Ceny za účast v dotazníkové akci

3/9 2015

Notebook, tablety či mobilní telefon. Takové byly ceny pro pět vylosovaných účastníků dotazníkového šetření na téma Doprava v Ostravě – Jaké jsou vaše vize a představy?, které město prostřednictvím odboru dopravy uspořádalo v rámci přípravy Plánu udržitelné městské mobility v Ostravě. Výhercům je předal 2. září náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský.

Ceny za účast v dotazníkové akci

Náměstek primátora Ivo Hařovský předává hlavní cenu Kristýně Dybowiczové. Foto: B. Krzyžanek

Blahopřání jako první přijímala výherkyně hlavní ceny Kristýna Dybowiczová. „Dotazník jsem vyplnila při návštěvě areálu Dopravního podniku Ostrava v Martinově během Ostravské muzejní noci a ani mne nenapadlo, že se vlastně účastním losování o ceny,“ svěřovala se, když zjistila, o jakou cenu jde. „Notebook jsem zatím neměla, takže se bude hodit,“ přiznala s úsměvem.

Smyslem dotazníkového šetření bylo zjistit, jak si občané, případně návštěvníci Ostravy představují budoucnost dopravy ve městě. Otázky byly zaměřeny na jednotlivé druhy dopravy – individuální automobilovou, veřejnou hromadnou, cyklistickou, pěší a dopravu v klidu, to znamená problematiku parkování. Předmětem zájmu byly také bezpečnost a dopravní dostupnost s ohledem na životní prostředí.

Dotazník obsahoval šest hlavních otázek, ve kterých bylo celkem 42 možností odpovědi. Byl k mání jak v papírové, tak on-line podobě na webových stránkách projektu a Facebooku. Anketa probíhala od 12. května do 15. června a zúčastnilo se jí celkem 1570 respondentů. Lze ji proto považovat za úspěšnou a vypovídající.

A konkrétní výsledky ankety? Uveďme alespoň některé příklady.

Pro město, které provozuje městskou hromadnou dopravu, je důležité, že tuto formu dopravy podporuje asi polovina (49 %) občanů. Nesmí ale zapomínat ani na řešení dopravních systémů ve městě s ohledem na individuální automobilovou dopravu, kterou preferuje druhá polovina (51 %) dotazovaných. Jde zejména o investice do nových komunikací, jako jsou obchvaty a objízdné trasy, jejichž výstavbu si přeje drtivá většina (86 %) občanů.  Významná většina (64 %) respondentů podporuje výstavbu světelných křižovatek a inteligentní řízení dopravy.

Téměř jednomyslně (91 %) lidé odmítají regulaci parkování na sídlištích pomocí zpoplatnění, a to ani v centru města (77 %). Situaci by se mělo podle nich řešit výstavbou parkovacích domů (72 %) a podzemních garáží (85 %) na sídlištích či parkovišť na okraji města s napojením na MHD (70 %). Nevelká většina (54 %) lidí podporuje výstavbu nových cyklotras, více by se lidem líbily bezbariérové pěší trasy (78 %). Vysokou podporu má osvětlení přechodů (87 %) a zastávek MHD (85 %), stejně jako budování zázemí pro dopravní výchovu dětí (78 %).

A vzdát se používání vlastního vozidla ve prospěch každodenního používání MHD? Tak tuto myšlenku podpořilo 42 %, odmítlo 58 % dotázaných.