ostravské radnice jsou tvůrčí a nápadití lidé, mají rádi své město.
Jak se budou jmenovat ulice v Nové Karolině?
Možnost navrhnout názvy ulic a mostů v nově budované městské čtvrti Nová Karolina, jak jsme zveřejnili v únoru, oslovila dlouhou řadu našich čtenářů. Do poloviny března, kdy anketa skončila, došly na magistrát desítky mailů i běžné pošty. Většina z nich obsahovala hned celou sérii návrhů pojmenování, takže dohromady představuje soubor navrhovaných názvů přibližně patnáct set pojmenování! Klobouk dolů, názvoslovná komise bude mít co dělat. Je však patrné i radostné, že obyvatelé města jeho budoucnost zajímá a chtějí se na ní podílet. Za zaslané návrhy jim patří upřímné poděkování.
Některé návrhy nesplnily podmínky stanovené pro tuto anketu, takže například návrh ulice V. Klause, I. Lendla nebo V. Havla jsou nepoužitelné, protože podmínky stanovily v případě názvu po osobnosti nejméně pět let po smrti této osoby.
Objevila se však i jiná známá jména použitá jako pojmenování ulice – Vladimíra Brázdy (bývalý populární ostravský dirigent), Josefa Přibyla (býv. profesor VŠB), Smetanova, Kardinála Tomáška, Karla Kryla nebo dokonce Cimrmanova, ale také ulice Salichové, J. Wielguse, L. Janáčka, Z. Freuda, často J. Filgase apod. Mnohokrát, a pravděpodobně nejčastěji, se objevovalo jméno Karla Líby, stále tak populárního vedoucího ostravských mladých, který svým přístupem k dětem i k mládežnickému hnutí nezapomenutelně poznamenal dětství stovek chlapců z Ostravy.
Z historie daného území a průmyslu vycházejí navrhované názvy jako například ulice Pod kahanem, Karbonská, Perunská, Huťařská, Těžířská, Permoníků, Uhelné náměstí, Moravskoslezský most, ulice U Dvojhalí, Zárubecký most atd. Tyto názvy jsou často totožné s těmi, které už připravil Archiv města Ostravy a byly zveřejněny na webových stránkách města Ostravy.
Mnoho Ostravanů zná partnerská města Ostravy a tak navrhují ulici Katovickou, Košickou, Volgogradskou aj. Zazněly však i ojedinělé názvy – ulice Obětí komunismu, Ostravak street, Náměstí tunelářů.Ulice by podle jiného návrhu mohly také nést název Lotyšská, Kyperská, Belgická nebo Kanárská, Tenerifská, Lanzarotská apod., jak navrhují někteří lidé, zřejmě vášniví cestovatelé.
Velmi zajímavý je návrh pojmenování užívaný ve velkých městech jiných zemí – ulice Severní, Jihovýchodní či ulice Třetí, Šestá, Sedmá atd. zjevně inspirované světoznámými názvy ulic jako Pátá Avenue aj.
Hodně se líbí názvy ulic podle dřívějších slojí – Ceresina, Junonina, Minervina, často se objevuje také jméno rodiny Rothschildů, která má k historii lokality významný vztah.
V názvu lávky se nejčastěji objevují návrhy jako lávka Baníkovská, Karolínka, U Pudlovny, Na Prádle, naprosto však převládá návrh Lávka Industria, který se objevil snad v každé druhé poště. Při hledání pojmenování pro most zcela jasně a opakovaně vede návrh Uhelný most. U náměstí se nejčastěji objevují názvy Karolinské nebo Hornické, zajímavé je i jednoduché pojmenování Velké a Malé náměstí. V kontrastu k blízkému výstavišti Černá louka není špatný návrh Bílé náměstí.
Jeden z pisatelů upozorňuje, že v názvech nemusí vždy být jen přídavné jméno, jak je tomu například ve starých známých pojmenováních Příkopy, Cejl, Kamenec… Tak by se dala ulice pojmenovat například Uhliska.Pisatelé často čerpali z historie města i daného místa a vzpomínali i řadu již nežijících významných pracovníků OKD. Každopádně je nanejvýš radostné, jak obrovský zájem a kolik invence anketa vyvolala. Jedna z pisatelek poznamenává, že názvy by měly být krásné, zvučné a jemné. Lidé se na výstavbu, která hodně město změní, zjevně těší. Často totiž dopisy končí povzdechnutím – už aby ta Nová Karolina byla…
„Všechny přijaté návrhy pojmenování byly předány městskému obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který je podle statutu města zodpovědný za přípravu názvů v nové lokalitě,“ řekl náměstek primátora Lukáš Ženatý. „Každopádně bych chtěl za celé vedení města lidem poděkovat za iniciativu a nadšení, které projevili,“ poznamenal. O konečné podobě názvů rozhodne zastupitelstvo města. O všem budeme čtenáře informovat.